2017-03-29, 14:10
Medlem
Goddag.

Efter drygt fyra år av halvflummig gymträning är jag nu sugen på att börja köra "seriöst". Med seriöst menar jag bättre kost, bättre sömn och ett schema som jag följer strikt. Efter att ha ägnat förmiddagen åt att kika runt på diverse sidor fattade jag tillslut tycke för detta: http://www.styrkelabbet.se/traningsprogram-over-under/

Fokus på basövningar och fyra pass per vecka passar mig nämligen mycket fint. Då axlarna är min sämst utvecklade muskelgrupp planerar jag att lägga in hantellyft åt sidan den dagen jag kör militärpress. Kanske även någon övning för baksida axlar. Antar att detta inte är till någon nackdel?

Så, vad tycks? Är detta ett rimligt schema enligt er?
Citera
2017-03-29, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarrokhBulsara
Goddag.

Efter drygt fyra år av halvflummig gymträning är jag nu sugen på att börja köra "seriöst". Med seriöst menar jag bättre kost, bättre sömn och ett schema som jag följer strikt. Efter att ha ägnat förmiddagen åt att kika runt på diverse sidor fattade jag tillslut tycke för detta: http://www.styrkelabbet.se/traningsprogram-over-under/

Fokus på basövningar och fyra pass per vecka passar mig nämligen mycket fint. Då axlarna är min sämst utvecklade muskelgrupp planerar jag att lägga in hantellyft åt sidan den dagen jag kör militärpress. Kanske även någon övning för baksida axlar. Antar att detta inte är till någon nackdel?

Så, vad tycks? Är detta ett rimligt schema enligt er?

Vi har nog olika definition om vad som menas med seriöst. Men förstår vad du menar. Jag tycker det är ett bra schema iaf. Sen blir det kanske mer optimalt om du byter vissa övningar som du gillar mer av en och annan orsak.
Citera
2017-03-29, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Vi har nog olika definition om vad som menas med seriöst.

Självfallet är det så.

Citat:
Jag tycker det är ett bra schema iaf. Sen blir det kanske mer optimalt om du byter vissa övningar som du gillar mer av en och annan orsak.

Kul! Det finns inga "måste-övningar" som saknas, enligt dig?
Citera
2017-03-29, 18:31
Medlem
Citat:
Självfallet är det så.

Kul! Det finns inga "måste-övningar" som saknas, enligt dig?

Tror bara det finns bra scheman på den sidan. Kör själv efter halv- och helkropp just nu.
Sen fungerar det bara om du gillar övningarna och utför dem korrekt. Om något skulle bli fel så märker man ju det. Inte direkt så att något hinner växa ifrån innan man märker av det då träning går i snigelfart. Själv hoppar jag säkert över flera övningar som andra anses som måste övningar och tvärtom. Man får se till så du tränar alla muskelgrupper bara!
Och om flertalet säger att en basövning är bra kanske den är det. Men det betyder inte att du inte kan byta ut den och få precis lika bra resultat med en eller flera andra övningar.
Senast redigerad av MRZnr1 2017-03-29 kl. 18:33.
Citera
2017-03-29, 19:36
Medlem
Citat:
Tror bara det finns bra scheman på den sidan. Sen fungerar det bara om du gillar övningarna och utför dem korrekt. Om något skulle bli fel så märker man ju det. Inte direkt så att något hinner växa ifrån innan man märker av det då träning går i snigelfart. Själv hoppar jag säkert över flera övningar som andra anses som måste övningar och tvärtom. Man får se till så du tränar alla muskelgrupper bara!

Ja, sidan känns helt klart solid. Ah okej, då är jag med på hur du tänker!

Fram tills idag har jag kört på mer eller mindre egenihopsatta program, med fokus på basövningarna. Har allt som oftast haft fyra olika pass (rygg+biceps, axlar+mage, bröst+triceps, ben+mage) och kört igenom dessa på en vecka. På senare tid har jag dock förstått att detta upplägg är långt ifrån optimalt, då en muskel tydligen helst ska tränas två gånger per vecka. Men det problemet åtgärdas ju med det nya schemat jag har tänkt att börja med.
Senast redigerad av FarrokhBulsara 2017-03-29 kl. 20:06.
Citera
2017-03-29, 20:37
Medlem
Citat:
Ja, sidan känns helt klart solid. Ah okej, då är jag med på hur du tänker!

