Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-19, 16:50
  #133
Medlem
Snigelfars avatar
Jag tycker folk ofta gör det lite väl enkelt för sig när det kommer till tacos i det här landet! Det krävs ju inte mycket extra energi för att åstadkomma en riktig trevlig taco.

Vilket kött man väljer är ju egentligen rätt oväsentligt. I tidsbrist funkar ju köttfärs finfint så länge man kryddar upp det. En bra dag får man till pulled pork. Ikväll blir det däremot kyckling stekt i mindre bitar som kryddas med spiskummin, chilipulver, paprikapulver, vitlökspulver och BBQ-sås+vatten.

Majstortilla
Kött/kyckling
Svarta bönor
Tomat
Guacamole
Picklad rödlök
Picklad jalapeno
Salsa
Koriander
Lime

För mig är svarta bönor, koriander och lime nyckelingredienser i en trevlig taco.
Citera
2017-03-19, 18:09
  #134
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snigelfar
Jag tycker folk ofta gör det lite väl enkelt för sig när det kommer till tacos i det här landet! Det krävs ju inte mycket extra energi för att åstadkomma en riktig trevlig taco.

Vilket kött man väljer är ju egentligen rätt oväsentligt. I tidsbrist funkar ju köttfärs finfint så länge man kryddar upp det. En bra dag får man till pulled pork. Ikväll blir det däremot kyckling stekt i mindre bitar som kryddas med spiskummin, chilipulver, paprikapulver, vitlökspulver och BBQ-sås+vatten.

Majstortilla
Kött/kyckling
Svarta bönor
Tomat
Guacamole
Picklad rödlök
Picklad jalapeno
Salsa
Koriander
Lime

För mig är svarta bönor, koriander och lime nyckelingredienser i en trevlig taco.

Du har så rätt så. Finns ju inget tråkigare än svennetacosen som oftast erbjuds, vattnig köttfärs med hackad gurka, lök och isbergssallad. Absolut noll smaker!

Carnitas är ju en personlig favorit annars, en rejäl smakbomb som gör sig fint med gräddfil, guacamole och grönsaker efter smak.

http://www.jonascramby.se/www.jonasc...xmiddagen.html
Citera
2017-03-19, 19:09
  #135
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry
Du har så rätt så. Finns ju inget tråkigare än svennetacosen som oftast erbjuds, vattnig köttfärs med hackad gurka, lök och isbergssallad. Absolut noll smaker!

Carnitas är ju en personlig favorit annars, en rejäl smakbomb som gör sig fint med gräddfil, guacamole och grönsaker efter smak.

http://www.jonascramby.se/www.jonasc...xmiddagen.html

Jo för tacos är ju svenskt.................

Någon typ av kött.
Lök
Gurka
Majs
Rödlök
Créme fraiche
Riven ost
Salsa

Brukar köra både mjuka och hårda skal.
Citera
2017-03-19, 19:13
  #136
Medlem
Tacos?

Vem som helst kan slänga ihop lite av varje.

Skitmat.
Citera
2017-03-20, 02:39
  #137
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Tacos?

Vem som helst kan slänga ihop lite av varje.

Skitmat.
Varför är det skit?

Om man räknar bort brödet/chipsen och tacosåsen är det ju faktiskt ganska nyttigt och näringsrikt.
Citera
2017-03-20, 13:48
  #138
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HighwayDelight
Jo för tacos är ju svenskt.................

Någon typ av kött.
Lök
Gurka
Majs
Rödlök
Créme fraiche
Riven ost
Salsa

Brukar köra både mjuka och hårda skal.


Ska villigt erkänna att jag aldrig ätit tacos utanför sveriges gränser, men jag vill nog påstå att svenskarnas (majoriteten iallafall) sätt att tillaga tacos på är rätt unik, och har väldigt lite gemensamt med the real deal. Vattnig köttfärs kryddad med santa maria-påse är ingen kulinarisk upplevelse i mina ögon tyvärr.
Citera
2017-03-20, 13:50
  #139
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Metallharry
Ska villigt erkänna att jag aldrig ätit tacos utanför sveriges gränser, men jag vill nog påstå att svenskarnas (majoriteten iallafall) sätt att tillaga tacos på är rätt unik, och har väldigt lite gemensamt med the real deal. Vattnig köttfärs kryddad med santa maria-påse är ingen kulinarisk upplevelse i mina ögon tyvärr.

Vilken tur att du är fri att tillaga din tacos på det sätt du själv behagar då!

Är köttfärssen vattnig, så vet jag fan inte hur man lagar mat, tro på fan att det blir kasst.

Jag käkar tacos med tillbehören listade ovan, och det är himmelskt gott var gång, du kanske borde komma hem till mig och käka!
Citera
2017-03-20, 13:55
  #140
Medlem
de.Montforts avatar
cashewnötter
mango (eller ananas)
guacamole
Valfri passande röra med bönor
banan (till traditionell tacos med hårda skal. Funkar inte med tortilla)

Pulled oumph passar utmärkt.
Citera
2017-03-20, 14:46
  #141
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HighwayDelight
Vilken tur att du är fri att tillaga din tacos på det sätt du själv behagar då!

Är köttfärssen vattnig, så vet jag fan inte hur man lagar mat, tro på fan att det blir kasst.

Jag käkar tacos med tillbehören listade ovan, och det är himmelskt gott var gång, du kanske borde komma hem till mig och käka!

Fast nu beskrev jag inte hur JAG tillagade den, utan hur de flesta i sverige tillagar den, bla. vänner och bekanta som bjudit på mat. Inget ont om köttfärs, absolut inte. Använder själv köttfärs när jag tillagar tacos, men då använder jag kryddblandning jag blandat till själv, och andra smaker som exempelvis pressad lime, vitlöksklyftor, gul lök eller lite strimlad paprika. Något av dessa lyfter köttfärsen oerhört, tillsammans med en REJÄL stekyta på köttfärsen.

Får jag själv välja, och om jag har tid, så föredrar jag som sagt carnitas, eller fajitas tillagat på kyckling tillsammans med massa lök och paprika.
Citera
2017-08-22, 21:08
  #142
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt

Jag kör varierat kött, idag blir det pulled beef men kan ha kyckling, färs eller liknande. Har även använt bacon och friterade tigerräkor, väldigt gott! Vilket kött som helst fungerar ju.
Mjukt tortilla
Picklad rödlök
Sallat
Gurka
Paprika
Jalapeños
Riven ost gärna präst (köper hel ost och river själv och har i frysen)
Salsa/sriracha och nån majonnäsbaserad stark sås.
Det är basen sen kan jag variera men oftast blir det sådär. Mängder med öl såklart
Har gjort en uppdatering av en slump.
Jag brukar köpa vanlig slanggurka att ha på frukosten på helger. Blir ju över så på söndagen lägger jag in den i 123-lag och äter den som ättiksgurka i veckan.
I alla fall, en tacofredag hade jag glömt köpa gurka men hade inlagd gurka och testade med den istället för färsk. VÄLDIGT GOTT! Ingen jag hittills pratat med har velat tro mig

1 dl ättika 12%
2 dl strösocker
3 dl vatten
Svarta/gula senapsfrön, bara lite mellan fingrarna och samma med salt.

Rör till sockret lösts upp, tvätta och tunnskiva en slanggurka och slå över lagen, ställt kallt, klart efter nåt dygn. Låt gurkskivorna rinna av ordentligt när dom ska ätas så det inte blir blött i maten i onödan.
Citera
2017-08-26, 14:23
  #143
Medlem
Brukar köra på en härlig bönröra/frijoles.

Hetta upp en stekpanna och lite olja
Häll två paket svarta blötlagda bönor i ett durkslag, skölj noggrant
Hacka lite gul lök och lägg i stekpannan, låt svettas
Häll i bönorna, stek någon minut
Häll i mexikanska kryddor (t.ex. spiskummin, chipotle, koriander)
Pressa i lite vitlök
Salt
Häll i lite vatten och låt sjuda någon minut
Mosa till det lite med en stöt, låt det inte bli för torrt, tillsätt ev. lite extra vatten

Häll i valfri skål och servera med tacochips, tortillas, hackad paprika och andra grönsaker samt salsa och crème fraiche.
Citera
2017-11-16, 09:40
  #144
Medlem
glutfargass avatar
Blir tacos idag men vill testa något annat än CF blandat med vitlök. Har ni tips på nån god sås? Ej salsa eller quac! Hajde bomba med förslag!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback