2017-03-29, 18:42
Medlem
Klabbe

Citat:
Ursprungligen postat av ulvvf
Jag håller med om att utmärkelser i VM inte säger något om de är världsklasspelare eller inte.

VM 94 hade knappast laget fyllt av spelare av Forsbergs klass, det var Brolin som höll den klassen, och möjligtvis Dahlin. Sedan fanns det gott om medelmåttor i 94 laget som jag inte skulle vilja ha med dagens lag, exempelvis Mild och Ingesson, och Kåmark och Nilsson var våra ytterbackar. Överlag så tycker jag spelarna ifrån vm-laget är överskattade men det fanns ändå stora stjärnor som Brolin och Dahlin.

Sedan har du en väldigt snål definition av världsklasspelare, enligt dej så finns det max 3-5 spelare i världen som är en världsklasspelare. Jag antar att tyskland inte har några världsklasspelare då.

Så jag håller både med dej och inte.

Fan, lyckades du verkligen skriva att både vm laget 94 var överskattat, samt att Ingesson inte är något att ha?!?! Nilsson och Kåmark (!?) var hur jävla säkra som helst. Kåmark som faktiskt raderade ut brasiliens anfall som NY i laget, vars anfall var världens bästa utan tveckan det året. Sverige var så jävla bra då att det var helt sjukt. Det jag vill säga att jag tror att hela backlinjen hade gått rakt in, möjligtvis ljung-olsson byte, mittfältet hade endast forsberg fått chansen, i anfallet ingen hade bytt ut dahlin eller andersson. Kolla spelarnas meriter och vilka ligor de spelat i. Våra 2 "bästa spelare" är toppspelare i tyskland och portugal nu, men titta på en spelare som björklund och vilka klubbar han spelade i. Patrik Andersson! Alders Limpar platsade inte ens, han var i Arsenal.

Klas Ingesson, önskar jag känt honom, ha verkade så himla fin som människa.
Senast redigerad av Vonsexron 2017-03-29 kl. 19:03. Anledning: ville hedra Klabbe mer
Citera
2017-03-29, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Brolin var tveklöst en världsklasspelare, ingen diskussion överhuvudtaget där.
Och går räkna in ett par till, som bra större stjärnor än vi har i dagens landslag.

Forsberg är på väg och etablera sig som en., det råder noll tvekan om som det ser ut nu.
Viktor Classon har man sagt i så många år att han ska ta detta steget som han gjorde igår, fast för par år sedan.
Sen får vi se om han fortsätter.
Du är väl en sådan som tycker att Ljungberg och Mellberg också var världsklasspelare. Vad är ditt kriterium? Vara ordinarie i ett hyfsat bra lag? Man kan nämna 500 spelare i så fall. Med internationella mått mätt är det inga storstjärnor.

Sverige 1994 är som om Schweiz hade gått och kommit trea i VM idag, ett rakt igenom starkt lag utan de största stjärnorna. Man är på papperet fortfarande bättre än lag som Wales och Österrike som faktiskt har sådana stjärnor i Bale och Alaba. Frågan är om Schweiz i efterhand hade hittat på myter om att man hade en trupp med en rad världsklasspelare? Jag menar, många av spelarna har ju fina klubbadresser, så utrymme till mytbildning finns.
Senast redigerad av Delvest 2017-03-29 kl. 19:44.
Citera
2017-03-29, 19:49
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delvest
Du är väl en sådan som tycker att Ljungberg och Mellberg också var världsklasspelare. Vad är ditt kriterium? Vara ordinarie i ett hyfsat bra lag? Man kan nämna 500 spelare i så fall. Med internationella mått mätt är det inga storstjärnor.

Sverige 1994 är som om Schweiz hade gått och kommit trea i VM idag, ett rakt igenom starkt lag utan de största stjärnorna. Man är på papperet fortfarande bättre än lag som Wales och Österrike som faktiskt har sådana stjärnor i Bale och Alaba. Frågan är om Schweiz i efterhand hade hittat på myter om att man hade en trupp med en rad världsklasspelare? Jag menar, många av spelarna har ju fina klubbadresser, så utrymme till mytbildning finns.
Du medveten om att du bytt ord va?
Givetvis tillhörde Ljungberg dessa stor stjärnor.

Och till kärnan, 94-laget var betydligt bättre fotbollsspelare och hade bättre kollektiv.
Men det ser ljust ut för vår framtid, det gjorde det INTE för 3-5 år sedan.
Citera
2017-03-29, 20:26
Medlem
motvalls avatar
Ska man diskutera Sveriges lag –94 gentemot dagens landslag så måste ni jämföra, inte vilka klubbar de spelade i efteråt, inte hur bra de var under turneringen, utan var de stod i ”världsrankningen” före VM:et. Hur bra man tyckte de varit efteråt är inte relevant, världsklass på alla!

En, Thern, spelade regelbundet i en toppklubb, och 4a; Dahlin/P Andersson, Schwarz samt Brolin i en ”nästan” sådan klubb (Parma var bra men...). Majoriteten kom däremot från allsvenskan. En svensk liga som då var betydligt mer konkurrenskraftig i de stora europeiska turneringarna.

Vad har vi idag? 0 i toppklubb och 0 från allsvenskan, 2 st i en ”nästan” toppklubb (Forsberg, VNL) och så resten i en drös klubbar som det är svårt att enkelt klassificera utan att vara subjektiv såväl avseende liga som klubb. Men tar vi oss till VM då lär många av deras klubbadresser förändras uppåt i ”rankningen”. Inte minst eftersom det finns en hel del unga/yngre med god potential.
Citera
2017-03-29, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Ska man diskutera Sveriges lag –94 gentemot dagens landslag så måste ni jämföra, inte vilka klubbar de spelade i efteråt, inte hur bra de var under turneringen, utan var de stod i ”världsrankningen” före VM:et. Hur bra man tyckte de varit efteråt är inte relevant, världsklass på alla!

En, Thern, spelade regelbundet i en toppklubb, och 4a; Dahlin/P Andersson, Schwarz samt Brolin i en ”nästan” sådan klubb (Parma var bra men...). Majoriteten kom däremot från allsvenskan. En svensk liga som då var betydligt mer konkurrenskraftig i de stora europeiska turneringarna.

Vad har vi idag? 0 i toppklubb och 0 från allsvenskan, 2 st i en ”nästan” toppklubb (Forsberg, VNL) och så resten i en drös klubbar som det är svårt att enkelt klassificera utan att vara subjektiv såväl avseende liga som klubb. Men tar vi oss till VM då lär många av deras klubbadresser förändras uppåt i ”rankningen”. Inte minst eftersom det finns en hel del unga/yngre med god potential.

Visst har du rätt men man ska inte stirra sig blinda på klubbadresser heller. Finns spelare som är mycket bättre än vad adressen indikerar tycker jag.

Augustinsson & Lustig tycker jag är bättre än vad man först tänker när man tänker på Celtic & FCK. Även ifall det är helt okej lag idag.
Citera
2017-03-29, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Du medveten om att du bytt ord va?
Givetvis tillhörde Ljungberg dessa stor stjärnor.

Och till kärnan, 94-laget var betydligt bättre fotbollsspelare och hade bättre kollektiv.
Men det ser ljust ut för vår framtid, det gjorde det INTE för 3-5 år sedan.
Det betyder samma sak i en internationell kontext.
Citera
2017-03-30, 03:01
Medlem
A.Ahlsens avatar
Enligt Aftonbladet har det gjorts en enkät där spelarna i allsvenskan fått frågan:

Bör ”Ibra” återvända till landslaget?