Fram tills idag har jag kört på mer eller mindre egenihopsatta program, med fokus på basövningarna. Har allt som oftast haft fyra olika pass (rygg+biceps, axlar+mage, bröst+triceps, ben+mage) och kört igenom dessa på en vecka. På senare tid har jag dock förstått att detta upplägg är långt ifrån optimalt, då en muskel tydligen helst ska tränas två gånger per vecka. Men det problemet åtgärdas ju med det nya schemat jag har tänkt att börja med.

Förstår. 2 dagar är bara ett exempel på hur ofta en muskel kan tränas. För att få mer kunskaper så skulle jag be dig titta på denna video på 9 min där ämnet förklaras på djupet med papper från en kille som kallar sig för för Strävan. Min träning har gått spikrakt uppåt sedan jag såg denna video. Var visst en av de viktigare pusselbitarna som jag saknade i mitt eget träningsupplägg.

Strävan - Tankar kring träningsupplägg.
https://www.youtube.com/watch?v=gQOtHGfYG6Y&list=PLYnfC1SVs4AAElrzZaHjvrvI 2BYr815wz&index=19
Citera
2017-03-30, 00:28
Medlem
Citat:
Förstår. 2 dagar är bara ett exempel på hur ofta en muskel kan tränas. För att få mer kunskaper så skulle jag be dig titta på denna video på 9 min där ämnet förklaras på djupet med papper från en kille som kallar sig för för Strävan. Min träning har gått spikrakt uppåt sedan jag såg denna video. Var visst en av de viktigare pusselbitarna som jag saknade i mitt eget träningsupplägg.

Strävan - Tankar kring träningsupplägg.
https://www.youtube.com/watch?v=gQOtHGfYG6Y&list=PLYnfC1SVs4AAElrzZaHjvrvI 2BYr815wz&index=19

Intressant video, helt klart. Hur många timmar respektive kroppsdel behöver vila för att återhämta sig kan ju dock vara svårt att veta, för antar att det inte är samma för alla. Hur som helst tackar jag för all hjälp du har givit mig och känner mig nu riktigt taggad på att komma igång på allvar!

Skön snubbe, för övrigt. Sett honom tidigare i något sammanhang.
Citera
2017-03-30, 08:48
Medlem
Citat:
Intressant video, helt klart. Hur många timmar respektive kroppsdel behöver vila för att återhämta sig kan ju dock vara svårt att veta, för antar att det inte är samma för alla. Hur som helst tackar jag för all hjälp du har givit mig och känner mig nu riktigt taggad på att komma igång på allvar!

Skön snubbe, för övrigt. Sett honom tidigare i något sammanhang.

Ja, mycket svårt att veta. Men värdefull kunskap att kunna.
Man får testa sig fram. Och man kan då ha muskelgrupper som inte alltid följer det vanliga schemat.
Lycka till o kör hårt
Citera
2017-03-31, 23:10
Medlem
Hej gubbar. Jag är ganska så ny inom gymträningen, men har fått bra resultat första månaderna jag har kört. Kör på halvkroppspass.
Jag kör marklyft på bendagen, och är lite orolig för att ryggen övertränas om jag kör överkropp nästa dag, och slänger in lite rodd eller chins. Har ni något bra upplägg på detta? Jag vill gärna träna nästan varje dag. Har löjligt mycket tid över just nu.

Just nu ser det ut såhär

Överkropp:
5r x 3s bänkpress
5r x 3s hantellyft/militärpress
10r x 3s hantellyft åt sidan
10r x 3s Kabeldrag/latsdrag
10r x 3s tricep pushdown
10r x 3s bicepcurl.

