2015-02-08, 16:43
Medlem
irrblosss avatar
Felix har tre nya BBQ-ketchupar: Caribbean Sweet Apricot Ginger, Louisiana Hot Cajun Chipotle samt Texas Smokey Hickory. Är väldigt nyfiken på den med chipotle. Tyvärr fanns den inte i affären. Tog därför texas smokey hickory - och den är väldigt god till korv! Korven smakar ungefär som en korv grillad över öppen eld - med mycket röksmak, trots att man bara stekt den. Någon som testat några av de övriga nyheterna?
Citera
2015-02-24, 11:29
Medlem
limE86s avatar
Felix vanliga tomatketchup. Ska det vara senap så ska det vara skånsk stark senap
Citera
2015-02-25, 00:56
Medlem
flaess avatar
Jag köpte en väldigt god senap på den stora julmarknaden i Österbybruk förra året. Den går under namnet Hovsenap. Tillverkas i Östergötland. Den kan jag verkligen rekommendera!
Citera
2015-04-11, 01:17
Medlem
limE86s avatar
Vanlig, hederlig Felix tomatketchup!
Senap ska vara grov och skånsk
Citera
2015-04-11, 01:35
Medlem
Bertil85s avatar
Bästa ketchupen är Heinz eller Felix steviasötade.

Bästa senap är någon från Maille.
Citera
2015-04-11, 01:40
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Jag tycker frågan är felställd, ger intryck av att det finns en (1) senap som är bäst till allt.
I själva verket handlar det om olika typer av senap som passar till olika typer av mat.

Jag själv använder minst 3 olika sorter/fabrikat/typer:

- till kokt wienerkorv, rimmat fläsklägg, ärtsoppa mm föredrar jag typen "Johnnys"
- till skinkmacka, chorizo, Choucroute mm ska det vara en dijon.
- till min julskinka vill jag ha hemkört:

Colemans senapspulver
Något droppar syrligt (vinäger/ättika)
Något sött (socker/sirap/honung)
Några droppar neutral olja.
Salt
Vatten
Och om du vill lyxa: en skvätt konjak/whisky/rom

Varför vara så fattig att tvingas välja en senap när du kan välja fler?

Ja, givetvis så är olika senap olika bra lämpad till olika saker.

Själv gillar jag johnnys söta och starka på kokt korv (endast senap, ingen ketchup)
Skinkmacka äter jag ibte så ofta, men på de flesta andra mackor så föredrar jag slotts gästabud, den har en tendens att vara aningen för söt för ärtsoppa dessvärre..
Citera
2015-04-11, 02:03
Medlem
Nordfeldts avatar
Ts sammanfattade valmöjligheterna mycket väl, Heinz ketchup och johnny's senap är helt klart personliga favoriter.
Citera
2015-04-11, 18:39
Medlem
Ketchupen från Slotts är oslagbar!!! Men man kan ju fan inte få tag på den någonstans i affärer. Så jag brukar köpa Felix ketchup. Senap hatar jag men Johnnys är väl den som smakar minst skit.
Citera
2015-04-11, 19:54
Medlem
Ingen har nämnt Mutti i tråden på ett par år nu så jag nämner Mutti ketchup som bästa ketchup.

Samtidigt undrar jag: är det verkligen bara Hemköp som säljer Mutti? Någon som hittat den i en annan butik?

Mutti tomater hittar man bland annat på Coop men inte ketchupen.
Citera
2015-04-11, 21:35
Medlem
zepofans avatar
Senap: Nisses eller Västerviks, lite beroende på vad den skall vara till. Dijonsenap också förstås, men det är ju mer i mat än till.

Ketchup: Nej.
Citera
2015-04-12, 11:44
Medlem
RoyJoness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Ingen har nämnt Mutti i tråden på ett par år nu så jag nämner Mutti ketchup som bästa ketchup.

Samtidigt undrar jag: är det verkligen bara Hemköp som säljer Mutti? Någon som hittat den i en annan butik?

Mutti tomater hittar man bland annat på Coop men inte ketchupen.

Aldrig sett(handlar aldrig på Hemköp) men Mutti är ju jäkligt bra på olika tomatkonserver så deras ketchup är säkert god. För att vara ketchup då.
Citera
2015-04-12, 13:40
Medlem
Iloveludas avatar
Senap säger jag slotts. Ketchup Felix men har nästan helt slutat med den pga allt socker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in