2017-03-28, 14:16
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Om Laban gett sig på förövaren hade det funnits tecken på strid på Laban, det fanns inget vad vi vet, han dödades med ett hugg i halsen. Jämför med Eva som kämpade emot och dödades med elva knivhugg.

Men hallå!? En finnspets är inte stor, jag föreställer mig att det inte är allt för besvärligt att grabba tag i nackskinnet och sätta kniv i nacken. Även om de sökt efter blodutgjutelser/blåmärken på hunden är det väl inte säkert att de skulle uppstått några?

Det ska vara en liten dvärg att behöva strida med en finnspets, men omöjligt är väl inte att det var en dvärg, men då bör det absolut vara två GM som samverkar på något vis.
Citera
2017-03-28, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men hallå!? En finnspets är inte stor, jag föreställer mig att det inte är allt för besvärligt att grabba tag i nackskinnet och sätta kniv i nacken. Även om de sökt efter blodutgjutelser/blåmärken på hunden är det väl inte säkert att de skulle uppstått några?

Det ska vara en liten dvärg att behöva strida med en finnspets, men omöjligt är väl inte att det var en dvärg, men då bör det absolut vara två GM som samverkar på något vis.

Få tag på en främmande hund i kolmörkret? Tveksamt du...
Citera
2017-03-28, 14:30
Medlem
Citat:
Få tag på en främmande hund i kolmörkret? Tveksamt du...

Om GM är ute i mörker så vänjer sig ögonen något, jag lovar dig att en gulvit hund syns tillräckligt bra på några meters avstånd. Än mer om den är så nära att den försöker attackera, ifall den nu gjort så om Eva blev överfallen.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-03-28 kl. 14:32.
Citera
2017-03-28, 14:35
Medlem
Citat:
Om GM är ute i mörker så vänjer sig ögonen något, jag lovar dig att en gulvit hund syns tillräckligt bra på några meters avstånd. Än mer om den är så nära att den försöker attackera, ifall den nu gjort så om Eva blev överfallen.

Ja om vi utgår ifrån att GM har snabba reflexer, och hunden varken klöser eller biter så går det ju.
Citera
2017-03-28, 15:26
Medlem
Citat:
Ja om vi utgår ifrån att GM har snabba reflexer, och hunden varken klöser eller biter så går det ju.

En ruggig kväll som denna så var nog inte många klädda i shorts för det fall att hunden ovanligtvis skulle klösas. Vi talar inte om björn, järv eller kattdjur. Det är nog inte heller överdrivet svårt att värja sig från bett från en finnspets även om den händelsevis skulle vara aggressiv.
Citera
2017-03-28, 15:40
Medlem
Citat:
En ruggig kväll som denna så var nog inte många klädda i shorts för det fall att hunden ovanligtvis skulle klösas. Vi talar inte om björn, järv eller kattdjur. Det är nog inte heller överdrivet svårt att värja sig från bett från en finnspets även om den händelsevis skulle vara aggressiv.

Om den nu klöser mot kläder hade man hittat spår efter fibrer, om den nu inte klöst mot hud, GM hade kanske handskar. Eva lyckades trots allt klösa GM, man fann hudavskrap under hennes naglar, men inget under Labans klor. Men utan obduktionsprotokoll är det svårt att säga.

Sen kan man undra varför hunden är viktig för en främmande GM, även om föräldrarna gått ut och hittat Laban är det inte säkert att man hittat Eva. Skulle man letat i ösregnet under natten? Sättet Laban ligger bredvid Eva är också något att fundera på, en främling hade väl slängt hunden åt sidan, som någon skrev så var sättet Laban dödats på ett nästan kärleksfullt sätt.
Senast redigerad av echoesofglory 2017-03-28 kl. 15:55.
Citera
2017-03-28, 15:52
Medlem
Citat:
Om den nu klöser mot kläder hade man hittat spår efter fibrer, om den nu inte klöst mot hud, GM hade kanske handskar. Eva lyckades trots allt klösa GM, man fann hudavskrap under hennes naglar, men inget under Labans klor. Men utan obduktionsprotokoll är det svårt att säga.

Hunden har gått bartassad på barmark som är blöt och lerig även om Laban hade haft vassa klor så var det nog jord i klorna eftersom hundar inte kan dra in dem likt katter. Om klorna är fyllda så ryms väl helt enkelt inte ev fibrer. Men hundar brukar som sagt inte ha så vassa klor så tveksamt om tygfibrer skulle fastna även om han stod och krafsade?

En människa som blir attackerad skulle nog sikta in sig på huvud eller möjligtvis händer om hon initialt blir utsatt för ett stryptag (för att lossa det)?
Citera
2017-03-28, 16:01
Medlem
Citat:
...

Sen kan man undra varför hunden är viktig för en främmande GM, även om föräldrarna gått ut och hittat Laban är det inte säkert att man hittat Eva. Skulle man letat i ösregnet under natten? Sättet Laban ligger bredvid Eva är också något att fundera på, en främling hade väl slängt hunden åt sidan, som någon skrev så var sättet Laban dödats på nästan kärleksfullt.

Det kanske är en halvfrämmande? Någon som känner till att hemmet ligger ganska nära även om det inte var någon som umgicks varje dag med dem? Det jag menar är att man i tråden lagt vikt på att man skulle ha måst känna dem väldigt väl för att ha fått fatt i Laban, det är jag inte helt säker på, hundar likt katter kan vara olika reserverade mot människor med viss variation på hur bra de måste känna människan.
Jag tror ju visserligen att det är någon i bekantskapskretsen men kanske inte nödvändigt någon som umgicks ofta med dem eller på senare tid.

Men jo, hade Laban kommit hem själv så hade man nog letat i ösregnet mitt i natten. Man hade väl trott hon kunnat blivit påkörd?
Citera
2017-03-28, 16:55
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Nej så klart, menade inte yrkesmördare bokstavligen, men även en lejd mördare som mördar en gång för 10,000 kr i Kramfors är fullkomligt osannolikt.
Hur kunde den lejde mördaren fånga upp hunden i kolmörkret? Sparkade han hunden i huvudet så den tuppade av som någon föreslog, det borde ju rimligen dykt upp under obduktionen. Det finns inga tecken på strid mellan hund och gärningsman.
Och du har tagit del av undersökningsprotokollet innehållande Labans skador? Detta är en typisk detalj som polisen skulle kunna hålla för sig själv som koll av en stolle som erkänner. Jag säger inte att det är så men att det kan vara så.
Citera
2017-03-28, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Och du har tagit del av undersökningsprotokollet innehållande Labans skador? Detta är en typisk detalj som polisen skulle kunna hålla för sig själv som koll av en stolle som erkänner. Jag säger inte att det är så men att det kan vara så.

Du har så klart rätt, det kan vara så.
Citera
2017-03-28, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
BÅ är inte inblandad enligt Vidje, hon vet. Nämner du BÅ så ska du vara medveten om att du både äventyrar utredningen samt bidrar till att "tråden drar åt fel håll".
Nej då- i flashback -trådarna så har ingen tolkningsföreträde- alla får rimligen föra fram sina egna teorier, det gjorde du själv också-du bidrog med viktig information-
de som öppnade tråden verkar ha tappat intresset- så det är viktigt att välkomna alla nya skribenter.
Har någon skrivare "låst sig vid en" person som enda tänkbara gärningsman, så görs samma misstag som då Sture pekades ut som skyldig. SÅ fortsätt att spekulera- det är friskt att fundera i egna banor och bidra med nya infallsvinklar.
Citera
2017-03-28, 20:20
Medlem
Citat:
Du har så klart rätt, det kan vara så.
Vid en intervju med A så ansåg hon att hennes hund visst hade kunnat försökt att försvara Eva.
En hund som ställs inför en ny situation, som nog uppfattades som hotande, hade visst kunnat försöka att gå till attack. Hunden blev så klart rädd. Och det vanliga är då att den attackerar.
Hunden hade väl aldrig konfronterats med en liknande situation tidigare, och hans tidigare reserverande beteende mot främmande personer, gällde nog inte vid just detta tillfälle.
Djur, precis som människor som hamnar i hotande-situationer kan bete sig helt annorlunda än vad man förväntar sig.
Och en någorlunda djur-van person kan lätt få grepp om hunden, även om hunden är mycket uppjagad. Så även en främling har säkerligen kunnat ta död på Laban. Att hunden kunnat dödas betyder inte att han kände kniv-personen ifråga . Men återigen ingen av oss var på plats när allt hände, så likväl som en främmande person tog död på hunden så kan det naturligtvis också vara en person som träffat hunden tidigare, eller en person kände hunden väl. VI vet ju inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in