2017-03-19, 12:02
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E

Så vi får hoppas att Moderaterna framöver kan ta tillbaka dom där väljarna från Centern, både för deras egen skull men framförallt för SDs skull.

Lugn!

Moderaternas tillbakagång i OU torde av taktiska skäl vara överdrivna.

Bytet av M-ledare är trots detta faktum rimligen nära förestående.

Därmed bör förutsättningarna och opinionsläget för M förbättras i sådan grad att de med ett mycket starkt SD kan ingå i en regering med SD...

2017-03-19, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Intressant att du tror att Yougov och Sentio anpassar sig till de andra instituten när det gäller mätningen av C samtidigt som de fullständigt struntar i den problematiken när det gäller SD.
Det är nästan obehagligt att läsa när folk slår knut på sig själva för att förklara en verklighet som i det här fallet är tämligen simpel. Obehagligt därför att det är den sortens verklighetsfönekelse som gör att jag hatar politisk korrekthet. Att då behöva bekämpa den sortens totala ignorans inom de "egna" leden gör att man tappar tron.

Hur vet du att dom struntar i det på SD? Har du rådatan? Det är väl ganska självklart att OI's kollar in varandra och möjligen korrigerar när sticker ut för mkt. Tror inte man kör med skygglappar och litar 100% på sina egna mätningar utan att korrigera lite mot marknaden.
2017-03-19, 13:12
Medlem
Måste inte SD få typ minst 15-20% i Stockholms kommun + dess mörkblåa kranskommuner för att 30% i riket ska bli möjligt?
2017-03-19, 13:14
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Måste inte SD få typ minst 15-20% i Stockholms kommun + dess mörkblåa kranskommuner för att 30% i riket ska bli möjligt?
Jo lite så är det. SD måste växa rejält i Stockholm för att det ska gå bra i riksdagsvalet. SD är fortfarande alldeles för små i Stockholm och jag vet faktiskt inte hur det ska lösa sig.
2017-03-19, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusellpeters
Jag delar många av dina iakttagelser om den urbana välutbildade medelklassen. Deras filterbubbla har blivit starkare och försvaret mot andra åsikter (SD) har stärkts. Oviljan och oförmågan att söka efter sanningen genom att ta del av båda sidorna av ett argument är total.

Däremot håller jag inte med om dina 3 avslutningspunkter. Om moderaterna går tillbaka till öppna era hjärtan politiken så kommer inte SD att stanna vid knappt 20%.

Jag måste säga att jag rent generellt har blivit mindre optimistisk under det senaste året. Moderaterna kommer med all säkerhet att noga utvärdera sina olika försöksballonger vad gäller öppningar mot SD, och min analys är att M kommer att backa tillbaka till en Reinfeldtsk position närmare C.

M kommer sannolikt inte att växa på grund av det, men ett allianssamarbete möjliggörs. I övrigt vad gäller M så tror jag att dem av partiets sympatisörer som sätter invandringsfrågan först redan har lämnat partiet till förmån för SD.

Opinionssiffror för SD på 26 eller 27 procent betraktar jag som luftslott. Jag tror även att Aftonbladet/Inizios siffror är lite väl optimistiska. Någonstans mellan Sifo och Inizio är vad min magkänsla säger mig.
2017-03-19, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Jo lite så är det. SD måste växa rejält i Stockholm för att det ska gå bra i riksdagsvalet. SD är fortfarande alldeles för små i Stockholm och jag vet faktiskt inte hur det ska lösa sig.

Stockholm, öarnas stad, är ju tyvärr uppbyggt på ett sätt som gör att det är enkelt att leva bortom alla invandrarrelaterade problem, och ser man inte problemen tenderar man att fortsätta rösta som man alltid gjort. Jag har tyvärr svårt att se en stor ökning i Bromma, Hässelby Villastad, Liljeholmen, Gröndal, Årsta, Enskede, Älvsjö, Hägersten, Örby, Hammarby Sjöstad, Södermalm, Gamla Stan, Norrmalm, Vasastan, Östermalm, Kungsholmen. Har dessa områden ens påverkats av flyktingkrisen?

Detta kombinerat med att det ständigt fylls på med socialdemokratiskt valboskap i de segregerade förorterna.
Senast redigerad av Grunkz 2017-03-19 kl. 14:05.
2017-03-19, 14:10
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nja, vinnare lockar nya sympatisörer. Ett SD som ligger runt 25 % är betydligt mer koscher än ett SD på 16,7 %.
Vidare handlar det om att visa övriga partier att SD har måttlig tillväxt och att det bara är WT och dödsknarkarnazister som röstar SD. Är stödet på 25 % så är det betydligt svårare avfärda SD's anhängare.

