2017-03-24, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
alpha är en nyliberal kommunist,
Det är sådant här som gör att jag ibland tänker att signaturen slemhog måst vara ett troll. Så gravt okunnig kan man inte vara.

Citat:
han vill ha planekonomi
Går inte hitta ett inlägg där jag har någon acceptans för att staten skall styra produktion och priser.

Du däremot vill det när just du gynnas av det. Men skriker och svär om du råkar hamna på de betalandes sida.

Citat:
Ränteavdrag och ROT ska han ha,
Dubbelbeskattning är fel.
Nej, jag är ingen anhängare av ROT. Det var (S) påhitt för att smörja byggnads.
Jag vill istället ha en enhetlig skatt. Lika för alla. Och låg. 10% eller så.
Sedan kan jag tänkt mig undantag. Skatteavdrag för låginkomsttagare är ok.

Citat:
men marknadshyror för andra
"för andra"??
LSD'n du tar verkar vara av god kvalitet. Men är det inte lite slöseri att använda den på att tänka på mig.

Citat:
i en konstlad enorm bostadsbrist som han skapat
Tvärtom vill jag får bort de sovjetiska inslagen med hyresreglering. Och då försvinner köerna.
2017-03-24, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Det är fullständigt irrelevant vart hyresgästen tar vägen sen.

Hyreskontraktet säger ingenting om något övertagande av skuld.
Har inte varit tala om övertagande av skulle heller.

Vad skulle du säga att termen "indirekt" betyder?
Det ser ut som du inte riktigt har det klart för dig.
2017-03-24, 20:23
Medlem
Citat:
När du går ut och äter betalar du då restaurangägarens skuld och vart ska du gå för att slippa göra det? Du måste ju äta.

När du köper en skjorta på dressman betalar du företagets skulder och hur ska du slippa undan det? Du måste ju ha kläder.

När du betalar p-avgiften betalar du kommunens skulder och hur ska du göra för att slippa? Du måste ju parkera nånstans.
Du har fått svar för hyresgäst. Och även hyresgäst på hotell.
Men du är helt oförmögen att bemöta svaren. Istället rabblar du upp nya exempel.

Förstår du att vi märker att du är svarslös?
Förstår du att vi märker att du försöker fly från diskussionen genom att rabbla nya fall?

Men varför stanna vid enkla exempel.

Förstår du att när du köper en iPhone så betalar du Apples tillverkningskostnad och din andel av deras utvecklingskostnad. Och däri ingår kapitalkostnad, varav en del är räntor och amortering.
Och i Apples komponentkostnad så ingår kostnad för en processor från Qualcom. Och den utgörs av Qualcoms tillverkningskostnad och din andel av deras utvecklingskostnad. Och däri ingår deras kapitalkostnad som består i räntor och amortering. Och det betalar du.

Har du nu förstått att du betalar en hel del räntor och amortering när du köper något.
Har du problem med det får du låta bli att konsumera.
2017-03-24, 20:24
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
LSD'n du tar verkar vara av god kvalitet. Men är det inte lite slöseri att använda den på att tänka på mig.
Här får jag banne mig ge dig en rejäl skopa beröm. Dina sarkasmer blir bättre och bättre, ju ilsknare du blir. Det här var faktiskt riktigt träffande och roligt. Det riktigt dryper av sarkasm och cynism av den här kommentaren, och den satt precis som en smäck på rätt ställe.

Synd bara att du glömde frågetecknet, annars hade det varit 10/10. Nu får du bara 8 /10 på grund av den fadäsen.

Weiter so!

2017-03-24, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Kan man inte flytta till samma magiska och gratis ställe som alla bolånetorskar som sålt bostaden och cashat in flyttar till? Man hör ju alltid hur fördelaktigt det är att låna till en bostad, för då kan man sälja den efter värdestegringarna och bli mångmiljonär. Det måste ju innebära att det finns ett gratis ställe för bolånetorskarna att flytta till efter att man sålt bostaden. Annars måste man ju använda pengarna man fick vid försäljningen för att köpa en ny bostad som naturligtvis också blivit dyrare med åren.

