Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-03-27, 15:15
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostrobothnia
Pekka Vähäsyörinki, tidigare landslagstränare som mer eller mindre erkände här under vinterna att det var under hans tid stint som man började med EPO, dessutom dömd för mened när han tidigare nekat i domstol att sådant förekommit.

Tror det var vettigt att Kerttu söker lite nya träningsinput efter säsongen som varit men måste ju vara oerhörd brist på kompetenta tränare här i landet när var och varannan måste dras med sådana här solkiga fall fortsättningsvis.

Sanslöst. Jag hade ingen aning om att Vähäsyörinki fortsatt som tränare, än mindre att en landslagsåkare som Niskanen anlitat honom. Som du säger, det borde finnas andra tränare att tillgå i Finland. Faktiskt tror jag att detta hade varit omöjligt i Sverige, domen hade varit för hård både från allmänheten och idrottsrörelsen. Tyvärr verkar man ha en lite annorlunda syn på dopning i Finland, både gentemot dopade idrottare och deras tränare. Sant eller fördomsfullt?
2017-03-27, 15:17
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Ja, fast man kan även få stöd för din syn i denna statistik, speciellt då den andra grafen World Cup Ranks: https://data.fis-ski.com/dynamic/athlete-biography.html?sector=CC&competitorid=159759&type= stats Är inga stora förändringar i riktningskoefficient på linjerna från 2015 och framåt, så visst kan du ha lite rätt där.

Fortsätter hon den utvecklingen blir det runt 2300 poäng nästa säsong. Det tar jag alla dagar.

Fast verkligheten säger väl att utvecklingskurvan bör plana ut snart.
2017-03-27, 15:25
Medlem
Moon The Loons avatar
Sares avsnäsning är kall, riktigt kall. Så pass kall att något annat vi inte riktigt vet måste ligga bakom. Även Grip tar självsäkert Iversens parti i en fråga de vet kan bli obekväm i media.
Min gissning är att Rydqvist har varit ganska jobbig att ha och göra med denna vinter. Åtminstone mer jobbig än hon själv vill göra gällande i sin blogg. Hennes sista inlägg känns väldigt ensidig även om det bara är personerna inblandade som vet hur det ligger till.
2017-03-27, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Sanslöst. Jag hade ingen aning om att Vähäsyörinki fortsatt som tränare, än mindre att en landslagsåkare som Niskanen anlitat honom. Som du säger, det borde finnas andra tränare att tillgå i Finland.
Han gjorde comeback förra säsongen när han började träna Ari Luusua (som åkte bra i början på säsongen) och nu får han två åkare till i sitt stall: Kerttu och Juho Mikkonen.

Inget jag accepterar. Men de som känner honom verkar lita på honom numera.
2017-03-27, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Just det där sista steget är väl verkligen inte lätt att ta (vinna klassiska sprintar, att vara kvalsnabbast, att vinna distanstävlingar och vara på pallen i tourer) och inget som man alls bara kunde förvänta sig att hon skulle ta denna säsong (men möjligen hoppas på). Ty hur många andra aktiva har tagit det steget i Stinas ålder? Inte speciellt många skulle jag nog vilja hävda.

Håller helt med om att Stinas utveckling den här säsongen överträffade förväntningarna. Faktum är ju att hon efter första helgen förra säsongen knappt var topp 10 i distans. Denna säsong var hon topp 5 i alla mass- och jaktstarter utom skiathlonen i VM och mittenloppet i Kanada (inte heller tid i Final climb). Den utvecklingen är väldigt imponerande. I år har hon också blivit en "sprintvinnare på riktigt", jämfört med ifjol då hon vikte ner sig många gånger mot Falla. Sprintsegern i TdS var den mest överlägsna jag har sett på damsidan.

Kan Stina bara våga och lära sig hantera högre utgångsfart i masstarterna kommer det bli psykiskt väldigt jobbigt för motståndarna. Förhoppningen är ju att hon får det övertag som Northug hade 2009 och 2011. Det hade också varit underbart att veta att om vi är med till sistasträckan i stafetterna så vinner vi.
2017-03-27, 20:05
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.Ahlsen
Sen håller jag med några av tidigare skrivare. Rydqvist känner uppenbarligen att något är fel och att hon behandlats dåligt att ledningen bara avfärdar henne känns inte direkt som ett bra sätt att hantera kritik. Handlar ju definitivt om att det är Rydqvist, alltså en tjej som är gammal och inte förväntas prestera så mycket i framtiden. Tänk om alla varit nöjda utom Stina Nilsson. Snacka om att det varit snack om att huvuden måste rulla och inte fan hade hon bara avfärdats med ord som

- Det är nog Stina själv som är den som bör rannsaka sig
- Det är ett nytt ledarskap som jobbar på ett nytt sätt, väldigt uppskattat hos övriga aktiva. Det är ett ledarskap som Stina också måste underställa sig.

Är någon missnöjd så är det klart att det måste ta det på allvar. Sen är det inte alla som klagar. Det finns alla personlighetstyper i alla grupper och många vågar aldrig klaga eller höja rösten. Rydqvist vet vi sen tidigare är en sån som vågar och tar debatt. Men bara för att ingen annan rider ut till hennes försvar så betyder inte det att det inte finns andra som upplever det som hon beskriver. Därför är det ofattbart att hon bara avfärdas inom 24 timmar utan att ledningen gått igenom hennes kritik med övriga åkare.

Citat:
Ursprungligen postat av A.Ahlsen
Då missförstår du mig nog något. Jag sa inget om bara. Men det jag vände mig emot och kritiserade är missnöjdheten (är det ett ord?) och hur den hanterades av ledningen. Det är såklart väldigt svårt att veta vad man ska tro när det är ord mot ord. Men det vi vet är att Rydqvist anser att hon behandlats illa. Att det avfärdas med alla andra tycker... och att hon mer eller mindre bara ska bita ihop, det var mest det jag vände mig emot och jag tyckte att det var ett perspektiv som inte tagits upp tidigare.

God poäng.

Jag gillar inte Rydans resonemang: Jag blir illa behandlad = Jag är kvinna.
Oerhört destruktivt om än lite underhållande för oss åskådare.

Fast detta är just det som jag snuddade vid i mitt inlägg i gårkväll. Individ anpassning. Det är ju knappast lagsporten fotboll vi snackar om nu. Nej, en individuell sport där karga män och kvinnor tampas i kamp mot sig själv mestadels.

Så. Fortfarande med vetskapen att man får ta Rydans ord med en nypa salt. Faktum kvarstår. Finns det udda fåglar i gruppen så behöver inte dessa tvångsinsättas i någon bur med andra fåglar som är fogsamma och dessutom har helt annan färg på fjädrarna?
Senast redigerad av rainbowia 2017-03-27 kl. 20:13.
2017-03-27, 20:56
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
God poäng.

Fast detta är just det som jag snuddade vid i mitt inlägg i gårkväll. Individ anpassning. Det är ju knappast lagsporten fotboll vi snackar om nu. Nej, en individuell sport där karga män och kvinnor tampas i kamp mot sig själv mestadels.

Så. Fortfarande med vetskapen att man får ta Rydans ord med en nypa salt. Faktum kvarstår. Finns det udda fåglar i gruppen så behöver inte dessa tvångsinsättas i någon bur med andra fåglar som är fogsamma och dessutom har helt annan färg på fjädrarna?

Så lagbyggande och lagsammanhållning har ingen betydelse (för prestationer och resultat) i individuell idrott, det måste bli slutsatsen av ditt resonemang. Jag håller inte med. Just lagkänslan var en del av den gyllene epoken inom svensk friidrott, särskild i kontrast med den tidigare perioden med starka individualister som Patrik Sjöberg, Erica Johansson och Ludmilla Engqvist. För efterföljande förbundskaptener bliv just byggandet av lagkänsla en viktig del på väg mot framgången. Eller så kan man nämna den norska dokumentärserien om det norska damlängdlandslaget som just fokuserade på byggandet av lagkänsla efter det för norskt vidkommande misslyckandet under VM 2009. Man kan också nämna svenska skidskyttelandslaget under Pichler där formandet av landslag med en stark styrning var viktig och där landslagsåkarna alltid gick före övriga åkare.
2017-03-27, 21:12
Medlem
Citat:
God poäng.

Hur många läger blir de på försäsongen och totala dagar? har inte koll men tycker nog att under dom bör man finna sig i reglerna som gruppen har..som Grip säger nedan:

Vi värnar om ett lag med åtta till tio individer, och där gäller någonstans att hitta en linje att förhålla sig till.

sedan är de väl inte första gången Rydan är på arbetsgivaren heller eller kritiserar något där de underlättar väl inte heller...
Senast redigerad av Johanhaa 2017-03-27 kl. 21:16.
2017-03-27, 21:46
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Så lagbyggande och lagsammanhållning har ingen betydelse (för prestationer och resultat) i individuell idrott, det måste bli slutsatsen av ditt resonemang. Jag håller inte med. Just lagkänslan var en del av den gyllene epoken inom svensk friidrott, särskild i kontrast med den tidigare perioden med starka individualister som Patrik Sjöberg, Erica Johansson och Ludmilla Engqvist. För efterföljande förbundskaptener bliv just byggandet av lagkänsla en viktig del på väg mot framgången. Eller så kan man nämna den norska dokumentärserien om det norska damlängdlandslaget som just fokuserade på byggandet av lagkänsla efter det för norskt vidkommande misslyckandet under VM 2009. Man kan också nämna svenska skidskyttelandslaget under Pichler där formandet av landslag med en stark styrning var viktig och där landslagsåkarna alltid gick före övriga åkare.