Det finns en anledning till varför SIFO uppmätta stöd för C slås upp stort i media.
M skall tvingas svänga och sluta flörta med SD, SIFO visar hur det går när det SD flörtas.

Det kan finnas en förklaring till som jag ännu inte sett presenterats i tråden, nämligen soffan.

Jag tror som några här skriver att M-väljare uppfattar AKB som svag och otydlig. Att hon i ett svagt ögonblick andats SD har säkert fått en del att fly till Lööf. Att hon inte fullföljde handlingen med SD kan säkert ha fått ytterligare en del att välja soffan eller SD men väljer att vara tysta. Det kan förklara varför M sjunker och C ökar och SD står still.

Citat:
Ursprungligen postat av Folkfiende
Varför växer inte SD mer och fortare? Varför lockas fortfarande så många av mångkultur och invandring att de stormar till C?

Den insikt jag kommit till är Sverige är åsiktsmässigt segregerat, och att förståelsen för andras bubblor är väldigt liten.

Mina privata, självvalda, vänner är som jag. Man ogillar idén om mångkultur och tycker att invandringspolitiken har gjort Sverige till ett rykande helvete. Ungefär som jag gissar att många här i tråden också tycker.

Mina arbetskamrater är utan undantag tvärtom. Jag jobbar inom "IT-branschen", och den fullkomligt dräller av olika sorters liberaler. Alltifrån vänsterliberaler till i det närmaste autistiska nyliberaler.

Gemensamt för alla dessa av mina arbetskamrater är att invandringen ses som ett icke-problem. Det som däremot ses som ett problem är integrationen. Man gillar idéer som uppluckrad LAS, sänkta skatter, lägre löner och sänkta krav på t.ex. kunskaper i svenska för att få invandrare i arbete. Man gillar också idéer om enklare byggstandarder och att man ska få bygga i städers grönområden för att få fler och billigare bostäder.

Jag vill påstå att mina arbetskamrater är representativa för den urbana medelklassen. En urban medelklass vars värderingar sätter normen för hela samhället.

Under bara det senaste året upplever jag också man radikaliserats. Vreden över Trump och Brexit är verkligen enorm, och hatet mot Putin likaså. Hatet mot SD har också ökat senaste året då partiet kan kopplas till alla dessa tre.

Det jag vill ha sagt med detta är att PK-sverige lever, frodas och samlar krafter inför kommande offensiv. Bara för att PK-sverige inte finns i ditt flöde så innebär inte detta att de inte finns.

Om jag ska gissa något inför nästa års val så gissar jag:

1. Moderaterna kommer åter att "öppna sina hjärtan" och närma sig C vad gäller migrationen. Man kommer att enas kring nyliberala förslag för underlättad integration.

2. SD kommer att väga in på strax under 20 procent i riksdagsvalet.

3. Någon ny sorts konstruktion liknande DÖ kommer att inrättas.

Jag håller med dig om det feta:de. Dessa tror fortfarande att SD består av bonnläppar i epa-traktorer och högutbildade smygnazister.

Den dagen deras och kaos-MENAs vägar på ett eller annat sätt korsas lär majoriteten vakna med ett ryck. Det här är folk som fortfarande tror på DN, Aftonbladet, SVT, TV4 och morgonsofforna. De ser sig själva som mer värda eftersom de kan citera någon för stunden aktuell vänsterliberal och de betraktar sig som intellektuella och kritiska eftersom de hittar någon skitsak att anmärka på som inte har någon bäring i vansinnet överhuvudtaget. Lättast att hitta dessa är att de refererar till alternativmedia som hatsidor och med jämna mellanrum gurglar om värdegrund och allas lika värde i synnerhet om de skulle få en enda kritisk fråga.

Jag både tror och hoppas SD får väsentligt mer än 20%. Troligtvis 25-30% och förhoppningsvis +30%. Jag utesluter inte heller att det kan komma bli ett samarbete mellan de övriga 7 för att stänga ute SD från inflytande. Vissa menar att S och M kommer straffas hårt i valet 2022, men S är på väg bort på den europeiska kartan och NyaM kommer också fortsätta sjunka. EU inför nu censur på sina ledamöter och möjlighet att i efterhand gå in och redigera vad som sagts, naturligtvis avser detta enbart rasism, främlingsfientlighet osv dvs antiglobalistiska sidan. För Sveriges del med fortsatt vansinnig politik framtill 2022 kanske man inte förväntar sig ett val utan undantagstillstånd och en polisstat. Nederländska turkiska partiet lobbar för åsiktsregistrering av rasism/främlingsfientlighet och att dessa ska förbjudas arbeta i det offentliga. Det är steget innan man spärrar in dem och två steg innan man avrättar dem.

Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
Lugn!

Moderaternas tillbakagång i OU torde av taktiska skäl vara överdrivna.

Bytet av M-ledare är trots detta faktum rimligen nära förestående.

Därmed bör förutsättningarna och opinionsläget för M förbättras i sådan grad att de med ett mycket starkt SD kan ingå i en regering med SD...

Ms framtid avgörs helt beroende på vem efterträdaren till AKB blir och när det bytet sker. Väntar man till efter valet kan jag föreställa mig att M har en väldigt lång väg tillbaka, om de ens återhämtar sig.

Lägger man in ytterligare en globalist och företrädare för massinvandring/mångkultur så har nog M gjort sitt som maktspelare på den inrikespolitiska arenan.

Citat:

Efter massakern på getter osv i barnhagen på Södermalm, flyktingboende i Bromma, kåkstäder lite varstans och marockanska guldklimparnas närvaro i gatubilden samt lite våldtäkter, skottlossning, knivslagsmål etc centralt kanske Stockholmarna mjuknat upp lite inför det tidigare otänkbara rasistpartiet.
2017-03-19, 14:32
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
Stockholm, öarnas stad, är ju tyvärr uppbyggt på ett sätt som gör att det är enkelt att leva bortom alla invandrarrelaterade problem, och ser man inte problemen tenderar man att fortsätta rösta som man alltid gjort. Jag har tyvärr svårt att se en stor ökning i Bromma, Hässelby Villastad, Liljeholmen, Gröndal, Årsta, Enskede, Älvsjö, Hägersten, Örby, Hammarby Sjöstad, Södermalm, Gamla Stan, Norrmalm, Vasastan, Östermalm, Kungsholmen. Har dessa områden ens påverkats av flyktingkrisen?

Detta kombinerat med att det ständigt fylls på med socialdemokratiskt valboskap i de segregerade förorterna.
Stockholm är ju även väldigt speciell storstad även internationellt i sin segregation som förstärks av geografin. Det vanliga..även i våra grannländer är ju att huvudstaden är ett socialdemokratiskt fäste. Det är ingen normalitet att vara så kåt på borgelighet i storstäder bland vanligt folk i säg undre medelklass. Det brukar snarare koncentreras till välmående förorter eller välmående landsbygd. Det som förenar är väl annars frihet vad gäller typ HBTQ-frågor osv..men det har inget vänster-högerskala att göra.
2017-03-19, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Det är väl ingen tvekan om att Moderatväljare gått över till Centern, det visar alla OI även dom mer tillförlitliga som Sentio och Yougov och anledningen är AKBs närmande till SD är väl heller inte svårt att inse.
Sen hur stor del som gått över kan diskuteras, just nu spretar det ganska mycket beroende på vilket OI mäter så vi får se om ett par månader, när övergången från M till C har stabiliserats, var det landar någonstans.

Hur som helst så är detta inte bra för SD. Den enda realistiska chansen för SD att kunna ingå i en regering eller att aktivt kunna påverka en regering är om SD+M (+KD) får egen majoritet.

Så vi får hoppas att Moderaterna framöver kan ta tillbaka dom där väljarna från Centern, både för deras egen skull men framförallt för SDs skull.

Har mycket svårt att tänka mig att extrema marknadsliberaler som C och L skulle kunna dra jämt med sin diametrala motsats V.

När det gäller V:s hjärtefrågor som man helst profilerar sig med inom den ekonomiska politiken, är inte SD och M motsatsen, utan L och C.
Senast redigerad av Hultabultan 2017-03-19 kl. 15:00.
2017-03-19, 15:45
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Det kan finnas en förklaring till som jag ännu inte sett presenterats i tråden, nämligen soffan.

Jag tror som några här skriver att M-väljare uppfattar AKB som svag och otydlig. Att hon i ett svagt ögonblick andats SD har säkert fått en del att fly till Lööf. Att hon inte fullföljde handlingen med SD kan säkert ha fått ytterligare en del att välja soffan eller SD men väljer att vara tysta. Det kan förklara varför M sjunker och C ökar och SD står still.

