2017-03-27, 21:25
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Du verkar vara rätt förvirrad så det är inte konstigt att du inte har koll på hur det var då. Köer har det varit i Stockholm så länge jag kan överblicka.
Nu är jag heller inte född i Stockholm utan på landet och flyttade hit när jag blev vuxen.

Var väl rätt väntat att du härstammar från slummen också, själv är jag uppväxt i medelklassen och köpte en borätt som första bostad, på den tiden det var möjligt för en sparsam ung person att köpa. utan att få nödlån av morsan och medlåntagare av farsan.

Det är lantisar som dig som orsakar bobrist, jag har alltid undrat vad alla ni lantisar gör i stan och tar massa lägenheter, det är sjukt mycket lantisar och invandrare, man borde halvera lantisantalet i stockholm. Vi riktiga stockholmare har rätt till bostäderna först och främst sen kan blattarna och lantisarna ta överskottet man borde införa en b-kö för lantisar med mycket högre kötid till Stockholms lägenheter, där lantisarna slåss med blattarna, ungefär som alliansen införde b-kö urval till högskolan för dom som tentat upp på komvux.

Eller det kanske var i den kön du hamna, b-kön och fick köa 5 år för en 1a med råttvrå i rotebro?
Senast redigerad av slemhog 2017-03-27 kl. 21:36.
Citera
2017-03-27, 21:34
Medlem
För att jämföra typ Akelius med tex LKF (lunds kommun) som är allmännyttigt så märker man hur jävligt klimatet kommer att bli om vi låter marknaden styra. AKelius renovräker som slemhog uttryckte det.

Lkf fick statligt investeringsstöd till sina nybyggen och omförhandlar hyrorna neråt. Självklart bedriver de också renovering av äldre fastigheter men generellt går de ut med att de ska höja med 13-15% (vilket med deras hyror för äldre beståndet oftast rlr sig om mindre än en 1000-lapp för en 3:a).

Redan nu märks skillnad på privata företag som hugger för sig som svin trots att hgf kämpat emot och gör livet surt för dem.
Citera
2017-03-27, 21:41
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingolol
För att jämföra typ Akelius med tex LKF (lunds kommun) som är allmännyttigt så märker man hur jävligt klimatet kommer att bli om vi låter marknaden styra. AKelius renovräker som slemhog uttryckte det.

Lkf fick statligt investeringsstöd till sina nybyggen och omförhandlar hyrorna neråt. Självklart bedriver de också renovering av äldre fastigheter men generellt går de ut med att de ska höja med 13-15% (vilket med deras hyror för äldre beståndet oftast rlr sig om mindre än en 1000-lapp för en 3:a).

Redan nu märks skillnad på privata företag som hugger för sig som svin trots att hgf kämpat emot och gör livet surt för dem.

Ofcourse, så är det. det är därför privatisering och avreglering i somliga branscher gör stor skada, men ingen nytta Förutom för gränslösa svin och maffia.

Privatisering ska gynna konsumenten, det är nyttan för konsumenten privatisering ska främja och konkurrensutsatta producenten som hamnar i en evolutionär utvecklingsprocess där dom slås ut om dom inte levererar, effektiviserar, sänker priser, inte tvärtom som nyliberalerna vill ha.

Jämför standarden mellan privatvärdars fastigheter och allmänyttan också, i dom allra flesta fall är privatvärdars hus slum med högre hyror.
Många många privatvärdar har gamla pappytterdörrar sen huset byggdes på 40-talet fortfarande. Dra åt helvete, jag bosätter mig inte i en lägenhet med gammal skitdörr man sparkar in och som tur har jag alltid fått tag i lgh med säkerhetsdörr.

Med snåljåpen kurt-sune som slumvärd, hade man fått ha kvar pappdörren för att den duger enligt honom och han sparar fett med flis, sen får man inbrott och får hela sitt liv upp och nervänt medans kurt-sune rycker på axlarna, det är ju inte hans problem.
Senast redigerad av slemhog 2017-03-27 kl. 21:54.
Citera
2017-03-27, 21:54
Medlem
PaulSmiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Jag är fullt medveten om att vi behöver öka rörligheten. Men kommer Agda 69 att sälja av sitt hus och flytta till mindre om reavinstskatten slopas? Min mormor och morfar bor i en för stor lägenhet sen min mamma bodde hemma för 30 år sedan och dom har redan pengar så det räcker. Dom kommer inte lämna sin bostad förrän dom skickas till äldreboendet. Det enda man kan göra om man vill ha ut dom är att beskatta ut dom. Ett rejält jobbskatteavdrag för dom som jobbar och rejäla fastighetsskatter så kommer inte pensionärerna att bo kvar för stort. Det kommer att ge effekt direkt.

