Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-05-29, 14:39
  #61
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tidsbestämt eller inte?

Citat:
Ursprungligen postat av RunkandeConny
Så vart det dags igen: http://www.vetlandaposten.se/artikel...bestamt-straff

Tack för länken. Vi får se hur det går om han kommer att få tidsbestämt eller inte. Om jag skall gissa på hur det kan gå, så kan han nog ev. ha vissa möjligheter att få detta den här gången.
Citera
2015-03-10, 13:33
  #62
Medlem
Finns inget annat jag önskar mer än att detta aldrig hade hänt, ofta undrar jag hur det hade varit om Jennie fortfarande varit vid liv. Har känt så mycket hat till min pappa för att gjorde nått så hemskt! Den dagen han kommer ut så kommer jag inte ha en lugn stund, alltid kommer jag vara rädd för att nått hemskt kommer att hända igen.. Jag önskar INGEN oavsett vad att förlora en anhörig,vän mm. Sorgen som finns i mig för henne och hennes familj går inte att beskriva i ord. Kommer aldrig kunna göra att dom får sin dotter tillbaka, hur mycket jag önskar det. Jag har så många gånger velat skicka blommor och ett kort till dem. Men dem hatar oss lika mycket som dom hatar min pappa. Allt jag kan göra nu för min egna familj är att ta avstånd från honom, be till gudarna att det inte händer en gång till.



Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Nu återstår det väl att se hur han fungerar i samhället där frestelser med droger etc. finns. Det kan väl inte vara helt jävla lätt att komma ut och starta om ett nytt liv när man suttit inne så länge tänker jag. Sedan funderar jag lite på hans tidigare oerhört omfattande beslatningsresiter med väldigt grova brott som rån etc. det vore ju bra om allt det härrör till hans drogberoende och att han blir som en ny människa som drogfri i samhället, men risken finns ju att annan bakomliggande (empati) störning finns tänker jag. Men jag nå säga att jag imponeras av hur du försvarar din pappa så totalt. Dock måste du förstå att för Jennies anhöriga är de där 12 åren ingenting som läker såren, utan sannolikt tvärtom, man lider något helvetiskt när man fantisera om hur den döda personen hade levt idag om hon fått leva. Hon kanske haft ett bra jobb, barn och tillfört samhälllet annat. De är inget som kan återfås. Du kan återfå din pappa- kanske i bra skick och ni kan börja om på nytt. Men Jennie är borta för alltid. Att ta någon annans liv är det allra värsta brott man kan begå och de flesta gör det inte ens drogpåverkade.


Tyvärr har din pappa mycket att bevisa innnan han kan ses som en fullvärdig samhällsmedborgare och inte bara parasit.
Citera
2015-03-10, 15:26
  #63
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagarhansdotter
Finns inget annat jag önskar mer än att detta aldrig hade hänt, ofta undrar jag hur det hade varit om Jennie fortfarande varit vid liv. Har känt så mycket hat till min pappa för att gjorde nått så hemskt! Den dagen han kommer ut så kommer jag inte ha en lugn stund, alltid kommer jag vara rädd för att nått hemskt kommer att hända igen.. Jag önskar INGEN oavsett vad att förlora en anhörig,vän mm. Sorgen som finns i mig för henne och hennes familj går inte att beskriva i ord. Kommer aldrig kunna göra att dom får sin dotter tillbaka, hur mycket jag önskar det. Jag har så många gånger velat skicka blommor och ett kort till dem. Men dem hatar oss lika mycket som dom hatar min pappa. Allt jag kan göra nu för min egna familj är att ta avstånd från honom, be till gudarna att det inte händer en gång till.

Ingenting är ju ditt fel och du har ju inget att be om ursäkt för. Du är ju också ett offer i det här. Jag vet inte, men antagligen hatar mordoffrets familj inte dig heller. Kanske är det ändå inte en bra ide att ta direkt kontakt via brev och blommor om de inte önskar bli påminda, men i grund och botten bör du nog ta ett beslut om det från vad du känner att du vill göra. Mer är svårt för någon människa att göra.
Citera
2015-03-11, 14:39
  #64
Medlem
Skaraborg2s avatar
Du har ingen anledning att be om ursäkt!

