Citat:
Ursprungligen postat av
JerryCotton
Diskussionen borde egentligen nyanseras. Vilken senap eller ketchup är godast till vad?
Ketchupsorterna skiljer sig mycket mindre åt än vad senapssorterna gör.
Senap har ju ett mycket större användningsområde och register än ketchup. T.ex. olika korvar tarvar olika senapssorter. Senap är gångbart som smaksättare i både grytor och såser.
Ketchup är mest för barn. Visst, funkar bättre än senap till vissa korvar om man nödvändigtvis måste ha en "sås" till sin vurre, t.ex. chorizo.
Jag håller fullständigt med. Heinz, föredrar jag till hamburgare, medans felix ketchup, fortfarande, säkerligen p.g.a min svenska uppväxt, vill jag ha till pasta.
Senap, har vi slotts, även slotts ketchup är inte att förakta. Min far, som var en entusiast av senap, köpte av en korvkiosk då han levde, en hel hängd slotts senap, med spene och allt.
Sen har vi västerviks, slotts starka, slotts vanliga. Den vanliga har åkt med som smaksättare i köttfärslimpa, medans den slotts starka nästan aldrig använts, den tar över smaken, eller rättare sagt, det är den enda smaken man känner, då man lastar in en prima lithells grillkorv med bröd. Kan inte säga att jag märkt samma sak med västervik. Tror dock grov stark senap är det ultimata till körv. (hemmabruk)
Dijon, är ju mer något man pytsar i en skvätt i sin sås, den kräver nog en ålder av minst 40+ för att läggas på korv. Croque-monsieur i rimlig mängd, med ett neutralt tillbehör, rekommenderas den till. O se till och inte bre på, som du skulle gjort med vanlig senap.