Det kommer nog allt öka rörligheten i storstäderna. Ta pensionärsparet som köpte sin villa för under miljonen i början av 80-talet. De säljer den idag för kanske över 6-8 miljoner. Får skatta 2-3. Har då kvar 4-5 miljoner.

Då kanske de har råd att köpa en 3a då de självklart vill bo kvar i storstaden de bott i, i över 30 år. Men utan att få några pengar däremellan.

Vari ligger vinsten i att försämra sin boendesituation då?

Moroten för dessa är oerhört liten idag. Din plan dock är att sätta höga fastighetsskatter och tvinga bort pensionärerna att sälja och skatta bort deras vinst. Rättvist...
Citera
2017-03-27, 21:56
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulSmith
Det kommer nog allt öka rörligheten i storstäderna. Ta pensionärsparet som köpte sin villa för under miljonen i början av 80-talet. De säljer den idag för kanske över 6-8 miljoner. Får skatta 2-3. Har då kvar 4-5 miljoner.

Då kanske de har råd att köpa en 3a då de självklart vill bo kvar i storstaden de bott i, i över 30 år. Men utan att få några pengar däremellan.

Vari ligger vinsten i att försämra sin boendesituation då?

Moroten för dessa är oerhört liten idag. Din plan dock är att sätta höga fastighetsskatter och tvinga bort pensionärerna att sälja och skatta bort deras vinst. Rättvist...

Nej inte tvinga bort utan höjer kostnader så det blir mer av en morot att röra på sig istället för ha 3000 i driftskostnaderbara för en 200 m2 villa i klass med studentrum, annars får man väl prioritera och betala lite mer för sig om man vill bo kvar på 200 kvadrat.

Skatten är 3500 kr/mån för en 110 m2 villa i 3-4 mil utanför chicago, jag ser allvarligt inte problemet när inköpspriset är bara på 1.3-1.5 miljoner och jag kan köpa den ensam och att jag får betala 7500 i drift och skatt hela livet trots den är avbetald! Helt underbart att ha möjlighet att köpa den ensam ifall man sparar hårt i 3-4 år, det kan man ju bara glömma i det här jävla skitlandet Sverige nu inte ens i enköping kan man köpa knappt som ensam.
7500 för en villa är vad det ska kosta och är lika billigt som en sunkig brukshyres 3a. Vem fan säger att man ska betala bara 3500 i drift och skatt för en avbetald villa i Stockholm i klass med en 1a i rågsved?! Det är ju sjukt.
Senast redigerad av slemhog 2017-03-27 kl. 22:05.
Citera
2017-03-27, 22:23
Medlem
Principiellt tycker jag inte det är rätt att tvinga bort äldre från sina hus bara för att det i teorin kan bo 4 personer när barnen är utflyttade.

Ett hus kan innehålla mycket affektion, ta mina föräldrar som bor i ett hus där grunden byggdes av min mammas farmor, där hon besökt sedan barnsben, ett hus som gått i arv, en tomt där man sett varje träd växa från små skott till 30m höga tallar. Minnen av tiden när man fick barn, när man flyttade ihop etc etc. Man arbetar kanske på orten, ser fram emot att få bo kvar tills man stupar för att man trivs så bra.

Jag blir nostalgisk bara jag går förbi min mormor och morfars gamla hus. Det är så mycket mer man har investerat i ett hus än bara pengar.

Så det där att utnyttja beståndet bättre, ja, då får det vara en rejäl morot och grejen är ju den att de äldre oftast skiter i moroten för de är de enda som inte har en massa skulder utan är på det torra fram till minst pensionen.

Problemet är att det byggs för lite och att det byggs för dyrt.
Citera
2017-03-27, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Det är väl likadant för hyresrätter och samma nostalgi, tex när min mormor gick bort och vi hade haft hyresrätten i 50 år och mamma och hennes familj växt upp där sen den var nybyggd. Inte fick vi behålla den när hon gick bort, den tog hyresbolaget, deprimerande.

Jo klart deprimerande, dock är man medveten om det när man ingår ett hyresavtal. DEt är väl en av anledningarna till att man vill ha ett eget hus/BR i ganska tidig ålder och att de flesta faktiskt skuldsätter mycket i ung ålder och blir bolånetorsk för att känna att man faktiskt äger huset/br och hyresvärden kommer inte ta det ifrån dig.

Det är väl en bidragande orsak till att folk inte bor i HR för evigt samtidigt som det troligtvis pressar upp priserna för hus/BR just på grund av viljan att ha något eget.

Jag känner mig ambivalent i frågan. Kan inte se att det finns någon direkt lösning mer än att skapa en överproduktion av bostäder...

I värsta fall kan man väl ta emot ett par 1000 kvotflyktingar extra om tomma hyreshus är ett stort problem. MEn det förutsätter att man har kontroll på samhälösbygget. Nu låter man ju bara allt utom kontroll och hoppas att marknadens osynliga hand ska skapa bostäder. Det kan ju inte vara så jäkla svårt att förutse demografin. DEt har väl varit samma trend i 30 år nu. FOlk flyttar tll storstäderna, glesbygden töms. Det saknas bostäder runt städerna, se till att det byggs isåfall.

Det kan inte vara så jäkla svårt tycker jag iaf.
Citera
2017-03-27, 22:53
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Ganska kul att Kurt-Sune struntar i att svara när han får svar på tal.

Han har aldrig svarat på (inte många andra nyliberaler heller)

1. Mina uträkningar om hyreshöjningar på 3000 vid renovräkning och att hyresvärden gör 1 miljon i vinst mellan år 10-15 till 50-60 när nästa stambyte och storrenovering görs.

2. Mitt 10 punkts program för att bygga billigt och bla konkurrensutsätta dom 4 byggdrakarna som höjer byggkostnaderna till skyarna och istället låta små aktörer komma in.

3. Uppmaning att han ska redogöra för hur hyresgästers rättigheter ska vara ang besittningsskydd, 15 grader i lägenheten och liknande svåra saker man kan råka ut för när han skrotat hyresgästföreningen.

4. Först till kvarn princip för att få bort hyresköerna som en hel del privatvärdar hade för bara 5-10 år sen.

5. stoppad invandring.

Alla förslag som löser bostadsproblemen mycket men bevarar drägliga hyror och bruksvärdessystemet, svarar han inte på och är inte intresserad.
Senast redigerad av slemhog 2017-03-27 kl. 23:25.
Citera
2017-03-27, 23:38
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Nej inte tvinga bort utan höjer kostnader så det blir mer av en morot att röra på sig istället för ha 3000 i driftskostnaderbara för en 200 m2 villa i klass med studentrum, annars får man väl prioritera och betala lite mer för sig om man vill bo kvar på 200 kvadrat.

Skatten är 3500 kr/mån för en 110 m2 villa i 3-4 mil utanför chicago, jag ser allvarligt inte problemet när inköpspriset är bara på 1.3-1.5 miljoner och jag kan köpa den ensam och att jag får betala 7500 i drift och skatt hela livet trots den är avbetald! Helt underbart att ha möjlighet att köpa den ensam ifall man sparar hårt i 3-4 år, det kan man ju bara glömma i det här jävla skitlandet Sverige nu inte ens i enköping kan man köpa knappt som ensam.
7500 för en villa är vad det ska kosta och är lika billigt som en sunkig brukshyres 3a. Vem fan säger att man ska betala bara 3500 i drift och skatt för en avbetald villa i Stockholm i klass med en 1a i rågsved?! Det är ju sjukt.

Det är mer än 3500 det kostar att bo i villa slemmet. När du äger ett hus måste du själv lägga undan till framtida underhåll. Och betala uppvärmning, försäkring osv...

Och ja att äga saker själv är förmodligen billigare än att hyra. Vad är det som är så provocerande med det?
Citera
2017-03-27, 23:47
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är mer än 3500 det kostar att bo i villa slemmet. När du äger ett hus måste du själv lägga undan till framtida underhåll. Och betala uppvärmning, försäkring osv...

Och ja att äga saker själv är förmodligen billigare än att hyra. Vad är det som är så provocerande med det?

Min familj äger en villa som är avbetald, så jag vet nog vad det kostar och det står på hemnet överallt driftskostnader för olika villor, många har 25000 /år inkl försäkringar ifall dom har värmepump.
Citera
2017-03-28, 23:19
Medlem
slemhogs avatar
http://psmagasin.se/p/0/m/EhAKBU1pdGVtEICAgJzw8oEK/hotell-billigare-aen-laegenhet-i-stockholm

Såhär går det när borgarsvinen får avreglera andrahandsmarknaden i denna bostadsbrist. Man kan lika gärna ta in på hotell med fullservice.
Citera
2017-03-28, 23:34
Medlem
Citat:
http://psmagasin.se/p/0/m/EhAKBU1pdGVtEICAgJzw8oEK/hotell-billigare-aen-laegenhet-i-stockholm

Såhär går det när borgarsvinen får avreglera andrahandsmarknaden i denna bostadsbrist. Man kan lika gärna ta in på hotell med fullservice.

Finns säkert en hotellreglering som man kan ta bort så det blir marknadsmässiga priser på hotellen också!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in