Citat:
Ursprungligen postat av
Sanna.J
Min åsikt är att SD har nått sitt tak runt max 16-18%. Folk tror att SD lyckas övertyga människor att köpa deras populistiska ideologi, men egentligen är det bara bittra rasister och folk som har hamnat snett som nu mobiliseras sig. Ja SD är skickliga på att mobalisera detta hat, men dom kan inte hålla ihop en grupp arga populister hur länge som helst.. Sifo visade på 16,7% denna månad.. antagligen den mest seriösa mätningen och det är nog där någonstans taket ligger.
Nu gör du ett misstag som många i din situation gör, nämligen att underskatta sin motståndare. Du bygger din hypotes på egentillverkad retorik och önsketänkande, applicerar detta på resten av befolkningen och har inte koll på verkligheten. Men det är alltid verkligheten som styr.
Sannigen är ju den att SD har breddat sig. Deras sympatisörer i dag är inte alls bara "bittra losers" och rasister, utan rationella väljare som vill ha en balanserad invandringspolitik som är långsiktigt hållbar. De flesta ser ju att dagens migrationspolitik inte fungerar.
Med ledning av din avatar antar jag att du stödjer Fi. I själva verket är det ju ni som är extremister och företräder en totalt ohållbar migrationspolitik, som om den blev verklighet, bara på några månader skulle kasta ut Sverige i en allvarlig kris. Värre än den vi såg 2015/2016.
Även i en internationell jämförelse är "ditt" parti en mycket udda fågel, som i princip skulle ses som totala stollar i de flesta utländska val. SD är i en sådan jämförelse ett mainstream-parti, som skulle ha potentialen att bli mycket stora.
Därför är jag säker på att du underskattar SD och deras potential i nästa val. Ditt resonamang bygger på ett "internt önsketänkande" och inlärda floskler, inte på verklighetsbaserad fakta.