2017-01-10, 18:29
Medlem
Land: "Medelhavet eller kanarieholmarna"

Alla jävla restauranger på charterställen skulle jag säga; Mallorca, Kanarieöarna, Turkiet och Grekiska öar. Samma slags turistmenyer som är anpassade till folk från nordvästra Europa.

Köttbitar med pommes och nån sås
Vitlöksbröd med tzatsiki
Kycklinggrillspett
Fish and chips
Hamburgare med pommes
Pasta Bolognese

till detta öl eller billigaste rödvinet som finns i landet
Citera
2017-03-27, 23:25
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GatorG
Har du varit i Nordkorea? Utveckla matkulturen där tack, är bara nyfiken (gissar på nudlar och ris + kryddor).

Nord Koreas husmanskost är ju bara Asiens version av Somalias nationalrätt "Tom tallrik"

Sverige måste jag säga har den sämsta kokkonsten, istället för att ta tillvara på sina egna råvaror så bastardiserar och fördärvar man andra länders matkulturer med araber som lagar pizza, thailändare som lagar kinesiskt, svenskar som försöker laga pasta och allt blir bara mög

Citat:
Ursprungligen postat av Kjome-och-Renvall
Land: "Medelhavet eller kanarieholmarna"

Alla jävla restauranger på charterställen skulle jag säga; Mallorca, Kanarieöarna, Turkiet och Grekiska öar. Samma slags turistmenyer som är anpassade till folk från nordvästra Europa.

Köttbitar med pommes och nån sås
Vitlöksbröd med tzatsiki
Kycklinggrillspett
Fish and chips
Hamburgare med pommes
Pasta Bolognese

till detta öl eller billigaste rödvinet som finns i landet

Lägger även till detta, alla turistorter som finns har den sämsta maten, skit som kostar för mycket, dåliga råvaror och bara billiga imitationer av den rätta varan (som Kinas rolex-klockor). Varför i helvete åker folk utomlands för att äta taffliga versioner av det de äter hemma? Är priset det enda de bryr sig om, finns det någon källa för billiga flygbiljetter jag inte känner till som gör det värt att åka utomlands för att äta vad man äter hemma fast till ett uselt pris och sämre gjort?
Senast redigerad av Mackan52 2017-03-27 kl. 23:29.
Citera
2017-03-28, 04:24
Bannlyst
Faktum är att street food i sydkorea tillhör den allra bästa i världen!

Tänk ganska het biffstek med lök med ris och med grönsaker. Det är verkligen toppenkäk!

Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Nord Koreas husmanskost är ju bara Asiens version av Somalias nationalrätt "Tom tallrik"

Sverige måste jag säga har den sämsta kokkonsten, istället för att ta tillvara på sina egna råvaror så bastardiserar och fördärvar man andra länders matkulturer med araber som lagar pizza, thailändare som lagar kinesiskt, svenskar som försöker laga pasta och allt blir bara mög

Lägger även till detta, alla turistorter som finns har den sämsta maten, skit som kostar för mycket, dåliga råvaror och bara billiga imitationer av den rätta varan (som Kinas rolex-klockor). Varför i helvete åker folk utomlands för att äta taffliga versioner av det de äter hemma? Är priset det enda de bryr sig om, finns det någon källa för billiga flygbiljetter jag inte känner till som gör det värt att åka utomlands för att äta vad man äter hemma fast till ett uselt pris och sämre gjort?
Senast redigerad av Mediaprofilen 2017-03-28 kl. 04:45.
Citera
2017-03-28, 07:52
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mediaprofilen

Tänk ganska het biffstek med lök med ris och med grönsaker. Det är verkligen toppenkäk!

Nu snackade jag om Nord Korea, eller är du en sån juche förespråkare som bara talar om ett Korea under den store ledaren?

Hur mår fetknoppen förresten? Är det här has favoritforum?

Vad är Nord Koreansk street-food
Tror namnet är förbjudet och själva rätten är en kebab man gjort på grannen som svultit ihjäl
Senast redigerad av Mackan52 2017-03-28 kl. 07:59.
Citera
2017-03-28, 16:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mediaprofilen

Biffstek har jag aldrig aldrig stött på i Sydkorea.
Strimlad ryggbiff/utskuren biff däremot.

Men jag kanske har missat något..

