2017-03-20, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spirates
Ny på träning. Jag kan tycka att det är gött att köra bänk, men hur bra är det egentligen?

När man kör bänk man man aldrig köra 100% ifall man inte har en spotter. Man måste alltid köra relativt säkert så att man inte tar en rep för mycket så att man inte orkar upp igen.
Jämfört med de flesta maskiner, där gör det inget att du inte klarar sista reppet, du kan bara släppa liksom. Känns som att man kan ta ut sig mer och därav få bättre träning ifall man kör detta istället för bänk. Ändå är bänken den typ kändaste "övningen" varför?

Det är inte alls nödvändigt att köra 100% (vilket jag antar betyder fail) för att få bra träningseffekt, så om det är ditt huvudargument mot bänkpress så kan du vara lugn.

Att träna till 100% kan ha sin betydelse det också men inga idrottsmän inom någon sport tar ut sig till 100% i varje träningspass, de skulle bli övertränade och skadade på nolltid. Det är bara nybörjare inom styrketräning som håller på på det sättet.
Citera
2017-03-20, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av j89ohan
Hantlarna är bara släppa men hur många bänkar sådana vikter att man har problem att hälla av vikterna?
Kör man hantel kan det ju snappa om man kör för tungt dock
Citera
2017-03-20, 08:36
Medlem
Fortsätt med bänkpress. Givetvis ska du inte köra med lås på sidorna. Du behöver ingen spotter i bänkpress om du inte ska göra ettor. Men på de passen kan du ta hjälp av någon eller så hoppar du över de och gör en trea eller dylikt.
Citera
2017-03-20, 09:44
Medlem
Bänkpressen är extremt underskattad. Jag hade en period där jag bara körde hantelpress.

Efter att jag la in bänken ökade jag mycket snabbare. Även i hantelpress.

Du klarar dig seriöst på 4 stycken övningar. Mark, knäböj, militärpress och bänk. Kör 5x5 i dessa övningar ett år och du kommer vara starkare än 99% på ditt gym.
Citera
2017-03-20, 09:57
Medlem
lucifersatans avatar
Bänkpress är ju självklart överskattad. Visst en jättebra övning, men militärpress är bättre övning. I militärpress står man upp och använder hela kroppen, dessutom kan man inte förkorta lyftvägen genom att brygga skitmycket. Bänk är en muskel i princip och en del bryggar så lyftvägen blir några cm. Alla vet vad bänk är, det är den första övningen man lär sig namnet på. Men hur funktionell är den egentligen? Hur ofta ligger man ner och pressar? Känns som den är populär bara pga det är en tävlingsgren.
Citera
2017-03-20, 10:13
Medlem
jugbandbluess avatar
lär dig välta av viktplattorna, eller om du skäms för det att rulla ned stången mot låren. kör du riktigt tungt ska du givetvis ha en spotter

bänkpress går lite i perioder för mig, kör nästan bara muskelunderhåll nu. hantelpress sen smalbänk sen rena tricepsövningar. tidseffektivt men lite trist förstås
Citera
2017-03-20, 11:26
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
Helt sant.

Man behöver inte ens ha folk omkring. Jag brukar skippa att sätta på klammrarna (behövs verkligen inte på bänk) och skulle man faila är det bara vicka av viktskivorna. Har förstås hänt flera gånger, den som ej har varit med om detta har inte gymmat ordentligt

Grattis, då har du en perfekt teknik utan minsta obalans i längd- eller höjdled. Många nybörjare däremot, däribland jag, har svårt att få till symmetriskt perfekta lyft och då funkar det inte att köra utan lås. Så fort stången tippar en aning så glider vikterna ned och så är det kört.

Citat:
Ursprungligen postat av get.chomp
Har failat bänkpress flera gånger.
Rullar då ner stången försiktigt till höften för att sedan stå upp och lägga ner vikten.
https://youtu.be/xkwp_dNTNtc?t=1m31s

Så gör jag om jag gör misstaget att inte bryta i tid utan tänker "bara ett rep till". Men hur länge är det möjligt att släppa ned stången på bröstet och rulla ned den till höften? Upp till 100 kg, har jag hört.

