Citat:
Ursprungligen postat av
humanlife
Fakta är viktigt, det är vi överens om, det är bra.
Varför drar du den slutsatsen?
Är USA:s försök att underminera och destabilisera Syrien plötsligt borta? Naturligtvis inte, det är ett långsiktigt pågående arbete, som har planerats noga och genomförs lika noga.
Det är ju därför konsekvenserna har blivit så ödesdigra för Syrien och dess folk.
Som jag skrev tidigare: Man kan inte dra en slutsats utifrån enskildheter, när det samtidigt pågår många företeelser som pekar i en helt annan riktning.
Och vilken revolution?
Ja, delvis. USA:s försök har övergått från underminering och destabilisering till att avsätta regimen. Det är något som jag ser som positivt med tanke på hur Assad har behandlat befolkningen i Syrien, vilket inte kan rättfärdigas på grund av vad rebeller har gjort eller ens deras närvaro.
Jag skulle inte hävda Assads attack mot demonstranter som "enskildheter". Det är en förminskning av vad det syriska folket genomgått. Därutöver, USA kan inte inta en position där man å ena sidan stödjer normalisering med Assadregimen, å andra sidan "starta" ett uppror.Upproret kom till stånd på grund av hatet mot Assad, som funnits hos en stor del av syrier en lång tid. Vi har Hamaupproret på 70-talet, Qamishliupproret av kurder år 2004 och tillslut, pga den arabiska våren, även den stora massprotesten mot Assad i början av 2011.
Du håller förmodligen inte med beskrivningen ovan, men det grundas på vad historiker och Syrienkännare skriver. Assads rätta ansikte har också visats tack vare de otaliga rapporter från oberoende människorättsorganisationer avslöjat. Som sagt, jag grundar mina uppfattningar på fakta. Det är inte något man kan blunda bort.