Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-28, 14:29
  #73
Medlem
-TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Det bör sägas att förekommande på Lexbase, ej behöver betyda att man är dömd för brott.
Att man kan förekomma på Lexbase utan att vara kriminell är en myt som främst de kriminella själva försöker odla.
Nu tror inte jag att "Ettsjutretton" förekommer på Lexbase men jag är nyfiken på hur du motiverar ditt påstående?
Citera
2017-02-28, 14:36
  #74
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -TheRiddle-
Att man kan förekomma på Lexbase utan att vara kriminell är en myt som främst de kriminella själva försöker odla.
Nu tror inte jag att "Ettsjutretton" förekommer på Lexbase men jag är nyfiken på hur du motiverar ditt påstående?
Jag har inga belägg för det jag påstår utöver det jag läst, och tagit för sanning. Att man finns med på Lexbase om man t. ex. varit part i ett tvisteärende.
Skulle man överklaga böter eller liknande antar jag att man också skulle finnas på Lexbase som "skyldig", om mål går upp i tingsrätt och man förlorar? I detta fall kan man förvisso ses som "skyldig" eller "dömd".
Jag har inga källor för mitt påstående i förra posten och kanske har jag fel?

Tillägg: Hittade detta inlägg, som jag kan ha läst någon gång och fått min uppfattning ifrån: https://www.flashback.org/sp47235842

Ursäkta OT. Nu är detta fel tråd men hade varit intressant att få klarhet i "Lexbase-frågan".
__________________
Senast redigerad av Ettsjutretton 2017-02-28 kl. 14:44.
Citera
2017-02-28, 14:50
  #75
Medlem
-TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Jag har inga belägg för det jag påstår utöver det jag läst, och tagit för sanning. Att man finns med på Lexbase om man t. ex. varit part i ett tvisteärende.
Skulle man överklaga böter eller liknande antar jag att man också skulle finnas på Lexbase som "skyldig", om mål går upp i tingsrätt och man förlorar? I detta fall kan man förvisso ses som "skyldig" eller "dömd".
Jag har inga källor för mitt påstående i förra posten och kanske har jag fel?

Tillägg: Hittade detta inlägg, som jag kan ha läst någon gång och fått min uppfattning ifrån: https://www.flashback.org/sp47235842

Ursäkta OT. Nu är detta fel tråd men hade varit intressant att få klarhet i "Lexbase-frågan".
OK då förstår jag. Jo det är riktigt att Lexbase tidigare även listat människor som varit part i en rättstvist, huruvida man gör det idag är jag osäker på. Men när man gjorde det så fanns där en markering för att listningen gällde en ekonomisk rättstvist.
Så är inte fallet med mördarens dotter Angelica Holm utan hon förekommer därför att hon också är kriminell och dömd för brott.

https://lexbase.se/personsok?Search%...5Bcity%5D=&_=&


Tillägg:
I det FB-inlägget du länkar till påstår den skribenten att även brottsoffer kommer upp på Lexbase. Detta är helt FEL, det är jag helt 100% säker på. Däremot kan ett brottsoffer som också är dömd som GM bli "förekommande" på LB, givetvis.
__________________
Senast redigerad av -TheRiddle- 2017-02-28 kl. 15:05.
Citera
2017-02-28, 14:52
  #76
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -TheRiddle-
OK då förstår. Jo det är riktigt att Lexbase tidigare även listat människor som varit part i en rättstvist, huruvida man gör det idag är jag osäker på. Men när man gjorde det så fanns där en markering för att listningen gällde en ekonomisk rättstvist.
Så är inte fallet med mördarens dotter Angelica Holm utan hon förekommer därför att hon också är kriminell och dömd för brott.
Tack för information. Vet du i. s. f. vad för brott denna person är dömd för?
Citera
2017-02-28, 14:57
  #77
Medlem
-TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Tack för information. Vet du i. s. f. vad för brott denna person är dömd för?
Tyvärr nej.
Citera
2017-02-28, 16:20
  #78
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kommer GM att avhålla sig från bl. a. alkoholmissbruk?

Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Håller med om att det är både vidrigt och skrämmande. Artikeln är en sådan jag aldrig glömt. Rubriken i stora svarta bokstäver: "Jag njöt av att mörda henne"

Jag undrar också hur han fungerar i dag. Enligt Levander var alkohol det enda som behövdes för att mannen skulle bli "mordisk". Jag antar att detsamma gäller fortfarande?

Fruktansvärt att läsa.

Vi får verkligen hoppas att denne GM inte kommer att begå ytterligare mord eller andra grova våldsbrott när han väl är helt och hållet frisläppt.

Tyvärr känner jag mig i högsta grad osäker på att så inte kan ske igen. Så länge han avhåller sig från t. ex. alkohol tror jag inte att det är någon risk men hur blir det om han tar sig en duktig tår på tand?

Även denne GM erhöll hjärnskador bl. a. p. g. a. att sniffa thinner:

Mordet i Orsa 1972.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-02-28 kl. 16:23.
Citera
2017-02-28, 17:01
  #79
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Fruktansvärt att läsa.