Ett powerrack med pinnar borde vara det absolut bästa, finns dock inte på mitt gym tyvärr.
Citera
2017-03-20, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lucifersatan
Bänkpress är ju självklart överskattad. Visst en jättebra övning, men militärpress är bättre övning. I militärpress står man upp och använder hela kroppen, dessutom kan man inte förkorta lyftvägen genom att brygga skitmycket. Bänk är en muskel i princip och en del bryggar så lyftvägen blir några cm. Alla vet vad bänk är, det är den första övningen man lär sig namnet på. Men hur funktionell är den egentligen? Hur ofta ligger man ner och pressar? Känns som den är populär bara pga det är en tävlingsgren.
Ändå försvann den ur OS då folk "fuskade" skitmycket.
Citera
2017-03-20, 12:05
Medlem
lucifersatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Ändå försvann den ur OS då folk "fuskade" skitmycket.

Det har iallafall varit en olympisk gren vilket nog bänkpress aldrig kommer bli. Men jag förstår vad du menar, går ju fuska i militär också.
Citera
2017-03-20, 12:08
Medlem
Citat:
Det har iallafall varit en olympisk gren vilket nog bänkpress aldrig kommer bli. Men jag förstår vad du menar, går ju fuska i militär också.
Bänk är väl det för handikappade? Paralympics förvisso men ändå.
Här finns lite text och bilder på hur militärpressen fuskades med.
http://library.la84.org/SportsLibrary/JSH/JSH2001/JSH2803/JSH2803d.pdf
Citera
2017-03-20, 12:17
Medlem
PingPongZongs avatar
Citat:

Och hur ofta pressar du saker rakt ovanför huvudet? Förutom när du gör det genom skivstång eller hantlar. Och det folk säger vara militärpress är oftast pushpressar- Kanske det du menar när du säger att det används så mkt av kroppens muskler för att utföra övningen.

Är väl sen olika vad man tränar för. En del vill kunna lyfta mkt på gymmet, tävling, sen finns det ju folk som vill vara bra på bära matkassar, lyfta stenar i skogen, ja jag vettefan vad nu folk ska vara starka för. Sen finns det dom som jag, som enbart vill bygga muskler. Det genom lyfta tungt, men med muskelkontakt. Och då är bänkpress en superövning för överkropp.

Fast måste ju ändå skriva att bänkpress är överskattad. Inte för att det är en dålig övning. Men det är ju den ENDA övning ALLA vet vad det är för något lyft och det ENDA folk vill veta vad man maxar i.

Men det är inte max som är det intressanta för mig, träna med maxvikter.

Började med 100kg två blå 20kg på varje sida.

Kinesbänk 110kg tre gulingar på varje sida.

lätt svenskbänk 120kg två gula en blå på varje sida.

Tung svenskbänk 130kg två blå en gul på varje sida.

Ja vad ska man kalla 140kg? tre blå på varje sida. Är här man börjar överjävligt grov vid bra utförande och runt 8or. Sen för att når till dessa kör man små rödingar

Mitt mål är fyra blå på varje sida dvs 180kg. Men kommer nog aldrig reppa 8or på det. Men huvudsaken man är grov.
Citera
2017-03-20, 13:36
Medlem
Lyssna inte på folk här inne.

Bänkpress är grymt överskattat om du letar efter bra form på dina muskler som tjejer smälter för. Tävlar du däremot är det en annan femma.

Bara gå runt på seriösa bodybuilderforum och säg att du gillar bänkpress. Du kommer bli utskrattad.

Sne bänkpress/hantelpress all the way om du vill ha estetiskt tilltalande bröstmuskler.

Sne bänk/hantlar
Dips med/utan vikt för bröst (luta dig fram)
1-2 isoleringsövningar

Mer behöver du inte. Hade en period där jag var ny och körde bänkpress ofta efter att ha blivit lurade av liknande tomtar som finns här.

Du kommer öka i styrka och dina nedre bröst blir mer utvecklade än dina över vilket kommer göra att det ser ut som du har hängpattar. Speciellt efter du lagt av med träning och/eller steroider.

Kolla Scooby på youtube, så kommer dina bröst se ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in