Citat:
Ursprungligen postat av
Tagganer
Jag tänker att SD först måste få till sin första samarbetsvinst i någon fråga med M i riksdagen för att ytterligare bryta ner skämsfaktorn som fortfarande hindrar många att välja SD. Sedan är det dags att vända fokus mot S igen.
En annan mycket viktig fråga för SD i valet är om det sker en ändring så att valhemligheten skyddas bättre än tidigare val. Jag är övertygad om att SD förlorar mycket på att man måste plocka på sig valsedlar tillsammans med andra. (Återigen skämsfaktorn)
Jag tycker SD borde värka för att man antingen bara släppte fram en och en till valsedelbordet eller att det delades ut kuvert med alla partiers valsedlar i respektive val till varje väljare.
De har redan haft det med S gånger 2 (Lex Laval och tidigare brytpunkten för statlig skatt som vänsterblocket med hjälp av SD förhindrade). Är de några som visat sig villiga att ko-handla med SD i frågor så är det falangen av gråsossar som just nu styr S. Ett S som sjunker och folk går till SD kommer få S att ändra om från en tillfälligt striktare politik gällande invandringen till en mer permanent. De är och kommer alltid vara nyckel till att växa i opinionen och sen ta makten i Sverige. Det gäller att knäcka S innan det är för sent!
Sen kan det finnas taktiska orsaker att få till samarbetsmöjligheter med M för då kan SD välja mellan två olika alternativ som är sugna på deras mandat, men riktigt så bra som i Danmark lär det inte bli i första taget.
Citat:
Ursprungligen postat av
RudyardKipling
Enligt en länk jag hänvisade till för litet sedan har ökningstakten för SD varit ca 2,0 mellan valen. Mellan 2010 och 2014 var ökningstakten 2,3. Mellan 2014 och dags dato enligt Sentio är ökningstakten 3,3. Med bibehållen ökningstakt på 3,3 får SD 2018 precis under 42%. Med blygsamt uppskattad ökningstakt om 2,5 lär SD istället landa på 31,75.
Så blir det nog.
Räntan i USA är på väg upp, tids nog lär den påverka svenska statsfinanser och tids nog lär svenska banker också bli tvingade att höja. Får folk en höjning från 1 till 2% så fördubblas boendelånkostnaden, går räntan till 4% så får man fyra gånger så dyra boendelånkostnader. Kommer staten sänka ränteavdragen eller höja skatterna så brinner ljuset i båda ändar för bolånemedborgare. Avstannar konsumtionen minskar skatteintäkterna ytterligare. Höjs skatterna kommer folk tvingas från sina hem, då är hela samhället i gungning och då lär sagan om den humanitära stormakten vara all. Borg spådde svensk ekonomisk krasch 2018, eller hur var det?
Individer kan anpassa sig. Grupper i den omfattning Europa i allmänhet och Sverige i synnerhet utsatts för kommer aldrig förfranskas, förtyskas, försvenskas. Oj då, försvenskas är tydligen ett ord eftersom det inte blev ett rött streck under men de andra finns visst inte.
Förändringstakten som varit efter valet är nog inte möjlig att upprätthålla för SD om inte punkt nummer 2 i ditt inlägg sker. Inträffar en börskrasch eller att bostadsmarknaden i Sverige kollapsar då kan vi se enorma skiftningar i opinionen igen. Det gäller också om S eller M vrider på kranen ordentligt igen.
Individer och även mindre grupper kan såklart byta kultur, framför allt efter längre perioder. Att bo i ett annat majoritetssamhälle än din egna kultur påverkar dig såklart. Det man får ha med sig är att svensk kultur är föränderlig, som det så fint heter när folk som är för invandringen ska berätta att det inte finns något som är "svensk kultur". Det vet ju alla, så det går inte argumentera emot, men det är ju en av de stora anledningarna till varför jag är emot denna massinvandring (i kombination med den usla ekonomiska effekten). Har snart 50 % av de svenska medborgarna utländsk bakgrund så kommer den svenska kulturen i hög fart förändras. Att tro att den självfallet skulle svänga mot det extremt liberala och ateistiska som är unikt för norden när det kombineras med hög lojalitet mot staten och andra medborgare är minst sagt naivt. Vi skulle snarare få ett samhälle som till stora delar påverkas av Islam. Det har redan börjat ske
Jag vid håller, att SD måste vara offensivare och de måste bli större i opinionen. Nu verkar de flesta afghanerna få stanna också. Inga 80 000 ur, och snart kommer snacket om amnesti. Vilka tror ni de kommer rösta för 2022. Det är i praktiken som om en årskull skulle rösta bara på sossarna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sanna.J
Okej.. om man kollar på självrekryterade paneler luras man kan snabbt och tror att sd kommer få fantasisiffror. Så är det naturligtvis inte. Sifo är mer förtroendeingivande och min gissning är att sd har idag mellan 16-18%. Om vi gör ett bra jobb och demonstrerar mot hat och främlingsfientlighet kan vi få ned sd på en hanterlig nivå på 10% lagom till valet 2018. Jag och mina kollegor i fi arbetar för detta just nu.
Stay tuned.
Svarar i förhoppningen att du inte är ett troll. Motdebattörer behövs.
Det finns tydliga bevis (flertalet val), där SIFO har lyckats ytterst dåligt på att mäta SD. De har för visserligen en metod som är baserad på forskning. Givet att de som randomiseras fram väljer att svara. När svarsbortfallet är så högt som 50 % (eller högre, vilket har rapporterats) så finns det inte längre stöd från den forskning de baserar undersökningarna på.
Även de så kallade självrekryterande-panelerna finns det forskning på. De har en viss överskattning på partier som är stora bland unga väljare, likt F!, MP och V. De har inte överskattat SD tidigare, utan istället underskattat de mindre än de telefonbaserad undersökningarna.
Att gissa SD på 16-18 procent är att gissa mot historien, mot den forskning som finns på självrekryterande paneler och mot oddsen på ett rätt rejält sätt. Men om du är super säker, du kan tjäna en djäkla fin summa på SD under 22,5, 20,0 och 18,0. Tror kanske du med inte för galna pengar skulle kunna spendera några månader i Thailand