2017-03-21, 19:51
Medlem
goseigens avatar
Det kan kanske pigga upp med ytterligare en jämförelse med äldre tider.

https://varjager.files.wordpress.com/2012/12/ensamkommande-flyktingbarn-anno-2012.jpg

https://riksarkivet.se/Media/Bilder/gla/krigsbarn.jpg

Men män från Finland var här. En del av dem fick permission och fick vila en stund. De kom i hela förband, och jag har svårt att tro att ett enda av dem skapade något problem i Sverige. Mest såg man dem nog när de marscherade och sjöng, som vi i Norden brukar göra.

Jag skall inte bli mer poetisk utan bara säga att sedan åkte de tillbaka och kämpade för sitt land.

Återigen är det en skillnad såsom natt och dag, mellan då och nu.

Hur kan någon människa tycka att dagens politik är god eller bra?
Citera
2017-03-21, 20:12
Avslutad
Plusartikel.

http://www.smp.se/inblick/advokaten-aldersbedomningen-ar-inte-rattssaker/

Citat:
Advokaten: "Åldersbedömningen är inte rättssäker"

Citat:
Nytt hopp. Mojtaba och Hadi Hosseini håller upp det papper som kan bli mycket viktigt när deras ärende tas upp i migrationsdomstolen. Genom Afghanistans ambassad har de fått fram ett tazkira, en identitetshandling som bygger på uppgifterna som finns i familjeboken om deras far och farfar. Här står också brödernas födelsedatum registrerat. Den här handlingen hade de inte fått fram när Migrationsverket gjorde sin bedömning.
Citera
2017-03-21, 21:14
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Plusartikel.

http://www.smp.se/inblick/advokaten-aldersbedomningen-ar-inte-rattssaker/
Ja nu kommer man att hitta många papper och dokument, som tidigare var omöjliga att få tag på då de blåst i havet. Alla kommer att visa att lilla Aziz minsann är 17 år.
Antagligen har man nu råd att betala för hyfsat bra förfalskningar. Ja jag är cynisk.
Citera
2017-03-21, 21:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Ja nu kommer man att hitta många papper och dokument, som tidigare var omöjliga att få tag på då de blåst i havet. Alla kommer att visa att lilla Aziz minsann är 17 år.
Antagligen har man nu råd att betala för hyfsat bra förfalskningar. Ja jag är cynisk.

Självklart är det så. "Försvunna" dokument kommer att stå som spön i backen.
Citera
2017-03-21, 21:18
Bannlyst
Citat:
Självklart är det så. "Försvunna" dokument kommer att stå som spön i backen.

Skulle vara extremt roligt att läsa en fusksnyftare om Aziz, som just fått beskedet om att bli utvisad, men dagen innan verkställning så hittade gränspolisen i Malmö hans ilandflutna pass som bevisar att han är 16år.
Citera
2017-03-21, 21:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MassimoMaximus
Skulle vara extremt roligt att läsa en fusksnyftare om Aziz, som just fått beskedet om att bli utvisad, men dagen innan verkställning så hittade gränspolisen i Malmö hans ilandflutna pass som bevisar att han är 16år.

Av en ren slump minns plötsligt Aziz numret till sin mamma i Afghanistan, som nu har lovat att skicka hans pass. Tydligen hade det legat på hallbyrån hela tiden.
Citera
2017-03-21, 21:42
Medlem
Chimichangas avatar
Citat:
Media petar då och då på en sten, för att ge skenet av att de berättar sanningen för allmänheten. När sanningen är den att hade media gjort sitt jobb från första början hade vi inte nu vadat i skiten så till den gräns att ett faktiskt faktabaserat reportage om någon förort ter sig som helt meningslöst.

Tänk om media hade lyft fram asylindustrins kostnader, asylbedrägerierna, BRÅ:s statistik om invandrarnas grava överrepresentation vid grova brott. Verkligen lyft fram, och skapat en debatt om det, där kunniga hade fått komma till tals utan att stigmatiseras eller få epitet kladdade på sig. Jag tänker på personer som Arnstberg, Sandelin, Tullberg, Sjunnesson, Formgren, Tino, Sjöberg m.fl.

Någonting är ruttet i grunden i Sverige.

Jag tänker att detta går tillbaka lång tid och har många förklaringar, som jag inte har nog kunskap om eller tid att reda ut. Det som verkar rimligt är dock att vänsterns unga förändringssugna människor fick greppet om politiken, journalistiken och universiteten på 60-talet och framåt. Journalister och forskare ville nu inte analysera, skildra och förmedla verkligheten främst utan FÖRÄNDRA den. Politikerna gjorde från sitt håll allt för att underlätta och underblåsa den utvecklingen. Personerna på posterna må ha bytts ut, och de värsta revolutionsromantikerna likaså, men den politiska hemvisten är ofta densamma och kulturen sitter fastbränd i väggarna.

