2017-03-19, 22:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BaZoBazo
Jag har samma problem, man vågar liksom inte chansa, men du kan köra men hantlar vilket faktiskt enligt många är bättre övning.

Har hellre en stång på 100kg över mig än två 40kg-hantlar
Citera
2017-03-19, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lampugn
Har hellre en stång på 100kg över mig än två 40kg-hantlar

Hantlarna är bara släppa men hur många bänkar sådana vikter att man har problem att hälla av vikterna?
Citera
2017-03-19, 22:40
Medlem
Killer-queens avatar
Du kan bänka i bur med säkerhetsskenor om du känner dig orolig. Testa var stången hamnar när du bryggar (som du ska när du bänkar) och var stången hamnar när du drar tillbaka bröstet, givetvis med tom stång. Finns det ingen bur att tillgå så är det ganska enkelt att lära sig en sit-up teknik för att få stången i knät om du kör till fail (men detta är inte att rekommendera om du ska maxa 1 rep, då funkar det vanligen lite annorlunda).

Annars ja, bänkpress är lite överskattat imho. Den övningen blev omåttligt populär när stora bröstmuskler slog igenom, och konkurrerade ut andra pressövningar (RIP militärpress) som bevis för överkroppsstyrka.
Citera
2017-03-19, 22:42
Medlem
Man kan också ställa sig i squatburen så att man kan lyfta stången fritt men ändå slippa riskera att få den på halsen.
Citera
2017-03-19, 23:01
Medlem
Nej, så länge du gör det på rätt sätt.

https://www.youtube.com/watch?v=U4BS9EXvfyg

Jag är inte någon som lever för att gymma men det är så sjukt ofta man ser folk (som bara kör bänk också) med helt fel teknik. Att dem sen passivt aggressivt frågar "hur mycket man har kvar" och står och glor på en mellan set:en gör ju inte saken bättre Jävla idioti
Citera
2017-03-20, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Jag vet inte vad du tar i bänk men det är inga större problem att köra till fail så länge man inte är själv på gymmet. Man dör inte av att ha 100 kg på bröstet i en minut och finns det folk inom synhåll som ser dig faila kommer de springa och hjälpa dig direkt.

Helt sant.

Man behöver inte ens ha folk omkring. Jag brukar skippa att sätta på klammrarna (behövs verkligen inte på bänk) och skulle man faila är det bara vicka av viktskivorna. Har förstås hänt flera gånger, den som ej har varit med om detta har inte gymmat ordentligt
Citera
2017-03-20, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Detta.

Du kan också köra utan lås på stången och tippa stången åt sidan så att vikterna glider av. Pinsamt onekligen, men är du man eller mus?

Mvh failbänkar'n

Äh, inget pinsamt med detta. Händer mig titt som tätt men det är bara plocka upp vikterna och köra igen
Citera
2017-03-20, 04:16
Medlem
Manboiiis avatar
http://www.sundsvallsatletklubb.se/bilder/400x300-2.jpg

Sådan press kan du ställa in så du vågar maxa själv... Då behöver du ingen spotter.
Och ja bänkpress är överskattat om man vill punkträna bröst, rättare sagt värdelöst i min mening. Jag får mycket bättre kontakt med hantlar, men självklart så kanske det är varierande från folk till folk. Bänkpress funkar bra för folk som vill göra basövningar.
Citera
2017-03-20, 06:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Tvärtom. Bänkpress är en grundövning som ger dig råstyrka i många muskler. Skulle säga att bänkpress är underskattat. Ungefär som alla roddövningar för rygg är underskattade. Mycket bänkpress och rodd ger en bra grundstyrka i överkroppen.
Exakt vad jag tänkte säga, snarare underskattat.
Citera
2017-03-20, 07:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av spirates
Ny på träning. Jag kan tycka att det är gött att köra bänk, men hur bra är det egentligen?

När man kör bänk man man aldrig köra 100% ifall man inte har en spotter. Man måste alltid köra relativt säkert så att man inte tar en rep för mycket så att man inte orkar upp igen.
Jämfört med de flesta maskiner, där gör det inget att du inte klarar sista reppet, du kan bara släppa liksom. Känns som att man kan ta ut sig mer och därav få bättre träning ifall man kör detta istället för bänk. Ändå är bänken den typ kändaste "övningen" varför?
Det är ju en manlig övning, enkelt sätt att mäta hur stark du är. Måndag, bänk, bäst ju!

Kör smiths maskinen om du är rädd för att köra bänk utan spotter om du vill köra tungt och öka.
Citera
2017-03-20, 07:15
Medlem
RadioDDR1s avatar
Som någon annan skrev, kör med hantlar istället, gärna lutad så blir det ännu mindre vikt. Eller kör vanlig bänk med stång i en powercage med bra säkerhetsstänger. Kör du hemma kan du köpa kraftiga sågbockar som kan ersätta säkerhetsstängerna. Bänkpress är helt klart den farligaste övningen och många har avlidit av den.

Den här Dansken var både iskall och hade en hel del tur i oturen: https://www.youtube.com/watch?v=y1zB-Bu6V44
Citera
2017-03-20, 07:41
Medlem
Har failat bänkpress flera gånger.
Rullar då ner stången försiktigt till höften för att sedan stå upp och lägga ner vikten.
https://youtu.be/xkwp_dNTNtc?t=1m31s
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in