2017-03-29, 15:55
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Kan ha varit för att hon var kvinna. Ett ritualmord kanske som hade med hennes kön att göra? Varken Sharp eller tolken som båda var män blev ju detta.

Känner mig ganska övertygad om att regeringssoldater nackade henne för hon och hennes följeslagare grävde i en påstådd massaker utförd av regeringstrupper. Om taxi-grabbarna var med på det hela är väl 50/50.

Hade det varit en milisgrupp eller ren kriminell grupp borde de ju föredragit en saftig lösensumma istället för ett hastigt lustmord.

Å andra sidan, när det kommer till Kongo kan vad som helst hända...
Citera
2017-03-29, 15:57
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Har jag verkligen sett rätt:

De befann sig i ett område som praktiskt taget är en krigszon.
De jobbade för FN, vilket rebellgrupperna hatar. FN stöder nog regimen?
De skulle utreda om någon rebellgrupp begått ett massmord.
De åkte runt på moppetaxi utan väpnad eskort.

Nej, se skulle tydligen utreda om REGERINGS-trupper begått ett massmord i området. Ännu mer galet att åka oskyddade in i ett område i en krigszon för att försöka utreda ett regim-mord i en galen negerstat.
Citera
2017-03-29, 15:59
Medlem
sylvia.borins avatar
Citat:
Kan ha varit för att hon var kvinna. Ett ritualmord kanske som hade med hennes kön att göra? Varken Sharp eller tolken som båda var män blev ju detta.

Det tycks som att allt kan hända i det vidskepliga Kongo. Kongolesiska soldater tycks ju ha en förkärlek för magiska riter, så varför inte.
Citera
2017-03-29, 16:01
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Nej, se skulle tydligen utreda om REGERINGS-trupper begått ett massmord i området. Ännu mer galet att åka oskyddade in i ett område i en krigszon för att försöka utreda ett regim-mord i en galen negerstat.
Tack för påpekandet. Jag hade precis sett det och ändrat.
En vit är ofta i ett utsatt läge i Afrika.
Vad hette den svenske filmaren som blev skjuten till döds för ungefär 10.år sedan. Var det i Somalia? Hittar inte på Google nu. Han filmade krigshandlingsr.
Citera
2017-03-29, 16:01
Medlem
Finskpinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efterdradd
Och var har chaufförerna tagit vägen, och deras motorcyklar? Lokalfolk som skonades och tilläts löpa? Eller var de rent av inblandade och levererade offren?

Funderade också på om chaufförerna kan ha varit inblandade. Om inte, så lär väl mördarna knappast ha skonat dem, kanske lyckades de fly? Jag tänker på att mördarna nog inte velat lämna vittnen eller skona livet på några som hjälpt fienden, och om de dödades samtidigt som Sharp och Catalán så skulle det väl vara onödigt omständigt för mördarna att dumpa deras kroppar någon annanstans?

Läste förresten i en Aftonbladet-artikel att det var kutym för FN-arbetarna att färdas utan skydd på det sättet som de gjorde och att Michael Sharp gjort så "säkert hundra gånger" (http://www.aftonbladet.se/nyheter/article24633100.ab).
Citera
2017-03-29, 16:05
Medlem
sylvia.borins avatar
SR skriver att offren enligt ännu obekräftade lokala uppgifter ska ha blivit mördade samma dag som de fördes bort.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6662377
Citera
2017-03-29, 16:12
Medlem
Skaraborg2s avatar
Varför blev hon halshuggen?

Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Känner mig ganska övertygad om att regeringssoldater nackade henne för hon och hennes följeslagare grävde i en påstådd massaker utförd av regeringstrupper. Om taxi-grabbarna var med på det hela är väl 50/50.

Hade det varit en milisgrupp eller ren kriminell grupp borde de ju föredragit en saftig lösensumma istället för ett hastigt lustmord.

Å andra sidan, när det kommer till Kongo kan vad som helst hända...

Kan mycket väl ha varit på det sättet att hon, Sharp och ev. tolken grävde i detta. Förklarar ändå inte varför hon var den enda som blev halshuggen.
Citera
2017-03-29, 16:22
Medlem
wwrs avatar
Men är inte FN-jobb för västerlänningar vanligen ganska säkra "smörjobb"? Jag frågar mig fortfarande om de inte även kan ha haft någon egen agenda av frivillig natur?

FN har ju tydligen gjort uttalanden, så de jobbade i alla fall för FN. Kommer anhöriga att försöka stämma skjortan av FN? De mördade kan ju ha skrivit på något om att de själva tar vissa risker, men att arbetsgivaren FN bara låter henne få huvudet kapat och säger "sorry, så'nt händer" är kanske mindre troligt?
Citera
2017-03-29, 16:27
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Har jag verkligen sett rätt:

De befann sig i ett område som praktiskt taget är en krigszon.
De jobbade för FN, vilket rebellgrupperna hatar. FN stöder nog regimen?
De skulle utreda om någon part begått ett massmord.
De åkte runt på moppetaxi utan väpnad eskort.

Att FN skulle utsätta sina medarbetare för så stora risker låter konstigt. Saknas det inte någon pusselbit för att förstå hur det gick till?

Jag undrar också om inte FN-medarbetare från västländer ofta omgärdas av speciellt hög säkerhet?

Kan de ha utfört något extra arbete av frivillig natur? Var hon inte engagerad i kvinnofrågor också?

Märkligt. Svårt att förstå att FN skulle acceptera så låg säkerhet för medarbetarna.

FN kan ju inte hindra vuxna människor ifrån att utsätta sig för livsfara. Det är ju något som man själv bestämmer över. Zaida trodde att flower-power skulle funka i ett bestialiskt land och fick betala det högsta priset för sin naivitet.
Citera
2017-03-29, 16:29
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Men är inte FN-jobb för västerlänningar vanligen ganska säkra "smörjobb"? Jag frågar mig fortfarande om de inte även kan ha haft någon egen agenda av frivillig natur?

FN har ju tydligen gjort uttalanden, så de jobbade i alla fall för FN. Kommer anhöriga att försöka stämma skjortan av FN? De mördade kan ju ha skrivit på något om att de själva tar vissa risker, men att arbetsgivaren FN bara låter henne få huvudet kapat och säger "sorry, så'nt händer" är kanske mindre troligt?
Jag anser att det är fullständigt osannolikt att någon chef inom FN har skickat ut dom i moppetaxi på detta vansinnesuppdrag.
Citera
2017-03-29, 16:30
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Kan mycket väl ha varit på det sättet att hon, Sharp och ev. tolken grävde i detta. Förklarar ändå inte varför hon var den enda som blev halshuggen.

Att endast ZC och inte männen halshöggs gissar jag var en "försiktighetsåtgärd" för att hindra henne från att återuppstå efter döden och hämnas de oförrätter hon utsatts för. Det finns en utbredd tro på häxor i Kongo: http://www.dailymail.co.uk/news/article-3276057/My-grandmother-died-said-witch-drink-salt-water-stuck-fingers-throat-pieces-said-d-eaten-Congo-s-chi ld-witches-exorcised-devil-beaten-them.html

Sen att milismännen bemödade sig att gräva ner offren antyder att de inte var ute efter att varna FN, då hade kropparna dumpats väl synliga. De ville nog bara åt deras plånböcker och motorcyklar samt straffa dem för att de snokade runt.

Catalán må ha varit naiv, men hennes mod kan ingen förneka. Jäkligt tragiskt det hela...
Citera
2017-03-29, 16:33
Medlem
micro113s avatar
Citat:

Nej, vore det ofarliga "smörjobb" så fyllde de ju knappast någon funktion. FN-uppdrag är ofta förknippade med utsatthet/fara på olika sätt. Däremot har givetvis de länder där FN verkar ingått ett avtal som säger att de som utför uppdragen har särskild status i förhållande till "regimen/staten/myndigheter".

Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Kongo har världens högsta genomsnitt på kukstorlek (18,0 cm). Där har vi nog förklaringen till att hon reste dit: http://metro.co.uk/2015/02/28/want-to-know-which-country-has-the-biggest-penises-in-the-world-5083922/
Att somliga av är snoppfixerade har vi alla förstått nu. Dock - nu är det dags att sluta dra i lill-truten och sluta smutsa tråden med er snoppavund.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in