Jag drar ingen slutsats, därav frågetecknet i slutet av mitt inlägg. Tycker bara det är en intressant frågeställning av olika anledningar. Lagsammanhållningen är såklart ett vinnande koncept, ja så gått som alltid. Finns mängder av exempel med stjärnspäckade lag som spretat åt olika riktningar och det har blivit fiasko av det hela. Samtidigt finns det exempel på atleter som gått sina egna krokiga stigar och när karriären är slut har en flock medaljer runt halsen. När det gäller lagbyggande går det att göra på miljoner sätt antar jag. T ex att vissa individer får mer eller mindre köra sitt eget race p g a att de presterar bäst, mår bäst osv. Kalla och Northug (på olika sätt) är ju exempel på detta kan man säg. Så. Inget fel på den så kallade sammanhållningen, fast åkare har olika behov och vad görs för att tillgodose deras "behov"? Valmöjligheter för individerna är min poäng. Inte utesluta det ena eller andra.

Ett exempel. Maja Dahlqvist och Anna Dyvik blir uttagna i landslaget. Dessa två vill inte hålla sig till den linjen Grip pratar om i Johanhaa´s inlägg. Att hålla sig till Grips linje kostar förbundet 100000:- / åkare. Kan man inte då ge Anna och Maja pengarna så de kan lägga upp sin träning mm så det passar dessa bättre?

Edit: Ute i verkliga livet så är det är det mycket som är individanpassat. Ligger elitidrotten efter i utvecklingen?

Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Hur många läger blir de på försäsongen och totala dagar? har inte koll men tycker nog att under dom bör man finna sig i reglerna som gruppen har..som Grip säger nedan:

Vi värnar om ett lag med åtta till tio individer, och där gäller någonstans att hitta en linje att förhålla sig till.

sedan är de väl inte första gången Rydan är på arbetsgivaren heller eller kritiserar något där de underlättar väl inte heller...

Har heller ingen aning. Två-tre månader på ett år kanske höftar jag till med?
Senast redigerad av rainbowia 2017-03-27 kl. 21:52.
2017-03-27, 22:30
Medlem
Citat:
Har heller ingen aning. Två-tre månader på ett år kanske höftar jag till med?

2016

A-laget Dam

22/5-31/5 Meråker
26/6-2/7 Torsby
4/8-12/8 Åre/Vålådalen
28/8-2/9 Torsby
12/9-23/9 Europa
19/10-31/10 Val Senales (några åkare)
23/10-30/10 Idre (åkare som inte åker till Val Senales)

ca: 49 dagar

känns som att låta alla dra med sin personliga tränare på varje läger och göra lägret bara till en träningstillfälle med sin tränare på fina platser känns konstigt. Ganska svårt att hantera för ledarna oxå

Sen så tror jag att det är ganska lätt att glömma bort kraften av att vara del i ett lag i en sådan speciell och osocial sport som längdskidor. Ganska skönt att har nära lagkompisar att stötta sig mot i motgång och hylla i medgång, även att hantera trycket att prestera mm, framförallt vid mästerskap. Det är ju inte säkert att denna laganda bara finns där utan det är ju nånting man normalt bygger, framförallt när det hela tiden kommer in nytt folk.
Senast redigerad av Thincan 2017-03-27 kl. 22:43.
2017-03-27, 23:04
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Jag drar ingen slutsats, därav frågetecknet i slutet av mitt inlägg. Tycker bara det är en intressant frågeställning av olika anledningar. Lagsammanhållningen är såklart ett vinnande koncept, ja så gått som alltid. Finns mängder av exempel med stjärnspäckade lag som spretat åt olika riktningar och det har blivit fiasko av det hela. Samtidigt finns det exempel på atleter som gått sina egna krokiga stigar och när karriären är slut har en flock medaljer runt halsen. När det gäller lagbyggande går det att göra på miljoner sätt antar jag. T ex att vissa individer får mer eller mindre köra sitt eget race p g a att de presterar bäst, mår bäst osv. Kalla och Northug (på olika sätt) är ju exempel på detta kan man säg. Så. Inget fel på den så kallade sammanhållningen, fast åkare har olika behov och vad görs för att tillgodose deras "behov"? Valmöjligheter för individerna är min poäng. Inte utesluta det ena eller andra.

Edit: Ute i verkliga livet så är det är det mycket som är individanpassat. Ligger elitidrotten efter i utvecklingen?

Jag tycker man skall skilja på att göra sin individuella satsning utanför ett lag (som Kalla och Northug, inget problem med det) och kräva stor individuell frihet när man är del av ett lag (där det inte är givet att det fungerar bra vilket det aktuella exemplet med Rydqvist visar). Sedan beror det ju också på hur man vill bygga en laggemenskap och vad man då kräver av de olika individerna, kan ju skilja sig mycket åt från olika fall.

Vet inte om jag håller med om att mycket är individanpassat ute i verkliga livet, det är inte min erfarenhet från olika arbetsplatser utan att man betonar team och teamarbete i allt större utsträckning.
2017-03-27, 23:15
Medlem
Har det sagts några ord om herrlaget? Har svårt att se ändringar i A-laget om ingen lägger av. Thorns resultat(han kan på nåt sätt anses vara "sist" i laget) i touren i samband med ung ålder borde räcka för att hålla undan för alla andra. Även om generationsväxlingen verkligen går och väntar på sig så blir det näppeligen före OS.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in