Vi får verkligen hoppas att denne GM inte kommer att begå ytterligare mord eller andra grova våldsbrott när han väl är helt och hållet frisläppt.

Tyvärr känner jag mig i högsta grad osäker på att så inte kan ske igen. Så länge han avhåller sig från t. ex. alkohol tror jag inte att det är någon risk men hur blir det om han tar sig en duktig tår på tand?

Även denne GM erhöll hjärnskador bl. a. p. g. a. att sniffa thinner:

Mordet i Orsa 1972.
Intressant koppling till Orsa-fallet. Likt Lars Börje Nerén njöt även Sandahls baneman under själva mördandet. Men efter några dagar drabbades de båda av "Ågren".
Sandahls mördare hade berusat sig innan dådet. Nerén hade också berusat sig vid båda sina mord.

F. ö. vet vi ju hur det gick för Lars Börje Nerén i frihet, trots många chanser.
Citera
2017-02-28, 19:36
  #80
Medlem
Skaraborg2s avatar
En del gemensamma nämnare.

Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Intressant koppling till Orsa-fallet. Likt Lars Börje Nerén njöt även Sandahls baneman under själva mördandet. Men efter några dagar drabbades de båda av "Ågren".
Sandahls mördare hade berusat sig innan dådet. Nerén hade också berusat sig vid båda sina mord.

F. ö. vet vi ju hur det gick för Lars Börje Nerén i frihet, trots många chanser.

Jag kom direkt att tänka på Nerén då det framkom att GM i Vetlanda ansåg att det var rena njutningen när han begick mordet på Jennie Sandahl. Båda dessa personer verkar ha haft en del gemensamt. "Njutningen" och att sniffa.

Ja vi vet hur det gick för Nerén.
Citera
2017-02-28, 19:42
  #81
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Tack för information. Vet du i. s. f. vad för brott denna person är dömd för?
AH är dömd för narkotikasmuggling.

Eksjö tingsrätt målnr: B 1254-09
__________________
Senast redigerad av Aurora Borealis 2017-02-28 kl. 19:53.
Citera
2017-02-28, 19:53
  #82
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
Narkotikasmuggling.

Eksjö tingsrätt målnr: B 1254-09
Stort tack, Aurora Borealis. Det var trist att dottern, likt sin far, utvecklat ett "intresse" för berusningsmedel.
Citera
2017-02-28, 19:53
  #83
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tråkig och trist information.

Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
Narkotikasmuggling.

Eksjö tingsrätt målnr: B 1254-09

Stort tack för den uppgiften Aurora. Du levererar hela tiden.

Där ser man. Det var verkligen en intressant uppgift även om det var en tråkig sådan.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-02-28 kl. 19:55.
Citera
2017-03-20, 15:56
  #84
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Karl STEFAN Holm, f. 1963-02-12, dömdes till livstids fängelse för mordet på Jennie Sandahl.

Utdrag ur domen:
Citat:
...
Medan han tittade på text-TV fick han en "knäpp i huvudet". Han fick plötsligt lust att döda en människa. Det hade ingen betydelse om det var en man eller kvinna. Han gick ut på stan i syfte att söka upp en person att döda.
...
Han begav sig till centrala Vetlanda men hittade inte något lämpligt offer.
...
Han kom då att tänka på att Jennie Sandahl bodde i huset intill och bestämde sig för att ta livet av henne om hon var hemma. Han hade en kamrat som bodde i samma hus, och han besökte ofta kamraten. Vid besöken hade han träffat på Jennie Sandahl två eller tre gånger. Han kände henne inte närmare men tyckte att hon verkade vara trevlig.
...
Han fick en idé om att han ville se hennes kropp och klädde delvis av henne. Han tog på hennes bröst och vagina. Det fanns blod vid hennes näsa. Han tog ett par strumpor och torkade bort fingeravtryck, som han kunde ha avsatt i lägenheten.
...
Medan han utförde dådet upplevde han en känsla av makt. Det var som "en kick". Han hade lustkänslor från det han först tog strypgreppet på henne till dess hon dog. Därefter kände han ingenting särskilt förrän han vaknade på morgonen nästa dag.
...

Ur psykologutredningen:
Citat:
Stefan Holm, som primärt är normalbegåvad, har haft en mycket svår uppväxttid. Föräldrarna avled tidigt. I de följande barnhems- och fosterhemsplaceringarna har han känt sig mindervärdig, utlämnad, ensam och utan existensberättigande. Han hade hyperaktivitetssyndrom, beteendestörningar och fobiska besvär redan som barn. Dessutom tillkommer ett extremt tidigt och ihållande missbruk som som så småningom lett fram till att hans intellektuella kapacitet kraftigt reducerats och hans känslomässiga utveckling stagnerat, varför personlighetsutvecklingen aldrig kommit längre än till en konkret, elementär och primitiv nivå, som sammantagen med utveckling av en kriminell identitet gjort att man idag ser allvarlig personlighetsstörning med framför allt antisociala förtecken. Risken för återfall i brottslighet bedöms som mycket stor.

TR-dom och stämningsansökan: https://minfil.org/18b4y7babe/stefanholm.pdf
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback