Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-22, 13:42
  #349
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Med ditt resonemang, och de mycket långa väntetider - ibland åratal - för polisutredning och rättegång som idag råder, skulle det vara fullt möjligt för allehanda brottsliga elever att vistas bland de skötsamma. Knarklangare, våldtäktsmän, misshandlare.


Som du säger så är det inte rimligt att ha ett sådant samhälle, men tyvärr så måste vi upplysa dig om att det är så här det ser ut på många skolor i Sverige och det anmäls inte, vilket den aktuella skolan har gjort. Det är att ta tag i ett problem. Tyvärr har polis och soc misslyckats, men ingen klagar på deras insatser som dessutom är skyldigheter.

Vi tycker att Advokat Elisabeth Massi Fritz har helt rätt i sina kommentarer. Det är helt oacceptabelt
Citera
2017-03-22, 14:33
  #350
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flitigalisor
Som du säger så är det inte rimligt att ha ett sådant samhälle, men tyvärr så måste vi upplysa dig om att det är så här det ser ut på många skolor i Sverige och det anmäls inte, vilket den aktuella skolan har gjort. Det är att ta tag i ett problem. Tyvärr har polis och soc misslyckats, men ingen klagar på deras insatser som dessutom är skyldigheter.

Vi tycker att Advokat Elisabeth Massi Fritz har helt rätt i sina kommentarer. Det är helt oacceptabelt
Det verkar som om vi är överens på många punkter. Problemet är hur man kommer tillfätta med dessa missförhållanden.

Precis som du/ni upplyser mig, så kan jag upplysa dig/er om att det även finns en hel del skolor som inte accepterar att det ser ut som det gör och som delvis agerar utanför regelboken. Det kräver civilkurage och rätt tuffa förhandlingar med bl a kommunens skolpolitiker.

Nu är jag inte insatt i hur det ser ur i detalj på den aktuella skolan, men av det vi har fått oss berättat från bl a användaren Judenheten förefaller det som om man skulle kunnat ha en betydligt bättre situation om man agerat annorlunda, inte bara i den aktuella situationen.

Under nedanstående spoiler har jag listat några punkter som en nytillträdd rektor på en skola med tilltagande problem använder sig av, och som haft stor effekt. Hade ledningen för den skola som behandlas i denna tråd agerat likadant hade problemen sannolikt varit betydligt mindre.

Citera
2017-03-22, 15:05
  #351
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Det verkar som om vi är överens på många punkter. Problemet är hur man kommer tillfätta med dessa missförhållanden.[/spoiler]

Vi är flera och delar info mellan varandra. Därför dröjer svaren. Vi har en viss koll på skolan och den kategoriseras som en bra skola med en stark ledning.

Mycket av det du länkade till gör den här skolan av den info vi fått. I detta fall så har polis och soc misslyckats.

Skulle de, polis och soc alltså, följt lagen, hade inte detta hänt. Vi står helt bakom Advokat Elisabeth Massi Fritz.
Citera
2017-03-22, 16:44
  #352
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flitigalisor
Vi är flera och delar info mellan varandra. Därför dröjer svaren. Vi har en viss koll på skolan och den kategoriseras som en bra skola med en stark ledning.

Mycket av det du länkade till gör den här skolan av den info vi fått. I detta fall så har polis och soc misslyckats.

Skulle de, polis och soc alltså, följt lagen, hade inte detta hänt. Vi står helt bakom Advokat Elisabeth Massi Fritz.
Jag har givetvis inte samma insikt i denna skola som ni har.

Men jag, och de skolfunktionärer jag känner, hade nog inte nöjt oss med att anmäla och sedan låta eleven gå i skolan kvällstid. En av skolans och skolledningens främsta uppgifter är att garantera trygghet och fysisk säkerhet för eleverna. För att uppnå detta måste rektor och skolledning ta till alla till buds stående metoder. Tycker man sig ha gjort det och ändå inte kan uppnå trygghet och säkerhet får man meddela sina huvudmän att det är på det visst och vid behov ställa sin plats till förfogande.

Jag tycker faktiskt det är litet skrämmande med inställningen att allt ansvar ligger på polis och soc.
Citera
2017-03-22, 17:31
  #353
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flitigalisor
Vi är flera och delar info mellan varandra. Därför dröjer svaren. Vi har en viss koll på skolan och den kategoriseras som en bra skola med en stark ledning.
De som jag känner som har barnen där verkar inte vara av samma uppfattning. Trots fikarumssnack (PK värre) så antyder de att skolmiljön är allt annat än bra.
Citera
2017-03-22, 19:49
  #354
Medlem
Kapuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Med ditt resonemang, och de mycket långa väntetider - ibland åratal - för polisutredning och rättegång som idag råder, skulle det vara fullt möjligt för allehanda brottsliga elever att vistas bland de skötsamma. Knarklangare, våldtäktsmän, misshandlare.

Tycker du det är ett rimligt samhälle? Är du beredd att träffa den andra våldtagna flickan och hennes familj och förklara för dem att du tycker att skolledningen har gjort allting rätt?

I ett fall som detta bör rektor naturligtvis göra en egen bedömning. Misstänker man falskanmälan får man också vara försiktig med åtgärder. Men i detta fall förelåg det - som användaren Utflyttad nämner - tämligen tydliga indikationer.

