Citat:
Ursprungligen postat av
laidbackk
mm är det därför kabul ligger i ruiner och det ligger bombskadade hus med skottskador överallt? Alla aattentat i Europe rensades upp samma dygn, i kabul ligger det döda över dygn och husen ligger som ruiner där ingen har städat efter sig, lite skillnad att jämför attentat här och där. Du talar från en vinkel dä du INTE varit i kabul och därför resonerar du så som du gör. SKulle du vara där en dag skulle du ändra åsikt. Naiv kallas det.
Jag kommenterar inte vad som är rätt eller fel här - men vill göra en instickare. Jag har varit på plats i Kabul och volontär-arbetat i två omgångar, första gången 2011 precis efter Osama dog, och Talibanerna inledde sin våroffensiv. Jag har ett helt gäng vänner därnere, både ex-pats och Afghaner som jag har daglig kontakt med på Facebook och Instagram.
Det ligger verkligen inga döda i ett dygn i Kabul, är du helt från vettet? Trots att det händer riktade attentat ibland, så är det inte ett land som är ociviliserat, speciellt inte Kabul som har en väl fungerande samhällsfunktion. Jag har vart där civilt, utan vare sig vakter eller skydd, och kan åka motorcykel och vandra runt på gatorna relativt fritt, men är medveten om att man ska vara försiktigt, speciellt för kriminella grupperingar som man är störst mål för som västerlänning.
Mina Afghanska vänner tycker det är vansinnigt med ungdomsflykten och manar sina vänner att stanna kvar istället. Dom lever ett fullgott liv, dom studerar, Facebockar och har ett liv därnere. Det byggs för fullt, första gången jag var där påbörjade dom bland annat ombyggnaden av Ghazi Stadium. Det finns skadade hus här och där som fått reparationer, men och jävligt mycket glättiga hus - dom rika gillar kitsch kan man gott säga därnere.
Det är fattigt, och det finns en konflikt, men folk dör inte som flugor och det finns ett fungerande samhälle.
Vill du ha bevis på att jag vart där kan du PM:a mig så kan jag visa lite bilder från mina resor till Kabul.
Edit: I Sverige dör ca 112 000 personer per år, runt 1.2% av befolkningen. I Afghanistan runt 420 00 på 30 miljoner invånare, ca 1.5%.