2017-03-21, 00:16
Medlem
Ser precis att det finns två föreningar som får pengar från Allmänna Arvsfonden:

Citat:
SEF Sveriges Ensamkommandes Förening - Riksförbund: 602 000 kr
Ensamkommandes Förbund: 1 160 000 kr

Är de så utsatta att de behöver ha två olika förbund? Eller är det ännu ett sätt att mjölka Sverige på bidragspengar? Någon som vet?
Citera
2017-03-21, 05:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Framme
Jag har varit med om mycket i mitt liv, men det som händer nu i det här landet knullar mej totalt. Vad väntar sej våra sk. politiker. Jag protesterar å det vildaste mot att mitt land inte finns längre. Ordet hatar tar jag ytterst sällan i min mun, men nu finns det verkligen befogenhet. Vad är det som har gått så fel i skallen på många. Varför ska inte ursprungsbefolkningen är i landet få finnas kvar?

Jag känner likadant, stor vanmakt. Media gör dessa unga män till änglar, till skyddsbehövande små barn. De flesta är äldre och de har bara en ambition och uppgift, nämligen att ta hit sina släktingar. Som det ser ut nu kommer de att lyckas, medan vi står där med lång näsa, blåsta på vår välfärd.
Citera
2017-03-21, 06:18
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sylvia.borin
Det vete sjutton. Jag känner flera journalister, och de är mycket mer naiva och lättlurade än vad du kanske kan föreställa dig. De kan mycket väl ha svalt sagan med hull och hår.

Håller med dig om att detta är en fet örfil mot oss.
Jag håller helt med att de kan faktiskt vara så naiva. Men skulle nästan säga att de *vill* vara naiva. Bland de vänner jag har som är journalister känner jag att det nästan går att ta på stämningen om man frågar varför de inte ställt de uppenbara frågorna. Det är som om det plötsligt är jag som föreslår något oanständigt. De vill beskriva väl valda livsöden och fascineras av dem som mest liknar intrigen i romaner ( kanske för att de är just det - påhittade berättelser med stor finess)
Citera
2017-03-21, 08:25
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Mushtaq kom till Sverige som ensamkommande flyktingbarn hösten 2015. Men Migrationsverket trodde inte på hans ålder och nu ska han utvisas. Beslutet togs två dagar innan de kritiserade åldersbedömningarna stoppades.
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/han-blev-upp-uppskriven-som-vuxen
Citera
2017-03-21, 08:47
Medlem
Bajsolle1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MEGADOLON
Såg också komedin och han på bilden var nog yngst då en del i bakgrunden har väääldigt höga hårfästen redan vid den afganska standardåldern 17,5 hmmm, men är det ngn som vet ngt om den lyriske tränaren har pratat om bluffen privat?
Som alla tränare ser han bara till sig själv och sin egen framgång.
Citera
2017-03-21, 09:00
Medlem
JumpingJacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Ser precis att det finns två föreningar som får pengar från Allmänna Arvsfonden:

Är de så utsatta att de behöver ha två olika förbund? Eller är det ännu ett sätt att mjölka Sverige på bidragspengar? Någon som vet?

Min gissning är att de inte kan hålla sams och/eller har insett hur mycket pengar det går att få. Båda förbunden har lokalavdelningar också så jag gissar att de får kommunala bidrag och bidrag från olika studieförbund också.
Citera
2017-03-21, 09:06
Medlem
JumpingJacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sylvia.borin
"Mahdi kom ifrån familjen under flykten från Turkiet år 2015 och varken familjen eller Mahdi visste om den andre var vid liv. Men av en slump så hamnade de båda i Borlänge efter att de sökt asyl i Sverige.

Och än mer slumpartat blev det när familjen plötsligt såg varandra på en festival i Romme och återförenades."

Nämen tänka sig, vilken JÄTTEslump! Vad är det för fel på journalisten som inte fattar att detta är en händelse som liknar en tanke?

"Men lyckan blev snart omvandlad till oro. Sonen Mahdi, som kommit som ensamkommande till Sverige, hade redan fått permanent uppehållstillstånd.

Men övriga familjen – mamma, pappa och Mahdis två systrar – hade inte samma tur. Migrationsverket bestämde i första beslutet för att utvisa familjen till Afghanistan. Men nu har de bestämt sig för att bevilja permanent uppehållstillstånd för hela familjen."

Kära SVT, den korrekta termen är Ankarbarn - inte ensamkommande.

Najib i Säffle är med om samma hjärteknipande historia. Han flydde ensam från Somalia när han var 12, hamnade efter många strapatser och faror i Säffle.
Fyra år senare får han PUT och då kommer han helt plötsligt ihåg ett telefonnummer som går till en släkting i Somalia. Och som ett mirakel får han kontakt med sin mamma! Som nu också fått PUT! Tillsammans med sina barn! Och det här skriver den lokala tidningen om! Med massor av detaljer och utropstecken!

http://nwt.se/saffle/2017/03/17/snart-far-najib-traffa-sin-mamma?refresh=true
Citera
2017-03-21, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JumpingJack
Najib i Säffle är med om samma hjärteknipande historia. Han flydde ensam från Somalia när han var 12, hamnade efter många strapatser och faror i Säffle.
Fyra år senare får han PUT och då kommer han helt plötsligt ihåg ett telefonnummer som går till en släkting i Somalia. Och som ett mirakel får han kontakt med sin mamma! Som nu också fått PUT! Tillsammans med sina barn! Och det här skriver den lokala tidningen om! Med massor av detaljer och utropstecken!

http://nwt.se/saffle/2017/03/17/snart-far-najib-traffa-sin-mamma?refresh=true

Kanske råkade han bara slå ett slumpmässigt nummer till Somalia och så fick han kontakt med sin mamma.

Det finns ingen gräns på hur mycket lögner media sprider och folk tror på. Särskilt klimakterietanter, de blir lätt förvirrade, och man kan se på "vi står inte ut" facebook att de är en majoritet med sitt ologiska gnällande.

Den där rynkiga chokladtopsen är "16 år".
Nej jag får nog sluta läsa den här tråden så mår jag bättre. Finns inget slut på ljugandet och ingen vill granska det. Man får hoppas att Sverige kollapsar och att det nån gång i framtiden granskas. Ju fler sådana här vi tar in desto snabbare går det, somalier är väldigt bra på att skapa kaos.
Citera
2017-03-21, 11:12
Medlem
JumpingJacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Kanske råkade han bara slå ett slumpmässigt nummer till Somalia och så fick han kontakt med sin mamma.

Det finns ingen gräns på hur mycket lögner media sprider och folk tror på. Särskilt klimakterietanter, de blir lätt förvirrade, och man kan se på "vi står inte ut" facebook att de är en majoritet med sitt ologiska gnällande.

Den där rynkiga chokladtopsen är "16 år".
Nej jag får nog sluta läsa den här tråden så mår jag bättre. Finns inget slut på ljugandet och ingen vill granska det. Man får hoppas att Sverige kollapsar och att det nån gång i framtiden granskas. Ju fler sådana här vi tar in desto snabbare går det, somalier är väldigt bra på att skapa kaos.

Det var så många konstigheter i den texten, och ingen ände på eländet, att jag undrar om journalisten skrev allt utan att ställa kritiska frågor bara för att visa hur absurd hela berättelsen var.

Vilken tur ändå att Najid träffade på en så snäll somalisk farbror på Sicilien som köpte allt nytt till honom och som tog honom ända från Sicilien till Göteborg. Gratis, för sin stora godhets skull, får man förmoda.

Citat:
Efter ett par dagar blev de upplockade av ett italienskt fartyg, och sattes i land på Sicilien.

– Där träffade jag en somalisk kille på gatan. Han tog med mig hem till sig. Mina kläder var slitna, och huden full av blodsugande småkryp. Han kastade allt jag hade, och gick ut och köpte nya kläder och skor åt mig, och mat och medicin.

Najib Ahmed visar täckjackan han hade till skolan i dag.

– Den fick jag av honom. Det är ett fint minne. Jag har den jämt.

Det var den mannen som tog Najib Ahmed till Sverige. Han köpte tågbiljetter, och de följdes åt till Göteborg.
Citera
2017-03-21, 18:02
Medlem
Vi kommer att översköljas av såna här snyfthistorier ända till dess att regeringen beslutar att alla får stanna. Och det drivs av samma människor som i miljöfrågor tycker att vi ska ta ansvar för kommande generationer, barn och barnbarn. I invandringsfrågor saknar de konsekvensanalys helt och hållet. Att de äventyrar våra barns välfärd tycks inte ha gått upp för dom.
Citera
2017-03-21, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnsven
Vi kommer att översköljas av såna här snyfthistorier ända till dess att regeringen beslutar att alla får stanna. Och det drivs av samma människor som i miljöfrågor tycker att vi ska ta ansvar för kommande generationer, barn och barnbarn. I invandringsfrågor saknar de konsekvensanalys helt och hållet. Att de äventyrar våra barns välfärd tycks inte ha gått upp för dom.

Ja jag har nu faktiskt insett att det inte går göra sin röst hörd. Jag förstår nu hur de känner som i årtionden varnat för problemen.

Jag är åtminstone intelligent, välutbildad och ej hatisk. Så jag hoppas att andra som mig ser samma saker. Men på det hela taget är det svårt att känna till saker man inte har fått kännedom om.

Troligen får man luta sig bak tills kollapsen är ett faktum. Då kommer folk börja lyssna, på samma sätt som jag började lyssna på allvar hösten 2015. När jag kollar in "vi står inte ut"s facebooksida är det uppenbart att de kommer vinna denna kampen och de skäggiga mongobarnen kommer skapa en massa ofog i Sverige under lång tid framöver.

När man växte upp fick man uppfattningen att "sanningen kommer fram", "rättvisan vinner i slutändan", "den som har bäst argument vinner" eller "politiker tar hand om landet" och "pressen skriver om det som händer". Nu vet man bättre att pressen handlar om att kuva oliktyckande, och sanning och rättvisa tar åratal innan någon gräver i. Alla tittar på sin lilla plätt och "gör det de ska". Det är precis som i en bok jag läser som handlar om varför tyskar tillät nazismen och många vanliga människor t.o.m. deltog i utrensningarna. Ondskan, liksom lögnen, är banal. Alla gör det de måste för att hålla rent framför egen dörr. Den allmänne medborgaren tittar på sina TV-serier och tänker inte alltför mycket på situationen, de antar att någon annan har koll på den. Så länge de kan handla sitt rödvin på fredagskvällen.
Citera
2017-03-21, 19:35
Avslutad
Media petar då och då på en sten, för att ge skenet av att de berättar sanningen för allmänheten. När sanningen är den att hade media gjort sitt jobb från första början hade vi inte nu vadat i skiten så till den gräns att ett faktiskt faktabaserat reportage om någon förort ter sig som helt meningslöst.

Tänk om media hade lyft fram asylindustrins kostnader, asylbedrägerierna, BRÅ:s statistik om invandrarnas grava överrepresentation vid grova brott. Verkligen lyft fram, och skapat en debatt om det, där kunniga hade fått komma till tals utan att stigmatiseras eller få epitet kladdade på sig. Jag tänker på personer som Arnstberg, Sandelin, Tullberg, Sjunnesson, Formgren, Tino, Sjöberg m.fl.

Någonting är ruttet i grunden i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in