Nu gäller det bara att luska ut var detta gratisboende finns och om hyrestorskar också är välkomna dit. Med det kanske du känner till?
Även om jag nu inte ser mig som bolånetrosk då jag inte har några skulder, så vill jag nog säga att vi bor kvar.
Vi har inte "cashat in". Och det av den enkla anledningen att vi har bostaden för att bo i.

----------------------------
Undantag finns förvisso. Signaturen slemhog som skriver här och i bostadsbristtråden har berättat att hin cashade in för länge sedan. Och hattat runt i hyreslägenheter (med invandrare som grannar), i väntan på kraschen då han ska gå in och göra ett klipp.

Hins problem är att det är ganska länge sedan hin cashade in. Och det börjar blir lite absurt att priserna skulle falla under hins försäljningspris.
Och nu har slemhog inte råda att återköpa. Löneökningarna har varit för stora.
Och inte kan slemhog hyra centralt heller. Då lönekraven på hyresgästerna är för höga där.

Blir så när man skall vara "smart" baserat på känslor. Känslorna bryr sig inte om verkligheten. Och i verkligheten fanns inga förutsättningar för prisfall.

Bättre då, har majoriteten insett, att strunta i att casha in, och bara bo kvar. Det är för att bo i bostaden man har skaffat den.
2017-03-24, 20:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Du har fått svar för hyresgäst. Och även hyresgäst på hotell.
Men du är helt oförmögen att bemöta svaren. Istället rabblar du upp nya exempel.

Förstår du att vi märker att du är svarslös?
Förstår du att vi märker att du försöker fly från diskussionen genom att rabbla nya fall?

Men varför stanna vid enkla exempel.

Förstår du att när du köper en iPhone så betalar du Apples tillverkningskostnad och din andel av deras utvecklingskostnad. Och däri ingår kapitalkostnad, varav en del är räntor och amortering.
Och i Apples komponentkostnad så ingår kostnad för en processor från Qualcom. Och den utgörs av Qualcoms tillverkningskostnad och din andel av deras utvecklingskostnad. Och däri ingår deras kapitalkostnad som består i räntor och amortering. Och det betalar du.

Har du nu förstått att du betalar en hel del räntor och amortering när du köper något.
Har du problem med det får du låta bli att konsumera.

Jo jag förstår det mycket väl. Det jag menar med mina upprabblade exempel är att det här är helt meningslösa truismer.

Varenda gång du gör en transaktion betalar du indirekt någons skuld. Och?

För konsumenten är det helt egalt vad producenten gör med sina pengar, om de går till skuldbetalning eller annat. En hyresgäst och hyresvärd gör upp ett kontrakt: för x kr per månad får du bo här. Det är allt. Det spelar ingen roll om hyresvärden är skuldsatt upp över öronen eller är rik som ett troll för hyresgästens räkning.
2017-03-24, 22:32
Avslutad
Citat:
Jo jag förstår det mycket väl. Det jag menar med mina upprabblade exempel är att det här är helt meningslösa truismer.

Varenda gång du gör en transaktion betalar du indirekt någons skuld. Och?

För konsumenten är det helt egalt vad producenten gör med sina pengar, om de går till skuldbetalning eller annat. En hyresgäst och hyresvärd gör upp ett kontrakt: för x kr per månad får du bo här. Det är allt. Det spelar ingen roll om hyresvärden är skuldsatt upp över öronen eller är rik som ett troll för hyresgästens räkning.
Skillnaden mellan att betala på din egen skuld och indirekt betala någon annans är stor. Du vet på öret hur stor din egen skuld är och du vet om den är maximalt skött, dvs att räntorna är nedförhandlade så långt det går osv. Du behöver inte betala någon omkostnadsavgift/riskpremie/påhittsavgift hit o dit. Å andra sidan tar du en risk. Men det är alltid billigare med en egen skuld, om du sköter den.
2017-03-24, 22:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Skillnaden mellan att betala på din egen skuld och indirekt betala någon annans är stor. Du vet på öret hur stor din egen skuld är och du vet om den är maximalt skött, dvs att räntorna är nedförhandlade så långt det går osv. Du behöver inte betala någon omkostnadsavgift/riskpremie/påhittsavgift hit o dit. Å andra sidan tar du en risk. Men det är alltid billigare med en egen skuld, om du sköter den.

...
Som sagt var. Du har en poäng iofs med kontrollargumentet.

Men du vet ju inte ens om du betalar av på en skuld när du betalar hyran/köper ngt vadsomhelst. Och det är egentligen helt oviktigt. Det är ju det fina med ett hyreskontrakt: man tar minimal ekonomisk risk. Det enda hyresgästen behöver bry sig om är att betala hyran.
2017-03-24, 22:51
Medlem
Till syvende och sist så hamnar det hos den enskilde att avgöra om det är värt att ta ett fett lån.

Har du en bra inkomst och kan pröjsa rätt hyfsad amorterkng så kör till. Vad jag inte kan förstå är de som räknar med att bostaden ska öka i värde och på så sätt kan de skita i amorteringen och spendera på annat.

Såtillvida att man inte känner sig säker på aktiehandel eller liknande och lyckas göra många kap. Risker såklart men iallafall en investering.

Min känsla är dock att för många amorterar för lite. Även om du bara har 1%-2 ränta så är det ändå en anselig summa om året. Den säkraste investeringen är faktiskt att amortera. Stiger värdet, hurra för dig. Sjunker det, tråkigt men du står ibte med mössan i handen.

Nu har jag inte köpt, men jag hade amorterat allt jag kunde ner till iaf 50% innan jag hade känt mig lite säker. MEn nu är det ju ett race om vem som vågar chansa mest på ett stort lån. Tror inte jag är särskilt intresserad av att tävla i den kategorin.
2017-03-24, 23:02
Avslutad
Citat:
...
Som sagt var. Du har en poäng iofs med kontrollargumentet.

Men du vet ju inte ens om du betalar av på en skuld när du betalar hyran/köper ngt vadsomhelst. Och det är egentligen helt oviktigt. Det är ju det fina med ett hyreskontrakt: man tar minimal ekonomisk risk. Det enda hyresgästen behöver bry sig om är att betala hyran.
Man vill väl alltid komma undan så billigt som möjligt? Vem vill sitta och betala nån annans misskötta, dyra skuld? Det är problemet med hyra, du vet inte om de underliggande kostnadsposterna är optimalt hanterade. Du kan få betala dyrt för hyresvärdens slöhet/slösaktighet/idioti. Nej tack, jag vill ha koll på sånt i så stor utsträckning som möjligt så att jag inte behöver betala mer än jag måste.
2017-03-24, 23:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Man vill väl alltid komma undan så billigt som möjligt? Vem vill sitta och betala nån annans misskötta, dyra skuld? Det är problemet med hyra, du vet inte om de underliggande kostnadsposterna är optimalt hanterade. Du kan få betala dyrt för hyresvärdens slöhet/slösaktighet/idioti. Nej tack, jag vill ha koll på sånt i så stor utsträckning som möjligt så att jag inte behöver betala mer än jag måste.

Är det så med allt? Servar du alltid din bil själv? Äter du aldrig ute?
2017-03-24, 23:15
Avslutad
Citat:
Är det så med allt? Servar du alltid din bil själv? Äter du aldrig ute?
Det finns fungerande fria marknader för både bilreparationer och restauranger. Jag kan enkelt jämföra både priser och andra kunders omdömen. Jag kan bestämma mig för en verkstad, boka tid - och byta till en annan i sista sekunden. Min beställning är lättrörlig för mig.

Bostad är något helt annat. Hyresmarknaden är inte fri. Det är inte bara att välja och vraka mellan erbjudanden. Man måste kanske acceptera något som egentligen känns orimligt dyrt för att ens få ett kontrakt. Det är stort och bökigt att byta bostad. Mitt boende är en trögrörlig "beställning".

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in