Citat:
Ursprungligen postat av
GenesisP
Media petar då och då på en sten, för att ge skenet av att de berättar sanningen för allmänheten. När sanningen är den att hade media gjort sitt jobb från första början hade vi inte nu vadat i skiten så till den gräns att ett faktiskt faktabaserat reportage om någon förort ter sig som helt meningslöst.
Tänk om media hade lyft fram asylindustrins kostnader, asylbedrägerierna, BRÅ:s statistik om invandrarnas grava överrepresentation vid grova brott. Verkligen lyft fram, och skapat en debatt om det, där kunniga hade fått komma till tals utan att stigmatiseras eller få epitet kladdade på sig. Jag tänker på personer som Arnstberg, Sandelin, Tullberg, Sjunnesson, Formgren, Tino, Sjöberg m.fl.
Någonting är ruttet i grunden i Sverige.
Jag tänker att detta går tillbaka lång tid och har många förklaringar, som jag inte har nog kunskap om eller tid att reda ut. Det som verkar rimligt är dock att vänsterns unga förändringssugna människor fick greppet om politiken, journalistiken och universiteten på 60-talet och framåt. Journalister och forskare ville nu inte analysera, skildra och förmedla verkligheten främst utan FÖRÄNDRA den. Politikerna gjorde från sitt håll allt för att underlätta och underblåsa den utvecklingen. Personerna på posterna må ha bytts ut, och de värsta revolutionsromantikerna likaså, men den politiska hemvisten är ofta densamma och kulturen sitter fastbränd i väggarna.
Vurmandet för alla flyktingar och barn (som är de enda som kommer hit, enligt de rättrogna) är då bara ännu en grupp att använda som slagträ i kampen mot de konservativa, vita välbärgade och privilegierade männen som förtryckt arbetare, kvinnor och invandrare i alla tider.
Detta har resulterat i ett klimat som omöjliggör en rättvis skildring av det vi står inför, och debatten har tagit enorm skada av alla rasistkort och utfrysningar. Det har fört med sig att både människor med insikter i vansinnet och så kallat vanligt folk inte heller har vågat säga någonting. De senaste åren när de nyktra analyserna hade behövts som mest har det varit det absolut sämsta debattklimatet för det. Nu har pendeln svängt något, men det är definitivt fortfarande
too little too late.