2017-03-24, 17:16
  #50629
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelblad
Ahh ja, nu såg det rätt lätt ut. Du verkar vass på matematiken. Vilken resultat siktar du på?

Har inget specifikt mål, så högt som möjligt.
Citera
2017-03-25, 07:05
  #50630
Medlem
I flera DTK-delar så ska man beräkna arean av ett område som inte uppfyller kraven för någon definierad geometrisk kropp. Hur ska man bära sig åt då? Exempelvis om det gäller ett län på en karta eller liknande.
Citera
2017-03-25, 09:03
  #50631
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
I flera DTK-delar så ska man beräkna arean av ett område som inte uppfyller kraven för någon definierad geometrisk kropp. Hur ska man bära sig åt då? Exempelvis om det gäller ett län på en karta eller liknande.

Rita upp en ungefärlig geometrisk figur över området. Oftast kan du dela upp området i två rektanglar och sedan räkna ut ungefärlig area. Mig veteligen brukar inte svaren vara nära varandra alls, så du har ändå en väldigt god möjlighet att svara rätt, även om dina geometriska figurer inte är 100%. Hoppas du fattade.
Citera
2017-03-25, 10:02
  #50632
Medlem
Jonathaan5s avatar
Någon som har tips på vart man kan öva på geometri?
Citera
2017-03-25, 10:05
  #50633
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BTLIFE
Rita upp en ungefärlig geometrisk figur över området. Oftast kan du dela upp området i två rektanglar och sedan räkna ut ungefärlig area. Mig veteligen brukar inte svaren vara nära varandra alls, så du har ändå en väldigt god möjlighet att svara rätt, även om dina geometriska figurer inte är 100%. Hoppas du fattade.


Jo, jag förstår. Sen brukar ju variationen mellan svarsalternativen vara ganska stor.
Citera
2017-03-25, 22:17
  #50634
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonathaan5
Någon som har tips på vart man kan öva på geometri?

Mitt tips är att plocka upp/ladda ner en matte 1B bok. Jag plöjde igenom de kapitel som jag var osäker på. Känner mig mycket säkrare nu på alla regler.
Citera
2017-03-25, 23:44
  #50635
Medlem
Gavle112s avatar
Jag fick 0.85 på förra provet (1an hösttermin) Hoppas på 1.2 denna gång, ni då?
Citera
2017-03-26, 07:42
  #50636
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gavle112
Jag fick 0.85 på förra provet (1an hösttermin) Hoppas på 1.2 denna gång, ni då?

1.15 förra, hoppas på 1.4 nu.
Citera
2017-03-26, 09:46
  #50637
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelblad
Mitt tips är att plocka upp/ladda ner en matte 1B bok. Jag plöjde igenom de kapitel som jag var osäker på. Känner mig mycket säkrare nu på alla regler.


Vilka regler? Pythagoras? Sidovinklar?
Citera
2017-03-26, 11:13
  #50638
Medlem
När jag sitter här och gör gamla prov så slås jag lite av skillnaden i normering. Jag tycker det är rimligt att jag på provdagen hamnar runt 30-32 rätt på kvantitativa delarna, men vi antar att jag får 30. På senaste provet hade det resultatet blivit 1,4 - medans t.ex VT14 hade det blivit 1,6. Är proven senare "lättare" i sin sak att fler hade rätt, eller är normeringen förändrad? Själv tycker jag att de senaste proven är svårare än de gamla, men har väl mest med min förbättringskurva att göra.
Citera
2017-03-26, 12:09
  #50639
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BTLIFE
När jag sitter här och gör gamla prov så slås jag lite av skillnaden i normering. Jag tycker det är rimligt att jag på provdagen hamnar runt 30-32 rätt på kvantitativa delarna, men vi antar att jag får 30. På senaste provet hade det resultatet blivit 1,4 - medans t.ex VT14 hade det blivit 1,6. Är proven senare "lättare" i sin sak att fler hade rätt, eller är normeringen förändrad? Själv tycker jag att de senaste proven är svårare än de gamla, men har väl mest med min förbättringskurva att göra.

Har hört att de kvantitativa delarna medvetet gjordes enklare från och med hösten 2014. Normeringen har också förändrats.

Om du blivit bättre med åren så borde du väl tycka att de senare proven är enklare än de gamla proven istället för tvärtom? Jag menar, eftersom de ÄR enklare.
Citera
2017-03-26, 12:17
  #50640
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svinbefruktaren
Har hört att de kvantitativa delarna medvetet gjordes enklare från och med hösten 2014. Normeringen har också förändrats.

Om du blivit bättre med åren så borde du väl tycka att de senare proven är enklare än de gamla proven istället för tvärtom? Jag menar, eftersom de ÄR enklare.

Ah. Skulle förklara en del.

Haha, ja. Tänkte helt fel. Jag har gjort proven nu i baklänges ordning för att träna, syftade på den kurvan och inte den mellan två prov. Dumt tänkt och skrivet av mig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in