52 procent svarade nej.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/PQQ7X/52-procent-zlatan-bor-inte-atervanda

Så nu undrar man ju vad Flashback tycker? Själv så tycker jag absolut! Henke "slutade" om jag minns rätt innan kval på äldre dar för att sen göra comeback när det var dags för slutspel. Går vi på något sätt till VM och Zlatan vill med så ska han absolut med. Men på Jannes villkor. Inget jävla bygga laget runt Zlatan och spela som han vill. Han får slå sig in på en av dom nuvarande positionerna i elvan. Han är tillräckligt kompetent för att kunna lira varsomhelst. Sen vet man ju inte om han vill, men inget jävla ringa upp och lirka. Bollen ligger helt hos honom. Men om han kommer ska han tas emot med öppna armar.
Citera
2017-03-30, 03:11
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.Ahlsen
Enligt Aftonbladet har det gjorts en enkät där spelarna i allsvenskan fått frågan:

52 procent svarade nej.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/PQQ7X/52-procent-zlatan-bor-inte-atervanda

Så nu undrar man ju vad Flashback tycker? Själv så tycker jag absolut! Henke "slutade" om jag minns rätt innan kval på äldre dar för att sen göra comeback när det var dags för slutspel. Går vi på något sätt till VM och Zlatan vill med så ska han absolut med. Men på Jannes villkor. Inget jävla bygga laget runt Zlatan och spela som han vill. Han får slå sig in på en av dom nuvarande positionerna i elvan. Han är tillräckligt kompetent för att kunna lira varsomhelst. Sen vet man ju inte om han vill, men inget jävla ringa upp och lirka. Bollen ligger helt hos honom. Men om han kommer ska han tas emot med öppna armar.
Aldrig i livet. Vi har precis tagit oss ur ett destruktivt förhållande och ska inte gå tillbaka.
Citera
2017-03-30, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.Ahlsen

52 procent svarade nej.

Absolut inte. Vi är i början av en generationsväxling och är på väg att få ihop ett ungt, hungrigt lag som spelar för varandra. Det är precis detta som saknades under Hamrén och som många längtat efter i flera års tid.
Jag varken vill eller tror att Zlatan kommer återvända till landslaget. Det ser givetvis tunt ut på hans position men jag tycker mig se lovande och offensiva krafter på andra delar av planen som kommer bidra med mål och framspelningar utöver anfallarna. Forsberg, Claesson och förhoppningsvis Sam Larsson på sikt.

Landslaget känns mer spännande och intressant ut än på väldigt länge och de senaste resultaten förstärker den känslan. Ja, Portugal var bara en träningsmatch men vi gjorde tre mål mot dem på bortaplan och det kan inte ses som annat än positivt. En seger är en seger och en del menar att man inte ska dra för stora växlar efter den matchen men faktum är att det finns rankingpoäng och framför allt en laganda och en tro som står på spel även i sådana matcher.

Jag ser ljust på framtiden för landslaget och vill inte se den grusas av personen och egot Ibrahimovic. Sedan vill jag inte på något vis förminska hans insatser på planen och det han gjort genom åren, det ska han självklart ha en eloge för, men det är hög tid att gå vidare och hans avsked kom helt rätt i tiden med tanke på att Isaksson, Källström och andra i samma generation också valde att kasta in handduken.
Senast redigerad av radiopanna 2017-03-30 kl. 12:55.
Citera
2017-03-30, 14:06
Medlem
56ks avatar
Har vi några intressanta högerbackar/högeryttrar i U19/U21 eller är det bara på vänsterkanten vi får fram spelare?
I anfallet så känns det som att Berg och Guidetti är det bästa alternativet just nu.
Citera
2017-03-30, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 56k
Har vi några intressanta högerbackar/högeryttrar i U19/U21 eller är det bara på vänsterkanten vi får fram spelare?
I anfallet så känns det som att Berg och Guidetti är det bästa alternativet just nu.

Isak Ssewankambo med förflutet i Chelseas ungdomsakademi lirade ju i U21 redan innan EM-guldet, vet inte vart hans utveckling har tagit vägen. Muamer Tankovic? Tibbling?
Citera
2017-03-30, 15:01
Medlem
Sodomizer-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 56k

Felix Beijmo i U19 och Linus Wahlqvist U21. Tunt med vänsterfotade högeryttrar dessvärre. Vi får hålla till godo med Durmaz.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in