2017-03-06, 16:06
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Ändå finns en tråd som i skrivande stund är 742 sidor lång! Man får ge dom det åtminstone!

Fast om man tar bort alla dubletter av resonemang och svar, dubletter på postade videos och debunkningarna på dem osv, så blir tråden förmodligen inte längre än 20-30 sidor.
Senast redigerad av Trolltestet 2017-03-06 kl. 16:25.
Citera
2017-03-06, 16:08
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ändå finns en tråd som i skrivande stund är 742 sidor lång! Man får ge dom det åtminstone!

Jag har läst ett par sidor i tråden och det räcker för mig. Tråden är bra för dem som vill få det bevisat att chemtrails INTE existerar!

Det är lite av syftet varför i alla fall jag skriver i tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Fast om man tar bort att dubletter av resonemang och svar, dubletter på postade videos och debunkningarna på dem osv, så blir tråden förmodligen inte längre än 20-30 sidor.

Om ens det. Tråden borde vara max 20 sidor.
Citera
2017-03-06, 18:52
Medlem
Citat:
Från "chemtrails"-sidan har argumenten malt på tomgång i åtminstone 700 av de sidorna. De har "återanvänt" samma typ av bilder på vita strimmor, samma analyser där man har analyserat regnvatten (alltså inte luften i och vid strimmorna), och samma märkliga, motsägelsefulla och ofta obegripliga hypoteser om hur, varför och av vilka. Hela tiden går detta runt, runt i tråden.
Ingenting av deras snack är nytt utan gammal skåpmat sedan åratal.

Citat:
Jag har läst ett par sidor i tråden och det räcker för mig. Tråden är bra för dem som vill få det bevisat att chemtrails INTE existerar!

JAVISST!
Citera
2017-03-25, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Från "chemtrails"-sidan har argumenten malt på tomgång i åtminstone 700 av de sidorna. De har "återanvänt" samma typ av bilder på vita strimmor, samma analyser där man har analyserat regnvatten (alltså inte luften i och vid strimmorna), och samma märkliga, motsägelsefulla och ofta obegripliga hypoteser om hur, varför och av vilka. Hela tiden går detta runt, runt i tråden.
Ingenting av deras snack är nytt utan gammal skåpmat sedan åratal.

JAVISST!
Du har helt fel. Vem som helst som äger ögon och nackmuskulatur nog att lyfta ögonen mot himlen kan se att himlarna besprutas. Alternativt är det verkligen kondens, men dess effekt på väder och klimat är lika omfattande i det fallet. Det är tråkigt att debatten har blivit så vansinnig. Tokar å ena sidan, "sterila" skeptiker å andra. Jag har själv observerat himmlarna med hänsyn till "chemtrails" i över ett år nu och kan gå i ed för att 1) Himmlarna är besprutade och 2) Detta påverkar solinstrålningen något kopiöst. Detta är slutsatser jag dragit helt utan dåliga YouTube videor eller "alternativa nyheter". Tvärtom har jag efter mina egna observationer önskat läsa mer om fenomenet men kan inte hitta någon särskilt trovärdig information om det - den mesta "information" i ämnet handlar bara om diverse påstådda gifter, hemliga planer m.m.

Jag vill konstatera att inga gifter släpps ut i himlen tillräckliga att påverka min hälsa, andning m.m. Istället är vi ju redan här på jorden omringade av tillräckligt många gifter ifrån TV, porr, Facebook, godis/läsk, läkemedel (men detta är ju en annan historia...).

Men planerad besprutning av något slags ämne sker i himlen och det kan bara vara en fråga om tid innan detta erkänns för den stora delen av befolkningen. Typiskt sett sätter de igång vid klara blå himlar, gärna omkring solen och flygplanen tenderar att följa solens gång över himlavalvet. Efter en stund har det förvandlat klara och blå himlar till lätt dimmiga sådanna. Efter riktigt "aggressiv besprutning" kan effekten endast liknas vid en "solsköld" eller ett skal som blockerar stora mängder solinstrålning/ljusstrålning. Tillräckligt mycket ljus blockeras för att jag ska kunna kolla rakt in i solen vars konturer nu nästan är helt dolda. Det är ett slags "gråmuligt väder" som blivit mycket vanligt den sista tiden. Jag minns förra sommaren att himlarna såg ut som något ur en sciencefiktion film och detta år kan jag räkna antalet klara soliga dagar på mina fingrar.

Och som sagt är detta helt egna observationer, vilket säkert är mer än ni "skeptiker" har investerat i frågan. Det är synd att diskussionen är så urartad, men jag känner igen urartningen ifrån flertalet "populärpolitiska" frågor idag.

