Citat:
Ursprungligen postat av
elmerengue
Är du nybörjare? Allt eftersom så ökar ens uthållighet så man orkar med push/pull/leg scheman utan problem. Om du tycker det är för jobbigt kan du jobba på med ditt schema. Kör armar tillsammans då det är enkelt att supersetta biceps och triceps då de är antagonister. Övriga fyra dagar kör du axlar, ben, rygg och bröst. Eftersom du bara kör en grupp i veckan är det viktigt att du kör tungt och även hög volym (antalet totala set per pass) så att din styrka och uthållighet blir bättre.
Eftersom du ändå strukturerat upp ditt tränande har du nog kommit en bit. Om du kör en grupp bör du enligt mig åtminstone orka med 12 totala sets, även om jag tycker att du bör orka med 18st per pass. Körde ungefär på ett sånt schema under hösten och nådde fina resultat, då låg min volym per pass på ungefär 18-24 set beroende på muskelgrupp. Har gått över till push/pull/leg numera men ser alltid till att skifta upplägget och går tillbaka till en grupp åt gången emellanåt, då man verkligen kan jobba med en grupp från alla möjliga vinklar samt att ett varierat upplägg bara är att föredra.
Har gymmat till och från samt slutat kanske 50-60 gånger, detta pga att jag inte kunnat köra seriöst. Så nybörjare skulle jag inte vilja kalla mig, men jag är väl "nybörjare" nu igen då jag bara kört 2 veckor seriöst.
Jag har 3 sets och 4-6 övningar. Kör alltid 12 reps, (så pass tungt så att på den 12:e så liksom skakar jag), fokuserar hela tiden på koncentration till muskeln, (this is the key for gains.) Efter att jag kört ett set kan jag sänka vikterna med 50-60% och bara kötta på tills failure. Har märkt att detta upplägget fungerar otroligt mycket bättre för mig, kan liksom köra fullt ut hela tiden. Inom sin tid så kommer jag lägga till en muskelgrupp, (då köra bröst & triceps), etc.
När jag är på gymmet så tränar jag, ingenting så som prat eller mobilen, därav så är jag oftast ute ur gymmet inom 1 timme och då skriker musklerna.
Edit: Har du något att poängtera så lyssnar jag väldigt gärna. Innan så har jag inte tränat tungt. Jag har trott jag tränat tungt, men icke. Som jag nämnde tidigare, på min sista rep så liksom svartnar det kring ögonen och allting handlar om att få upp den jävla hanteln igen.
Inför nästa veckas pass så börjar jag på en tyngre vikt än jag började på förra veckan, orkar jag inte 12 där på mitt första så betyder det att jag behöver bli lite, lite starkare, och då kommer jag bemästra den nya vikten veckan därpå igen. Jag försöker ha endast 30-45 sekunders vila, ibland behöver jag mer, jag liksom kör rakt fram hela tiden så att jag skapar stress till muskeln.