Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2017-03-21, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blofeldes
Intressant bild på den hårdgjorda länken. Lite hårdare än våra inhemska varianter, eller hur?
Jag undrar om det är strukturen som syns vid 38.742857,-104.848607 på Google Maps.
Och den andra verkar synas högt upp i sluttningen NNV om södra inslaget, riktad rakt söderut.
Citera
2017-03-21, 16:36
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Jag är varken tjuv eller en person som olagligen tar mig in på skyddsobjekt så att jag vet huruvida verktyg är inlåsta eller ej. Men även ett hänglås är väl en baggis för en yrkestjyv? Och ett SO en till synes obevakad guldgruva.
Men jag förstår inte varför jag ska behöva argumentera det självklara. Det är som att argumentera med ett litet barn som blir tagen med handen i kakburken och försöker bortförklara sig. Vi vet att förutom kriminella så har även människor här i tråden både rört sig på området, OCH tagit sig in i byggnader, olåst eller ej så är det ett brott.

Jag trodde det fanns två simpla regler alla seriösa bunkerjägare alltid följt tidigare, röj inte platsen offentligt och lämna platsen som den såg ut när du kom, eller har det plötsligt förändrats?

För er som är nyfikna så har i alla fall 3 av de större anläggningarna runt Nora fått ökad aktivitet och det är ingenting som har nåt med några riksbunkrar längre att göra.

Jag pratar om huvudanläggningen och den är synnerligen aktiv så det är knappast någon som varit inne i den i alla fall och jag tror inte dom blivit av med några verktyg heller. Någon annan plats har jag inte pratat öppet om.
Citera
2017-03-21, 17:27
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
Jag pratar om huvudanläggningen och den är synnerligen aktiv så det är knappast någon som varit inne i den i alla fall och jag tror inte dom blivit av med några verktyg heller. Någon annan plats har jag inte pratat öppet om.

Vet inte vad du syftar på med huvudanläggningen, men den jag syftar på är en av dom som det pratats mest om i tråden. Och den är aktiv ja, men naturligtvis har ingen varit inne i själva bergrummet, men det finns gott om andra byggnader inom anläggningens område. Det är även övervakad men inte bemannad 24/7, och jag tänker inte gå in på hur brotten har utförts eller vad som blivit stulet av uppenbar anledning.
Citera
2017-03-21, 17:41
Medlem
perry2s avatar
Krigsdelegationen hade idag sin första övning på 20 år.
Man reste ut från Stockholm.....
Var det Erna eller Zonen?
Förmodligen ej Zonenen

http://www.dn.se/nyheter/sverige/riksdagen-ovade-krig/

Achtung
Man måste inte skriva ut de geografiska namnen. Rb 60 civ osv räcker.
Citera
2017-03-21, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Och den andra verkar synas högt upp i sluttningen NNV om södra inslaget, riktad rakt söderut.

För den som inte orkar leta (och för dokumentationens skull): 38.736002, -104.850207

Då undrar man ju vart länkarna pekar (pekade)? Pekar de på jänkarnas V, F, P eller ÖH?

Kanske pekar den norra länken på denna plats:
https://en.wikipedia.org/wiki/Schriever_Air_Force_Base
Huvudströmbrytaren för GPS, fanns säkert något viktigt här på 60-talet.
"Missile Defense Command", "Space Agressor Squadron" nämns på
Wikipedia. Orden space, agressor och squadron i samma namn tycker
jag låter jättespännande. Ser man inte ofta här hemma.

Apropå namn på platser: Detta är Internet, folks. Namnen är nämnda. Det kan inte göras ogjort,
så diskussionen saknar egentligt mål.
Citera
2017-03-21, 19:35
Medlem
Citat:
För den som inte orkar leta (och för dokumentationens skull): 38.736002, -104.850207

Då undrar man ju vart länkarna pekar (pekade)? Pekar de på jänkarnas V, F, P eller ÖH?

Kanske pekar den norra länken på denna plats:
https://en.wikipedia.org/wiki/Schriever_Air_Force_Base
Huvudströmbrytaren för GPS, fanns säkert något viktigt här på 60-talet.
"Missile Defense Command", "Space Agressor Squadron" nämns på
Wikipedia. Orden space, agressor och squadron i samma namn tycker
jag låter jättespännande. Ser man inte ofta här hemma.

Apropå namn på platser: Detta är Internet, folks. Namnen är nämnda. Det kan inte göras ogjort,

Exakt. Röjt är röjt. Redan under byggtiden avvisades tjeckiska bärplockare ifrån området. Den enda intressent den eventuellt skulle kunna vara hemlig för är allmänheten. Där anser i varje fall jag att det historiska intresset är överordnat. Jag skriver inte här för de redan insatta, utan för alla andra som bara läser tråden. Alt för mycket av landets försvarshistoria har malts i papperskvarnen så att ingen skall få veta i framtiden. Det är ganska nyligen direktiv om dokumentation ställts på myndighetsnivå.

Vad gäller 50-talets bergrum finns ingen hemlighet längre kvar. Jämför man med Raven Rock (Pentagons utlokalisering under jord) så började den byggas 1951 och redan året efter publicerades denna tidningsartikel https://news.google.com/newspapers?nid=1755&dat=19521108&id=6JgcAAAAIBAJ&s jid=x2QEAAAAIBAJ&pg=1778,1109972

The Gettysburg times raporterade därefter att anläggningen var dimensionerad för 5 000 man i krigstid. En kammare på 700 m hade sprängts ut för byggnaderna. Motsvarar en golvyta på runt 11 000 m2. Om man tex byggt husen i tre våningar blir det då 33 000 m2. Om uppgifterna stämmer blir det 6,6 m2 per person. Rejält trångt men för någon vecka skulle det säkert gå med kylsystem. Skyddsrumsmåtten är väl bara 1-1,5 m2/person?

Så om Raven Rock innehöll motsvarigheten till vår Försvarsstab/HKV så höll politiska ledningen till i Greenbrier Hotell vid samma tid. Alltihop tidsmässigt paralellt med Grecksåsar och Järnboås.

Läs gärna de intressanta länkarna längst ner i Raven rocks Wikipediasida https://en.wikipedia.org/wiki/Raven_Rock_Mountain_Complex#1956_War_Room_Annex
Senast redigerad av Achtung Panzer 2017-03-21 kl. 19:38.
Citera
2017-03-21, 20:28
Medlem
guderis avatar
Citat:

Nej det handlar inte om "bla bla internet, saknar ändamål". Att man ska behöva förklara sökalgoritmer för jävla amatörer? Ju oftare ett namn nämns i ett visst sammanhang desto "högre" kommer det komma upp som resultat på de crawlers som ständigt söker av nätet för att hitta lämpliga mål.
Citera
2017-03-21, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Nej det handlar inte om "bla bla internet, saknar ändamål". Att man ska behöva förklara sökalgoritmer för jävla amatörer? Ju oftare ett namn nämns i ett visst sammanhang desto "högre" kommer det komma upp som resultat på de crawlers som ständigt söker av nätet för att hitta lämpliga mål.

Aha, jag förstår vad du menar. Jag tror det ändå är svårt att göra saken ogjord. Men låt oss för all del försöka tiga ihjäl Google. Tiden lär väl visa vem av oss som fick rätt
Citera
2017-03-22, 10:35
Medlem
Citat:
Vad gäller 50-talets bergrum finns ingen hemlighet längre kvar. Jämför man med Raven Rock (Pentagons utlokalisering under jord) så började den byggas 1951 och redan året efter publicerades denna tidningsartikel https://news.google.com/newspapers?nid=1755&dat=19521108&id=6JgcAAAAIBAJ&s jid=x2QEAAAAIBAJ&pg=1778,1109972

The Gettysburg times raporterade därefter att anläggningen var dimensionerad för 5 000 man i krigstid. En kammare på 700 m hade sprängts ut för byggnaderna. Motsvarar en golvyta på runt 11 000 m2. Om man tex byggt husen i tre våningar blir det då 33 000 m2. Om uppgifterna stämmer blir det 6,6 m2 per person. Rejält trångt men för någon vecka skulle det säkert gå med kylsystem. Skyddsrumsmåtten är väl bara 1-1,5 m2/person?

Så om Raven Rock innehöll motsvarigheten till vår Försvarsstab/HKV så höll politiska ledningen till i Greenbrier Hotell vid samma tid. Alltihop tidsmässigt paralellt med Grecksåsar och Järnboås.

Läs gärna de intressanta länkarna längst ner i Raven rocks Wikipediasida https://en.wikipedia.org/wiki/Raven_Rock_Mountain_Complex#1956_War_Room_Annex

Raven Rock och Korpaberget (Järnboås). Vilket lustigt sammanträffande vad gällande namnen...
Citera
2017-03-22, 12:38
Medlem
Grishnacs avatar
Om man vet vad vi vet om området så blir det här lite intressant också:

http://www.waterufo.net/item.php?id=1036
Citera
2017-03-22, 21:37
Medlem
Citat:
Exakt. Röjt är röjt. Redan under byggtiden avvisades tjeckiska bärplockare ifrån området. Den enda intressent den eventuellt skulle kunna vara hemlig för är allmänheten. Där anser i varje fall jag att det historiska intresset är överordnat. Jag skriver inte här för de redan insatta, utan för alla andra som bara läser tråden. Alt för mycket av landets försvarshistoria har malts i papperskvarnen så att ingen skall få veta i framtiden. Det är ganska nyligen direktiv om dokumentation ställts på myndighetsnivå.

Scccchhhh... nämn inte dom amerikanska anläggningarna vid namn, koppar och diesel tjuvarna kan få för sig dumheter ;-)
Citera
2017-03-23, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mauler
Raven Rock och Korpaberget (Järnboås). Vilket lustigt sammanträffande vad gällande namnen...
Ja det var en kul iaktagelse. Raven Rock var ju chef över Strategic Air Commands (SAC) bunker under Offut air force base (har jag för mig). Det var de som skulle bomba sovjet tillbaka till stenåldern. I vår kopierade motsvarighet kom järnboås att styra över E1 i Träbjörn, Vara (1958-67), därefter från Adolfsberg i Örebro.
Chefen för SAC, Curtis Lemay, var i sverige under två dagar under cubakrisen. Besökte flygmotortillverkningen i berget i Trollhättan bla. Landade här på söndagen när flygbilderna visandes robotramperna på Cuba, blev framkallade. De analyserades på måndagen och Kenedy informerades.

General Macaurthur krävde atombombning av Cuba och blev senare avsatt pga det. Lemay flög direkt hem på tisdagen. Med i planet följde Överste Mangård som förbindelseofficer. Frågan är om inte Lemay var här för att få ok för överflygning och tankning på våra flygbaser i ett storkrig?

Varför Lemay erhållit Nordstjärneorden av svenske kungen, har aldrig uppmärksammats pga. Den svenska "neutraliteten".
Jag tror järnboås eller möjligen Tomta i Hallsberg, ställdes på krigsfot under dessa dygn.

Blockaden av cuba blev Kennedys mjukare lösning på onsdagen. På fredagen stod sovjets rakettrupper och usas SAC, i beredskapsgraden näst före anfallsorder. Inte förrän 1983 har vi varit så nära kärnvapenkrig.
Zonens storhetstid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in