2017-03-20, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Jaså? Då har åklagaren alltså begärt mer tid både den 27:e februari samt nu alltså den 16:e mars? Ingenting har rapporterats i media om ytterligare någon begäran från åklagaren. Senaste artikeln var om begäran den 27:e.

http://www.helahalsingland.se/blaljus/brott/undersokningar-inte-klara-aklagaren-i-rabodadet-behover-mer-tid-innan-atal?referrer=app

Ja det var en förhastad invändning från mitt håll; jag tolkar detta att adv inte motsätter sig en omhäktning som att åkl ämnar förlänga tiden men helt klart har det inte inkommit någon formell begäran om det, det borde ju då noterats på dagbladet.
Citera
2017-03-20, 13:28
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja det var en förhastad invändning från mitt håll; jag tolkar detta att adv inte motsätter sig en omhäktning som att åkl ämnar förlänga tiden men helt klart har det inte inkommit någon formell begäran om det, det borde ju då noterats på dagbladet.
Kanske kan det bero på att man fått besked om att åklagaren väntas väcka åtal inom väldigt kort?
Citera
2017-03-20, 13:57
Medlem
Citat:
Kanske kan det bero på att man fått besked om att åklagaren väntas väcka åtal inom väldigt kort?

Ja kanske (förhoppningsvis) det; nu gällande häktningstid borde väl löpa till 27/3, så varför meddelar advokaten att de ej motsätter sig omhäktning 'mitt i' denna tid?
Kan ju finnas alla möjl förklaringar men det skulle kunna vara ett tecken på att 'nåt är på gång'..?
Citera
2017-03-20, 14:09
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja kanske (förhoppningsvis) det; nu gällande häktningstid borde väl löpa till 27/3, så varför meddelar advokaten att de ej motsätter sig omhäktning 'mitt i' denna tid?
Kan ju finnas alla möjl förklaringar men det skulle kunna vara ett tecken på att 'nåt är på gång'..?
Ja, något är nära förestående. I ordningen troligast:

- Åklagare väcker åtal.
- Åklagare begär mer tid, en månad, för att avsluta förundersökningen.
- Uppgift kommer till media om att Simon har erkänt och att en RPU kommer att genomföras.
Citera
2017-03-21, 12:44
Medlem
Citat:
Ja, något är nära förestående. I ordningen troligast:

- Åklagare väcker åtal.
- Åklagare begär mer tid, en månad, för att avsluta förundersökningen.
- Uppgift kommer till media om att Simon har erkänt och att en RPU kommer att genomföras.

Vi kan ju i alla fall hoppas på ditt sista förslag.
Citera
2017-03-24, 21:17
Medlem
Tror ni rättegången blir öppen eller med lyckta dörrar?
Citera
2017-03-24, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Znoopet
Tror ni rättegången blir öppen eller med lyckta dörrar?

Jag tolkar det här som att det åtminstone finns viss risk för det.

http://www.hovrattenovrenorrland.domstol.se/Om-Sveriges-Domstolar/Sveriges-Domstolars-pressrum/Bevaka-forhandling/

Citat:
Rätten kan besluta om stängda dörrar bland annat när den åtalade i ett brottmål är under 21 år, i mål om sexualbrott eller när uppgifter som rör den åtalades personliga eller ekonomiska förhållanden kommer fram. Förhör med den som är under femton år eller som lider av en psykisk störning får hållas inom stängda dörrar
Citera
2017-03-28, 20:54
Medlem
Tack
Kommer fup bli offentlig om det blir lyckta dörrar?
Citera
2017-03-28, 21:15
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Znoopet
Tack
Kommer fup bli offentlig om det blir lyckta dörrar?
FUP är alltid enligt lag offentlig, men kan innehålla sekretess markerat (läs överstycket) material.
Citera
2017-03-28, 21:25
Medlem
5549s avatar
Att obduktionsbilder och även vissa känsliga brottsplatsbilder "maskas" är standard numera. Det blev ett skifte ditåt efter Arbogamorden på dom små barnen, där ju obduktionsbilderna fanns med och nu för all framtid går att hitta på internet. I övrigt lär det inte vara något som maskeras i den här FUP:en.
Citera
2017-03-29, 16:21
Medlem
5549s avatar
Citat:
28 2017-02-27 17 Scannat beslut om förlängd åtalstid
29 2017-03-16 Tel från Jan Nyman som uppger att de inte begär någon omhäktningsförhandling/ML

Den förlängda åtalstiden begärdes för över en månad sedan, dags för åklagaren att väcka åtal snart?
Citera
2017-03-29, 16:49
Medlem
Citat:
Den förlängda åtalstiden begärdes för över en månad sedan, dags för åklagaren att väcka åtal snart?

24 mars:

Citat:
Framställan om förlängning av åtalstid tom 12 april 2017

Telefon från Jan Nyman som uppger att han medger ÅM:s begäran om förlängd åtalstid

BESLUT - om förlängd åtalstid tom 12 april 2017
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in