Citat:
Ursprungligen postat av
Mauler
Raven Rock och Korpaberget (Järnboås). Vilket lustigt sammanträffande vad gällande namnen...
Ja det var en kul iaktagelse. Raven Rock var ju chef över Strategic Air Commands (SAC) bunker under Offut air force base (har jag för mig). Det var de som skulle bomba sovjet tillbaka till stenåldern. I vår kopierade motsvarighet kom järnboås att styra över E1 i Träbjörn, Vara (1958-67), därefter från Adolfsberg i Örebro.
Chefen för SAC, Curtis Lemay, var i sverige under två dagar under cubakrisen. Besökte flygmotortillverkningen i berget i Trollhättan bla. Landade här på söndagen när flygbilderna visandes robotramperna på Cuba, blev framkallade. De analyserades på måndagen och Kenedy informerades.
General Macaurthur krävde atombombning av Cuba och blev senare avsatt pga det. Lemay flög direkt hem på tisdagen. Med i planet följde Överste Mangård som förbindelseofficer. Frågan är om inte Lemay var här för att få ok för överflygning och tankning på våra flygbaser i ett storkrig?
Varför Lemay erhållit Nordstjärneorden av svenske kungen, har aldrig uppmärksammats pga. Den svenska "neutraliteten".
Jag tror järnboås eller möjligen Tomta i Hallsberg, ställdes på krigsfot under dessa dygn.
Blockaden av cuba blev Kennedys mjukare lösning på onsdagen. På fredagen stod sovjets rakettrupper och usas SAC, i beredskapsgraden näst före anfallsorder. Inte förrän 1983 har vi varit så nära kärnvapenkrig.
Zonens storhetstid.