Personligen tror jag att besprutningen skall syfta till att begränsa solinstrålning kanske för att motverka vissa klimatförändringar (växthuseffekten?). Jämför "nuclear winter" eller stora vulkanutbrott. Och skulle detta vara syftet så är det med goda marginaler uppfyllt, oavsett om det är något slags sulfat, eller helt enkelt, kondenserad H2O, som följer flygplanen.

Men allvarligt. Alla ni "förnekare", besinna er och glöm tokerierna ifrån era motståndare. Naturligtvis kan de inte tas på allvar. Men det betyder inte att det inte finns en fråga om "chemtrails". Kolla istället upp i himlen och följ utvecklingen från dag till dag. Observera hur vädret ter sig i takt med "kondesstrimmorna" . Jag tror ni kommer börja undra vad som försigår ovanför er!

Er ödmjuke tjänare, in i döden,
vlkmslf
Senast redigerad av vlkmslf 2017-03-25 kl. 00:06.
Citera
2017-03-25, 06:07
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vlkmslf
Du har helt fel. Vem som helst som äger ögon och nackmuskulatur nog att lyfta ögonen mot himlen kan se att himlarna besprutas. Alternativt är det verkligen kondens, men dess effekt på väder och klimat är lika omfattande i det fallet. Det är tråkigt att debatten har blivit så vansinnig. Tokar å ena sidan, "sterila" skeptiker å andra. Jag har själv observerat himmlarna med hänsyn till "chemtrails" i över ett år nu och kan gå i ed för att 1) Himmlarna är besprutade och 2) Detta påverkar solinstrålningen något kopiöst. Detta är slutsatser jag dragit helt utan dåliga YouTube videor eller "alternativa nyheter". Tvärtom har jag efter mina egna observationer önskat läsa mer om fenomenet men kan inte hitta någon särskilt trovärdig information om det - den mesta "information" i ämnet handlar bara om diverse påstådda gifter, hemliga planer m.m.

Jag vill konstatera att inga gifter släpps ut i himlen tillräckliga att påverka min hälsa, andning m.m. Istället är vi ju redan här på jorden omringade av tillräckligt många gifter ifrån TV, porr, Facebook, godis/läsk, läkemedel (men detta är ju en annan historia...).

Men planerad besprutning av något slags ämne sker i himlen och det kan bara vara en fråga om tid innan detta erkänns för den stora delen av befolkningen. Typiskt sett sätter de igång vid klara blå himlar, gärna omkring solen och flygplanen tenderar att följa solens gång över himlavalvet. Efter en stund har det förvandlat klara och blå himlar till lätt dimmiga sådanna. Efter riktigt "aggressiv besprutning" kan effekten endast liknas vid en "solsköld" eller ett skal som blockerar stora mängder solinstrålning/ljusstrålning. Tillräckligt mycket ljus blockeras för att jag ska kunna kolla rakt in i solen vars konturer nu nästan är helt dolda. Det är ett slags "gråmuligt väder" som blivit mycket vanligt den sista tiden. Jag minns förra sommaren att himlarna såg ut som något ur en sciencefiktion film och detta år kan jag räkna antalet klara soliga dagar på mina fingrar.

Och som sagt är detta helt egna observationer, vilket säkert är mer än ni "skeptiker" har investerat i frågan. Det är synd att diskussionen är så urartad, men jag känner igen urartningen ifrån flertalet "populärpolitiska" frågor idag.

Personligen tror jag att besprutningen skall syfta till att begränsa solinstrålning kanske för att motverka vissa klimatförändringar (växthuseffekten?). Jämför "nuclear winter" eller stora vulkanutbrott. Och skulle detta vara syftet så är det med goda marginaler uppfyllt, oavsett om det är något slags sulfat, eller helt enkelt, kondenserad H2O, som följer flygplanen.

Men allvarligt. Alla ni "förnekare", besinna er och glöm tokerierna ifrån era motståndare. Naturligtvis kan de inte tas på allvar. Men det betyder inte att det inte finns en fråga om "chemtrails". Kolla istället upp i himlen och följ utvecklingen från dag till dag. Observera hur vädret ter sig i takt med "kondesstrimmorna" . Jag tror ni kommer börja undra vad som försigår ovanför er!

vlkmslf
Som du säkert vet har det gjorts många försök att på olika sätt hindra instrålningen och ett är att försöka tillverka kondens. Att göra det med flygplan förkastade de ganska snabbt då de insåg att det var på tok för dyrt. De har kommit fram till att det är främst över haven de vill försöka tillverka moln av kondens då solstrålningen är störst här. Men än så länge är det bara försök och experiment. Du har väl följt alla/många dokumentärer och läst mycket i ämnet antar jag eftersom du uttalar dig?

