2017-03-19, 18:53
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Tino verkar ju vara nöjd med den invandringspolitik som förs i Sverige efter "Vändningen" i november 2015, dessutom har han kritiserat SMR och andra medborgargarden som spöar flykting"barn", trots att flera av hans vänner på facebook säger att dessa medborgargarden gör ett bra jobb.

Det är svårt för vissa verkar det som att förstå att bara för att någon vill ha en strikt invandringspolitik eller integreringspolitik så är denne inte nödvändigtvis en SD-sympatisör. Kom ihåg att feministen Katerina Janouch så sent som i valet 2014 ville att brevbärare skulle slippa dela ut SD-propaganda om dom inte ville det. Katerina är bar ett exempel av många på en tidigare liberal journalist som blivit orolig. Ångerparaden har det kallats.
Citera
2017-03-19, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Tino verkar ju vara nöjd med den invandringspolitik som förs i Sverige efter "Vändningen" i november 2015, dessutom har han kritiserat SMR och andra medborgargarden som spöar flykting"barn", trots att flera av hans vänner på facebook säger att dessa medborgargarden gör ett bra jobb.

Det är svårt för vissa verkar det som att förstå att bara för att någon vill ha en strikt invandringspolitik eller integreringspolitik så är denne inte nödvändigtvis en SD-sympatisör. Kom ihåg att feministen Katerina Janouch så sent som i valet 2014 ville att brevbärare skulle slippa dela ut SD-propaganda om dom inte ville det. Katerina är bar ett exempel av många på en tidigare liberal journalist som blivit orolig. Ångerparaden har det kallats.

Är det bara en slump eller varför tar någon annan upp samma sak nästan ordagrant i en annan tråd?

Varför detta tjatande om Tino och SD. Finns inget samband överhuvudtaget. Bara för att han skriver en invandringsrealistisk bok behöver han inte sympatisera med SD. Ingen har väl överhuvudtaget påstått detta utom du och din "polare" i en annan tråd.

Verkar som några utrotningshotade sk. journalister spinner på detta tema i någon slags förhoppning att kunna knyta Tino till SD. Finns inget samband och har aldrig funnits. Det finns många människor som uppskattar Tinos bok utan att vara SD:are. Är det så svårt att förstå, eller visar det på intelligensnivån hos de sk. journalisterna?
Senast redigerad av expotus 2017-03-19 kl. 19:15.
Citera
2017-03-19, 19:26
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expotus
Är det bara en slump eller varför tar någon annan upp samma sak nästan ordagrant i en annan tråd?

Varför detta tjatande om Tino och SD. Finns inget samband överhuvudtaget. Bara för att han skriver en invandringsrealistisk bok behöver han inte sympatisera med SD. Ingen har väl överhuvudtaget påstått detta utom du och din "polare" i en annan tråd.

Verkar som några utrotningshotade sk. journalister spinner på detta tema i någon slags förhoppning att kunna knyta Tino till SD. Finns inget samband och har aldrig funnits. Det finns många människor som uppskattar Tinos bok utan att vara SD:are. Är det så svårt att förstå, eller visar det på intelligensnivån hos de sk. journalisterna?

Håller med.
Citera
2017-03-19, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmelstoss
Sanandaji behöver inte gilla SD eller SD:are personligen för att ändå kunna vara nyttig för SD. Konstigare är det inte.
Frågan är ju hur det känns som SD-are att den man hänvisar till som en klok auktoritet, i princip anser att du är en idiot. Det måste ju bli en kognitiv dissonans där?
Citera
2017-03-19, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av expotus
Det var jag som skrev i en annan tråd, men den blev raderat, ditt svar också. Därför skrev jag samma här. På min fråga om inte detta med att man själv hyllar en person som tycker man är efterbliven leder till en kognitiv dissonans svarade du, där som här, att frågan är är "tjatig" och oviktig. Det är ju i sig en sorts svar på hur den kognitiva dissonansen tar sig uttryck.
Citera
2017-03-19, 19:44
Medlem
Tino Sanandaji känner sig misslyckad som person och i sin karriär, därför tar han den enkla vägen till berömmelse genom att lägga sig in i invandringsdebatten och gosa med andra invandringskritiker som tror på alternativa fakta och inte vetenskap.
Citera
2017-03-19, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson

Det är svårt för vissa verkar det som att förstå att bara för att någon vill ha en strikt invandringspolitik eller integreringspolitik så är denne inte nödvändigtvis en SD-sympatisör.

Det som är svårt att förstå är hur man som sverigedemokrat kan hylla Tinos Sanandaji kognitiva fakultet ner det gäller invandring, samtidigt du inser att han rimligen använt samma kognitiva fakultet till att dra slutsatsen att du är en idiot. Och det är inga förflutna ord. Han vidhåller detta i intervjun jag länkade till.

