Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-03-26, 18:05
Medlem
Jag har hört att många tjejer gillat de han infört... mer aktiviteter ihop för att stärka gruppen även mobilförbud under samlingarna...

Undra om Rydan diskuterat många frågor med andra i landslaget ? ibland känns de som hon är ensam i de hon tar upp
2017-03-26, 18:21
Medlem
AlbusDumbledores avatar
Personligen känner jag inget förtroende för någon av tränarna, tycker samtliga är för snälla och har svårt att vara kritiska. Ibland måste det till hårdare tag för att nå framgång och tycker ingen av tränarna har det i sig. Att man hyllar Iversen för Stinas framgångar är lite väl överdrivet, hon går ju ofta sin egna väg och tror inte han gjort något speciellt med henne.

Överlag är det för få åkare som tagit stora kliv framåt och för många har tagit steg tillbaka. Skidförbundet har trots allt en väldigt stor budget.
2017-03-26, 19:58
Medlem
Thax21s avatar
Asså när man skrivit en mastodont-text och så bara försvinner allt och går inte att få fram... nytt försök.

Jag håller inte med rcs, rainbowia och AlbusDumbledore. Tycker damlaget har gjort en bra säsong och att de flesta har gått framåt. Hade tänkt göra en lista liknande den rcs gjorde, sedan när jag läste hans blev jag häpen över hur olika man kan se på saker och ting. Så här hade min lista sett ut.

Framsteg: Nilsson, Falk, Haag, Sundling, Wikén.
Mittemellan: Ida, Sömskar
Bakåt: Henriksson, Öberg.

Tycker ingen av de i framsteg-gruppen behöver motiveras utom Wikén. Där jämför man ju med en katastrofsäsong vilket man kan tolka åt båda hållen, å ena sidan lätt att förbättra sig å andra sidan bra att komma tillbaka till VM-truppsnivå. En förbättring har iaf skett från säsongen innan, det kan konstateras. Sen kan man ju jämföra med en normal säsong, men gör man en säsong som året innan vet jag inte om det finns något som är normalt längre.

Ida gör ju distansmässigt en bra säsong, inte riktigt som säsongen innan som var hennes bästa i karriären, men bättre än en normal Ida-säsong. Sprintmässigt är det väldigt stabilt i år (minst semi alla gånger utom en), men saknas en pallplats som ifjol. Så jämfört bara med fjolåret aningen sämre, jämfört med en normal säsong ungefär lika.
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Ingemarsdotter gör en bra säsongsavslutning, men är för första gången i karriären inte riktigt i toppform på VM.
Nja, VM i Falun var ingen höjdare heller.

Sömskar är det uppenbarligen helt orimliga förväntningar på. Hon gör sämre ifrån sig i sprinten i VC jämfört med succé-året innan ja, men hennes nivå på loppen i skandinaviska cupen och sverige-cupen är bättre än någonsin. Har också "oflyt" att hon inte får åka något sprintlopp som passar henne under den perioden som hon är i riktigt bra form februari/mars. Gör i alla fall den bästa Drammen-sprinten hon gjort i karriären, men en lätt fristilssprint var väl det som eftersöktes. Tyvärr försvann väl hennes chanser till VM i och med sjukdomen över jul/nyår (inga lopp i början av januari, svag form i slutet av januari). Klarar i alla fall kvalet alla gånger hon är med i VC, något hon haft problem med alla tidigare säsonger bortsett förra.

Öberg har gått bakåt jämfört med de två senaste säsongerna, inget snack om det. Henriksson likaså, går väl att nyansera lite som EatableAcrobat gjorde, men ändå bakåt.
2017-03-26, 20:08
Medlem
KamratBlomquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Om anklagelserna inte är "oväsentliga" är de alltså "väsentliga", enligt dig. Vad baserar du det på?

Själv tycker jag att Rydqvist har gått bort sig i tokfeministiska tankemönster där varje personlig motgång och uteblivna framgångar tolkas som ett resultat av förtryckande män som kollektivt vill henne illa, i stället för att hon rannsakar sig själv och sina prestationer.

