2017-03-19, 09:09
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Tack, då kan vi avsluta denna diskussion. Simon har alltså erkänt gärningen i förhör alternativt så har åklagaren begärt om mer tid för att slutföra undersökningen.
Det beror på vilken undersökning du menar, förundersökningen eller RPU:n.

Enligt KomissarieBeck är det en RPU.
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Citat:
Ganska exakt en månad alltså. Då har åklagaren begärt förlängd åtalstid?
Det är RPU:n
Om det är sant har SP erkänt, vilket vi inte har hört något om. Sådant brukar offentliggöras, särskilt av en så talför åklagare som i det här fallet.
Citat:
Ursprungligen postat av Marre1976
Läste du inlägget????
Citera
2017-03-19, 09:14
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det beror på vilken undersökning du menar, förundersökningen eller RPU:n.
Syftade på förundersökningen om mord. Ska åtal väckas efter påskhelgen så gäller ett av dessa två alternativ. Dock finns ju ett tredje alternativ, att uppgifterna inte stämmer och att åtal väcks när som helst.
Citera
2017-03-19, 15:07
Medlem
MrFolds avatar
Jag har tittat på vad som står i lagtext och förarbeten. Om en RPU enligt Lag om rättspsykiatrisk undersökning (1991:1137) nu verkligen har begärts så har den häktade erkänt gärningen. Åtminstone omständigheterna i sak. Det framgår nämligen av förarbetena (1990/91:58) att "övertygande bevisning" aldrig kan anses föreligga så länge det endast råder misstanke på sannolika skäl. Åtal måste ha väckts och domstolen måste ha bestämt sig i skuldfrågan. Sid 503f, avsnitt 4.3.2
Senast redigerad av MrFold 2017-03-19 kl. 15:09.
Citera
2017-03-19, 15:39
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag har tittat på vad som står i lagtext och förarbeten. Om en RPU enligt Lag om rättspsykiatrisk undersökning (1991:1137) nu verkligen har begärts så har den häktade erkänt gärningen. Åtminstone omständigheterna i sak. Det framgår nämligen av förarbetena (1990/91:58) att "övertygande bevisning" aldrig kan anses föreligga så länge det endast råder misstanke på sannolika skäl. Åtal måste ha väckts och domstolen måste ha bestämt sig i skuldfrågan. Sid 503f, avsnitt 4.3.2
Tack!
Citat:
Citat:
Bedömningen av "övertygande bevisning" görs vid rättegång. Har det varit någon sådan?
Där har Du fel igen!
Vad hade jag fel om? Och vad har jag haft fel om förut?
Citera
2017-03-19, 16:49
Medlem
5549s avatar
Okej, vi har löst frågeställningen från gårdagen. Skit i vem som hade rätt eller fel, hur eller när, den diskussionen är så totalt ointressant. Det vore mer intressant att höra mer kring dom initiala uppgifterna om att åtalet kommer väckas först efter påskhelgen, dvs om en månad. Hur säkra är dom uppgifterna?
Citera
2017-03-19, 19:13
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Där har Du fel igen!

Fast det är ju uppenbarligen du som inte vet vad du talar om, din virrpanna. Quarrel har rätt (som vanligt).
Citera
2017-03-19, 21:56
Medlem
Nu blir jag nyfiken
Hur kan det som Kommisariebeck säger va sant?
Verkar som de flesta tror på det du/han säger
Kanske har du/han god renommé?
Jag för ny här för att veta
Citera
2017-03-20, 09:08
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Znoopet
Nu blir jag nyfiken
Hur kan det som Kommisariebeck säger va sant?
Verkar som de flesta tror på det du/han säger
Kanske har du/han god renommé?
Jag för ny här för att veta
Det KomissarieBeck säger kan inte vara sant. De två senaste posterna i dagboksbladet:
Citat:
28 2017-02-27 17 Scannat beslut om förlängd åtalstid
29 2017-03-16 Tel från Jan Nyman som uppger att de inte begär någon omhäktningsförhandling/ML
Ingen RPU alltså, istället en omhäktning utan förhandling. Nu får vi hoppas KomissarieBeck skiljer på fantasi och verklighet i fortsättningen.
Citera
2017-03-20, 11:16
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ingen RPU alltså, istället en omhäktning utan förhandling. Nu får vi hoppas KomissarieBeck skiljer på fantasi och verklighet i fortsättningen.
Det har alltså inte inkommit någon begäran om mer tid från åklagaren?
Citera
2017-03-20, 11:24
Medlem
Citat:

?
Men omhäktning/förlängd tidsfrist för åtal är väl lika med begäran om mer utredningstid från åkl?
Citera
2017-03-20, 11:24
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Jag har meddelat det jag vet.
Citera
2017-03-20, 11:45
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
?
Men omhäktning/förlängd tidsfrist för åtal är väl lika med begäran om mer utredningstid från åkl?
Jaså? Då har åklagaren alltså begärt mer tid både den 27:e februari samt nu alltså den 16:e mars? Ingenting har rapporterats i media om ytterligare någon begäran från åklagaren. Senaste artikeln var om begäran den 27:e.

http://www.helahalsingland.se/blaljus/brott/undersokningar-inte-klara-aklagaren-i-rabodadet-behover-mer-tid-innan-atal?referrer=app
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in