Citat:
Ursprungligen postat av
Skeptoid
Artikeln:
http://www.expressen.se/nyheter/tino-sanandaji-sd-var-ett-gang-skansk-trash-med-lag-iq/
Tino Sanandaji länge ansetts som en orädd sanningssägare bland sverigedemokrater. Men samtidigt har han uppenbarligen en förakt för just dessa. Han har kallat dem "skånsk trash med låg IQ" och i artikelns intervju vidhåller han detta. Är det därför tråden om hans bok blev så kort?
Hur löser Flashbacks SD-are detta? Hur kan en person som de hyllar för sin stringens och skärpa i praktiken säga att du är en idiot? Hur löser SD-arna den kognitiva dissonansen? Rimligen är det så att säger man sanningen om det ena, säger man också sanningen om det andra.
Ber om ursäkt om detta inlägg är någon form av pucktvåa men jag ställde frågan i tråden som handlade om Tino Sanandajis bok. Ett svar förnekade bara att det förelåg ett problem. Sedan togs mitt inlägg bort. Raderandet av frågan kan förstås ses som ett svar på min fråga om hur SD-are löser den kognitiva dissonansen (sudda ut problemet bokstavligt) men kanske var det off topic. Därför ställer jag frågorna här. Om detta också är fel forum kanske mod kan
flytta inlägget istället för att bara radera det utan kommentar.
Tino har sagt sig vara något åt det nyliberala hållet.
Och nyliberaler kan på goda grunder vara missnöjda med dagens (och gårdagens) immigrationspolitik i Sverige. Liksom att man kan vara missnöjd med många andra saker.
Jag kan tänka mig att Tinos missnöje mer emanerar ur ett ekonomiskt perspektiv. Dvs det är fel att importera bidragstagare. Det han är missnöjd med verkar vara den 1% som är nettokostnaden.
Inte för som SD som mer verkar handla om ett mer genuint främlingsfientligt perspektiv. Och av det skälet lär ju inte Tino se någon direkt samhörighet med SD.
Däremot kan dom väl ha det gemensamt att dom ogillar dagens (och gårdagens) immigrationspolitik och en del som hör till det.
Det som kan vara lite intressant är väl hur folk ena sekunden hylla Tino och i nästa spy galla på nyliberaler. Jag tror inte att många "SD'are" har problem med kognitiv dissonans. För att få det måste men upptäcka och förstå motsägelserna. Det förutsätter en viss logisk/rationell tankeförmåga. Och vad jag kan se saknas den på många håll.
Det förkommer ju också att man hyllar Tino för att i nästa sekund beskriva alla från MENA (inkl Tino) som intelligensbefriade apor, där alla ska ut ur landet.
Nog inte så konstigt om Tino inte har så höga tankar om den "pöbeln".