2015-11-13, 00:25
Bannlyst
Japan är nog sämst, sushi o bläckfiskarmar med nudlar,,smaksatt med syntetiskt krydda i en påse,rätt fantasilöst,man undrar om dom inte kan eller orkar laga mat?eller kanske nordkorea .Har dom någon matkultur överhuvudtaget?
Citera
2015-11-13, 00:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TB12P
Japan är nog sämst, sushi o bläckfiskarmar med nudlar,,smaksatt med syntetiskt krydda i en påse,rätt fantasilöst,man undrar om dom inte kan eller orkar laga mat?eller kanske nordkorea .Har dom någon matkultur överhuvudtaget?

Har du varit i Nordkorea? Utveckla matkulturen där tack, är bara nyfiken (gissar på nudlar och ris + kryddor).
Citera
2015-11-13, 07:10
Medlem
RonnyRasks avatar
Tjeckien mina damer och herrar, där man fortfarande har den östeuoropeiska matkulturen från sovjettiden. Väldigt god öl, förbannat äcklig mat. De försökte inte ens. Klev in på en av de finare rsturangerna jag kunde hitta i Prag, vacker inredning kombinerat med ett litet bryggerimuseum vid ingången. Nyupptappad öl direkt från tunnan som smakade magiskt, med en maträtt som förde minnet tillbaka till en gammal skolmatsal.

Ett gäng på tre personer beställde in tre olika maträtter som smakade samma sak. Själv konsistensen påminde lite om en kokt skosula.

Käkade även vid ett gatukök som serverade vad jag förmodar var leverkorv tillsammans med två torra brödbitar med senap på. Efter tre dagar av ständigt alkoholintag och mat med tvivelaktiga ingridienser var rännskita ett faktum. Var ingen härlig resa hem om vi säger så.
Citera
2015-11-13, 07:54
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyRask
Tjeckien mina damer och herrar, där man fortfarande har den östeuoropeiska matkulturen från sovjettiden. Väldigt god öl, förbannat äcklig mat. De försökte inte ens. Klev in på en av de finare rsturangerna jag kunde hitta i Prag, vacker inredning kombinerat med ett litet bryggerimuseum vid ingången. Nyupptappad öl direkt från tunnan som smakade magiskt, med en maträtt som förde minnet tillbaka till en gammal skolmatsal.

Ett gäng på tre personer beställde in tre olika maträtter som smakade samma sak. Själv konsistensen påminde lite om en kokt skosula.

Käkade även vid ett gatukök som serverade vad jag förmodar var leverkorv tillsammans med två torra brödbitar med senap på. Efter tre dagar av ständigt alkoholintag och mat med tvivelaktiga ingridienser var rännskita ett faktum. Var ingen härlig resa hem om vi säger så.

Utgångsläget är kanske sådär. Läste att Lettlands nationalrätt var gryta på grå bönor med skinka och lök. Provade aldrig när jag var där, men det faktum att piroger och grytor är gamla hederliga rätter vittnar om ett fattigt förflutet, vilket förstås bör påverka i negativ bemärkelse än idag.

Men man vet ju aldrig! Baltikum kanske är nästa raket på den kulinariska himmeln
Citera
2015-11-13, 09:58
Medlem
Salgouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GatorG
Har du ens varit i Norge? Fish&chips finns bara inte i UK om du tror det.

Nej, det är jag väl medveten om, men om man ska börja blanda in vanligt förekommande mat från andra länder i sin bedömning så blir det hela ganska meningslöst. Det är lite som att säga "USA är sämst, kimchi är inte mycket att hänga i julgranen."
Citera
2015-11-13, 18:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Salgoud
Nej, det är jag väl medveten om, men om man ska börja blanda in vanligt förekommande mat från andra länder i sin bedömning så blir det hela ganska meningslöst. Det är lite som att säga "USA är sämst, kimchi är inte mycket att hänga i julgranen."

USA med sin matkultur från alla världens hörn är liksom inte kattskit.

Har du något problem med att man gillar fish&chips och avskyr norsk rotmos?

Ditt inlägg är inte mycket att hänga i julgranen.
Citera
2015-11-13, 22:47
Medlem
Salgouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GatorG
USA med sin matkultur från alla världens hörn är liksom inte kattskit.

Har du något problem med att man gillar fish&chips och avskyr norsk rotmos?

Ditt inlägg är inte mycket att hänga i julgranen.

Börjar fundera på om du medvetet försöker missförstå mig. Det jag säger är att fish and chips är synonymt med Storbrittanien och dess matkultur, och även om det finns att köpa här och var i Norge (precis som i Sverige, och massa andra länder) så är det inte representativt för Norges matkultur. Så om du ska bedöma Norsk matkultur känns det tämligen ologiskt att ta upp fish and chips, eller hur? Det är som att åka till Thailand och klaga på att hamburgarna är dåliga - det är inte en del av deras matkultur; därmed blir det helt ointressant.

Norsk matkultur handlar mer om brunost, fenalår, pinnekjött, römmegröt, fårikål, osv.
Citera
2015-11-14, 13:04
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyRask

Första gången utomlands för Ronny från Skitabohult där kebabpizza är the thing....
Citera
2015-11-16, 17:49
Medlem
RonnyRasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gift44
Första gången utomlands för Ronny från Skitabohult där kebabpizza är the thing....

Jag äter nog hellre kebabpizza från den lokala turken än mycket av den mat som serverades i Tjeckien iaf. All mat var inte dålig, men de traditionella tjeckiska resturangerna var fan inte mycket att jubla över. Kan ha att göra med tjeckiers allmänna hat mot turister då det kräver att de måste förstå engelska, något som de inte tycker om.
Citera
2015-11-16, 18:12
Medlem
bitch-sandwichs avatar
Nordkorea, för de har inte ens någon mat
Citera
2015-11-16, 18:16
Medlem
Knotknets avatar
Många utvecklingsstörda i tråden. Tjeckien och Japan är bra matländer. Bäst i världen är Armenien och Italien. Absolut sämsta matlandet i världen utan konkurens är Turkiet. Jävla skitland som inte ens kan göra kebab.
Citera
2017-01-10, 16:32
Medlem
Hirvis avatar
Är inte så jäkla berest och det är svårt att uttala sig egentligen, men har rest runt en del i europa och skulle vilja ta lite hänsyn till möjligheterna länderna haft också.

Tjeckien till exempel tycker jag har väldigt stark matkultur, med en bra mix av kål, lök, kött, potatis. Matigt och fint.

Men jag var besviken på Ungern faktiskt, hade trott att ungersk mat skulle kännas mer intressant än den gjorde.
Och Polen, älskar det landet hejdlöst. Men det var onekligen bra mycket sämre än det tjeckiska köket, om än ganska snarlikt.

Sen har vi ju England, det är faktiskt fascinerande hur ett land som dominerat människans utveckling kan vara ett gastronomiskt jävla U-land.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in