2017-03-19, 10:46
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkfiende
Varför växer inte SD mer och fortare? Varför lockas fortfarande så många av mångkultur och invandring att de stormar till C?

Den insikt jag kommit till är Sverige är åsiktsmässigt segregerat, och att förståelsen för andras bubblor är väldigt liten.

Mina privata, självvalda, vänner är som jag. Man ogillar idén om mångkultur och tycker att invandringspolitiken har gjort Sverige till ett rykande helvete. Ungefär som jag gissar att många här i tråden också tycker.

Mina arbetskamrater är utan undantag tvärtom. Jag jobbar inom "IT-branschen", och den fullkomligt dräller av olika sorters liberaler. Alltifrån vänsterliberaler till i det närmaste autistiska nyliberaler.

Gemensamt för alla dessa av mina arbetskamrater är att invandringen ses som ett icke-problem. Det som däremot ses som ett problem är integrationen. Man gillar idéer som uppluckrad LAS, sänkta skatter, lägre löner och sänkta krav på t.ex. kunskaper i svenska för att få invandrare i arbete. Man gillar också idéer om enklare byggstandarder och att man ska få bygga i städers grönområden för att få fler och billigare bostäder.

Jag vill påstå att mina arbetskamrater är representativa för den urbana medelklassen. En urban medelklass vars värderingar sätter normen för hela samhället.

Under bara det senaste året upplever jag också man radikaliserats. Vreden över Trump och Brexit är verkligen enorm, och hatet mot Putin likaså. Hatet mot SD har också ökat senaste året då partiet kan kopplas till alla dessa tre.

Det jag vill ha sagt med detta är att PK-sverige lever, frodas och samlar krafter inför kommande offensiv. Bara för att PK-sverige inte finns i ditt flöde så innebär inte detta att de inte finns.

Om jag ska gissa något inför nästa års val så gissar jag:

1. Moderaterna kommer åter att "öppna sina hjärtan" och närma sig C vad gäller migrationen. Man kommer att enas kring nyliberala förslag för underlättad integration.

2. SD kommer att väga in på strax under 20 procent i riksdagsvalet.

3. Någon ny sorts konstruktion liknande DÖ kommer att inrättas.
Allahiansen kan inte få egen majoritet, åker KD ur är allahiansen körda.
Ett M och S som samregerar kommer båda straffas stenhårt av väljarna, vinnare SD.
Centern behöver inte visa flagg och låtsas som att problemen inte existerar och att massinvandring av bidragsparasiter är utan problem.
Svensk välfärd vacklar under trycket, alla offentliga sektorer har problem, allt från polis, försäkringskassa, kriminalvård, till domstolar.
Sverige är ett samhälle i långsam kollaps, i större städer har vi snabbt fått stora mängder knarkare och brottslingar från Asien.

Jag upplever tvärtom att debatten ute på arbetsplatser går SD's väg, många låter som SD'are men har ännu inte börjat rösta på dem.
Så poolen av blivande SD väljare har expanderat kraftigt.
2017-03-19, 10:54
Medlem
Bengt-Bedrups-hatts avatar
Håller med föregående talare (folkfiende) i det mesta. Motståndarsidan är stark och minst lika orubblig i sin övertygelse som SD-gänget. Men jag gissar att den goda sidan blir större än 20%. Detta grundar jag på min egen omgivning. När cirka hälften av mina invandrade vänner börjar luta åt SD så anar jag en urkraft i oppositionen mot arabhelvetet. Inför valet 2014 fanns det garanterat inte en kotte bland dessa utlänningar som övervägde en SD-röst. Jag gissar att nivån 25-27% för SD är mer trolig. Inte minst eftersom vi kan räkna in ytterligare 18 månader av invandrarrelaterade bakslag, våld och kaos innan valet. Inget kommer däremot stärka mångkultur-pk-öppnaerahjärtan-sidan.
2017-03-19, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nja, vinnare lockar nya sympatisörer. Ett SD som ligger runt 25 % är betydligt mer koscher än ett SD på 16,7 %.
Vidare handlar det om att visa övriga partier att SD har måttlig tillväxt och att det bara är WT och dödsknarkarnazister som röstar SD. Är stödet på 25 % så är det betydligt svårare avfärda SD's anhängare.

