2017-03-29, 14:23
Medlem
Hon och hennes amerikanske kollega var alltså på en expedition för att dokumentera brott mot de mänskliga rättigheterna.
De är klart att det finns massor som sker - som inte följer internationell rätt
Så är det ju häpnadsväckande om dom inte har haft polisiärt beskydd.
Brottslingarna finns och har gjort massor av hemskheter. Säkert massa sådant som man läser om när det gäller konflikter i Afrika.

Det är ju krig - förstår inte människor vad krig är?
Senast redigerad av Urbizzo 2017-03-29 kl. 14:28.
Citera
2017-03-29, 14:29
Medlem
"Hon riskerade sitt liv för att rädda andras"

Denna rubrik finns överallt nu. Om sanningen skall fram: Vem fan har hon räddat mer än sin egna karriär?

Berätta gärna hur hon har räddat liv i Afrika eller på andra ställen. Inte ett skit har hon gjort, men är än att spatsera omkring som bortskämd Södermalmsbroiler i UN-kläder och lekt viktigpetter och predikat om värdegrund och vita patriarkatet.

Vem har hon räddat! Fram med lite bevis.

Ni som skriver att hon var intelligent. Var är beläggen för detta? Jag ser bara dumheter efter dumheter, vilket mordet i Kongo vittnar om.
Senast redigerad av allanballanjugge 2017-03-29 kl. 14:32.
Citera
2017-03-29, 14:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Allt kommer att återgå till "det gamla vanliga".

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan1993
Jag har personligen väldigt svårt, ja rent ut sagt mycket svårt för den typen av kvinnor som hon representerade. Men den tragiska utgången är ändå något man inta ska glädjas åt.

En del här beskriver henne som dum, nåja dum på det viset var hon ju inte. När det gäller att läsa sig till akademiska studier.

Men något man inte kan läsa sig till är vanligt sunt bondförnuft.
Som sagt dum var hon ju inte, snarare en blandning av godtrogen, naiv, blåögd, lättledd, aningslös..
allt i en övertro om sig själv och sin person. Som slutade i något som man knappast ens kan fantisera om. Hennes sista timmar i livet är inget man önskar sin värsta fiende.

Det mest sorgliga är att inget gott kommer ur detta, ingen som tar lärdom av det. Utan man kommer att fortsätta med att höja FN till skyarna, och fortsätta med den typen av ogenomtänkta projekt i en del av Världen där man halshugger människor lika lätt som vi dödar en fluga.

Vad man än kan tycka och tänka om en person så är detta inget man kan glädjas åt. Bli halshuggen 2017!!!

Fröken Catalán var intelligent person men hon var mycket naiv och godtrogen. Du har helt rätt i att detta som hände henne önskar man inte ens sin värsta fiende.

Just det. Ingen kommer att ta lärdom av detta tyvärr. Allt kommer att återgå till "det gamla vanliga".
Citera
2017-03-29, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FelGud
Jävla djur! Inga mer SIDA pengar förrän de har hitta de som gjort detta!!

Är inte en kohort typ ett par hundra man? Det tror jag faktiskt inte har hänt. Det har stökats å gökats en del sen har man haft ihjäl henne.
Citera
2017-03-29, 14:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Hon fick inga jobb och gjorde sig omöjlig så hon hade inte mycket till val. Hon var inte​ smart nånstans och därför är hon död nu.
Sluta tramsa

Exakt. Hon var inkompetent och jobbig men hade tillräckliga kontakter för att få något obskyrt FN-jobb i Afrika.
Citera
2017-03-29, 14:32
Medlem
eilahtans avatar
Någon som vet vad det är för milisgrupp (Kamwina) som ligger bakom attacken? Muslimer?
Läste på Aftonbladet och såg bilden med militia kläder..

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/2aaGq/gerillan-anklagas-for-zaida-catalans-forsvinnande

Zaida Catalán och hennes kollegor mördades av Kamwina Nsapu, enligt den kongolesiska regeringen – som för ett blodigt krig mot gerillan.
Kamwina Nsapu är en liten utbrytargrupp, som till stor del består av barnsoldater som tror på magi.

http://www.aljazeera.com/news/2017/03/kamwina-nsapu-militia-kill-40-policemen-dr-congo-170325181319668.html

Rebel fighters have killed at least 40 policemen in the central Democratic Republic of Congo, in one of the deadliest attacks on security forces since a violent uprising began late last year.

http://imgur.com/OM3zipr

Verkar vara ett gäng galna Congoneser / Congoaner eller va de kallas..
Citera
2017-03-29, 14:34
Medlem
ENTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linsanity
Nonsens, FN blundade för folkmordet i Rwanda och tanken är inte att individer likt Zaida skulle bekämpa folkmorden utan att de informerar. Samma sak som de gjorde i Kongo, deras sista uppdrag var att utreda ett massmord.

Absolut så är det att de är "där för att informera" på pappret. Absolut, vi hör dig. Men du verkar hyfsat intelligent, så jag tänker påpeka att jag är tämligen säker på att du är medveten om hur lite påverkan hon och hennes gelikar de facto har/hade på situationen i Kongo och övriga Afrika, det är ju inte som att västvärlden kom på att vi skulle rädda afrika förra veckan, biståndskranen har stått på fullt flöde ganska länge och ingenting verkar bli ett skvatt bättre. Hon är där som en del av en större opinionsbildning. Hon är där för att bli fotograferad i situationer som övertydligt kommunicerar "exempelparti/exempelpolitiker BRYR sig om och SER det som händer i kongo! Rösta på mig/oss!", och det är tragiskt. Det är riktigt jävla supertragiskt.

Hon verkar ha varit intelligent, frågan är om hon någonsin förstod hur det låg till? Hennes död är helt förgäves, hon fick sannolikt aldrig möjlighet att "hjälpa" någon i någon större utsträckning där nere, absolut hon föreläste om genus och delade säkert ut lite ris men hon verkar ju knappast hunnit speciellt långt med det arbetet.

Hon dog för att sådana som du tycker att "det är viktigt att göra något" och "hon var en hjälte som åtminstone TRODDE på något!!!". Det är ju du som är slutkunden här, den man ville påverka. Det är på grund av sådana som dig och att ni dels är faktaresistenta och för jävla ängsliga för att våga säga något obekvämt/något som kan kosta ens ett uns social status som Zaida ens var där.

Det är nästan så att du har blod på händerna din jävla rödskjorta.
Citera
2017-03-29, 14:58
Medlem
Holdingbreaths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Det var väl inte första gången hon var i Kongo! Hon räknade upp olika länder hon varit i bla Kongo, på ett seminarium för ett år sen. https://www.youtube.com/watch?v=g4UP-szWQPc

I början av mötet medan de andra talar hon ser uttråkad, orolig och distraherad. Hon plockar på sina fingrar och svårt att vara stilla.

När hennes tur kommer att tala hon gör ett bra jobb. Hon ler. Hennes röst är engagerande. Hon konstaterar att hon tycker att tala andra språk, upptäcka andra kulturer och "känner att världen är större än säker Sverige." (13:33 av YouTube klämma).

Intressant som valde att bära en ganska kort klänning. Hon är attraktiv.

Hon påpekade att hon inte kunde få ett jobb på SIDA efter att ha lämnat politiken.

När hon talar och killen börjar hon återupptar nervöst leka med fingrarna.

Hon säger att hon älskar det okända. Erfarenheterna från det okända och farliga expanderar sin själ och lära sig om sig själv. Känn stress i olika. Kärleken till världen vara i fara. Att arbeta för en bättre värld. Det gick inte att leva på ett annat sätt. Att lämna vänner och familj var kostnad av uppdrag.

Vid 35:00 berättar hon om faran och att trots att hon var ogift och utan barn, hennes familj orolig för henne. Hon berättar om skillnaden i fara i Afghanistan och Kongo. Hon hade mer skrämmande upplevelser i Afghanistan än Kongo, men hon definitivt visste att det var farligt.

När hon slutade att tala om personliga kostnader och fara, drog hon kjolen ner.
Senast redigerad av Holdingbreath 2017-03-29 kl. 15:16.
Citera
2017-03-29, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tove.Lo-V
Undrar ibland ifall vissa av er ens läser i tråden/andra artiklar innan ni kommenterar.

Aftonbladet:
Jag läser tråden och även nyhetsartiklar. Och jag anser fortfarande att det är vårdslöst att bete sig som ZC gjorde även om henns företrädare tydligen kom undan med det. Sedan har jag inte sett bekräftelse på att han verkligen gjorde det eller omständighetern, han kan ha betalt beskyddarpengar eller helt enkelt haft bättre källor än ZC. Sedan var ju hon blond kvinna med bra utseende vilket står ut i Kongo. En vit man kan vara vad som helst inkl någon som kan försvara sig.

Men fortfarande synd att det gick som det gick men jag hoppas att andra unga kvinnor med ambitioner att göra världen till ett bättre ställe inser riskerna bättre. Kongo är liksom ett ställe där du kan bli rånmördad var som helt (åtminstone i den provins där ZC var) mitt på dagen.
Citera
2017-03-29, 15:08
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linsanity
Missförstå mig inte, det är klart att det är ett farligt uppdrag och jag är övertygad om att hon var medveten om det själv med. Hon var ingen duvunge, hon har varit aktiv i Kongo i dryga 7 år och hon var med i en FN-grupp kallad för "group of expert" och hennes sista uppdrag var att utreda en massaker av civila.

Så ja, absolut en farlig situation för vem som helst, däremot behövs människor som Zaida. Det var endast 23 år sedan som Rwanda var med om ett folkmord, ett av historiens värsta av sitt slag och dett medan resten av världen endast tittade på.

Vad hade människor som Zaida kunnat göra åt det där? Inte ett jävla skit även om det så fanns 1000 av dem på plats.

Man är dum i huvudet och otroligt naiv om man åker runt på diverse uppdrag i Kongo utan skydd av beväpnad militär. Det är samma sak som att skrika kom och ta mig. Inget säkerhetstänk öht. Hon dog helt i onödan.
Citera
2017-03-29, 15:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ENTP
biståndskranen har stått på fullt flöde ganska länge och ingenting verkar bli ett skvatt bättre.

Jo. Många afrikanska nationer är framåtgående och utvecklas i raketfart just nu. Sjukt att folk fortfarande ser Afrika som ett enda stort fattigt land där inget "verkar blivit ett skvatt bättre" och helt ignorerar att flertalet länder är på framfart.
Citera
2017-03-29, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sylvia.borin
Detta att Catalan blev halshuggen men inte de två männen som också mördades, hur ska man tolka det? Som att babianerna hatade henne extra mycket för att hon var kvinna?

Kan vara ritualmord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in