Jag håller med dig om det feta:de. Dessa tror fortfarande att SD består av bonnläppar i epa-traktorer och högutbildade smygnazister.

Den dagen deras och kaos-MENAs vägar på ett eller annat sätt korsas lär majoriteten vakna med ett ryck. Det här är folk som fortfarande tror på DN, Aftonbladet, SVT, TV4 och morgonsofforna. De ser sig själva som mer värda eftersom de kan citera någon för stunden aktuell vänsterliberal och de betraktar sig som intellektuella och kritiska eftersom de hittar någon skitsak att anmärka på som inte har någon bäring i vansinnet överhuvudtaget. Lättast att hitta dessa är att de refererar till alternativmedia som hatsidor och med jämna mellanrum gurglar om värdegrund och allas lika värde i synnerhet om de skulle få en enda kritisk fråga.

Jag både tror och hoppas SD får väsentligt mer än 20%. Troligtvis 25-30% och förhoppningsvis +30%. Jag utesluter inte heller att det kan komma bli ett samarbete mellan de övriga 7 för att stänga ute SD från inflytande. Vissa menar att S och M kommer straffas hårt i valet 2022, men S är på väg bort på den europeiska kartan och NyaM kommer också fortsätta sjunka. EU inför nu censur på sina ledamöter och möjlighet att i efterhand gå in och redigera vad som sagts, naturligtvis avser detta enbart rasism, främlingsfientlighet osv dvs antiglobalistiska sidan. För Sveriges del med fortsatt vansinnig politik framtill 2022 kanske man inte förväntar sig ett val utan undantagstillstånd och en polisstat. Nederländska turkiska partiet lobbar för åsiktsregistrering av rasism/främlingsfientlighet och att dessa ska förbjudas arbeta i det offentliga. Det är steget innan man spärrar in dem och två steg innan man avrättar dem.

Ms framtid avgörs helt beroende på vem efterträdaren till AKB blir och när det bytet sker. Väntar man till efter valet kan jag föreställa mig att M har en väldigt lång väg tillbaka, om de ens återhämtar sig.

Lägger man in ytterligare en globalist och företrädare för massinvandring/mångkultur så har nog M gjort sitt som maktspelare på den inrikespolitiska arenan.

Efter massakern på getter osv i barnhagen på Södermalm, flyktingboende i Bromma, kåkstäder lite varstans och marockanska guldklimparnas närvaro i gatubilden samt lite våldtäkter, skottlossning, knivslagsmål etc centralt kanske Stockholmarna mjuknat upp lite inför det tidigare otänkbara rasistpartiet.
Jag tror inte på sofflocketteorin gällande M.
2017-03-19, 16:53
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkfiende
Jag måste säga att jag rent generellt har blivit mindre optimistisk under det senaste året. Moderaterna kommer med all säkerhet att noga utvärdera sina olika försöksballonger vad gäller öppningar mot SD, och min analys är att M kommer att backa tillbaka till en Reinfeldtsk position närmare C.

M kommer sannolikt inte att växa på grund av det, men ett allianssamarbete möjliggörs. I övrigt vad gäller M så tror jag att dem av partiets sympatisörer som sätter invandringsfrågan först redan har lämnat partiet till förmån för SD.

Opinionssiffror för SD på 26 eller 27 procent betraktar jag som luftslott. Jag tror även att Aftonbladet/Inizios siffror är lite väl optimistiska. Någonstans mellan Sifo och Inizio är vad min magkänsla säger mig.
Jag tror inte att M kommer att backa från sin nya "SD-light"-linje. Annie Lööf blir alltid mer populär när hon inte syns eller hörs i rutan, och på sistone har vi inte sett mycket av henne (eller någon annan allianspolitiker heller för den delen). Centerns skenbara uppgång på sistone består troligen främst av uttråkade M-väljare.

Om C fortfarande är stora i opinionsundersökningarna när valet närmar sig och om C står på sig angående öppna gränser så kommer M börja hugga i syfte att kannibalisera på dem. SD och även S kommer också attackera dem och när Björklund ser vilken sida som verkar mest tuff och manlig så kommer han att haka på grisfesten och börja spruta one liners. KD kommer nog försöka vara med också i hopp om att få lite av resterna. De enda som kommer att försvara C är väl miljöpartiet.
2017-03-19, 19:50
Medlem
8711s avatar
Citat:

För ett par år sedan hade Sverigedemokraterna knappt 1000 medlemmar i Stockholmsområdet.

Idag har SD över 3000 medlemmar i Stockholmsområdet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in