Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-03-26, 12:15
Medlem
Alkibiadess avatar
Ett annat perspektiv, de svenska damerna har väl aldrig tagit så många världscuppallplatser under en säsong som under denna säsong.

Och när Iversen skall värderas, är det bara hans roll som personlig tränare för damerna i landslaget som skall värderas?
2017-03-26, 12:19
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
men frågan är är Jonnas frånvaro pg sjukdomar mer motiverande än Haags för samma sak?

Det kan omöjligt finnas ett givet svar om man inte känner dessa tjejer väl (vilket jag inte gör). Fast utåt sett så är en medverkan i "idrottsgalan" inte optimalt upplägg om man vill hålla sig frisk.
2017-03-26, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Det kan omöjligt finnas ett givet svar om man inte känner dessa tjejer väl (vilket jag inte gör). Fast utåt sett så är en medverkan i "idrottsgalan" inte optimalt upplägg om man vill hålla sig frisk.

de håller jag med om att de inte är optimalt upplägg liksom höjd lägret innan som jag redan skrev om innan då att hon kommer bli sjuk.. men att Jonna sjukdomar är mer motiverande han dom Haag ändå haft nja de har jag svårt se ännu nu när Jonna är betydligt längre sjuk..
2017-03-26, 12:24
Medlem
Citat:
Vad är sagt till nästa säsong. Är Iversen kvar i samma roll?
Vet ej. Men även om jag sågade honom så håller jag med de som säger att en träningssäsong är för kort period att utvärdera. Så en säsong till understöds definitivt.
2017-03-26, 12:31
Medlem
Citat:
Jag tycker det är rimligt att ge Sundling ett högre betyg än Haag med tanke på att Haag varit riktigt bra tidigare i karriären. Samtidigt tycker jag du är lite för snäll mot Kalla. Den tråkiga säsongsinledningen gav henne en rimlig anledning att till 100% fokusera mot VM, vilket inte nödvändigtvis behöver varit en nackdel. Loppet i Otepää var riktigt bra, men det var nog tyvärr också säsongens bästa lopp mot internationellt motstånd. Med Kallas kapacitet och den obefintliga konkurrensen på damdistans hade jag faktiskt förväntat mig mer under VM.

____

Lägger Rydqvist av nu, eller är det bara lite offseasonbråk? Har hon sagt något om framtiden för egen del?
2017-03-26, 12:44
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatableAcrobat
Samtidigt tycker jag du är lite för snäll mot Kalla. Den tråkiga säsongsinledningen gav henne en rimlig anledning att till 100% fokusera mot VM, vilket inte nödvändigtvis behöver varit en nackdel. Loppet i Otepää var riktigt bra, men det var nog tyvärr också säsongens bästa lopp mot internationellt motstånd. Med Kallas kapacitet och den obefintliga konkurrensen på damdistans hade jag faktiskt förväntat mig mer under VM.

Ja, kanske. VM tycker jag var mer än förväntan eller i paritet med hennes högsta nivå. Förutom hennes stafettsträcka.
En bättre totalplacering i WC hade helt klart varit uppfriskande. WC-programmet tar heller inte hänsyn till Kallas brister i sprint och masstarter vilket är synd på sätt och vis.
2017-03-26, 12:52
Medlem
Tycker tvärtom att Kalla får ett lite för dåligt betyg av rainbowia. Starkt att komma tillbaka efter hjärtproblemen och inte ge upp efter några bedrövliga insatser i början av Tour de Ski. Förväntningarna på Kallas säsong blåste ju nästan bort där i Ruka.

Kom också ihåg att Kalla räddade Sveriges VM. Tänk hur det hade sett ut utan Kalla. Noll medaljer för damerna. Bara det höjer betyget. Fallen och den taktiskt dåligt genomförda stafettsträckan litet minus dock.
Senast redigerad av rcs 2017-03-26 kl. 12:55.
2017-03-26, 13:26
Medlem
t0xx0ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Tycker tvärtom att Kalla får ett lite för dåligt betyg av rainbowia. Starkt att komma tillbaka efter hjärtproblemen och inte ge upp efter några bedrövliga insatser i början av Tour de Ski. Förväntningarna på Kallas säsong blåste ju nästan bort där i Ruka.

Kom också ihåg att Kalla räddade Sveriges VM. Tänk hur det hade sett ut utan Kalla. Noll medaljer för damerna. Bara det höjer betyget. Fallen och den taktiskt dåligt genomförda stafettsträckan litet minus dock.

Och om man invänder mot att Ruka var under rådande säsong så hade i alla fall inte jag några jättestora förhoppningar efter förra säsongen. Håller med i att Kallas betyg var för lågt.

Sen så är det ju svårt att göra en lista och ställa om mentalt där man ger en VM-finalist i sprint samma betyg som Emma Wiken efter denna säsong.

Bra diskussion här inne dock! Hade någon frågat mig för en vecka sedan om Ole Martins första säsong så hade jag utan att reflektera över det förmodligen gett han en fyra på en femgradig skala, vilket är på tok för högt efter att ha följt denna diskussion.
2017-03-26, 17:14
Medlem
KamratBlomquists avatar
Landslagsledningen tar inte alltför hårt på Rydqvists kritik:

http://www.svt.se/sport/vintersport/langdchefen-maria-bor-rannsaka-sig-sjalv/

Nu när OMI (Ole Morten Iversen) har jobbat mer med en större samanhållning i gruppen så har det helt enkelt kanske inte passat Rydqvist som verkar ha haft ett större behov att styra sin tid i jämförelse med resten av laget på grund av t.ex. bokskrivande och barn. Om då tränaren försöker styra in Maria i ledet som ett steg att förbättra gruppens samanhållning så känns det inte otänkbart att det har uppfattats som en slags manlig kontroll över henne som hon skrivit om så pass mycket.

Själv tror jag knappast att Rydqvist kommer med oväsentliga anklagelser, men inte heller tror jag att det är en så pass stor grej att det behövdes göras till skarp kritik mot landslagsledningen och främst OMI.
2017-03-26, 17:49
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlomquist
Landslagsledningen tar inte alltför hårt på Rydqvists kritik:

http://www.svt.se/sport/vintersport/langdchefen-maria-bor-rannsaka-sig-sjalv/

Nu när OMI (Ole Morten Iversen) har jobbat mer med en större samanhållning i gruppen så har det helt enkelt kanske inte passat Rydqvist som verkar ha haft ett större behov att styra sin tid i jämförelse med resten av laget på grund av t.ex. bokskrivande och barn. Om då tränaren försöker styra in Maria i ledet som ett steg att förbättra gruppens samanhållning så känns det inte otänkbart att det har uppfattats som en slags manlig kontroll över henne som hon skrivit om så pass mycket.

Själv tror jag knappast att Rydqvist kommer med oväsentliga anklagelser, men inte heller tror jag att det är en så pass stor grej att det behövdes göras till skarp kritik mot landslagsledningen och främst OMI.

Känns ändå lite som underlig kommunikation att inte alls säga sig reagera på kritiken, man får väl dra slutsatsen det är ngt som man tycker saken varit färdigbehandlad sedan tidigare.
2017-03-26, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ostrobothnia
Känns ändå lite som underlig kommunikation att inte alls säga sig reagera på kritiken, man får väl dra slutsatsen det är ngt som man tycker saken varit färdigbehandlad sedan tidigare.

Som Maria själv uttryckte det, det är inget dagis. Det krävs både prestationer och eget ansvar för att förhålla sig till de krav och regler som införs. Det är bara patetiskt att se hennes frustration över uteblivna resultat som ger uttryck i kritik mot allt annat än befogad kritik till henne själv. Om det fungerar för alla andra så ligger felet hon en själv.
2017-03-26, 17:56
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlomquist

Om anklagelserna inte är "oväsentliga" är de alltså "väsentliga", enligt dig. Vad baserar du det på?

Själv tycker jag att Rydqvist har gått bort sig i tokfeministiska tankemönster där varje personlig motgång och uteblivna framgångar tolkas som ett resultat av förtryckande män som kollektivt vill henne illa, i stället för att hon rannsakar sig själv och sina prestationer.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in