2016-05-10, 14:24
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanderlei
Jag har för vana att alltid köpa en burk senap eller ketchup om jag stöter på en ny sort. Detta innebär att det ibland blir en satans massa burkar och flaskor i skåpen. Den senapen jag alltid satsar på om jag är osäker är Slotts starka. Den är alltid så stark som man förväntar sig och så söt jag vill ha den. Anledningen gissar jag är att det är sådan omsättning på den att den ofta är väldigt färsk när man köper den. Jag upplever att 90% av de andra senapssorterna man köper som enligt paketet skall vara starka inte är det minsta starka. Jag tror det beror på att senapen inte är så färsk och har stått ett tag på hyllan. Se länken för att läsa om varför senap är stark:

http://homecooking.about.com/od/cookingfaqs/f/faqhotmustard.htm

It is the chemical reaction between two compounds, myrosin and sinigrin, that combines to turn up the heat when the cells of the seeds are broken and mixed with cold water. This combination results in mustard oil that can actually cause burning or blistering when it comes in contact with the skin, so be careful when making your own mustard.
The combination reaches its peak in fire and flavor about fifteen minutes after mixing and will quickly decline from that point on. The addition of an acidic element is added to prepared mustard to delay or stop the decline. However, the acidic agent often masks the true flavor of the mustard. Heat inhibits mustard's potency and flavor, so be sure the mixing liquid is unheated.

Vafan! om du inte kan känna skillnad i smak på olika märken av ketchup diskvalificerar jag dig från alla smakjämförelser framöver

För mig är Heinz den som passar bäst men det beror på min förkärlek till start ättiksmak.
Felix är lite för tam för mig och har lite för stor beska. Däremot smakar den riktigt mycket tomat, vilket är bra.
Gillar även Hunts som är lite av ett mellanting mellan Heinz och Felix.
Mutti är ok om man är sugen på den då den har en lite mustigare smak och väldigt söt.
Slots Rang ketchup är en klassiker jag alltid gillat. Svår att beskriva men mycket tomatsmak och väldigt len. Väldigt lite ättiksmak.
Ett tips är att hålla sig från allt som producerats i Turkiet. Finns någon fabrik som gör OEM-ketchup till massa leverantörer och ALLA smakar skit!
Smakade på en ny som hette Stokes i veckan också. Dyr så in i helvete, 64kr/0,5kg. Den var verkligen ingen höjdare. Som en dassig variant av Mutti utan någon tomatsmak alls.

Det blev en lång harang om mina preferenser när det gäller senap och ketchup, men har sedan barnsben varit en stor ketchup-konsument. Senapen kom med åldern
Ett stort misstag som görs när man pratar med någon som älskar ketchup är att förutsätta att man har ketchup till allt. Vilket är helt fel i mitt fall då jag bara har VÄLDIGT mycket ketchup till ett antal utvalda grejer.

/Jocke

Beror på vilken sorts "ketchupälskare" det rör sig om.

En gammal bekant till morsan hade ketchup till tamefan allt. Inkl tex fiskpudding...
Citera
2016-05-10, 21:37
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanderlei
Den senapen jag alltid satsar på om jag är osäker är Slotts starka.

/Jocke
Jag håller med, gillar också den och den sötstarka.
Tycker de har väldigt starka produkter där.
Man hittar som minst alltid en dijonsenap och en Slotts i vårt kylskåp.
I skafferiet Colman's senapspulver.
Citera
2016-05-10, 22:17
Medlem
Heinz 50% mindre socker de få gånger jag äter ketchup, Grey Poupon dijon eller skånsk grovkornig senap. Jag förstår inte heller Johnnys storhet...
Citera
2016-06-01, 18:55
Medlem
johoees avatar
Varför nämner ni bara Heinz och Felix? Det finns väl andra ketchupmärken? Skulle vara roligare om ni nämnde vilka ni har testat. Jag har till exempel nyligen köpt en ketchup av märket Mutti. Men då jag knappt äter ketchup har jag inte smakat den (använde den som ingrediens i en dressing). Och annars har jag bara testat Felix, Heinz och kanske coops egna.
Citera
2016-06-03, 12:52
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Beställde från England en amerikansk senap, Beaver Brand Coney Island Hot Mustard som är smaksatt med lök, pickles och tomat. Verkar riktigt mumsig. Beställde även en "vanlig amerikansk senap" från Beaver Brand.

https://www.ocado.com/productImages/959/95928011_0_640x640.jpg?identifier=c597350a1dea2203 1a93f7e06d20468d
Citera
2016-06-03, 18:10
Medlem
pyro860s avatar
Håller mig till Felix allt som oftast. Ett tråkigt val kanske, men gillar sötmakontrasten till syran och tomaten i den.

Köpte mig en flaska Johnnys Jalapeño innan som jag testade precis. Stod "Med en skön hetta!" på flaskan och då vet man aldrig hur stark den är. Men den är sådär som jag föreställer mig "skön hetta" är. Man behöver inte springa till kylen och trycka in litersvis med filmjölk för att den är för stark, och inte heller tänka "fan vad mesig". Tycker nog att den påminner lite om dansk curry ketchup, iallafall efter dom två klickarna jag tog på fingret och smakade. Men jag ska göra lite makaroner, köttbullar och ha den till nu, så får vi se om den passar eller inte Återkommer!
Senast redigerad av pyro860 2016-06-03 kl. 18:51.
Citera
2016-06-03, 18:14
Medlem
irrblosss avatar
Texas Longhorns Black Pepper-ketchup och deras amerikanska senap är ganska goda och funkar väldigt bra till hamburgare och korv. Har tidigare ogillat dem lite eftersom de bara haft skruvkork. Nu har de dock sådant där "snäpplock" med ett hål så det går dosera direkt ur flaskan på maträtten.
Citera
2016-06-03, 18:42
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Återkommer!

Den passade riktigt bra in. Lyfte denna spartanska fredagsmiddag flera snäpp. Ni som gillar lite lätt hetta borde testa den
Senast redigerad av pyro860 2016-06-03 kl. 18:51.
Citera
2016-06-15, 18:42
Medlem
meramans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Beror på vilken sorts "ketchupälskare" det rör sig om.

En gammal bekant till morsan hade ketchup till tamefan allt. Inkl tex fiskpudding...

Kolla då in denna stolle, ketchup på glass:

https://youtu.be/ddpSMH-OjKI
Citera
2016-06-15, 19:48
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meraman
Kolla då in denna stolle, ketchup på glass:

https://youtu.be/ddpSMH-OjKI

Hmm, jag tror jag avstår
Citera
2016-06-21, 23:21
Medlem
pepsi haxs avatar
Senap så är slotts grova den jag gillar mest, dock svår att hitta i flaska av någon anledning.
Ketchup så är det heinz.
Citera
2016-06-22, 04:38
Medlem
JerryCottons avatar
Diskussionen borde egentligen nyanseras. Vilken senap eller ketchup är godast till vad?
Ketchupsorterna skiljer sig mycket mindre åt än vad senapssorterna gör.

Senap har ju ett mycket större användningsområde och register än ketchup. T.ex. olika korvar tarvar olika senapssorter. Senap är gångbart som smaksättare i både grytor och såser.

Ketchup är mest för barn. Visst, funkar bättre än senap till vissa korvar om man nödvändigtvis måste ha en "sås" till sin vurre, t.ex. chorizo.
Senast redigerad av JerryCotton 2016-06-22 kl. 04:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in