2017-03-24, 14:08
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
När du går ut och äter betalar du då restaurangägarens skuld och vart ska du gå för att slippa göra det? Du måste ju äta.

När du köper en skjorta på dressman betalar du företagets skulder och hur ska du slippa undan det? Du måste ju ha kläder.

När du betalar p-avgiften betalar du kommunens skulder och hur ska du göra för att slippa? Du måste ju parkera nånstans.
Det är precis svennes poäng. Du slipper inte undan.

Bor du i BRF få är det i alla fall din egen skuld du betalar istället för någon annans.
2017-03-24, 14:14
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Kan man inte flytta till samma magiska och gratis ställe som alla bolånetorskar som sålt bostaden och cashat in flyttar till? Man hör ju alltid hur fördelaktigt det är att låna till en bostad, för då kan man sälja den efter värdestegringarna och bli mångmiljonär. Det måste ju innebära att det finns ett gratis ställe för bolånetorskarna att flytta till efter att man sålt bostaden. Annars måste man ju använda pengarna man fick vid försäljningen för att köpa en ny bostad som naturligtvis också blivit dyrare med åren.

Nu gäller det bara att luska ut var detta gratisboende finns och om hyrestorskar också är välkomna dit. Med det kanske du känner till?
Har du 10 mille i ackumulerad vinst så kan du skaffa en billig hydda i skogen och pilla dig i naveln resten av livet. Sedan låter du kapitalinkomsterna betala för löpande kostnader.

Det tycker jag är bättre än att ha en hyresvärd som pillar sig i naveln medan du försörjer hen.
2017-03-24, 14:29
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Har du 10 mille i ackumulerad vinst så kan du skaffa en billig hydda i skogen och pilla dig i naveln resten av livet. Sedan låter du kapitalinkomsterna betala för löpande kostnader.

Det tycker jag är bättre än att ha en hyresvärd som pillar sig i naveln medan du försörjer hen.
Det är ju synd bara att bolånetorsken måste vänta 125 år innan han kan flytta till den billiga hyddan i skogen. Det blir till att äta mycket yoghurt om man ska få tillfälle att njuta av värdestegringen på bostaden. Hyrestorsken behöver ju bara rida ut 3 månaders uppsägningstid innan han kan göra detsamma.

Förresten, de 10 miljoner i genomsnittlig ackumulerad vinst för varje bolånetorsk som säljer bostaden du talar om har du säkert källor för. Du vet, annars blir Alpha sur när han kommer in i tråden i kväll. Han begär alltid att man ska "mäta" allting, annars "synar" han dig.

Citat:
Sverige har de längsta amorteringstiderna i Europa, i snitt 125 år, enligt IMF.
http://www.dn.se/ekonomi/har-betalas-bolanen-av-pa-drygt-20-ar/
2017-03-24, 15:04
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Det är ju synd bara att bolånetorsken måste vänta 125 år innan han kan flytta till den billiga hyddan i skogen. Det blir till att äta mycket yoghurt om man ska få tillfälle att njuta av värdestegringen på bostaden. Hyrestorsken behöver ju bara rida ut 3 månaders uppsägningstid innan han kan göra detsamma.

Förresten, de 10 miljoner i genomsnittlig ackumulerad vinst för varje bolånetorsk som säljer bostaden du talar om har du säkert källor för. Du vet, annars blir Alpha sur när han kommer in i tråden i kväll. Han begär alltid att man ska "mäta" allting, annars "synar" han dig.

http://www.dn.se/ekonomi/har-betalas-bolanen-av-pa-drygt-20-ar/
Det var du som hänvisade till en ackumulerad vinst. Jag bara förutsätter att du litar på den eventuella källa du har för det. Annars faller ju hela ditt påstående om att bostadsmiljonärer ska flytta och casha ut.

Man behöver inte har lån på noll innan man flyttar. Man behöver bara ha ett rejält glapp mellan värdet och skulden. Enligt di.se så kunde man sätta ihop en portfölj som ger 25k avkastning per månad med bara 4,4 mille. Men jag vill nog personligen upp till 10 mille innan jag ger mig på konceptet.
2017-03-24, 15:39
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
När du går ut och äter betalar du då restaurangägarens skuld och vart ska du gå för att slippa göra det? Du måste ju äta.

När du köper en skjorta på dressman betalar du företagets skulder och hur ska du slippa undan det? Du måste ju ha kläder.

När du betalar p-avgiften betalar du kommunens skulder och hur ska du göra för att slippa? Du måste ju parkera nånstans.

Jag ser att du fortfarande inte klarar av att svara på frågan du fick men du verkar lite grand inse att du inte kan slippa undan att betala för skulderna även om de inte är dina.
2017-03-24, 16:37
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Det var du som hänvisade till en ackumulerad vinst. Jag bara förutsätter att du litar på den eventuella källa du har för det. Annars faller ju hela ditt påstående om att bostadsmiljonärer ska flytta och casha ut.
Källor för att man blir mångmiljonär efter ett par månader som bolånetorsk kryllar det ju av i tråden. Alpha hävdar ju dessutom gång på gång att man faktiskt blir mångmiljonär bara genom att ta bostadslånet. Annars har du ju Strasburgs vittnesmål och alla fantastiska fastighetsaffärer han gjort. Hur mycket är det han drar in varje år? 10 miljoner? 20 miljoner?

Citat:
Man behöver inte har lån på noll innan man flyttar. Man behöver bara ha ett rejält glapp mellan värdet och skulden. Enligt di.se så kunde man sätta ihop en portfölj som ger 25k avkastning per månad med bara 4,4 mille. Men jag vill nog personligen upp till 10 mille innan jag ger mig på konceptet.
Jo, men nu tar ju ett genomsnittligt lån för en genomsnittlig bolånetorsk 125 år att amortera av. Om bolånetorsken ska amortera av hälften så tar det ju i alla fall nästan 70 år. Att alfahannar och finansgenier som du, Alpha och Svenne klarar av att amortera bort 4,4 miljoner på ett par månader betvivlar vi inte alls, men nu gäller det den genomsnittliga bolånetorsken om vi ska stanna kvar i diskussionen om bostadsbubblan.
2017-03-24, 16:49
Avslutad
Citat:
Källor för att man blir mångmiljonär efter ett par månader som bolånetorsk kryllar det ju av i tråden. Alpha hävdar ju dessutom gång på gång att man faktiskt blir mångmiljonär bara genom att ta bostadslånet. Annars har du ju Strasburgs vittnesmål och alla fantastiska fastighetsaffärer han gjort. Hur mycket är det han drar in varje år? 10 miljoner? 20 miljoner?

Jo, men nu tar ju ett genomsnittligt lån för en genomsnittlig bolånetorsk 125 år att amortera av. Om bolånetorsken ska amortera av hälften så tar det ju i alla fall nästan 70 år. Att alfahannar och finansgenier som du, Alpha och Svenne klarar av att amortera bort 4,4 miljoner på ett par månader betvivlar vi inte alls, men nu gäller det den genomsnittliga bolånetorsken om vi ska stanna kvar i diskussionen om bostadsbubblan.
Hur räknar du på värdestegringen? Eller - oupps - glömde du den?
2017-03-24, 16:57
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:

Poängen är ju att man inte behöver amortera alls.

Bara att maxa lånet och köpa så fet bostad som möjligt. 20 år senare efter 10-15% årlig värdestegring så kan man casha ut ett antal miljoner och pilla sig i naveln resten av livet. Växla även upp till dyrare bostad allt eftersom värdestegringen äter upp belåningsgraden och ger utrymme för större lån.

Det hela blir något omständligare för oss som även amorterar ner vid sidan av. Jag blir snart tvungen att flytta igen eftersom min bostad är för billig.
2017-03-24, 16:59
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Hur räknar du på värdestegringen? Eller - oupps - glömde du den?
Hur räknar du på räntan? Eller - oupps - glömde du den?

Att bankerna skulle ge bort lånen gratis till bolånetorskarna får du nog fundera ett par varv till på.
2017-03-24, 17:01
Avslutad
Citat:
Hur räknar du på räntan? Eller - oupps - glömde du den?

Att bankerna skulle ge bort lånen gratis till bolånetorskarna får du nog fundera ett par varv till på.

Räntan? Den där som ligger på 1,01%? 0,7% efter skatteavdrag? Ja den är betungande .

Den väger som en sten mot värdeökningen på 10% om året.

2017-03-24, 17:02
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Räntan? Den där som ligger på 1,01%? 0,7% efter skatteavdrag? Ja den är betungande .

Den väger som en sten mot värdeökningen på 10% om året.

Källa på det. Annars "synar" jag dig!
2017-03-24, 17:04
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Poängen är ju att man inte behöver amortera alls.
Är det någon I tråden som kan stava till B, O, L, Å, N, E, B, U, B, B, L, A?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in