Annars, utan att gå in på detaljer så är norrmännen, trots ett par stjärnkrogar, dom som är sämst på att laga mat i mitt tycke.
Citera
2017-03-28, 16:57
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Biffstek har jag aldrig aldrig stött på i Sydkorea.
Strimlad ryggbiff/utskuren biff däremot.

Men jag kanske har missat något..

Annars, utan att gå in på detaljer så är norrmännen, trots ett par stjärnkrogar, dom som är sämst på att laga mat i mitt tycke.

Har heller aldrig varit i Syd Korea, men det står på listan. Blir nog en intressant sak att prova det i vetskapen om att man har x antal artillerikanoner riktade mot sig
Citera
2017-03-28, 17:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cdec

Sämst och dyrast Danskjävlarna ligger inte långt efter
Citera
2017-03-28, 17:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Koenigsallee
Sämst och dyrast Danskjävlarna ligger inte långt efter

Jag gillar iochförsig danskarnas nynordiska tänk. Noma, Amass, Geranium och Mor är ju fantastiska restauranger där jag har varit väldigt nöjd.
Smørrebröd på Sorgenfri och danskarnas clubsandwich kan också göra en dag.
Citera
2017-03-29, 10:56
Medlem
japanskbruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trewq
Är du utvecklingsstörd? På riktigt alltså?

http://www.chezdominique.fi/
-två stjärnor i Guide Micheline, jävla mongo!
-"50 Best Restaurants in the World (#39.), Restaurant magazine UK"

/finlandssvensken
haha klart att det finns undantag .. men 99% är väl ändå piroger med spilld kosken och spya
Citera
2017-03-29, 12:04
Medlem
japanskbruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CashBlow
Jag tycker att det är märkligt att Sverige nämns så sällan i tråden. Hur ser en typisk svensk restaurang ut nuförtiden? Det är en äcklig kebab eller pizzarestaurang.

Som svensk så vet man vilka restauranger man skall besöka men om man skulle besöka en restaurang någorlunda slumpmässigt, så man som svensk ofta tvingas göra utomlands, hur skulle den matupplevelsen vara? Låt oss säga att du gick in på en restaurang i en svensk stad du aldrig varit i tidigare och inte hade någon att fråga om råd. Din upplevelse skulle vara skitdålig.

Ofta kan matupplevelser vara annorlunda. Det är därför det finns så många olika bud i tråden, man skapar sig en uppfattning på kanske fem restaurangbesök i ett land och skall efter det kora huruvida maten i allmänhet är bra eller dålig. Utan att ta hänsyn till vare sig pris eller ort. Det blir en allt för subjektiv bedömning.

Jag tror att svenska hushåll äter en usel kost hemma runt middagsbordet. Inte en färskvara så långt ögat når. Köttbullar och spaghetti, två halvfabrikat i härlig symbios, nedkletad med en tredje: ketchup.
dom svenska finare resturangerna som inte är pizzerior har ofta en meny som telefonkatalogen , och tinar troligtvis bara något från frysen som kan va gjort för ett halvår sen.. finns ingen chans att några råvaror kan va färska heller
Citera
2017-03-29, 12:06
Medlem
japanskbruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Visst är det så. Då jag för länge sedan började intressera mig för mat och senare ädla drycker var man ganska ensam på plan. Det var 80-tal och den omtalade plankan var ännu konung.

Vad gäller kinahaken har det ändock ploppat upp en del restauranger under de senaste åren som serverar autentisk kinamat och som verkar vara ganska välbesökta, men fortfarande tror säkert svensken i gemen att kinamat är fyla små lättel och flitelad banan med glass..
haha stekt fläsk med bambuskott som egentligen är purjolök .. dränkt i soja med köpt sötsur sås ..och ris som smakar kartong ..typisk kinakrogsmat
Citera
2017-03-29, 12:26
Medlem
japanskbruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bitch-sandwich
Nordkorea, för de har inte ens någon mat
pyongyang har många ganska fina resturanger .. särskilt dom kvinnliga servitörerna.. Dom är troligtvis mest besökta av raketforskare/kärnvapenexperter och högt uppsatta medlemmar i kommunistpartiet. ..och turister. Vissa ska tydligen ha särskilda viprum med mat i michelinklass.. och där den kvinnliga personalen går med på vadsomhelst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in