Citat:
Ursprungligen postat av
LuktenUtavBajs
Kan man inte flytta till samma magiska och gratis ställe som alla bolånetorskar som sålt bostaden och cashat in flyttar till? Man hör ju alltid hur fördelaktigt det är att låna till en bostad, för då kan man sälja den efter värdestegringarna och bli mångmiljonär. Det måste ju innebära att det finns ett gratis ställe för bolånetorskarna att flytta till efter att man sålt bostaden. Annars måste man ju använda pengarna man fick vid försäljningen för att köpa en ny bostad som naturligtvis också blivit dyrare med åren.
Nu gäller det bara att luska ut var detta gratisboende finns och om hyrestorskar också är välkomna dit. Med det kanske du känner till?
Även om jag nu inte ser mig som bolånetrosk då jag inte har några skulder, så vill jag nog säga att vi bor kvar.
Vi har inte "cashat in". Och det av den enkla anledningen att vi har bostaden för att bo i.
----------------------------
Undantag finns förvisso. Signaturen slemhog som skriver här och i bostadsbristtråden har berättat att hin cashade in för länge sedan. Och hattat runt i hyreslägenheter (med invandrare som grannar), i väntan på kraschen då han ska gå in och göra ett klipp.
Hins problem är att det är ganska länge sedan hin cashade in. Och det börjar blir lite absurt att priserna skulle falla under hins försäljningspris.
Och nu har slemhog inte råda att återköpa. Löneökningarna har varit för stora.
Och inte kan slemhog hyra centralt heller. Då lönekraven på hyresgästerna är för höga där.
Blir så när man skall vara "smart" baserat på känslor. Känslorna bryr sig inte om verkligheten. Och i verkligheten fanns inga förutsättningar för prisfall.
Bättre då, har majoriteten insett, att strunta i att casha in, och bara bo kvar. Det är för att bo i bostaden man har skaffat den.