Vurmandet för alla flyktingar och barn (som är de enda som kommer hit, enligt de rättrogna) är då bara ännu en grupp att använda som slagträ i kampen mot de konservativa, vita välbärgade och privilegierade männen som förtryckt arbetare, kvinnor och invandrare i alla tider.

Detta har resulterat i ett klimat som omöjliggör en rättvis skildring av det vi står inför, och debatten har tagit enorm skada av alla rasistkort och utfrysningar. Det har fört med sig att både människor med insikter i vansinnet och så kallat vanligt folk inte heller har vågat säga någonting. De senaste åren när de nyktra analyserna hade behövts som mest har det varit det absolut sämsta debattklimatet för det. Nu har pendeln svängt något, men det är definitivt fortfarande too little too late.
Citera
2017-03-21, 22:33
Avslutad

Jag undrar om media reflekterar över faktumet att SD aldrig hade kommit någonstans inom svensk politik om medierna hade fört en sanningsbaserad och hederlig journalistik.

På många sätt är det media som har skapat SD, eller åtminstone behovet av ett "extremt" parti, har media skapat.

I dag lockar journalistyrket de människor med absolut lägst moral på jorden. Och väl inne i yrket kommer hyckleriet och annat äckligt som en självklar del i personligheten.

Det ska inte gå att vinkla statliga medier så hårt åt något håll utan att det ska få kännbara konsekvenser. Svensk media är världens mest vänstervridna.
Citera
2017-03-22, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Ja jag har nu faktiskt insett att det inte går göra sin röst hörd. Jag förstår nu hur de känner som i årtionden varnat för problemen.

Jag är åtminstone intelligent, välutbildad och ej hatisk. Så jag hoppas att andra som mig ser samma saker. Men på det hela taget är det svårt att känna till saker man inte har fått kännedom om.

Troligen får man luta sig bak tills kollapsen är ett faktum. Då kommer folk börja lyssna, på samma sätt som jag började lyssna på allvar hösten 2015. När jag kollar in "vi står inte ut"s facebooksida är det uppenbart att de kommer vinna denna kampen och de skäggiga mongobarnen kommer skapa en massa ofog i Sverige under lång tid framöver.

När man växte upp fick man uppfattningen att "sanningen kommer fram", "rättvisan vinner i slutändan", "den som har bäst argument vinner" eller "politiker tar hand om landet" och "pressen skriver om det som händer". Nu vet man bättre att pressen handlar om att kuva oliktyckande, och sanning och rättvisa tar åratal innan någon gräver i. Alla tittar på sin lilla plätt och "gör det de ska". Det är precis som i en bok jag läser som handlar om varför tyskar tillät nazismen och många vanliga människor t.o.m. deltog i utrensningarna. Ondskan, liksom lögnen, är banal. Alla gör det de måste för att hålla rent framför egen dörr. Den allmänne medborgaren tittar på sina TV-serier och tänker inte alltför mycket på situationen, de antar att någon annan har koll på den. Så länge de kan handla sitt rödvin på fredagskvällen.

Väl formulerat. Jag känner likadant. Vårt välfärdssystem, inte perfekt, långt ifrån, men ändå skapligt, kommer inte att klara den befolkningstillväxt vi har nu. Särskild inte när det främst handlar om människor med låg kompetens. Visst kan det vara synd om dom, men det är en annan historia.
Citera
2017-03-22, 07:09
Medlem
Citat:
Media petar då och då på en sten, för att ge skenet av att de berättar sanningen för allmänheten. När sanningen är den att hade media gjort sitt jobb från första början hade vi inte nu vadat i skiten så till den gräns att ett faktiskt faktabaserat reportage om någon förort ter sig som helt meningslöst.

Tänk om media hade lyft fram asylindustrins kostnader, asylbedrägerierna, BRÅ:s statistik om invandrarnas grava överrepresentation vid grova brott. Verkligen lyft fram, och skapat en debatt om det, där kunniga hade fått komma till tals utan att stigmatiseras eller få epitet kladdade på sig. Jag tänker på personer som Arnstberg, Sandelin, Tullberg, Sjunnesson, Formgren, Tino, Sjöberg m.fl.

Någonting är ruttet i grunden i Sverige.

Ja precis. Och på något sätt är alla välmenande människor det mest tragiska. De rycker undan våra förutsättningar att vara humana i framtiden.
Citera
2017-03-22, 09:11
Medlem
vigillarfittas avatar
Boktips : Pojkarna och de ensamma poliserna av Katia Wagner

http://www.expressen.se/kultur/hon-bryter-demoniseringen-av-gatupojkarna/

Citat:
Ändå droppar det snor och tårar i boken medan jag läser.

Ida Ölmedal är vikarierande biträdande kulturchef på Expressen och har recenserat boken.
Citera
2017-03-22, 10:51
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.F.C.
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/han-blev-upp-uppskriven-som-vuxen

Nästan två år i Sverige och han kan inte prata svenska...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in