Ben & mage
5r x 3s Knäböj
5r x 3s Marklyft
Massa vadpress
10r x 3s liggande benspark.
Massa situps.
Senast redigerad av Franzkaka 2017-03-31 kl. 23:27.
Citera
2017-03-31, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Franzkaka
Hej gubbar. Jag är ganska så ny inom gymträningen, men har fått bra resultat första månaderna jag har kört. Kör på halvkroppspass.
Jag kör marklyft på bendagen, och är lite orolig för att ryggen övertränas om jag kör överkropp nästa dag, och slänger in lite rodd eller chins. Har ni något bra upplägg på detta? Jag vill gärna träna nästan varje dag. Har löjligt mycket tid över just nu.

Just nu ser det ut såhär

Överkropp:
5x3 bänkpress
5x3 hantellyft/militärpress
5x3 hantellyft åt sidan
10x3 Kabeldrag/latsdrag
10x3 tricep pushdown
10x3 bicepcurl.

Ben & mage
5x3 Knäböj
5x3 Marklyft
Massa vadpress
10x3 liggande benspark.
Massa situps.

Måndag överkropp
Tisdag underkropp
Onsdag vill
Torsdag överkropp
Fredag vila
Lördag underkropp
Söndag vila

Är ditt mål styrka så kör väldigt sällan till fail och ät mycket mat så att återhämtningen blir bättre när du använder hög frekvens. Du kommer inte överträna om du lägger in roddar och chins i överkropp passen men jag hade tagit bort Marklyft på tisdagen om du inte satsar på det. Rumänska mark funkar utmärkt.
Senast redigerad av Theken1891 2017-03-31 kl. 23:25.
Citera
2017-04-01, 13:28
Medlem
Pepsi901s avatar
Hallå! Jag har precis börjat träna och skulle vilja veta vad ni tycker. Jag kör inte efter något speciellt schema, men mina dagar på gymmet brukar se ut såhär:

Cyklar 15 minuter som uppvärmning sedan kör jag dessa övningar i samma ordning. (om inte någon maskin är upptagen)
Bencurl, latsdrag, benpress, kabelrodd, benspark, vet inte vad nästa övning kallas, det står bara "low back" på maskinen , bänkpress, deltoid fly (maskin).

Jag jobbar lite speciella tider, så jag försöker att hålla detta "schema"

dag 1
dag 2 gym
dag 3
dag 4 gym
dag 5
dag 6 gym
dag 7
dag 8
dag 9 gym
dag 10
dag 11 gym
dag 12

Sedan börjar jag om. Förutom detta så promenerar jag en hel del, oftast en timme om dagen. Jag försöker även äta bra mat.
Så som sagt, vad tycker ni? Ska jag lägga till eller ta bort någon övning? Eftersom att jag är så pass ny så känner jag mig inte bekväm med vissa saker som tex marklyft, men kom gärna med förslag. Vill inte bli någon superhunk, är bara ute efter att få en snygg kropp. Jag är snart 27 år, 180cm och väger runt 78kg
Citera
2017-04-01, 15:17
Medlem
Pepsi901s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pepsi901
Hallå! Jag har precis börjat träna och skulle vilja veta vad ni tycker. Jag kör inte efter något speciellt schema, men mina dagar på gymmet brukar se ut såhär:

Cyklar 15 minuter som uppvärmning sedan kör jag dessa övningar i samma ordning. (om inte någon maskin är upptagen)
Bencurl, latsdrag, benpress, kabelrodd, benspark, vet inte vad nästa övning kallas, det står bara "low back" på maskinen , bänkpress, deltoid fly (maskin).

Jag jobbar lite speciella tider, så jag försöker att hålla detta "schema"

dag 1
dag 2 gym
dag 3
dag 4 gym
dag 5
dag 6 gym
dag 7
dag 8
dag 9 gym
dag 10
dag 11 gym
dag 12

Sedan börjar jag om. Förutom detta så promenerar jag en hel del, oftast en timme om dagen. Jag försöker även äta bra mat.
Så som sagt, vad tycker ni? Ska jag lägga till eller ta bort någon övning? Eftersom att jag är så pass ny så känner jag mig inte bekväm med vissa saker som tex marklyft, men kom gärna med förslag. Vill inte bli någon superhunk, är bara ute efter att få en snygg kropp. Jag är snart 27 år, 180cm och väger runt 78kg

Glömde skriva att jag även gör situps hemma, varannan dag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in