Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-22, 22:48
  #529
Medlem
Dricksglas55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSokrates
Är du seriös?
Trodde du att Björn satt på älgpass?
Haha 😂
Citera
2017-03-22, 22:52
  #530
Medlem
Dricksglas55s avatar
Brukar inte gilla svenska serier, men måste säga att den här var riktigt bra. Sen hade den aldrig några riktiga svackor heller så man gav upp hoppet om den. Säsong 2 lär det garanterat bli, eftersom polischefens sista ord i sista avsnittet var att hennes nästa uppdrag blir att hitta ormen i gänget.
Citera
2017-03-23, 00:00
  #531
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Ser inte Blanca alltför uberariskt blond ut för att vara från Kroatien?
Är hon och Davor halvsyskon? Dom är ju inte direkt lik varann. 😁
Sandra Redlaff heter hon som spelar Blanca i alla fall och är ungefär hur snygg som helst.

Det är ändå det viktiga. Uselt att hon aldrig syntes naken i sexscenerna. Verkar vara flera av skådisarna som har teaterbakgrund, snarare än film.
Citera
2017-03-23, 06:10
  #532
Medlem
fearreapers avatar
http://www.aftonbladet.se/nojesblade...v-innan-vi-dor checka in?!
Citera
2017-03-23, 11:46
  #533
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fearreaper
http://www.aftonbladet.se/nojesblade...v-innan-vi-dor checka in?!

"visst är det frustrerande att Hanna ännu inte vet vem läckan är? Publiken vet ju vem läckan är"

Här verkar de snudda vid Hitchcocks gamla bombteori. Alltså om det är bättre att överraska åskådaren och få en momentan chock, eller om man ska inviga åskådaren i något en rollfigur inte vet, för att skapa spänning.

I säsong 1 valdes ju tyvärr det första, mer lättköpta alternativet. En överraskning i slutet av avsnitt nio. Hade vi istället fått veta tidigare att Sven avslöjat Christian, hade flera scener haft en helt annan spänning. Exempelvis, när Christian plötsligt blir tillsagd att komma och äta med familjen, varpå ett antal frågor om Christian, hans mamma ( det är här han säger att hon är revisor) och annat. plötsligt dyker upp. Hade åskådaren vetat att Davor vet, hade den sekvensen haft en helt annan laddning.

Det finns flera sådana exempel.
Citera
2017-03-23, 22:03
  #534
Medlem
Rätt B att "kroaterna" pratar Serbiska, Ryska, Polska i Serien

Och grädde på moset, Uzicko kolo(Serbisk folkmusik) i avsnitt 10

Är medveten om att majoriteten inte ser eller hör skillnad ändå, men lite trist att kolla på serien när man både behärska språket och kulturen

https://www.youtube.com/watch?v=tVevZnmpRkE
__________________
Senast redigerad av Juggenaut 2017-03-23 kl. 22:09.
Citera
2017-03-24, 09:52
  #535
Medlem
arazals avatar
Maratonkollade på denna i veckan och måste säga att det är en av de bästa polisserierna som har gjorts här i landet. Bra skådespelare, bra handling, spännande cliffhangers och sköna stockholmsmiljöer. Blir det en andra säsong tror ni?
Citera
2017-03-24, 13:31
  #536
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Rätt B att "kroaterna" pratar Serbiska, Ryska, Polska i Serien

Och grädde på moset, Uzicko kolo(Serbisk folkmusik) i avsnitt 10

Är medveten om att majoriteten inte ser eller hör skillnad ändå, men lite trist att kolla på serien när man både behärska språket och kulturen

https://www.youtube.com/watch?v=tVevZnmpRkE

Mina erfarenheter säger mig att ingen kroatisk familj skulle ha serbisk zigenarmusik på sitt kalas.
Sen var ju Stefan arabisk så klockorna stannar, även Davor var svår att köpa som kroat.

Detta var dock bara några smågrejer att störa sig på. Värst var det med familjens totala brist på mankraft 7 personer totalt var ju hela "kriminella organisationen". Varav en 14-åring, en gubbe och en kärring.
Citera
2017-03-24, 20:41
  #537
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kidicarus
Sen var ju Stefan arabisk så klockorna stannar, även Davor var svår att köpa som kroat.

Första är helkurdisk och den andra är rysk-kurdisk, så för svenskar är det ungefär samma sak som juggar - svartmuskiga och arabiskliknande...
Citera
2017-03-24, 21:32
  #538
Medlem
MKultra72s avatar
Riktigt bra faktiskt. Brukar undvika svenska serier nuförtiden, brukar vara lite för mycket PK-pekpinnar osv. Inget sådant i denna serie.

Tycker väl att själva twisten mot slutet var lite väl långsökt och konstig (både risk och planeringsmässigt, det var ju rätt löjligt).

Den hade vunnit på att vara något mer realistisk, svenskarna gör sådant bättre än hollywoodstuket, det blir tyvärr bara tramsigt. Skaparna borde titta mer på hårdkokta franska snutfilmer och mindre på amerikanska serier. Men de fick iofs till en väldigt underhållande blandning så jag ska inte prata "ner" serien alls, bland de bättre svenska serier man sett.
Citera
2017-03-24, 21:41
  #539
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MKultra72
Riktigt bra faktiskt. Brukar undvika svenska serier nuförtiden, brukar vara lite för mycket PK-pekpinnar osv. Inget sådant i denna serie.

Tycker väl att själva twisten mot slutet var lite väl långsökt och konstig (både risk och planeringsmässigt, det var ju rätt löjligt).

Den hade vunnit på att vara något mer realistisk, svenskarna gör sådant bättre än hollywoodstuket, det blir tyvärr bara tramsigt. Skaparna borde titta mer på hårdkokta franska snutfilmer och mindre på amerikanska serier. Men de fick iofs till en väldigt underhållande blandning så jag ska inte prata "ner" serien alls, bland de bättre svenska serier man sett.
Samma här, trots att jag förutsade det mesta så är den jävligt bra.
Citera
2017-03-25, 06:29
  #540
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kidicarus
Mina erfarenheter säger mig att ingen kroatisk familj skulle ha serbisk zigenarmusik på sitt kalas.
Sen var ju Stefan arabisk så klockorna stannar, även Davor var svår att köpa som kroat.

Detta var dock bara några smågrejer att störa sig på. Värst var det med familjens totala brist på mankraft 7 personer totalt var ju hela "kriminella organisationen". Varav en 14-åring, en gubbe och en kärring.

Min bror är ihop med en halvkroatiska kan man säga.
Hon har sagt det att: "Man kan aldrig lita på en serb!"
Dom folkgrupperna tål inte varandra. Jag tror det är någon rest från balkankriget. Lite sorgligt att hatet skall behöva finnas kvar men så verkar det vara
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback