Citat:
Givetvis. ASVAB, består av 10 subtest, där latent g korrelerar (>99.5) med det latenta g från ett annat fullskaligt intelligenstest bestående av 25 subtest d.v.s exakt samma.
Citat:
Du tänker på subtester likt Wordsum eller SAT-math som kan gynna det ena könet. Vi känner ju till vilka dessa är och kan således tolka siffrorna utifrån detta. Nu består AFQT av flera subtest och är normerat efter ett representativt urval av både kvinnor och män, så ditt argument faller ju här.
Saken är den att det finns minst ett drygt hundratal test som kan användas för att skatta intelligens. Män presterar bättre på några av dem, kvinnor på andra.
Hade AFQT gynnat män så hade ju givetvis Deary et al. tagit upp det. Nu använder de sig av AFQT för att besvara exakt det vi diskuterar här, nämligen om det finns fler riktigt intelligenta män än kvinnor. Något det råder ett ganska stabilt konsensus kring med enskilda undantag.
Citat:
Om du hade lagt dig på min nivå så hade du så klart tagit samma position som ex. en review av forskningsläget från 2013 och inte intagit den ideologiska extrempositionen du gör nu.
Om jag lade mig på din låga nivå så hade jag argumenterat för att så är fallet. Som det är nu föredrar jag att ge en intellektuellt hederlig bild av forskningsläget, och förklarar således att det faktum att man kan välja ut ett enskilt test där något kön presterar bättre inte bevisar någonting.
Citat:
IQ är, som jag har förklarat för dig, ett mått på generell intelligens. Du tror, roande nog, att intelligenstest och iq-test är olika saker (de är i verkligheten samma sak). Det är nog därför du blir så förvirrad.
Fast när menar du att jag skulle ha skrivit det? Du har uppenbarligen inte ens klarat av att ta in vad jag faktiskt skriver. Vad jag försökt förklara för dig i över ett trettiotal inlägg är alltså följande: IQ och generell intelligens är inte samma sak. ASVAB är alltså inte ett IQ-test för att det kan användas för att skatta generell intelligens.
Såg förövrigt att könsskillnaderna i "quantitative reasoning" nu ökat i stora representativa urval: "Sex differences in reasoning abilities: Surprising evidence that male–female ratios in the tails of the quantitative reasoning distribution have increased"
Citat:
Haha, låt oss titta på de tre kriterierna för kausalitet: "The three criteria for establishing cause and effect – association, time ordering (or temporal precedence), and non-spuriousness – are familiar to most researchers from courses in research methods or statistics."
Du kan alltså inte tala om att en korrelation leder från en variabel till en annan. Alltså, din missuppfattning är ju till och med listad på Wikipedias lista över vanliga argumenationsfel. Att du aldrig ger upp?
Eftersom du tydligen sitter på helt revolutionerande information att alla korrelationer mellan variabler, som har en temporal ordning, har ett kausala samband (tidsordningen i sig är både ett nödvändigt OCH tillräckligt kriterium för kausalitet) så tycker jag att du borde publicera detta
Jag förstår inte varför du prompt skall prata om sådant du inte förstår.
Citat:
Haha, ja vi pratar om totalundersökningen med 65% svarande som visade att 45% höll med mig och 15% höll med dig. Även om man slår ihop de som svarar att gener inte har någon effekt och att vi inte har tillräckligt med vetenskapligt stöd för att uttala oss om det så är det fortfarande mindre än de som stöder min ståndpunkt.
Pratar vi om studien där en minoritet av de tillfrågade uttryckte stöd för din uppfattning eller studien med en svarsfrekvens under 90 % nu? I vilket fall så får du väl bläddra tillbaka om du vill se mina svar igen, jag försäkrar dig att de inte har försvunnit.
Gällande svarsfrekvensen är du inte lite pinsam. Låt oss titta på SCB partisympatiundersökning och se vilken nivå på svarsfrekvensen de är nöja med för att få träffsäkra prognoser: "Den stora partisympatiundersökningen som SCB gör två gånger per år är i en egen klass, vilket givetvis har att göra med att den får mycket större resurser. Man gör ett mycket stort slumpmässigt urval, ca 9000 personer, och följer sedan upp dessa tills man uppnår en jämförelsevis hög svarsfrekvens på över 50 procent."
Så, då har vi alltså konstaterat att 65% är bra nog för SCB och vi kan vara överens om att du i alla andra sammanhang hade du såklart aldrig accepterat din egen bortförklaring. Du hänvisade ju tidigare i tråden (gällande betyg och SAT) till en undersökning där svarsfrekvensen var lika låg som i den om rasskillnader i intelligens som du själv kritiserade tidigare (inte den från 1988 utan den från 2013).
Nu är du inte intellektuell hederlig utan drivs av en egen agenda och ideologi. Detta har ju blivit pinsamt uppenbart i vår diskussion.
Jag märker förövrigt att du slutade inte besvarat forskningen som visar att standardiserade prov är bättre än betyg på att predicera vilka som blir riktigt bra inom akademin. Var det så att hela din argumentation byggde på detta antagande som visade sig vara felaktigt? = )

Det är bara att citera mig då.