2017-03-22, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9797
På vilket sätt skulle det försvåra att folk kan ha skyddad identitet menar du? Eller tror du alltså att dessa uppgifter är skyddade även för polisen?

Uppenbarligen är det en smula klurigare än du vad du tror eftersom de ej kunde få tag på personen som har bytt namn / lever under skyddad identitet.
Citera
2017-03-23, 00:24
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaspuh
Uppenbarligen är det en smula klurigare än du vad du tror eftersom de ej kunde få tag på personen som har bytt namn / lever under skyddad identitet.
Polisens tillgång till folkbokföringen är total och de kan se både namnbyten, könsbyten och skyddade identiteter så oroa dig inte för den saken.
Citera
2017-03-23, 23:01
Medlem
9797s avatar
Var på förhör + topsning nu i dagarna. Detta finns väl redan i tråden gissar jag men enligt utredaren jag träffade har man totalt topsat runt 4000 personer och jobbar nu med ytterligare ~1700 stycken.
Citera
2017-03-24, 18:12
Medlem
MrDeltoids avatar
Citat:
Var på förhör + topsning nu i dagarna. Detta finns väl redan i tråden gissar jag men enligt utredaren jag träffade har man totalt topsat runt 4000 personer och jobbar nu med ytterligare ~1700 stycken.

Till mig sade han 5000 topsade.
Citera
2017-03-24, 19:41
Medlem
9797s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrDeltoid
Till mig sade han 5000 topsade.

Ser nu att det står 5000st även i min kallelse. Men men, skit samma. Tycker det är jävligt märkligt att det ska ta så hysteriskt lång tid att topsa ett par tusen personer. Ett par gånger genom åren har jag ändå undrat varför jag inte blivit kallad till topsning men att det skulle bli aktuellt efter typ 15 år hade jag svårt att tro.
Citera
2017-03-25, 03:30
Medlem
MrDeltoids avatar
Citat:
Ser nu att det står 5000st även i min kallelse. Men men, skit samma. Tycker det är jävligt märkligt att det ska ta så hysteriskt lång tid att topsa ett par tusen personer. Ett par gånger genom åren har jag ändå undrat varför jag inte blivit kallad till topsning men att det skulle bli aktuellt efter typ 15 år hade jag svårt att tro.

Jag får intrycket av att dom är två utredare som aktivt jobbar med fallet och det innebär att det tar en del tid att hinna med alla topsningar och förhör. Enligt utredaren jag talade med så var jag en av 60 stockholmare som skulle topsas den vändan och mitt förhör tog 10 minuter. Om man förutsätter att medellängden för ett förhör är 10 minuter och båda utredarna hade rest till Stockholm så tog det 5 timmar, ej inkluderat restid, att förhöra och topsa 60 personer.
Citera
2017-03-25, 04:00
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnissturken
Polisens tillgång till folkbokföringen är total och de kan se både namnbyten, könsbyten och skyddade identiteter så oroa dig inte för den saken.

Det stämmer, de har direktuppkoppling med någon kvarts fördröjning. Om de inte hittar någon så kan det bero på att personen inte finns där hen uppger sig bo.
Citera
2017-03-25, 21:47
Medlem
Jag läste tidigare en intressant artikel om DNA och hur utveckligen där.går framåt. Det fick mig att tänka på det här fallet.

Det verkar som att i vissa delstater i USA, bland annat i Californien där man har massiva DNA register på dömda förövare, har man lyckats lösa flera olösta mordfall där det fanns DNA spår på förövaren, men inga träffar, genom att leta efter DNA i registren som är tillräckligt likt för att det ska vara en någorlunda nära släkting till förövaren. Tror de kallar denna teknik för 'familiar DNA' searching.

Kan tänka mig att en stor mängd olösta mordfall, där det finns DNA sparat, kommer kunna lösas på detta sätt i framtiden när tekniken är fullt utvecklad o ännu mer precis. Kanske lite för kontroversiellt för Sverige dock?
Citera
2017-03-25, 22:02
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JS63
Jag läste tidigare en intressant artikel om DNA och hur utveckligen där.går framåt. Det fick mig att tänka på det här fallet.

Det verkar som att i vissa delstater i USA, bland annat i Californien där man har massiva DNA register på dömda förövare, har man lyckats lösa flera olösta mordfall där det fanns DNA spår på förövaren, men inga träffar, genom att leta efter DNA i registren som är tillräckligt likt för att det ska vara en någorlunda nära släkting till förövaren. Tror de kallar denna teknik för 'familiar DNA' searching.

Kan tänka mig att en stor mängd olösta mordfall, där det finns DNA sparat, kommer kunna lösas på detta sätt i framtiden när tekniken är fullt utvecklad o ännu mer precis. Kanske lite för kontroversiellt för Sverige dock?
Jag undrar om man inte redan gör detta automatiskt idag i Sverige? Såvitt jag fattat så kan man endast få familiar DNA träff på föräldrar, syskon och halvsyskon, kan dock ha fel och orkar inte googla.
Citera
2017-03-26, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnissturken
Jag undrar om man inte redan gör detta automatiskt idag i Sverige? Såvitt jag fattat så kan man endast få familiar DNA träff på föräldrar, syskon och halvsyskon, kan dock ha fel och orkar inte googla.

Det kommer förmodligen hända en hel del med DNA i framtiden. Inom 20 år skulle jag gissa på att de kommer att kunna få en hyfsat bra uppfattning om utseende och utökad "familiar DNA".

Om inte förr så kanske mördaren åker dit då.
Citera
2017-03-26, 13:39
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumnorix
Det kommer förmodligen hända en hel del med DNA i framtiden. Inom 20 år skulle jag gissa på att de kommer att kunna få en hyfsat bra uppfattning om utseende och utökad "familiar DNA".

Om inte förr så kanske mördaren åker dit då.
Uppriktigt sagt så tror jag att polisen arbetar mot preskriptionstiden. År 2029 preskriberas morden om gärningsmannen var yngre än 21 år gammal vid tidpunkten för morden. Det är 12 år till dess. Det kan tyckas lång tid men det var drygt 12 år sedan morden begicks. Personligen så tror jag att gärningsmannen är yngre än 21 år.
Citera
2017-03-26, 17:30
Medlem
Yinool0401s avatar
Trodde inte man preskriberade mord längre ,, eller det kanske inte gäller retroaktivt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in