Att då stänga av eleven från den aktuella skolan och kräva av kommunen att den ordnar en alternativ skolgång där den avstängda eleven inte kommer i kontakt med andra elever är alls ingen orimlig åtgärd.

Detr inget lätt jobb att vara rektor. Då och då ställs man inför svåra situationer där man måste göra svåra val.

Jag påpekade endast vissa brister i din agenda, jag skulle dra det ett steg längre och köra hemundervisning till dom utdelas och få byta skola oavsett.
Citera
2017-03-22, 20:16
  #355
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapuff
Jag påpekade endast vissa brister i din agenda, jag skulle dra det ett steg längre och köra hemundervisning till dom utdelas och få byta skola oavsett.
Varför inte gå ytterligare ett steg, ändra skollagen och göra klart för alla problem att det inte längre är någon rättighet att erhålla skattefinansierad grundläggande utbildning och helt enkelt kasta ut eländet från skolan?
Det måste helt enkelt en gräns för hur mycket tid och pengar man kan spendera på avskrap som inte vill annat än ställa till problem.
Citera
2017-03-22, 20:49
  #356
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Varför inte gå ytterligare ett steg, ändra skollagen och göra klart för alla problem att det inte längre är någon rättighet att erhålla skattefinansierad grundläggande utbildning och helt enkelt kasta ut eländet från skolan?
Det måste helt enkelt en gräns för hur mycket tid och pengar man kan spendera på avskrap som inte vill annat än ställa till problem.

Äntligen lite konstruktivt. Bra där. Vi har konfererat med varandra och stöder ditt förslag. Ändra skollagen och ge rektorerna mandat att fatta dom beslut som behövs och inte vara bakbundna i sina beslut.

Vi förbehåller oss rätten att inte hålla med i det andra du skriver. Ingen är avskrap. Vi nöjer oss med att ändra skollagen
__________________
Senast redigerad av flitigalisor 2017-03-22 kl. 20:57. Anledning: Felstavat
Citera
2017-03-22, 21:04
  #357
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plastrost
De som jag känner som har barnen där verkar inte vara av samma uppfattning. Trots fikarumssnack (PK värre) så antyder de att skolmiljön är allt annat än bra.

Om vi säger så här: Finns det någon arbetsplats där anställda och kunder är 100% nöjda? Det tror inte vi och det gör att verksamheten kan utvecklas till något bättre, så även på en skola.
Citera
2017-03-23, 05:58
  #358
Medlem
Skolans rektor Gabriella Ekström Filipsson är sinnebilden för det Hanna Arendt beskrev i den Banala Ondskan, empatilös, hävdar att hon bara lytt order och följt föreskrifterna till punkt och pricka.

Våldtäkter beskrives som 'olyckliga', det är omständigheter som lett till dem. Eufemismer och bortförklaringar, Gabriella har dock det moraliska ansvaret att skydda sina elever, och det har hon medvetet valt att inte göra, allt i den politiska korrekthetens namn, där svartskallar till varje pris skall skyddas. Hon är helt enkelt en banalt ond människa, där politik går före omsorgen för de svaga i samhället.

Jag förstår inte att elevernas föräldrar på Stordammens skola tar ut sina barn från skolan tills hon avgår. Hon är totalt olämplig. Protester hjälper, Ulf Tornberg var rektor på Gunnesboskolan och fick avgå efter hans obehagliga uppträdande.

Gabriella uppträder både obehagligt och olämpligt och måste avgå.

gabriella.ekstrom@uppsala.se
Citera
2017-03-23, 09:00
  #359
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klutz99

Jag förstår inte att elevernas föräldrar på Stordammens skola tar ut sina barn från skolan

Oj vilket personligt engagemang. Vilka fina ord du använder. Banal och eufemism och lite rasistiska hejarop. Du har säkert dåliga erfarenheter från din skoltid.

Ändå är din fråga berättigad, så vi har tagit reda på varför, genom våra olika kontakter. Det vi får höra är att föräldrar tycker om skolan och rektorn och de kan inte förstå varför rektorn hängs ut och de kan inte heller förstå varför soc inte LVU:at Mt när rektorn stängde av mt
Citera
2017-03-23, 09:06
  #360
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flitigalisor
Oj vilket personligt engagemang. Vilka fina ord du använder. Banal och eufemism och lite rasistiska hejarop. Du har säkert dåliga erfarenheter från din skoltid.

Ändå är din fråga berättigad, så vi har tagit reda på varför, genom våra olika kontakter. Det vi får höra är att föräldrar tycker om skolan och rektorn och de kan inte förstå varför rektorn hängs ut och de kan inte heller förstå varför soc inte LVU:at Mt när rektorn stängde av mt

Oj, jag kan inte förstå dina spydigheter när unga oskyldiga flickor blir brutalt våldtagna, och Gabriella medvetet väljer att titta bort. Varför vill du skydda henne, hon är ju uppenbart en dålig människa som saknar empati?

Hon skall avgå, det kräver Stordammens elever och föräldrar, och vill hon inte gå frivilligt får vi väl tvinga henne.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback