2017-03-20, 14:18
Medlem
Fenjal888s avatar
Man får tänka på att vi alla ha lite olika anatomi, våra muskelfästen är inte HELT identiska. Således passar bänkpress väldigt bra för vissa, inte alls för andra. Känns bänkpress bra och du får bra kontakt, då är det bra. Känns det inte bra kan du öva lite teknik, men får du inte ihop det så är det lönlöst att tryna med övningen. Att säga att övning X är överlägsen för Y utan mer belägg än att "det är så" är helt idiotiskt.

Ett måste är det absolut inte, det finns massvis med substitut.
Citera
2017-03-20, 14:22
Medlem
TransitGlorias avatar
Vad som är överskattat är att bänka med dålig teknik så att axlarna pajar.

Det tog mig ett tag, men nu har jag lärt mig att göra lyftet så tekniskt korrekt som möjligt istället för att bli viktkåt och lasta på så mycket som möjligt som ett äkta gym-cp. Om tekniken failar tar jag bort vikt istället.

Fötterna i marken, rejäl svank, rumpa och axlar mot bänken, spända lats, skulderblad fixerade nedåt och bakåt, "bryt av" stången under lyftet samt avspända traps. Vid behov kör jag gummiband mellan bänk och stång.

Tycker personligen det ger fan så mycket mer än att bara kötta upp stången och efteråt undra varför bröstövningen resulterar mer som smärta i rotator/traps än blodfyllda darrande pecs.

Har förvisso axelproblematik sedan länge men jag misstänker att fler än jag skulle må bra av bättre bänkteknik. Ser de "professionella" byggarna på mitt gym göra våld på sig själva hela tiden med att lyfta upp fötterna medan de bänkar…
Citera
2017-03-20, 14:42
Medlem
Tycker det är roligt att de bara verkar vara massa svaga jävlar som tycker bänk är överskattat. Lite som när tjockisar snackar om att köra diet är överskattat. Personligen tycker jag snebänk är bättre, men kör alltid bänk också.

Skit i ha clips på sidan så är de bara hälla av vikterna. Eller så kör ni i en powercage som alla gym har där ni kan sätta upp så ni kan släppa vikterna utan problem. Roll of shame fungerar också, har rullat 140 kg och fick bara lite blåmärken på höftbenet. Kör hantlar i värsta fall.
Citera
2017-03-20, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anabolatorsken97
Lyssna inte på folk här inne.

Bänkpress är grymt överskattat om du letar efter bra form på dina muskler som tjejer smälter för. Tävlar du däremot är det en annan femma.

Bara gå runt på seriösa bodybuilderforum och säg att du gillar bänkpress. Du kommer bli utskrattad.

Sne bänkpress/hantelpress all the way om du vill ha estetiskt tilltalande bröstmuskler.

Sne bänk/hantlar
Dips med/utan vikt för bröst (luta dig fram)
1-2 isoleringsövningar

Mer behöver du inte. Hade en period där jag var ny och körde bänkpress ofta efter att ha blivit lurade av liknande tomtar som finns här.

Du kommer öka i styrka och dina nedre bröst blir mer utvecklade än dina över vilket kommer göra att det ser ut som du har hängpattar. Speciellt efter du lagt av med träning och/eller steroider.

Kolla Scooby på youtube, så kommer dina bröst se ut.
Kan du länka bilder på biffiga bröst som är snygga?
Citera
2017-03-20, 15:06
Medlem
Suprahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anabolatorsken97
Lyssna inte på folk här inne.

Bänkpress är grymt överskattat om du letar efter bra form på dina muskler som tjejer smälter för. Tävlar du däremot är det en annan femma.

Bara gå runt på seriösa bodybuilderforum och säg att du gillar bänkpress. Du kommer bli utskrattad.

Sne bänkpress/hantelpress all the way om du vill ha estetiskt tilltalande bröstmuskler.

Sne bänk/hantlar
Dips med/utan vikt för bröst (luta dig fram)
1-2 isoleringsövningar

Mer behöver du inte. Hade en period där jag var ny och körde bänkpress ofta efter att ha blivit lurade av liknande tomtar som finns här.

Du kommer öka i styrka och dina nedre bröst blir mer utvecklade än dina över vilket kommer göra att det ser ut som du har hängpattar. Speciellt efter du lagt av med träning och/eller steroider.

Kolla Scooby på youtube, så kommer dina bröst se ut.

Allvarligt talat, av ditt användarnamn att döma har du maximalt tränat i 4 år, om ens det. Allt du säger är skit.

Sne bänk/press tar mer axlar än bröst. Bröst är en muskel och kan således antingen få kontakt eller inte, du kan inte träna olika delar av muskeln.

Dips är en värdelös övning för bröst. Till att börja med är skaderisken hög och lämpar sig enbart för folk som ska tävla i just dips.
Om man nu ska envisas med att köra övningen bör den läggas in i i ett bröstpass med avslutning triceps då den tar mer triceps än bröst.

"nedre bröst"

Om du vill bemöta detta ber jag dig att lägga upp en bild på dagsformen, jag gör gärna detsamma.

Topic

Bänk är snarare en underskattad övning. Otroligt bra basövning för bröstmuskulaturen som bör inleda varje bröstpass.
Citera
2017-03-20, 15:51
Medlem
Suprahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TransitGloria
Vad som är överskattat är att bänka med dålig teknik så att axlarna pajar.

Det tog mig ett tag, men nu har jag lärt mig att göra lyftet så tekniskt korrekt som möjligt istället för att bli viktkåt och lasta på så mycket som möjligt som ett äkta gym-cp. Om tekniken failar tar jag bort vikt istället.

Fötterna i marken, rejäl svank, rumpa och axlar mot bänken, spända lats, skulderblad fixerade nedåt och bakåt, "bryt av" stången under lyftet samt avspända traps. Vid behov kör jag gummiband mellan bänk och stång.

Tycker personligen det ger fan så mycket mer än att bara kötta upp stången och efteråt undra varför bröstövningen resulterar mer som smärta i rotator/traps än blodfyllda darrande pecs.

Har förvisso axelproblematik sedan länge men jag misstänker att fler än jag skulle må bra av bättre bänkteknik. Ser de "professionella" byggarna på mitt gym göra våld på sig själva hela tiden med att lyfta upp fötterna medan de bänkar…

Och återigen ett felaktigt tips. Att svanka gör att en större del av tyngden förflyttas till axelpartiet.
Citera
2017-03-20, 15:55
Medlem
TransitGlorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suprah
Och återigen ett felaktigt tips. Att svanka gör att en större del av tyngden förflyttas till axelpartiet.

Förklara gärna hur det går till, om man dessutom tillämpar den övriga tekniken jag beskrev.
Citera
2017-03-20, 16:48
Medlem
Suprahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TransitGloria
Förklara gärna hur det går till, om man dessutom tillämpar den övriga tekniken jag beskrev.

http://www.muscles.se/bankpress-den-stora-guiden-till-en-perfekt-bankpress/

"Dina fötter ska vara brett isär för att öka stabiliteten. Fötterna ska stå platt mot golvet med vikten på hälarna och benen lodräta mot golvet. Detta hindrar dig från att svanka för mycket med ländryggen."
Citera
2017-03-20, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Jag vet inte vad du tar i bänk men det är inga större problem att köra till fail så länge man inte är själv på gymmet. Man dör inte av att ha 100 kg på bröstet i en minut och finns det folk inom synhåll som ser dig faila kommer de springa och hjälpa dig direkt.

Tappat 140kg (krokig stång) studsade på underarmarna ner på magen, tyckte mig känna stången i ryggraden. 120kg (krokig stång igen) okoncentrerad uppvärmning stången snodde sig och föll ner snett över bröstet upp mot pannan. Lärdom, kontrollera alltid att stången är rak sen är det bara att köra, orkar man inte så rulla den på magen (går ej med minsta gnutta fett på magen) mot höften och res dig upp, kör utan lås tippa vikterna i sidledes.
Citera
2017-03-20, 17:47
Medlem
TransitGlorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suprah
http://www.muscles.se/bankpress-den-stora-guiden-till-en-perfekt-bankpress/

"Dina fötter ska vara brett isär för att öka stabiliteten. Fötterna ska stå platt mot golvet med vikten på hälarna och benen lodräta mot golvet. Detta hindrar dig från att svanka för mycket med ländryggen."

Och vad har detta att göra med ditt påstående, att svank vid bänk skulle belasta axlarna för mycket?

Självklart ska man inte svanka FÖR MYCKET, och det har ingen i tråden heller rekommenderat.

Har du något menigsfullt att tillföra istället?
Senast redigerad av TransitGloria 2017-03-20 kl. 17:52.
Citera
2017-03-20, 17:53
Medlem
jag har gärna spotter från 160kg och uppåt även om jag gör 5-10 reps. Men det räcker att han är i närheten. Den spotter ni tänker på är den som står bakom och hjälper till när det är segt och du fastnar. Hmm...dps ja du nog köra lättare med fler reps eller med stopp. Brygga är bara för fjollor som saknar styrka i pressen.

Vid 180-190kg kräver jag en jämnstark spotter och hn har slutat. De andra syltryggarna kan man inte lita på och de hade inte kunnat hjälpa till om jag fastnat.

Hantelpress är så mesigt. De i mitt gym fuskar bara. När de är i översta läget sträcker de armarna och "vilar" och i nedersta läget "studsar" de mot kroppen.

Och hantlarna i mitt gym är för små för att bygga styrka.

Nåväl, bänkpress är ändå en bra övning för styrka. Höj bänken ett snäpp så bygger du annorlunda
Citera
2017-03-20, 18:05
Medlem
Lutande bänk är den övningen ni ska köra om ni vill ha dom brösten som dom flesta letar efter eller hantlar. (aesthetic look )

Bänk är bra för overall styrka men är ni ute efter att få "snygga"bröst då är det lutande som gäller.

För övrigt har näst intill alla på mitt gym fel teknik vid bänk.

Ett enkelt knep är att ta upp fötterna längst ner på britsen du ligger på sedan svanka ryggen uppåt och få in skulderbladen. Samtidigt luta huvudet bakåt och ner med fötterna sen pumpa i mitten på bröstet. Jag personligen går inte hela vägen upp utan försöker köra explosivt många reps och det funkar bra för mig.

Tränat i 6 månader och har dubblat i alla övningar genom att läsa på mycket och ha rätt teknik . Till skillnad från min vän som står helt stilla då han vägrar ta in tips och tricks.

Exempel är callum von moger , hans bröst. Han kör dips och incline i princip.

https://www.youtube.com/watch?v=JBKej6n_A9I&t=12s
Denna video har jag kollat på kanske 15 gånger för motivation och inspiration.

Eller mike O'hearn .

https://www.youtube.com/watch?v=2Z9JYxTx0PE
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in