2017-03-20, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Grattis, då har du en perfekt teknik utan minsta obalans i längd- eller höjdled. Många nybörjare däremot, däribland jag, har svårt att få till symmetriskt perfekta lyft och då funkar det inte att köra utan lås. Så fort stången tippar en aning så glider vikterna ned och så är det kört.

Då är mitt tips att köra bänk men utan att riska, tills tekniken är på plats, och sen skippa klammrarna. Jag tycker bänkpress är en väldigt bra övning, grundat på personliga erfarenheter.
Citera
2017-03-20, 19:00
Medlem
svampdamps avatar
Jag har alltid fått bättre respons med hantlar för bröstet. Tycker bänkpress är ganska stelt och statistik.
Citera
2017-03-20, 19:04
Medlem
lucifersatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PingPongZong
Och hur ofta pressar du saker rakt ovanför huvudet? Förutom när du gör det genom skivstång eller hantlar. Och det folk säger vara militärpress är oftast pushpressar- Kanske det du menar när du säger att det används så mkt av kroppens muskler för att utföra övningen.

Är väl sen olika vad man tränar för. En del vill kunna lyfta mkt på gymmet, tävling, sen finns det ju folk som vill vara bra på bära matkassar, lyfta stenar i skogen, ja jag vettefan vad nu folk ska vara starka för. Sen finns det dom som jag, som enbart vill bygga muskler. Det genom lyfta tungt, men med muskelkontakt. Och då är bänkpress en superövning för överkropp.

Fast måste ju ändå skriva att bänkpress är överskattad. Inte för att det är en dålig övning. Men det är ju den ENDA övning ALLA vet vad det är för något lyft och det ENDA folk vill veta vad man maxar i.

När man lyfter en låda te.x.. Nej, inga pushpressar, det är en annan övning. Men bålen används mycket, den ska ju hålla kroppen i rätt läge. Bänkpress fysik med extrema bröst tilltalar mig inte så mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Bänk är väl det för handikappade? Paralympics förvisso men ändå.
Här finns lite text och bilder på hur militärpressen fuskades med.
http://library.la84.org/SportsLibrary/JSH/JSH2001/JSH2803/JSH2803d.pdf

Joo, Paralympics. Dom är extremt imponerande eftersom dom kör smalt och inte svankar som jävla mongon. Sånt gör sporten till nån slags parodi och därför kommer den aldrig bli en olympisk sport. Intressant artikel. Joo förstår att de förbjöd pressen
Citera
2017-03-20, 19:13
Medlem
Suprahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TransitGloria
Och vad har detta att göra med ditt påstående, att svank vid bänk skulle belasta axlarna för mycket?

Självklart ska man inte svanka FÖR MYCKET, och det har ingen i tråden heller rekommenderat.

Har du något menigsfullt att tillföra istället?

Läs innan du kommenterar, dumma jävel!
Han svankar REJÄLT skriver han själv. Svanken ska vara så man får in en handflata imellan, inte REJÄLT.
Svankar man REJÄLT blir det en press "nedåt" istället som belastar axelleden på ett onaturligt vis.

Läs lite grundläggande anatomi min vän så ska nog även du förhoppningsvis förstå.
Citera
2017-03-20, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suprah
Allvarligt talat, av ditt användarnamn att döma har du maximalt tränat i 4 år, om ens det. Allt du säger är skit.

Sne bänk/press tar mer axlar än bröst. Bröst är en muskel och kan således antingen få kontakt eller inte, du kan inte träna olika delar av muskeln.

Dips är en värdelös övning för bröst. Till att börja med är skaderisken hög och lämpar sig enbart för folk som ska tävla i just dips.
Om man nu ska envisas med att köra övningen bör den läggas in i i ett bröstpass med avslutning triceps då den tar mer triceps än bröst.

"nedre bröst"

Om du vill bemöta detta ber jag dig att lägga upp en bild på dagsformen, jag gör gärna detsamma.

Topic

Bänk är snarare en underskattad övning. Otroligt bra basövning för bröstmuskulaturen som bör inleda varje bröstpass.

Snacka inte skit istället. Gå läs runt på forum så kommer du bli utskrattad för det du precis skrev. Gå du och kör dina raka bänkpress och se ut som skit och lämna resten till oss andra.

Sne bänk tar mer axlar än bröst?
Dips är värdelös övning för bröst?

Nigga plz gå tvätta dig.
Citera
2017-03-20, 20:38
Medlem
TransitGlorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suprah
Läs innan du kommenterar, dumma jävel!
Han svankar REJÄLT skriver han själv. Svanken ska vara så man får in en handflata imellan, inte REJÄLT.
Svankar man REJÄLT blir det en press "nedåt" istället som belastar axelleden på ett onaturligt vis.

Läs lite grundläggande anatomi min vän så ska nog även du förhoppningsvis förstå.

Hittar fortfarande ingenting i artikeln du länkade om "onaturlig belastning av axelleden".
Varför citerar du inte stycket du hänvisar till i så fall stället för att vara oförskämd?
Kan det månne vara av samma anledning som du kör med härskartekniker och börjar yra om hur mycket "rejält" är i stället för att svara på min fråga?

Hur, exakt, överbelastar jag mina axlar med den teknik jag beskrev i inlägget du kritiserade?

Om du ens läste det till slut innan din ADHD bestämde att du skulle ta onödig plats, vill säga.
Citera
2017-03-20, 20:49
Medlem
PingPongZongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lucifersatan
När man lyfter en låda te.x.. Nej, inga pushpressar, det är en annan övning. Men bålen används mycket, den ska ju hålla kroppen i rätt läge. Bänkpress fysik med extrema bröst tilltalar mig inte så mycket.

Joo, Paralympics. Dom är extremt imponerande eftersom dom kör smalt och inte svankar som jävla mongon. Sånt gör sporten till nån slags parodi och därför kommer den aldrig bli en olympisk sport. Intressant artikel. Joo förstår att de förbjöd pressen

Jo jag vet. Jag är 40år. Jag har även jag tränat främst för att bli stark. Men med åren iaf för mig så är det mer viktigt hur kroppen ser ut. Styrka har jag så det räcker för vardagslivet, garanterat. Vi skiljer oss vid synen med bröstmuskler rejält. För mig är det bröst och rygg som gäller. Sen biceps, triceps. Axlar kör jag bara hantellyft framåtlutad samt åt sidan då stående. Bänkpress och skivstångsrodd är nr 1 övningar. Sen knäböj för ben liksom bara. Vader har jag 47cm utan träning, jag är tung.

Nu vid 40år så är det max jävla stor jag ska bli. Rejälaste testo/deca kuren någonsin. Runt en 140kg kroppsvikt är målet. Vid 50år blir det armhävningar, chins, dips med ryggsäck + lite skivstång & hantlar vad gäller ren axlar, armar.

Vi har alla olika mål med vår träning. Jag vill bli stoooor. Med rejäla jävla hudbristningar. Bara smacka på. Högrepp, lågrepp med perfekt utförande.

TESTO evigt ung till döden.
Citera
2017-03-20, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
Som någon annan skrev, kör med hantlar istället, gärna lutad så blir det ännu mindre vikt.[/url]

Lutningen gör bara att man kommer åt andra delar av musklerna. Men som basövning är det rak bänk som gäller. Lutning kan man köra senare om man vill komma åt övre delarna av bröstmuskulaturen.
Citera
2017-03-20, 21:26
Bannlyst
Bänkpress har aldrig gett mig bra bröstmuskler. I alla fall inte estetiskt snygga sådana. Sedan jag började köra sne hantelpress och mer kabel så fick jag bättre bröst.
Citera
2017-03-20, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gainsallday
Lutande bänk är den övningen ni ska köra om ni vill ha dom brösten som dom flesta letar efter eller hantlar. (aesthetic look )

Bänk är bra för overall styrka men är ni ute efter att få "snygga"bröst då är det lutande som gäller.

För övrigt har näst intill alla på mitt gym fel teknik vid bänk.

Ett enkelt knep är att ta upp fötterna längst ner på britsen du ligger på sedan svanka ryggen uppåt och få in skulderbladen. Samtidigt luta huvudet bakåt och ner med fötterna sen pumpa i mitten på bröstet. Jag personligen går inte hela vägen upp utan försöker köra explosivt många reps och det funkar bra för mig.

Tränat i 6 månader och har dubblat i alla övningar genom att läsa på mycket och ha rätt teknik . Till skillnad från min vän som står helt stilla då han vägrar ta in tips och tricks.

Exempel är callum von moger , hans bröst. Han kör dips och incline i princip.

https://www.youtube.com/watch?v=JBKej6n_A9I&t=12s
Denna video har jag kollat på kanske 15 gånger för motivation och inspiration.

Eller mike O'hearn .

https://www.youtube.com/watch?v=2Z9JYxTx0PE
Hur vet du det och kan du länka några fula bröstmuskler och några fina?
Citera
2017-03-20, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Hur vet du det och kan du länka några fula bröstmuskler och några fina?

Det är allmänt känt att bänkpress är en värdelös övning för utvecklingen av estetiskt snygga bröst. Bara nybörjare och tards som fortfarande tror rak bänk ger bra resultat.
Citera
2017-03-20, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anabolatorsken97
Det är allmänt känt att bänkpress är en värdelös övning för utvecklingen av estetiskt snygga bröst. Bara nybörjare och tards som fortfarande tror rak bänk ger bra resultat.
Hosta upp bevisen istället för att snacka, pysen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in