Citat:
Ursprungligen postat av jagarhansdotter
Finns inget annat jag önskar mer än att detta aldrig hade hänt, ofta undrar jag hur det hade varit om Jennie fortfarande varit vid liv. Har känt så mycket hat till min pappa för att gjorde nått så hemskt! Den dagen han kommer ut så kommer jag inte ha en lugn stund, alltid kommer jag vara rädd för att nått hemskt kommer att hända igen.. Jag önskar INGEN oavsett vad att förlora en anhörig,vän mm. Sorgen som finns i mig för henne och hennes familj går inte att beskriva i ord. Kommer aldrig kunna göra att dom får sin dotter tillbaka, hur mycket jag önskar det. Jag har så många gånger velat skicka blommor och ett kort till dem. Men dem hatar oss lika mycket som dom hatar min pappa. Allt jag kan göra nu för min egna familj är att ta avstånd från honom, be till gudarna att det inte händer en gång till.

Förstår så väl att du känner på detta sätt.

Mycket både tragiskt och trist för dig med tanke på vad din pappa har gjort. Du är ju hans dotter. Dock så har ju du inget med detta att göra. Du deltog ju inte. Du skall inte be om ursäkt för vad din pappa gjorde och är det någon som skall be om ursäkt så är det han.

Han får stå för vad han har gjort och leva med detta resten av sitt liv.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-03-11 kl. 14:41.
Citera
2017-02-22, 19:31
  #65
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Örebro tingsrätt har omvandlat GM:s livstidsstraff till 27 års fängelse. Han kan därmed släppas fri tidigast juni i år.

Källa: SVT #livstid http://pejl.svt.se/livstid/
Citera
2017-02-22, 22:03
  #66
Medlem
-TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Örebro tingsrätt har omvandlat GM:s livstidsstraff till 27 års fängelse. Han kan därmed släppas fri tidigast juni i år.

Källa: SVT #livstid http://pejl.svt.se/livstid/
Han har redan en adress utanför murarna och är sannolikt mestadels redan på fri fot. Livstid my ass...
(karl) Stefan Holm
Lysfalla 227
713 91 Nora

Telefonnummer:
070-190 36 65

En ratsitlänk så vi kan ha lite koll på fanskapet.
https://www.ratsit.se/19630212-Karl_...w3FZqzv714V2IE

Även dottern hans är dömd för brottslighet och förekommer på Lexbase, äpplet faller inte långt från trädet....

https://lexbase.se/personsok?Search%...5Bcity%5D=&_=&
Citera
2017-02-22, 22:17
  #67
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -TheRiddle-
Han har redan en adress utanför murarna och är sannolikt mestadels redan på fri fot. Livstid my ass...
(karl) Stefan Holm
Lysfalla 227
713 91 Nora

Telefonnummer:
070-190 36 65

En ratsitlänk så vi kan ha lite koll på fanskapet.
https://www.ratsit.se/19630212-Karl_...w3FZqzv714V2IE

Även dottern hans är dömd för brottslighet och förekommer på Lexbase, äpplet faller inte långt från trädet....

Det bör sägas att förekommande på Lexbase, ej behöver betyda att man är dömd för brott.
Citera
2017-02-27, 18:48
  #68
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Expressen publicerade 1999-08-06 en artikel där de citerade GM:s egna ord från polisförhören. En mycket skrämmande artikel om mannen som snart blir fri. Den visar vad som rörde (rör?) sig i denna mycket otäcka lustmördares sinne. Nedan följer utdrag:
Citat:
-Mordet på Jennie Sandahl, 19, var en ren njutning.
Det säger den 36-årige tvåbarnspappan som åtalats och erkänt mordet.
-Jag hade ögonkontakt med henne hela tiden - ändå tills hon dog och slöt ögonen.

...
Morddagen, den 1 juni, började 36-åringen med kaffe och whisky.
...
-Det sa "klick" och jag fick en stark lust att döda någon, berättar han i polisförhören.
Han var helt klar i huvudet när han gav sig ut på en planlös vandring i Vetlanda.
...
Det enda han var säker på var att han skulle döda någon - vem som helst.
-Tanken kändes inte fel. Jag ifrågasatte den aldrig, säger han.
Han stannade till utanför det hyreshus som Jennie Sandahl bodde i.
...
Han tände en cigarett och bestämde sig:
-Det är Jennie jag ska döda.
...
Allt var som vanligt när 36-åringen ringde på lägenhetsdörren och frågade om han fick låna telefonen.
Hon släppte in honom och räckte över den trådlösa telefonen. Då sa han:
-Kan du ta av dig kläderna?
Han såg att hon blev rädd, och han kastade sig över henne.
...
Hon kämpade förtvivlat och vädjade för sitt liv. Han sa åt henne att hon skulle hålla käften eftersom hon ändå skulle dö. Och han beordrade henne att se honom i ögonen:
-Det höjde känslan i dödandet att se henne i ögonen. Jag kände en fruktansvärd makt, säger han.
...
-Jag var upprymd, fick en kick. Men jag var inte sexuellt upphetsad, säger han.
Känslan av njutning varade så länge han var kvar i lägenheten. När han gick därifrån dolde han hennes huvud med kläder:
-Det såg så otäckt ut.
I en senare del av artikeln uttalar sig professor Sten Levander om Sandahls mördare. Han menar att GM ådragit sig hjärnskador genom sitt långvariga missbruk. Han började sniffa thinner som sjuåring och övergick senare till att dricka alkohol och injicera amfetamin.
Det framgår också att GM vid ett tidigare tillfälle försökt leva ut sin dröm om att strypmörda en kvinna, men att han vid det tillfället lyckades besinna sig och släppa taget.
Citera
2017-02-27, 20:11
  #69
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vidrigt att läsa.

Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Expressen publicerade 1999-08-06 en artikel där de citerade GM:s egna ord från polisförhören. En mycket skrämmande artikel om mannen som snart blir fri. Den visar vad som rörde (rör?) sig i denna mycket otäcka lustmördares sinne. Nedan följer utdrag:

I en senare del av artikeln uttalar sig professor Sten Levander om Sandahls mördare. Han menar att GM ådragit sig hjärnskador genom sitt långvariga missbruk. Han började sniffa thinner som sjuåring och övergick senare till att dricka alkohol och injicera amfetamin.
Det framgår också att GM vid ett tidigare tillfälle försökt leva ut sin dröm om att strypmörda en kvinna, men att han vid det tillfället lyckades besinna sig och släppa taget.

Fy f*n vad vidrigt att läsa:

"-Mordet på Jennie Sandahl, 19, var en ren njutning.
Det säger den 36-årige tvåbarnspappan som åtalats och erkänt mordet.
-Jag hade ögonkontakt med henne hela tiden - ändå tills hon dog och slöt ögonen."


Med andra ord en mycket farlig man p. g. a. sina hjärnskador. Hur fungerar han numera efter att ha varit frihetsberövad under många år?

BO hade idag varit en 37-årig kvinna om hon hade fått levat.
__________________
Senast redigerad av Skaraborg2 2017-02-27 kl. 20:14.
Citera
2017-02-27, 20:18
  #70
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Fy f*n vad vidrigt att läsa:

"-Mordet på Jennie Sandahl, 19, var en ren njutning.
Det säger den 36-årige tvåbarnspappan som åtalats och erkänt mordet.
-Jag hade ögonkontakt med henne hela tiden - ändå tills hon dog och slöt ögonen."


Med andra ord en mycket farlig man p. g. a. sina hjärnskador. Hur fungerar han numera efter att ha varit frihetsberövad under många år?

BO hade idag varit en 37-årig kvinna om hon hade fått levat.
Håller med om att det är både vidrigt och skrämmande. Artikeln är en sådan jag aldrig glömt. Rubriken i stora svarta bokstäver: "Jag njöt av att mörda henne"

Jag undrar också hur han fungerar i dag. Enligt Levander var alkohol det enda som behövdes för att mannen skulle bli "mordisk". Jag antar att detsamma gäller fortfarande?
Citera
2017-02-28, 12:46
  #71
Medlem
Smultronstallets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Håller med om att det är både vidrigt och skrämmande. Artikeln är en sådan jag aldrig glömt. Rubriken i stora svarta bokstäver: "Jag njöt av att mörda henne"

Jag undrar också hur han fungerar i dag. Enligt Levander var alkohol det enda som behövdes för att mannen skulle bli "mordisk". Jag antar att detsamma gäller fortfarande?

Levander har en förkärlek för att uttala sig om människor han aldrig träffat.
Eftersom det betecknas som lustmord är det inte otroligt att det kan hända igen även utan droger eftersom GM har hjärnskador.
Citera
2017-02-28, 12:49
  #72
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smultronstallet
Levander har en förkärlek för att uttala sig om människor han aldrig träffat.
Eftersom det betecknas som lustmord är det inte otroligt att det kan hända igen även utan droger eftersom GM har hjärnskador.
Du har rätt angående Levander. Han hörs dock allt mer sällan nu för tiden.
I artikeln påstår han att mordet på Jennie Sandahl inte var något lustmord, trots mördarens egna ord. Enligt Levander var det helt och hållet relaterat till alkohol. Levander menar att GM har en slags Dr. Jekyll och Mr. Hyde-personlighet som slår om då han intar alkohol eller droger.
Levander kan säkert ha rätt i detta men det ena utesluter knappast det andra i detta fallet?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback