Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Någon sådan där expert är inte jag, men som har tidigare konstaterat verkat detta övergrepp relativt oskyldigt och framför allt ofarligt i förhållande till andra saker som händer inom hockeyn.
Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Spelaren klarade sig utan men. Jag skrev inte ofarligt. Jag skrev relativt ofarligt. Som jag redovisat uppåt i tråden är en crosschecking i ryggen generellt ofarligare än en tackling eller tackling mot sargen. Ur farlighetssynpunkt skall då tacklingar förbjudas snarare än crosscheckingar.
Nej, alla tänkbara former av våld kan förstås inte vara försvarbart. Men det borde i sig vara så att även crosscheckningar i ryggen har lämnats samtycke till i den meningen att spelaren gått med på att även otillåtna sådana skall bestraffas internt och inte juridiskt.
Det blir därför märkligt att ett random fall av inte speciellt grovt våld med inga bestående konsekvenser blir det som prövas. För så verkar det vara, även om tilltaget defintivt var riktigt fullt. Juridiken kommer så att säga in mitt i matchen utan att ha koll på relevanta utgångspunkter.
Nja det var väl inte riktigt vad du skrev men jag förstår hur du tänker även om det blir lite väl generellt..
Ungefär samma när det gäller skyddad rygg eller oskyddad nacke? Ja, nackkotorna ingår i ryggraden men det betyder inte att det går att jämställa.
Du kan ju tänka dig själv var du själv helst skulle vilja få en crosscheck, mot ryggskydd eller mot dom riktigt viktiga och oskyddade 5 första kotorna?
Jag tycker själv att det är löjligt att detta går till tinget men det kan ju isig vara bra då det kan sätta ett exempel som får hortidningen Expressen att skärpa sig.
Kan handla om viss partiskhet då en annan crosscheck som postats ovan i mina ögon är grövre även om tom den slutade lyckligt då mottagaren hinner skydda sig genom att böja nacken bakåt och stänga den oskyddade "luckan".
Hockey är tidvis en riktigt hård kontaktsport och så hoppas jag den förblir men man kan inte förringa och generalisera för mycket. Reglerna skiljer sig även åt internationellt och det är ju en av anledningarna till varför diciplinnämndens straff kan ses som hårt i detta fall och mjukt i fall där det handlar om otillåtna tacklingar.
Oavsett vad folk tror så utvecklas även hockeyn och det vore tråkigt om gamla tiders NHL får sätta ribban i all evighet.
Jag hurrar fö inte när någon blir "kronwalled" även om det oftast innebär en tekniskt regelrätt tackling.