Det som är väsentligt i är att en åkare i landslaget har känt sig utanför och alltför styrd av sina tränare. Det ser jag som ett problem och därför blir hennes åsikter intressanta för ledningen att ta hänsyn till. Huruvida hon har rätt eller fel i sin kritik är inte problemet i sig. Jag håller ju med om att problemet till stor del verkar ligga hos henne själv.
2017-03-26, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thax21
Asså när man skrivit en mastodont-text och så bara försvinner allt och går inte att få fram... nytt försök.

Jag håller inte med rcs, rainbowia och AlbusDumbledore. Tycker damlaget har gjort en bra säsong och att de flesta har gått framåt. Hade tänkt göra en lista liknande den rcs gjorde, sedan när jag läste hans blev jag häpen över hur olika man kan se på saker och ting. Så här hade min lista sett ut.

Framsteg: Nilsson, Falk, Haag, Sundling, Wikén.
Bakåt: Henriksson, Öberg.

Tycker ingen av de i framsteg-gruppen behöver motiveras utom Wikén. Där jämför man ju med en katastrofsäsong vilket man kan tolka åt båda hållen, å ena sidan lätt att förbättra sig å andra sidan bra att komma tillbaka till VM-truppsnivå. En förbättring har iaf skett från säsongen innan, det kan konstateras. Sen kan man ju jämföra med en normal säsong, men gör man en säsong som året innan vet jag inte om det finns något som är normalt längre.

Ida gör ju distansmässigt en bra säsong, inte riktigt som säsongen innan som var hennes bästa i karriären, men bättre än en normal Ida-säsong. Sprintmässigt är det väldigt stabilt i år (minst semi alla gånger utom en), men saknas en pallplats som ifjol. Så jämfört bara med fjolåret aningen sämre, jämfört med en normal säsong ungefär lika. Nja, VM i Falun var ingen höjdare heller.

Sömskar är det uppenbarligen helt orimliga förväntningar på. Hon gör sämre ifrån sig i sprinten i VC jämfört med succé-året innan ja, men hennes nivå på loppen i skandinaviska cupen och sverige-cupen är bättre än någonsin. Har också "oflyt" att hon inte får åka något sprintlopp som passar henne under den perioden som hon är i riktigt bra form februari/mars. Gör i alla fall den bästa Drammen-sprinten hon gjort i karriären, men en lätt fristilssprint var väl det som eftersöktes. Tyvärr försvann väl hennes chanser till VM i och med sjukdomen över jul/nyår (inga lopp i början av januari, svag form i slutet av januari). Klarar i alla fall kvalet alla gånger hon är med i VC, något hon haft problem med alla tidigare säsonger bortsett förra.

Öberg har gått bakåt jämfört med de två senaste säsongerna, inget snack om det. Henriksson likaså, går väl att nyansera lite som EatableAcrobat gjorde, men ändå bakåt.

Som vanligt tycker jag du är rätt ute...
2017-03-26, 20:23
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Som vanligt tycker jag du är rätt ute...

Håller med, bra analys som jag i stort håller med om.
2017-03-26, 20:50
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Tycker tvärtom att Kalla får ett lite för dåligt betyg av rainbowia. Starkt att komma tillbaka efter hjärtproblemen och inte ge upp efter några bedrövliga insatser i början av Tour de Ski. Förväntningarna på Kallas säsong blåste ju nästan bort där i Ruka.

Kom också ihåg att Kalla räddade Sveriges VM. Tänk hur det hade sett ut utan Kalla. Noll medaljer för damerna. Bara det höjer betyget. Fallen och den taktiskt dåligt genomförda stafettsträckan litet minus dock.

Citat:
Ursprungligen postat av t0xx0m
Och om man invänder mot att Ruka var under rådande säsong så hade i alla fall inte jag några jättestora förhoppningar efter förra säsongen. Håller med i att Kallas betyg var för lågt.

Ja, om man sätter betyg utifrån läget efter Ruka ska Kalla ha snudd på en 10a. Bragdstämpel att komma tillbaks. Fast som helhet hoppades det på en topp-5 i totala WC, kanske vara med och fightas om en topp-3. VM förlåter dock mycket. Och på VM-tremilen gjorde Kalla allt rätt fram till den nesliga fadäsen med staven.

Citat:
Jag håller inte med...

Mittemellan: Sömskar

Sömskar är det uppenbarligen helt orimliga förväntningar på.

Orimligt och orimligt. Linn var den jag trodde skulle träda fram mest jämfört med föregående säsong. Möjligen förblindad av hennes föregående säsong, ja. Fast såg framför mig VM-sprintplats och annat smått och gott. Du har rätt att hon har haft otur och sjukdom. Och det gick lite snett redan i Bruks.

Med det sagt, så håller jag med om att lagmässigt är det en magnifik säsong. En andraplats i Nationscupen säger egentligen allt.
2017-03-26, 21:00
Medlem
Citat:
Tycker damlaget har gjort en bra säsong och att de flesta har gått framåt. Hade tänkt göra en lista liknande den rcs gjorde, sedan när jag läste hans blev jag häpen över hur olika man kan se på saker och ting. Så här hade min lista sett ut.

Framsteg: Nilsson, Falk, Haag, Sundling, Wikén
Bakåt: Henriksson, Öberg
Ojdå, du flyttar upp Wikén två snäpp jämfört med mig. Det var värst. Hon hade tre bra och jämna säsonger 2013-15, en usel 2016 och nu en som är lite bättre än 2016 men ändå rejält från hennes bevisade kapacitet. Men tar man 2016 som utgångsläge får man ju förstås till att hon gör framsteg, men nja.

Sömskar flyttar du upp alltså trots att hon rasar i sprintcupen. Är väl inte orimliga krav att hon ungefär skall hålla ställningarna där? Att hon blir förbikörd av Dyvik till en VM bana som passar henne perfekt säger även en del om hennes säsong. Men gillar annars Sömskar och tyckte det var tråkigt att hon inte blev uttagen till Kanada, hade gärna sett henne åka där och det kunde ha lyft hennes säsongsbetyg om hon presterat.

Rydqvist lämnar du bort trots att hon i princip var med i landslaget. Sundling gick jag med på att flytta upp även om jag tycker hon var nästan lika bra redan förra säsongen med ett par stolpe ut missar från final i VC.

Sen tokmissar ju Iversens tjejer på VM. Noll individuella medaljer och endast två stafettplatser i laget som tog silver. Jag har väldigt svårt att hålla med Thax21, frankkk, EatableAcrobat , johanhaa Alkibiades om att landslaget som helhet gjorde en bra säsong.

Fyra åkare "utifrån" (Kalla, Dyvik, Ebba och Nordström) såg tillsammans med landslagets 3-4 åkare till att det blev en bra säsong, men utan utisarna hade det nog varit mer missnöje med vad andra halvan av landslaget presterade tror jag.
2017-03-26, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hans.Schmetterling
Jag är ingen expert men har inte Jonna och Ebba ungefär samma personlighet?
Tänker främst på intervjuerna tillsammans i vinterstudiosoffan.

Dom verkar ju båda ganska blyga och ödmjuka i sin framtoning svårt dock att veta hur deras personligheter är.

Men dock tror jag det är väldigt mycket viktigare att vara lite tuff kanske på gränsen till ful när man kör sprint, att vara först in i en kurva kan vara skillnad mellan 1 och 3:e plats medans i ett distanslopp är det inte lika avgörande särskillt inte i intervallstart.

Sen tror jag faktiskt att Ebba är fruktansvärt målinriktad och ambitiös, svårt att veta hur pass mycket Jonna vill?
2017-03-26, 21:07
Medlem
I stort ser jag inte många som tagit kliv till det sämre. Sen kan man diskutera om det är så mycket värt för en åkare som Sömskar att ta kliv i distans men stå still i sprint. Jag har lite svårt att se att distansåkningen någonsin når en hög VC-nivå för henne, och det är väl någonstans målet. Skandinaviska och inhemska tävlingarna behövs för en helhetsbild men slutbetyget sätts väl ändå i världscupen för landslagsåkarna. Det var egentligen ingen tävling före Kanada där Sömskar var petad, utom möjligen då Otepää när man inte fyllde laget. I resten var hon inte bra nog för att ta en plats. Men det är om inte annat bra för motivationen att sluta säsongen bra och ger en lite positivare bild.

Skulle gärna vilja höra vad Wikén har att säga om sin säsong. Jag misstänker överträning á Henriksson. Kom ihåg att hon hade en väldigt strulig träningssäsong(eller dåligt med motivation) förra året, det kanske helt enkelt blev för mycket att köra på "som vanligt" med alla andra som inte hade något strul i ryggsäcken. Hon åkte egentligen på en växel hela säsongen, hon tävlade, sen tävlade hon lite mer och på slutet gick luften verkligen ur totalt. Toppen kom i Otepää efter att hon förmodligen vilat mer än inför något annat lopp under säsongen, just saying.
2017-03-26, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av it98hahe
Dom verkar ju båda ganska blyga och ödmjuka i sin framtoning svårt dock att veta hur deras personligheter är.

Men dock tror jag det är väldigt mycket viktigare att vara lite tuff kanske på gränsen till ful när man kör sprint, att vara först in i en kurva kan vara skillnad mellan 1 och 3:e plats medans i ett distanslopp är det inte lika avgörande särskillt inte i intervallstart.

Sen tror jag faktiskt att Ebba är fruktansvärt målinriktad och ambitiös, svårt att veta hur pass mycket Jonna vill?
Ok, du har en poäng angående sprint, att det är viktigare där.

Jag uppfattar båda som ödmjuka, ytterst sympatiska och målinriktade.
2017-03-26, 21:39
Medlem
Citat:
Ojdå, du flyttar upp Wikén två snäpp jämfört med mig. Det var värst. Hon hade tre bra och jämna säsonger 2013-15, en usel 2016 och nu en som är lite bättre än 2016 men ändå rejält från hennes bevisade kapacitet. Men tar man 2016 som utgångsläge får man ju förstås till att hon gör framsteg, men nja.

Sömskar flyttar du upp alltså trots att hon rasar i sprintcupen. Är väl inte orimliga krav att hon ungefär skall hålla ställningarna där? Att hon blir förbikörd av Dyvik till en VM bana som passar henne perfekt säger även en del om hennes säsong. Men gillar annars Sömskar och tyckte det var tråkigt att hon inte blev uttagen till Kanada, hade gärna sett henne åka där och det kunde ha lyft hennes säsongsbetyg om hon presterat.

Rydqvist lämnar du bort trots att hon i princip var med i landslaget. Sundling gick jag med på att flytta upp även om jag tycker hon var nästan lika bra redan förra säsongen med ett par stolpe ut missar från final i VC.

Sen tokmissar ju Iversens tjejer på VM. Noll individuella medaljer och endast två stafettplatser i laget som tog silver. Jag har väldigt svårt att hålla med Thax21, frankkk, EatableAcrobat , johanhaa Alkibiades om att landslaget som helhet gjorde en bra säsong.

Fyra åkare "utifrån" (Kalla, Dyvik, Ebba och Nordström) såg tillsammans med landslagets 3-4 åkare till att det blev en bra säsong, men utan utisarna hade det nog varit mer missnöje med vad andra halvan av landslaget presterade tror jag.

Är väl bara Stina som missar en hel del Falk fyra Haag femma Ida Femma dom resultaten är på deras nivå om inte bättre än snittet vad dom kan göra...Kalla ja hur räknar man henne ? hon har ju haft egen tränare men de har ju några till.. under säsongen har när hon kom igång har hon ändå varit mkt med gruppen kanske fått ett lyft av de nya i laget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in