2017-03-16, 13:22
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Nu ser jag. Så det är kursdatumet man ska kolla på.
Beror på vad du är ute efter. Kursen är ju som du konstaterat redan gammal. Du får inte köpa och sälja för den kursen. Försöker man tajma får man försöka titta på närliggande index och sånt, som du skrev.
Citera
2017-03-16, 13:26
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Beror på vad du är ute efter. Kursen är ju som du konstaterat redan gammal. Du får inte köpa och sälja för den kursen. Försöker man tajma får man försöka titta på närliggande index och sånt, som du skrev.

Så om jag säljer nu så är det kursen som syns imorgon. På andra fonder står det "affärsdag - samma dag", som denna. https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/1722/east-capital-ryssland

Kursen jag säljer till syns alltså imorgon?

Varför har dom gjort det så krångligt med fonder?
Citera
2017-03-16, 13:32
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Så om jag säljer nu så är det kursen som syns imorgon. På andra fonder står det "affärsdag - samma dag", som denna. https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/1722/east-capital-ryssland

Kursen jag säljer till syns alltså imorgon?

Varför har dom gjort det så krångligt med fonder?
Säljer du nu efter 13:00 blir det måndagens kurs för den fonden.

Det är inte krångligt alls, man daytradar inte fonder. Vill du handla fonder till känd kurs får du vända dig till börshandlade fonder, ETF. De handlas som om de vore aktier.
Citera
2017-03-21, 12:30
Medlem
JustZlatans avatar
Jag förstår fortfarande inte. Om jag säljer den här fonden i dag med kursdatum den 17:e, är det dagens kurs som man inte ser som gäller då? Eller morgondagens kurs kanske det är.

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/413679/invl-russia-top20
Citera
2017-03-21, 12:32
Medlem
Citat:
Jag förstår fortfarande inte. Om jag säljer den här fonden i dag med kursdatum den 17:e, är det dagens kurs som man inte ser som gäller då?

https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/413679/invl-russia-top20
Om du säljer innan klockan 13 får du morgondagens stängningskurs och ytterligare 2 dagar senare ser du pengarna på kontot. Om du säljer efter klockan 13 förskjuts allting en dag.
Citera
2017-03-21, 12:35
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Om du säljer innan klockan 13 får du morgondagens stängningskurs och ytterligare 2 dagar senare ser du pengarna på kontot. Om du säljer efter klockan 13 förskjuts allting en dag.

Ok. Nu förstår jag bättre.
Citera
2017-03-23, 20:04
Medlem
lobstoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Florence, Avanza

Har gamla aktier med okänt gav

Vad blir det för gav om jag köper fler nu? Hur blir det med skatten om jag säljer?
Citera
2017-03-23, 21:17
Medlem
lobstoks avatar
Varför saknas avancerad aktieorder typ fill and kill för vissa börser?
Citera
2017-03-25, 15:41
Medlem
infoinfos avatar
Jag är lite av en amatör på börsen. Men jag skulle vilja fråga om någon vet hur man kan ställa in vissa saker på avanza. Min strategi bygger på att bara vara kortsiktig och inte hålla aktier över natten. Försöka trada 2-2,5 timmar om dagen på morgonen. Jag letar efter stora svängningar i aktiekursen, upp eller ner det spelar inte så stor roll.
Just nu använder jag avanzas börsskärm som jag fixat till där jag ser klart och tydligt vilka aktier som har ovanligt hög omsättning på alla svenska marknader separat. Det fungerar ganska bra. Nu till min fråga, kan man på något sätt ställa in Aktie-filtreraren så att den presenterar ovanligt över/under sålda (stretched) aktier? Typ aktier som befinner sig över rsi 90 eller under 10, aktiekurser som är utanför Bollinger bandet. Avanzas Aktie-filtrerare visar ju värden efter gårdagens stängning om jag förstår rätt, jag skulle vilja ha det live på något vis. Jag kollar en hel del på Warrior trading på youtube och dom har en "High/Low of the day scanner med rsi filter"
Den verkar bra men den lirar nog inte med svenska börsen.
Någon som har något tips eller ide som kan hjälpa mig, jag borde kanske byta till något trading program?
Jag har satt undan en mindre summa som jag skall ha för trading. Det får gå som de går men jag vill lära mig detta och bli duktig på det.
Tack
Senast redigerad av infoinfo 2017-03-25 kl. 15:47.
Citera
2017-03-27, 08:54
Medlem
JustZlatans avatar
Jag sålde alla mina fonder i torsdags flera timmar innan stopptiden. Men 5 av 6 fonder har fortfarande inte gått igenom trots att det max står "nästa dag", alltså på fredagen. Inte ens på dom som det står "samma dag" på har behandlingen gått igenom. Det är bara en fond som jag fick pengarna i fredags. Lurar dom mig här?
Citera
2017-03-27, 10:28
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Jag sålde alla mina fonder i torsdags flera timmar innan stopptiden. Men 5 av 6 fonder har fortfarande inte gått igenom trots att det max står "nästa dag", alltså på fredagen. Inte ens på dom som det står "samma dag" på har behandlingen gått igenom. Det är bara en fond som jag fick pengarna i fredags. Lurar dom mig här?
Det finns 2 dagar vid sälj, affärsdagen och "syns på kontot, sälj" där du ser hur många dagar du får vänta på degen.
Citera
2017-03-27, 10:33
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Det finns 2 dagar vid sälj, affärsdagen och "syns på kontot, sälj" där du ser hur många dagar du får vänta på degen.

Ja, men det längsta är "nästa dag", och det står fortfarande under behandling. Fonderna finns kvar på mitt konto trots att jag sålde dom torsdag förmiddag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in