För Tino själv är det förstås ingen motsägelse. Att man kan vara för restriktiv invandring samtidigt som man ej är SD förstår jag gott och väl.
Senast redigerad av Skeptoid 2017-03-19 kl. 19:52.
Citera
2017-03-19, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ciceroni
Tino Sanandaji känner sig misslyckad som person och i sin karriär, därför tar han den enkla vägen till berömmelse genom att lägga sig in i invandringsdebatten och gosa med andra invandringskritiker som tror på alternativa fakta och inte vetenskap.
Det tror jag inte.

Sanandajis engagemang kommer sig av att många i sin vilja att distansera sig från SD gör att de undviker tala om de många problem med invandringen som finns bara för att SD gör det. Tino menar att det är fel väg, SD må vara puckon med låg IQ men det är visst problem med invandring.
Citera
2017-03-19, 20:28
Medlem
Enydrions avatar
Det hör ju liksom till att man brukar (än så länge) ta avstånd från SD när man liksom instämmer i någonting som SD hävdat länge...

Jag har sett det ett antal gånger i tidningsartiklar.

Jag har inget problem med att han säger att jag har lågt IQ, då jag vet att jag inte har det. Tex har jag gått elektro på cth, som på utbildningssidan här rankas som näst svåraste efter teknisk fysik, av alla utbildningar man kan läsa. Tror inte att nationalekonom nämndes alls i den tråden

(FB) Flashbacks studieelit: Ranka utbildningen efter svårighetsgrad!
Citera
2017-03-19, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skeptoid
Artikeln:

http://www.expressen.se/nyheter/tino-sanandaji-sd-var-ett-gang-skansk-trash-med-lag-iq/

Tino Sanandaji länge ansetts som en orädd sanningssägare bland sverigedemokrater. Men samtidigt har han uppenbarligen en förakt för just dessa. Han har kallat dem "skånsk trash med låg IQ" och i artikelns intervju vidhåller han detta. Är det därför tråden om hans bok blev så kort?

Hur löser Flashbacks SD-are detta? Hur kan en person som de hyllar för sin stringens och skärpa i praktiken säga att du är en idiot? Hur löser SD-arna den kognitiva dissonansen? Rimligen är det så att säger man sanningen om det ena, säger man också sanningen om det andra.

Ber om ursäkt om detta inlägg är någon form av pucktvåa men jag ställde frågan i tråden som handlade om Tino Sanandajis bok. Ett svar förnekade bara att det förelåg ett problem. Sedan togs mitt inlägg bort. Raderandet av frågan kan förstås ses som ett svar på min fråga om hur SD-are löser den kognitiva dissonansen (sudda ut problemet bokstavligt) men kanske var det off topic. Därför ställer jag frågorna här. Om detta också är fel forum kanske mod kan flytta inlägget istället för att bara radera det utan kommentar.
Tino har sagt sig vara något åt det nyliberala hållet.

Och nyliberaler kan på goda grunder vara missnöjda med dagens (och gårdagens) immigrationspolitik i Sverige. Liksom att man kan vara missnöjd med många andra saker.

Jag kan tänka mig att Tinos missnöje mer emanerar ur ett ekonomiskt perspektiv. Dvs det är fel att importera bidragstagare. Det han är missnöjd med verkar vara den 1% som är nettokostnaden.

Inte för som SD som mer verkar handla om ett mer genuint främlingsfientligt perspektiv. Och av det skälet lär ju inte Tino se någon direkt samhörighet med SD.

Däremot kan dom väl ha det gemensamt att dom ogillar dagens (och gårdagens) immigrationspolitik och en del som hör till det.

Det som kan vara lite intressant är väl hur folk ena sekunden hylla Tino och i nästa spy galla på nyliberaler. Jag tror inte att många "SD'are" har problem med kognitiv dissonans. För att få det måste men upptäcka och förstå motsägelserna. Det förutsätter en viss logisk/rationell tankeförmåga. Och vad jag kan se saknas den på många håll.

Det förkommer ju också att man hyllar Tino för att i nästa sekund beskriva alla från MENA (inkl Tino) som intelligensbefriade apor, där alla ska ut ur landet.

Nog inte så konstigt om Tino inte har så höga tankar om den "pöbeln".
Citera
2017-03-19, 21:13
Medlem
Citat:
kognitiva fakultet kognitiva fakultet.

Duktig idiot.
Citera
2017-03-19, 23:13
Medlem
Himmelstosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skeptoid
Frågan är ju hur det känns som SD-are att den man hänvisar till som en klok auktoritet, i princip anser att du är en idiot. Det måste ju bli en kognitiv dissonans där?

Asch, känslor är överskattat. Vad ska man ha det till i skyttegraven?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in