Citat:
Typiskt sett sätter de igång vid klara blå himlar, gärna omkring solen och flygplanen tenderar att följa solens gång över himlavalvet.

Så du anser dig själv vara i universums mitt eller något åt det hållet? Du förstår väl att det helt och hållet beror på var du befinner dig på vilken del av himlen du ser flygplanen. Du kanske tror på FE och att solen är en strålkastare, man kan undra?

Citat:
Efter riktigt "aggressiv besprutning" kan effekten endast liknas vid en "solsköld" eller ett skal som blockerar stora mängder solinstrålning/ljusstrålning. Tillräckligt mycket ljus blockeras för att jag ska kunna kolla rakt in i solen vars konturer nu nästan är helt dolda.

Att tänka på är att molnen/kondens även hindrar värmeutstrålningen från jorden så att försöka hindra växthuseffekten på detta sätt är inte rätt väg att gå och det har de kommit fram till för ganska många år sen. Detta vet man om man följer vetenskapen och är lite intresserad och gör lite mer än att "bara" vrida på nacken och titta upp på himlen.
Citera
2017-03-25, 06:13
Medlem
Citat:

vlkmslf

Jaha, det var ett väldans långt inlägg det, med väldans många påståenden. Jag har inte tid att ta alla detaljer, åtminstone inte nu. Men jag ber dig inse några saker:

Du har tittat på himlen i ett år och säger att du kan dra en massa slutsatser av det. Men pratet om "chemtrails" har pågått åtminstone sedan millenieskiftet.

Både jag och många andra i den här tråden har också både ögon och nackmuskler. Jag har använt båda dessa kroppsdelar sedan 1950-talet och kan försäkra, jag kan tillochmed gå ed på, att de vita strimmorna efter flygplanen har sett precis likadana ut och burit sig åt på precis samma sätt hela den tiden.

Det är inte alls konstigt att du inte hittar någon "särskilt trovärdig information om fenomenet", trots att du har sökt efter sådan. Orsaken är att ingen sådan information finns, och orsaken till det är att fenomenet inte finns.

Alla övriga detaljer du nämner i ditt inlägg är sådant som har diskuteras tidigare i tråden. Ägna en del tid åt att läsa genom den, och dra ner lite på tiden du använder dina nackmuskler till att böja huvudet mot himlen.
Citera
2017-03-25, 09:59
Medlem
madtops avatar
Citat:
Jag har själv observerat himmlarna med hänsyn till "chemtrails" i över ett år nu och kan gå i ed för att 1) Himmlarna är besprutade och 2) Detta påverkar solinstrålningen något kopiöst.

Objektiva mätdata visar att du har fel, solstrålningen har inte minskat.
https://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/stralning/solstralning-i-sverige-sedan-1983-1.8243

Citat:
Efter en stund har det förvandlat klara och blå himlar till lätt dimmiga sådanna. Efter riktigt "aggressiv besprutning" kan effekten endast liknas vid en "solsköld" eller ett skal som blockerar stora mängder solinstrålning/ljusstrålning. Tillräckligt mycket ljus blockeras för att jag ska kunna kolla rakt in i solen vars konturer nu nästan är helt dolda. Det är ett slags "gråmuligt väder" som blivit mycket vanligt den sista tiden.

Du har missat det faktum att contrails uppstår vid samma metrologiska förutsättningar som cirrusmoln. När det finns förutsättningar att bilda contrails finns det även förutsättningar att bilda cirrusmoln. Cirrusmoln och contrails uppträder nästan alltid tillsammans.

Det du beskriver är cirrusmoln. Det är ett naturligt väderfenomen och det ligger ingen världsomfattande konspiration bakom cirrusmoln.

Citat:
gärna omkring solen och flygplanen tenderar att följa solens gång över himlavalvet.
vlkmslf
Du bör nog fundera lite till. Du hade nog bara otur första gången.
Senast redigerad av madtop 2017-03-25 kl. 10:04.
Citera
2017-03-25, 15:03
Medlem
Ja. Jag förstår att ni inte tror på mig. Och att det verkar sjukt. Och att ni gärna framstår utbildade på ett internetforum . Jag kan inte bevisa det mer för er nu. Ni kanske är smartare än mig. Men när något sånt här sker precis ovanför mig så märker jag det. Det är liksom inget att diskutera längre. För 2-3-4 år sedan var strimmorna som följde flygen säkert aningen mer anonyma. Utanför mitt eget fönster, nu idag, rör sig upprepade, långa stråk av slags ämnen som sprider sig. Vad ska jag göra åt det? Utbilda mig i Gymnasieämnena?

Ni som söker debattera emot konspirationsteoretiker gör väl det för att ni söker enkla offer att överglänsa? Jag förstår inte varför annars. Jag önskar faktiskt inte ens övertala och jag bryr mig inte om vad ni tror. Jag tycker tråden gott kunde upphöra med en lång ointressant debatt så kanske det hade kunnat gå att diskutera ämnet istället.

Mvh!
Citera
2017-03-25, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pewana
Både jag och många andra i den här tråden har också både ögon och nackmuskler. Jag har använt båda dessa kroppsdelar sedan 1950-talet och kan försäkra, jag kan tillochmed gå ed på, att de vita strimmorna efter flygplanen har sett precis likadana ut och burit sig åt på precis samma sätt hela den tiden.
Det kan jag försäkra dig har de inte alls gjort. Jag har själv levt ett litet tag och den aktivitet och dess effekt på himlen som jag bevittnar nu, i min stad, är inte mer än 2-3 år gammal och inget som jag bevittnat före 2015 egentligen. Skulle vilja att du beskriver precis hur de sett ut och precis hur de burit sig åt hela tiden.

Annars så förstår jag att det finns gott om väderfenomen att skapa lite sträck och strimmor av kondens efter stora maskiner i himlen. Det förvånar mig inget. Det har jag också sett sen jag varit barn.

Jag undrar vad andra sidans experter förresten själva är goda för? Är det inte sant att ni precis som foliehattarna mest efterforskar och läser på internet och i böcker? Eller är ni faktiskt metrologer med mycket erfarenhet?
Senast redigerad av vlkmslf 2017-03-25 kl. 15:17.
Citera
2017-03-25, 15:16
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ja. Jag förstår att ni inte tror på mig.
Mvh!

Du har ju bevisligen fel när du hävdar att solinstrålningen minskat, den har i själva verket ökat.

Citat:
Ni som söker debattera emot konspirationsteoretiker gör väl det för att ni söker enkla offer att överglänsa? Jag förstår inte varför annars. Jag önskar faktiskt inte ens övertala och jag bryr mig inte om vad ni tror. Jag tycker tråden gott kunde upphöra med en lång ointressant debatt så kanske det hade kunnat gå att diskutera ämnet istället.

Jag är faktiskt inte så intresserad att diskutera med olika konspirationsdårar som dig, ni är bortom räddning och inga som helst argument biter på er.

Jag är mer ute efter att sprida information till de som faktiskt är mottagliga för fakta.
Citera
2017-03-25, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Du har ju bevisligen fel när du hävdar att solinstrålningen minskat, den har i själva verket ökat.

Jag är faktiskt inte så intresserad att diskutera med olika konspirationsdårar som dig, ni är bortom räddning och inga som helst argument biter på er.

Jag är mer ute efter att sprida information till de som faktiskt är mottagliga för fakta.

Jag har aldrig hävdat att solinstrålning minskat. EDIT: Synligt ljus vid ytan (där jag befinner mig) minskar definitivt i takt med att himlen förändras enligt den gång jag beskrivit. Sant. Sen är du ansvarig för att ta in statistik över något, egentligen, helt annat. Jag har faktiskt aldrig bjudit in till någon vetenskaplig diskussionen eller gjort vetenskapliga ställningstaganden. Det är säkert du som gjort det . Jag säger helt enkelt vad jag har sett och vad jag tror om det. Jag konstaterar inte. Jag undrar mest. Om du inte vill diskutera med dårar som mig behöver du inte det. Så varför gör du det? Tror du att jag behöver räddas av dig?

EDIT2: Jag har också sett k-strimmor. Kvarvarande. Jag bryr mig inte om kvarvarande k-strimmor. Utan den aktivitet av flygplan med flertalet kvarvarande, kraftiga "k-strimmor" med (enligt mig tydlig) följande effekt på väder och solljus (då det tenderar blockera solen).
Senast redigerad av vlkmslf 2017-03-25 kl. 15:31.
Citera
2017-03-25, 15:20
Medlem
madtops avatar
Citat:
Det kan jag försäkra dig har de inte alls gjort. Jag har själv levt ett litet tag och den aktivitet och dess effekt på himlen som jag bevittnar nu, i min stad, är inte mer än 2-3 år gammal och inget som jag bevittnat före 2015 egentligen. Skulle vilja att du beskriver precis hur de sett ut och precis hur de burit sig åt hela tiden.

Ska vi börja med det här tramset igen?

Jag har sett kvardröjande k-strimmor sedan 70-talet.
Det finns gott om filmer och böcker från så tidigt som 40-talet som beskriver kvardröjande k-strimmor. Till och med den här idiotiska konspirationsteorin om "chemtrails" är 20 år gammal.

Så nej, kvardröjande strimmor är inte ett nytt fenomen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in