Det finns en anledning till varför SIFO uppmätta stöd för C slås upp stort i media.
M skall tvingas svänga och sluta flörta med SD, SIFO visar hur det går när det SD flörtas.
Jag tänker på Lordi i Melodifestivalen. När ingen annan är bra så man missnöjesröstar, och ju lägre sympatier de verkar ha desto ofarligare är det att rösta på dem, utan att riskers att de skulle gå och vinna.
2017-03-19, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Motivet skulle kunna vara att det ska se bra ut utåt så att företaget inte börjar ses som något som ger fel siffror. Notera att det rör sig om företag som tjänar pengar på att presentera siffror, presenterar man då siffror som är svåra att tro på lär det bli svårare att få nya kunder.

Ett faktum som gör att man alltid bör ställa sig mycket skeptisk till alla undersökningar.

Intressant att du tror att Yougov och Sentio anpassar sig till de andra instituten när det gäller mätningen av C samtidigt som de fullständigt struntar i den problematiken när det gäller SD.
Det är nästan obehagligt att läsa när folk slår knut på sig själva för att förklara en verklighet som i det här fallet är tämligen simpel. Obehagligt därför att det är den sortens verklighetsfönekelse som gör att jag hatar politisk korrekthet. Att då behöva bekämpa den sortens totala ignorans inom de "egna" leden gör att man tappar tron.
2017-03-19, 11:06
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaqxswc
Jag tänker på Lordi i Melodifestivalen. När ingen annan är bra så man missnöjesröstar, och ju lägre sympatier de verkar ha desto ofarligare är det att rösta på dem, utan att riskers att de skulle gå och vinna.
Nja det funkar i en tramsig musiktävling och Lordi älskades av barnen.
SD är det enda partiet som de facto förutsett dagens problem och som vill göra något åt dem.
Jag upplever att folk aldrig varit så öppet skeptiska till invandring och att fler än någonsin säger sig komma rösta på dem. Då rör jag mig i medel och övre medelklassmiljöer i mitt yrke, så det är inte Benny från Högdalen som säger att de stödjer SD utan Anders och Eva från Bromma och Nacka.
2017-03-19, 11:11
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Intressant att du tror att Yougov och Sentio anpassar sig till de andra instituten när det gäller mätningen av C samtidigt som de fullständigt struntar i den problematiken när det gäller SD.
Det är nästan obehagligt att läsa när folk slår knut på sig själva för att förklara en verklighet som i det här fallet är tämligen simpel. Obehagligt därför att det är den sortens verklighetsfönekelse som gör att jag hatar politisk korrekthet. Att då behöva bekämpa den sortens totala ignorans inom de "egna" leden gör att man tappar tron.
Att instituten har en påverkan på varandra gällande vikting är tämligen självklar.
När SD råkade bli största parti för snart två år sedan så väckte det ett ramaskri i media och SD skruvades snabbt ned av institutet.

Men det hände väl aldrig i dina lilla naiva värld.
2017-03-19, 11:11
Medlem
Citat:
Varför växer inte SD mer och fortare? Varför lockas fortfarande så många av mångkultur och invandring att de stormar till C?

Den insikt jag kommit till är Sverige är åsiktsmässigt segregerat, och att förståelsen för andras bubblor är väldigt liten.

Mina privata, självvalda, vänner är som jag. Man ogillar idén om mångkultur och tycker att invandringspolitiken har gjort Sverige till ett rykande helvete. Ungefär som jag gissar att många här i tråden också tycker.

Mina arbetskamrater är utan undantag tvärtom. Jag jobbar inom "IT-branschen", och den fullkomligt dräller av olika sorters liberaler. Alltifrån vänsterliberaler till i det närmaste autistiska nyliberaler.

Gemensamt för alla dessa av mina arbetskamrater är att invandringen ses som ett icke-problem. Det som däremot ses som ett problem är integrationen. Man gillar idéer som uppluckrad LAS, sänkta skatter, lägre löner och sänkta krav på t.ex. kunskaper i svenska för att få invandrare i arbete. Man gillar också idéer om enklare byggstandarder och att man ska få bygga i städers grönområden för att få fler och billigare bostäder.

Jag vill påstå att mina arbetskamrater är representativa för den urbana medelklassen. En urban medelklass vars värderingar sätter normen för hela samhället.

Under bara det senaste året upplever jag också man radikaliserats. Vreden över Trump och Brexit är verkligen enorm, och hatet mot Putin likaså. Hatet mot SD har också ökat senaste året då partiet kan kopplas till alla dessa tre.

Det jag vill ha sagt med detta är att PK-sverige lever, frodas och samlar krafter inför kommande offensiv. Bara för att PK-sverige inte finns i ditt flöde så innebär inte detta att de inte finns.

1. Moderaterna kommer åter att "öppna sina hjärtan" och närma sig C vad gäller migrationen. Man kommer att enas kring nyliberala förslag för underlättad integration.

Jag delar många av dina iakttagelser om den urbana välutbildade medelklassen. Deras filterbubbla har blivit starkare och försvaret mot andra åsikter (SD) har stärkts. Oviljan och oförmågan att söka efter sanningen genom att ta del av båda sidorna av ett argument är total.

Däremot håller jag inte med om dina 3 avslutningspunkter. Om moderaterna går tillbaka till öppna era hjärtan politiken så kommer inte SD att stanna vid knappt 20%.
2017-03-19, 11:21
Medlem
Det är väl ingen tvekan om att Moderatväljare gått över till Centern, det visar alla OI även dom mer tillförlitliga som Sentio och Yougov och anledningen är AKBs närmande till SD är väl heller inte svårt att inse.
Sen hur stor del som gått över kan diskuteras, just nu spretar det ganska mycket beroende på vilket OI mäter så vi får se om ett par månader, när övergången från M till C har stabiliserats, var det landar någonstans.

Hur som helst så är detta inte bra för SD. Den enda realistiska chansen för SD att kunna ingå i en regering eller att aktivt kunna påverka en regering är om SD+M (+KD) får egen majoritet.

Så vi får hoppas att Moderaterna framöver kan ta tillbaka dom där väljarna från Centern, både för deras egen skull men framförallt för SDs skull.
2017-03-19, 11:22
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor

Man kunde se samma tendenser inför valet 2014 då MP kraftigt överskattades av alla OI samtidigt som C kraftigt underskattades av alla. Detta var alltså sant för samtliga OI och effekten av detta var större än den underskattning av SD som fanns; MP och C över- och underskattades alltså mer än SD.

Bekämpa ignorans? Jag är en av få som faktiskt publicerar data här medan 99% av övriga inlägg består av rena spekulationer utan vare sig referenser eller källhänvisningar. Se tidigare inlägg i den här tråden.
2017-03-19, 11:24
Medlem
Smoothmans avatar
Tror en del verkligen på fullt allvar att SD kommer att få runt 20% i nästa års val? Var i landet befinner man sig om man tror att SD kommer få sådana blygsamma siffror? För mig ter det sig oerhört märkligt. Som jag skrev i ett tidigare inlägg, det räcker ju att växla några ord med hantverkarna, lyssna på folk på stan eller på lunchrestaurangen, eller prata med grannarna i villaområdet för att väldigt tydligt inse att SD kommer att hamna i trakterna kring 30%. Och om jag ska vara helt ärlig tror jag att t o m en sådan siffra är i underkant. 20% i nästa val??? Glöm det! Det finns inte på kartan.
2017-03-19, 11:25
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nja, vinnare lockar nya sympatisörer. Ett SD som ligger runt 25 % är betydligt mer koscher än ett SD på 16,7 %.
Vidare handlar det om att visa övriga partier att SD har måttlig tillväxt och att det bara är WT och dödsknarkarnazister som röstar SD. Är stödet på 25 % så är det betydligt svårare avfärda SD's anhängare.

Det finns en anledning till varför SIFO uppmätta stöd för C slås upp stort i media.
M skall tvingas svänga och sluta flörta med SD, SIFO visar hur det går när det SD flörtas.

Ja, precis som med MP inför valet 2014. Det är samma narrativ på repeat.
2017-03-19, 11:37
Medlem
Citat:

Moderaterna kommer inte att att återgå till "öppna hjärtan".

Det är inte därför de förlorar i opinionen utan för att AKB framstår som svag och valhänt. I dagens politiska bild är det viktigare att vara "stark" än vad man tycker (se Trump). Miljöartiet har också tappat enormt och av samma skäl. Det är för övrigt fd miljöpartister som nu flyr till Annie Lööf (som framställer sig just som "tydlig och principfast" (en lögn förvisso)). Mp är i grunden ett liberalt småföretagarvänligt parti som tycker illa om storindustrin och den gamla sortens betongsossar. Det är dessa väljare som nu går till C.

Jag tror inte SD kommer växa särskilt mycket från dagens nivåer. Allt beror på hur mycket SD lyckas dölja att de OCKSÅ stödjer den fetade texten i citatet.
Senast redigerad av Skeptoid 2017-03-19 kl. 11:42. Anledning: skrivfel och tillägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in