2017-03-23, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mushymushy
Haha, precis. För folk i 30årsåldern som tjänat mycket pengar brukar man ofta höra säga "pengar? Åh nej tack, jag behöver inget mer".

Givetvis har dom ganska saftiga löner, sen om man själv väljer att definiera det som "monsterlöner" är väl högst subjektivt. Men det är nog i allra högst grad marknadsmässiga löner

Olsson hade 15 millar netto i WBA, det är då hans marknadsmässiga lön.
Du tror alltså att DIF pröjsar honom 25 millar om året brutto
Citera
2017-03-23, 21:18
Medlem
anteri17s avatar
Träningsmatch förvisso, men AFC visar potential och Malmö är såklart inte den givna seriefavoriten oavsett vad odds, supportrar och "experter" hävdar.
Citera
2017-03-23, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madchester496
Olsson hade 15 millar netto i WBA, det är då hans marknadsmässiga lön.
Du tror alltså att DIF pröjsar honom 25 millar om året brutto
Eh va?

Marknadsmässig för allsvenskan och en spelare i hans sits förstås. Märklig slutledningsförmåga från din sida när du trollar fram siffror du påstår att jag tror att han tjänar.
Citera
2017-03-23, 22:34
Medlem
Citat:
Eh va?

Marknadsmässig för allsvenskan och en spelare i hans sits förstås. Märklig slutledningsförmåga från din sida när du trollar fram siffror du påstår att jag tror att han tjänar.

Vad tycker du (som FM-sportchef) är "en marknadsmässig lön för allsvenskan för en spelare i hans sits"?
Hur definierar du "hans sits"?
Hade han varit i behov av deg hade han valt ett annat alternativ, precis som både Isak och Kim hade gjort.
Citera
2017-03-23, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madchester496
Vad tycker du (som FM-sportchef) är "en marknadsmässig lön för allsvenskan för en spelare i hans sits"?
Hur definierar du "hans sits"?
Hade han varit i behov av deg hade han valt ett annat alternativ, precis som både Isak och Kim hade gjort.
Anmärkningsvärd kass attityd, jobba lite på den i framtiden.
Ja, vi kan väl ta oss en titt på fakta? En spelare med 25 A-landskamper på mertlistan samt ett flertal år i PL och utomlands så finns det fog för att yrka på en relativt hög lön. Visst, Olsson har tjänat pengar under sina år utomlands och allsvenskan är ingen liga dit man pensionerar sig med ett fett lönekuvert men det finns knappast anledning att - i brist på en bättre svensk fras - "sell yourself short" i det här läget. Olsson - och hans agent misstänker jag - vill väl rimligen ha en rimlig lön utifrån vad hans värde är på marknaden. Värdet bestäms i slutändan av köparen, men om Bosse hade slagit sig ned vid förhandlingsbordet och sagt "Du, Jonas. Jag tänkte erbjuda dig 10 000 i månaden. Vad säger du?" så hade det nog uppfattats som ganska udda. Bosse kan alltså inte behandla Jonas som han behandlade Tim Björkström. Precis lika udda hade det varit att om Jonas själv sa "Du Bosse, jag tänkte jobba för 10 000 i månaden för DIF" eftersom Jonas rimligen kan få ganska mycket mer i lön.

Jag tror - för att besvara din spydiga fråga - att Olsson sitter på en hög allsvensk lön. Notera här att ditt ordval - monsterlön - saknas. Allt annat än en hög allsvensk lön vore en bonus för DIF, men vem vet? Kanske den gode Olsson gott och blivit samarit eller nått på äldre dar?

Rami Shabaan, Daniel Majstorovic och Anders Svensson är tre hemvändare jag kommer på så här på rak arm där alla höll nere topplöner. Nu tror jag inte att Olsson tjänar bland de absolut bäst betalda - ingen orimlig tanke dock, kan mycket väl vara så - men nånstans där uppe är han nog. Jag menar, om de tre nämnda begärde löner av den magnituden så varför skulle inte Olsson göra det?
Senast redigerad av mushymushy 2017-03-23 kl. 22:48.
Citera
2017-03-23, 23:04
Medlem
simonvps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Joo, sen ska ju frisören få ihop det till ett lag också. Inte minst många starka viljor som ska jämkas ihop.

