2017-03-21, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sp0kplumpen
Dom som säger att han måste vara oskyldig tänker på att han är invandrare, pappa till flera barn och inte dömd för våldsbrott innan. Dom baserar sin tro på känsloargument.

Dom flesta i rättsväsendet vet att han är skyldig och dom baserar det på bevisningen.

Degosen måste vara skitskraj i sin cell nu när det kommer en ny uppdaterad fup av nya utredare. Han är skitskraj att dom hittar hans DNA nu när tekniken har gått framåt.

Ja men vilka bevis ditt mongo?
Citera
2017-03-21, 21:58
Medlem
Draifoss avatar
Nu får de väl ge sig. Undanhåller man telefonlistorna som Kaj Linna har åberopat till sitt försvar? Det här måste väl vara straffbart, och det borde ju inte vara svårt att reda ut vem som är ansvarig för det här. Ingen vill naturligtvis kommentera saken.

Citat:
Bevisningen är borta

– Det finns bevis som jag skulle vilja använda i en rättegång, men de som jobbade med den gamla utredningen har undanhållit uppgifter eller förstört dem. Den viktiga bevisningen är borta, den går inte att rekonstruera, säger Kaj Linna.

Vad är det för bevisning?

– Det är telefonlistorna som jag kommer att efterlysa nu. Hur kan man hålla en rättegång mot en person samtidigt som man undanhåller bevis för honom. Det blir lite märkligt, säger han.

Varken Håkan Karlsson, polisområdeschef i Norrbotten, eller Mikael Lundqvist, åklagare i den förra Kalamarksrättegången vill kommentera frågan i dag.
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/kaj-linna-undanholl-och-forstorde-bevis
Senast redigerad av Draifos 2017-03-21 kl. 22:08.
Citera
2017-03-21, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nu får de väl ge sig. Undanhåller man telefonlistorna som Kaj Linna har åberopat till sitt försvar? Det här måste väl vara straffbart, och det borde ju inte vara svårt att reda ut vem som är ansvarig för det här. Ingen vill naturligtvis kommentera saken.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/kaj-linna-undanholl-och-forstorde-bevis

Utan att vara jurist har jag väldigt svårt att tro att man sparar sånt i över 10 år. Speciellt som det det finns en dom som vunnit laga kraft.
Citera
2017-03-21, 23:40
Medlem
Varför ska dom hålla en rättegång, lärde dom sig inte en läxa sist!!
Citera
2017-03-21, 23:43
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q2000
Varför ska dom hålla en rättegång, lärde dom sig inte en läxa sist!!
De vill inte hålla en rättegång. Åklagaren försöker vinna tid, så han kanske slipper tvätta åklageriets byk offentligt.
Citera
2017-03-22, 00:26
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AstorFlanell
Utan att vara jurist har jag väldigt svårt att tro att man sparar sånt i över 10 år. Speciellt som det det finns en dom som vunnit laga kraft.
Det är väl bara telefonlistan i original, och som Linna har åberopat, som har försvunnit. Den manipulerade telefonlistan som åklagaren Mikael Lundqvist lade fram för att "bevisa" att Linna var skyldig, den har man nog sparat.
Citera
2017-03-22, 14:42
Medlem
recast-300s avatar
Kommer bli spännande att följa i maj. Dock tror jag Linna är chanslös och jävligt naiv som trodde att han skulle komma ut i måndags:

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/kaj-linna-kan-inte-saga-att-jag-ar-chockad

"jag hade gärna blivit släppt idag", haha, keep dreaming
Citera
2017-03-22, 15:04
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av recast-300
Kommer bli spännande att följa i maj. Dock tror jag Linna är chanslös och jävligt naiv som trodde att han skulle komma ut i måndags
Ja, det är nog väldigt många som har varit naiva. Kaj Linnas fall har väl gjort det tydligt nu även för oss andra hur illa systemet faktiskt fungerar när det gäller att rätta till misstag.
– Jag kan inte säga att jag är chockad. Men en viss besvikelse finns, att jag hade kunnat komma ut idag. Men det är ju inte första dagen som jag tänker att ”jag kanske kommer ut i dag”. Redan när jag satt häktad tänkte jag att ”nu måste de väl ge sig”, säger Kaj Linna.
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/kaj-linna-kan-inte-saga-att-jag-ar-chockad
Senast redigerad av Draifos 2017-03-22 kl. 15:07.
Citera
2017-03-22, 18:54
Medlem
Sp0kplumpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Telefonintervju med Kaj Linna efter åklagarens besked om ny "rättegång":
http://www.expressen.se/tv/nyheter/brottscentralen/kaj-linna-efter-eget-beskedet-om-ny-rattegang-en-lattnad/

Man hör på degosens röst att han är skitskraj i sin cell nu när det snart är ny rättegång. Ny åklagare, nya utredare och ny fup. Han fick livstid förra gången trots att dom här utredarna gjorde bort sig så undrar hur det slutar nu.

Hittar dom hans DNA nu med ny teknik får han mkt svårt att förklara det. Då måste han inse att loppet är kört och att det är lika bra att erkänna.
Citera
2017-03-22, 18:57
Medlem
constants avatar
Någonstans framkom det att han satt isolerad för att skyddas från medfångar. Hittar det tyvärr inte nu.

Vet någon varför han ska vara hotad?
Citera
2017-03-22, 20:01
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Någonstans framkom det att han satt isolerad för att skyddas från medfångar. Hittar det tyvärr inte nu.

Vet någon varför han ska vara hotad?

För att folk i fängelse typiskt sett är lättkränkta och stör sig lätt på någon det råkar skrivas om.
Citera
2017-03-22, 20:36
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sp0kplumpen
Man hör på degosens röst att han är skitskraj i sin cell nu när det snart är ny rättegång. Ny åklagare, nya utredare och ny fup. Han fick livstid förra gången trots att dom här utredarna gjorde bort sig så undrar hur det slutar nu.

Hittar dom hans DNA nu med ny teknik får han mkt svårt att förklara det. Då måste han inse att loppet är kört och att det är lika bra att erkänna.
Och 'Spökplumpen' trollar vidare. Skulle man nu efter tretton år lyckas "hitta" Kaj Linnas DNA på platsen så är det väl också rätt uppenbart att uppmärksamheten i så fall främst skulle komma att riktas mot de som hade "hanterat" detta DNA-material, och inte mot Linna. Det finns heller ingen anledning att tro att polisen i Umeå skulle låna ut sig till en svensk version av "Making a murderer". Tvärtom ger chefen för grova brott i Västerbotten ett hederligt intryck, och verkar inte vara typen som myglar och vägrar att låta sig intervjuas. Den är nog bara att konstatera att den nordliga gränsen för rättssäkerheten går någonstans mellan Umeå och Luleå, och det är inte en slump att Umeåpolisen nu har fått ta över den här utredningen.

Förr: http://www.dn.se/nyheter/sverige/dna-bevis-undanholls-i-mordfall/
Nu: http://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/umeapoliser-tar-over-kalamarksmordet
Senast redigerad av Draifos 2017-03-22 kl. 20:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in