Edit: förresten känns det lite som att ingen av Stockholmsklubbarna har någon målspottare direkt. Sett såhär på förhand.

Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Är det inte lite så i alla lag? Ser inte hur det är signifikativt för just Djurgården?

Vad snackar du om?

AIK har Avdic.
Bajen har Khalili.
Djurgården har Jawo.

Skämt åsido. Du har naturligtvis rätt och för vår del är det bara å hoppas på att Krpic visar sig va nyttig. Goitom lär behöva en inkörningsperiod och kommer förmodligen som bäst att göra ett inhopp i premiären, de övriga två behöver jag inte ens gå in på...

Speaking of anfallare så slog det mig att vi fan knappt haft en anfallare som varit mer än godkänd under en säsong de senaste tio åren typ. De enda jag kommer på är Charlie Davies 2008, Hallenius 2010 och Pablo 2014, och då levererade de två sistnämnda när vi lirade i Superettan.

Och vi som är kända som "klacksparkarnas och lirarnas" lag
Citera
2017-03-23, 23:42
Medlem
Citat:
Anmärkningsvärd kass attityd, jobba lite på den i framtiden.
Ja, vi kan väl ta oss en titt på fakta? En spelare med 25 A-landskamper på mertlistan samt ett flertal år i PL och utomlands så finns det fog för att yrka på en relativt hög lön. Visst, Olsson har tjänat pengar under sina år utomlands och allsvenskan är ingen liga dit man pensionerar sig med ett fett lönekuvert men det finns knappast anledning att - i brist på en bättre svensk fras - "sell yourself short" i det här läget. Olsson - och hans agent misstänker jag - vill väl rimligen ha en rimlig lön utifrån vad hans värde är på marknaden.

Rami Shabaan, Daniel Majstorovic och Anders Svensson är tre hemvändare jag kommer på så här på rak arm där alla höll nere topplöner. Nu tror jag inte att Olsson tjänar bland de absolut bäst betalda - ingen orimlig tanke dock, kan mycket väl vara så - men nånstans där uppe är han nog. Jag menar, om de tre nämnda begärde löner av den magnituden så varför skulle inte Olsson göra det?

Jag var tvungen att klippa lite i ditt inlägg då jag är så pass retarded att jag inte vet hur man scrollar i ett svar på en iPad, och jag lovar att jobba på min kassa attityd efter ditt braiga svar.
Först sagt så borde han haft fler än 25 landskamper om det inte vore för Hamren.
Jävligt märklig soppa, det där.

Alla de tre du listar där kom under helt andra omständigheter än de tre i DIF.
Rami provspelade sig in i Arsenal med ett billigt kontrakt, bröt sedan benet, lirade championship, Norge och sedan Bajen.
Han hade inga fuck you-pengar, sannolikt, och därmed ett fett kontrakt.

Det gick väl till och med så långt att han tackade ja till Sveriges värsta simhoppare till slut.
Majsan hade ju haft en fin karriär, så han sticker ut ibland de tre, men lönemässigt var det ju inte i närheten av PL-nivå på de klubbar han reppade.

Vad gäller Anders så fick Elfsborg hosta upp feta kontrakt för att få ta del av den spelmässiga kvalitet han annars levererat till typ FCK eller Bröndby under sin spelmässiga prime.

Dock skiljer de tre sig ju en del från de tre IFK-spelarna, som kom hem för att sedan kliva ut igen.
Av de nio spelarna vi surrat om är jag rätt säker på att de tre har/hade de fetaste kontrakten, Anders Svensson undantagen.

Lönekostnaden på DIF-spelarna ligger förmodligen bottom three av dessa nio.
Citera
2017-03-24, 00:19
Medlem
showtimes avatar
"Djurgården å sin sida värvar Olsson med hjälp av en sign on-ersättning på cirka två miljoner kronor och en normal allsvensk månadslön i tvåårskontraktet."

Gulligt när antagonister oroar sig för Djurgårdens ekonomi. Precis som när Ranegie kom...
Citera
2017-03-24, 01:08
Medlem
Chrisess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av showtime
"Djurgården å sin sida värvar Olsson med hjälp av en sign on-ersättning på cirka två miljoner kronor och en normal allsvensk månadslön i tvåårskontraktet."

Gulligt när antagonister oroar sig för Djurgårdens ekonomi. Precis som när Ranegie kom...
WBA lät Olsson lämna och betalade även ut lönen han hade kvar på kontraktet på 4 miljoner som tack för trogen tjänst, därför han kan vara så pass billig.

Kikade lite på de bäst betalda i allsvenskan, där den som var 15e hade 1.10 miljoner i årslön (vette fan om detta är brutto/netto?). Säg att årslönen ligger på 900 kakor brutto så blir det drygt 1.2 miljoner om året i 2 år. Olsson kostar då allt som allt 4.4 miljoner totalt, då känns det ändå jävligt värt att chansa för den kostnaden. Är det netto så blir det 5.4 istället om jag inte räknat fel av trötthet.

Såg även att Walker låg 3a på listan och Etuhu 4a med 1.74 och 1.69 miljoner i lön. Där kan vi börja prata om oklart. Walker kostar alltså dif 1.65 miljoner om året om det är bruttolön som var noterad, dryga 5 miljoner på 3 års kontrakt plus eventuell sign on... (insåg precis att detta kan vara pengar från sin "pop karriär" också.)

Edit: Tilläggas ska väl att alla spelare säkerligen inte är med i undersökningen, ingen aning hur det funkar mer än att detta var från skatteverket enligt http://sillyseason.se/fotboll/allsvenskans-bast-betalda-spelare-20152016-79982/
Senast redigerad av Chrises 2017-03-24 kl. 01:34.
Citera
2017-03-24, 03:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 56k
Jag gillar Djurgårdens nyförvärv, Isaksson, Källström och Olsson. Finns det någon värvning i Allsvenskan som väger lika tungt som Källström? Jari Litmanen i MFF kanske.

EDIT:

Glömde totalt bort Henrik Larsson.

Patrik Andersson, Larsson och Litmanen får ses som större men kul med profiler i DIF!
Senast redigerad av baa37377 2017-03-24 kl. 03:54.
Citera
2017-03-24, 08:54
Medlem
Arctic Monkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eustache
Tack. Gör en elva i Sportbladets tävling nämligen och tänkte använda deras målvakt då de släpper in ganska lite mål.

Det är en god ide, men under första säsongen med Jimmy roterades Mehic och Cajtoft - antar att de uppfattades som ungefär jämnbra. Tror att det Kobozev och Fran också kan roteras under säsongen innan Cajan är tillbaka.

Skulle rekommendera dig att köra på en back från Södra om du vill ha täckning för gröna nollor.

Nyförvärvet Stefan Karlsson har sett bra ut på försäsongen och lär vara ganska given högerut.

Calisir är den mest givna mittbacken även om han pinsamt åsidosattes från tippade startelvan i Expressens bilaga. Bredvid honom tror jag på Jocke Karlsson som förra året, men han har varit lite småskadad på försäsongen och är väl egentligen inte mycket mer given än tredjemittbacken Portillo.

Även vänsterbacksplatsen är lite svårtippad. Rönneklev har ju lagt av, som bekant, och förra årets högerback Siwe får nog rikta in sig på att utmana på vänsterkanten i år, där han borde vara favorit. Dock har den länge lovande Tamimi visat framfötterna och kanske kan utmana om startplats i år. Han hade flera fina insatser under avslutningen i fjol och har fortsatt vara het på försäsongen. Bakom dessa finns ynglingen Jallow, men han lär inte vara aktuell för spel trots att Expressen säger att han startar. Skulle till och med tro att de, nu i början av säsongen, hellre flyttar ut Portillo på vänsterbacken, vilket gör honom till fjärdeval i praktiken.

Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Träningsmatch förvisso, men AFC visar potential och Malmö är såklart inte den givna seriefavoriten oavsett vad odds, supportrar och "experter" hävdar.

Ja, lite underhållande att samtliga tippar AFC sist, trots att ingen expert har koll på laget över huvud taget. Lika trött tippning som förra året när Södra och ÖFK var bottennoterade av väldigt många.

Sundsvall är utifrån min bedömning ligans sämsta lag i år och bör hamna sist.
Citera
2017-03-24, 09:25
Bannlyst
Kollade lite värvningar i de Allsvenska lagen. Man blir inte jätteimponerad av Halmstads värvningar. En 17 åring och en 19 åring som spelat 86 minuter a-lagsfotboll med FCK, en japansk anfallare som gjort 22 mål i Freiburgs b och u19 lag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in