2017-03-19, 08:40
  #54541
Medlem
Sifo va väl ett av de sämsta att pricka rätt i opinionsundersökningarna före förra valet tex på SD. Så dom tar jag inte ett dugg på allvar. Varför ska det skilja ca 6 % mellan 2 mätningar mellan 2 olika samma vecka? Nej tack, Sifo har jag inget förtroende för alls. Bara söka upp deras valundersökningar 2014 före valet och sen se verkligheten så ser man hur de döljer sanningen. Ja vi kör väl de nya populära ordet om Sifo. Fake News!
2017-03-19, 09:23
  #54542
Medlem
sinewaves avatar
Så här såg det ut motsvarande period innan det förra valet för de som är intresserade av annat än rena gissningar.

Mars 2013

Kod:
+----------+--------------+-------+------+------+-------+------+------+-------+------+--------+-----  --+
|  Månad   |      OI      |  SD   |  MP  |  C   |   M   |  FP  |  KD  |   S   |  V   | Osäkra | Antal |
+----------+--------------+-------+------+------+-------+------+------+-------+------+--------+-----  --+
| 2013-mar | Novus        |   9,1 |  9,6 |  3,3 |  28,3 |  6,2 |  3,7 |  32,1 |  6,3 | 18,3   |  2000 |
| 2013-mar | Sentio       |  12,3 | 10,3 |  4,4 |  26,5 |  6,1 |  3,4 |    29 |  7,4 | NA     |  1046 |
| 2013-mar | United Minds |  10,3 |  7,9 |  4,3 |  25,9 |  6,2 |  4,6 |  31,6 |  7,8 | 11,7   |  1158 |
| 2013-mar | Sifo         |     9 |  9,3 |  3,8 |  27,3 |  5,6 |  3,3 |    35 |  5,4 | 13,9   |  1927 |
| 2013-mar | YouGov       |  12,6 |  9,2 |  3,4 |  28,7 |  6,5 |  2,6 |  30,5 |  5,7 | NA     |  1425 |
| 2013-mar | Demoskop     |    11 |  9,6 |    3 |  27,8 |  5,4 |  3,4 |  32,3 |  6,2 | 17,8   |  1251 |
| 2013-mar | Skop         |   7,3 |  8,2 |  4,3 |  29,5 |    8 |  3,9 |  32,9 |  5,8 | 9      |  1022 |
| 2013-mar | Ipsos        |  10,2 |  9,1 |  3,8 |  28,1 |  5,2 |  4,2 |  33,1 |  5,5 | 21,9   |  2122 |
|          |              |       |      |      |       |      |      |       |      |        |       |
| VAL 2014 |              | 12,86 | 6,89 | 6,11 | 23,33 | 5,42 | 4,57 | 31,01 | 5,72 |        |       |
+----------+--------------+-------+------+------+-------+------+------+-------+------+--------+-----  --+

Fel i % jämfört med valresultatet 2014

Kod:
+----------+--------------+---------+--------+---------+--------+--------+---------+--------+-------  -+
|  Månad   |      OI      |   SD    |   MP   |    C    |   M    |   FP   |   KD    |   S    |   V    |
+----------+--------------+---------+--------+---------+--------+--------+---------+--------+-------  -+
| 2013-mar | Novus        | -29,24% | 39,33% | -45,99% | 21,30% | 14,39% | -19,04% | 3,51%  | 10,14% |
| 2013-mar | Sentio       | -4,35%  | 49,49% | -27,99% | 13,59% | 12,55% | -25,60% | -6,48% | 29,37% |
| 2013-mar | United Minds | -19,91% | 14,66% | -29,62% | 11,02% | 14,39% | 0,66%   | 1,90%  | 36,36% |
| 2013-mar | Sifo         | -30,02% | 34,98% | -37,81% | 17,02% | 3,32%  | -27,79% | 12,87% | -5,59% |
| 2013-mar | YouGov       | -2,02%  | 33,53% | -44,35% | 23,02% | 19,93% | -43,11% | -1,64% | -0,35% |
| 2013-mar | Demoskop     | -14,46% | 39,33% | -50,90% | 19,16% | -0,37% | -25,60% | 4,16%  | 8,39%  |
| 2013-mar | Skop         | -43,23% | 19,01% | -29,62% | 26,45% | 47,60% | -14,66% | 6,09%  | 1,40%  |
| 2013-mar | Ipsos        | -20,68% | 32,08% | -37,81% | 20,45% | -4,06% | -8,10%  | 6,74%  | -3,85% |
+----------+--------------+---------+--------+---------+--------+--------+---------+--------+-------  -+

Noterbart är att det precis som med C nu finns ett parti som sticker ut som särskilt överskattat.

Källa: https://github.com/MansMeg/SwedishPolls/blob/master/Data/Polls.csv
__________________
Senast redigerad av sinewave 2017-03-19 kl. 09:28.
2017-03-19, 09:35
  #54543
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Så här såg det ut motsvarande period innan det förra valet för de som är intresserade av annat än rena gissningar.

Mars 2013

Kod:
+----------+--------------+-------+------+------+-------+------+------+-------+------+--------+-----  --+
|  Månad   |      OI      |  SD   |  MP  |  C   |   M   |  FP  |  KD  |   S   |  V   | Osäkra | Antal |
+----------+--------------+-------+------+------+-------+------+------+-------+------+--------+-----  --+
| 2013-mar | Novus        |   9,1 |  9,6 |  3,3 |  28,3 |  6,2 |  3,7 |  32,1 |  6,3 | 18,3   |  2000 |
| 2013-mar | Sentio       |  12,3 | 10,3 |  4,4 |  26,5 |  6,1 |  3,4 |    29 |  7,4 | NA     |  1046 |
| 2013-mar | United Minds |  10,3 |  7,9 |  4,3 |  25,9 |  6,2 |  4,6 |  31,6 |  7,8 | 11,7   |  1158 |
| 2013-mar | Sifo         |     9 |  9,3 |  3,8 |  27,3 |  5,6 |  3,3 |    35 |  5,4 | 13,9   |  1927 |
| 2013-mar | YouGov       |  12,6 |  9,2 |  3,4 |  28,7 |  6,5 |  2,6 |  30,5 |  5,7 | NA     |  1425 |
| 2013-mar | Demoskop     |    11 |  9,6 |    3 |  27,8 |  5,4 |  3,4 |  32,3 |  6,2 | 17,8   |  1251 |
| 2013-mar | Skop         |   7,3 |  8,2 |  4,3 |  29,5 |    8 |  3,9 |  32,9 |  5,8 | 9      |  1022 |
| 2013-mar | Ipsos        |  10,2 |  9,1 |  3,8 |  28,1 |  5,2 |  4,2 |  33,1 |  5,5 | 21,9   |  2122 |
|          |              |       |      |      |       |      |      |       |      |        |       |
| VAL 2014 |              | 12,86 | 6,89 | 6,11 | 23,33 | 5,42 | 4,57 | 31,01 | 5,72 |        |       |
+----------+--------------+-------+------+------+-------+------+------+-------+------+--------+-----  --+

Fel i % jämfört med valresultatet 2014

Kod:
+----------+--------------+---------+--------+---------+--------+--------+---------+--------+-------  -+
|  Månad   |      OI      |   SD    |   MP   |    C    |   M    |   FP   |   KD    |   S    |   V    |
+----------+--------------+---------+--------+---------+--------+--------+---------+--------+-------  -+
| 2013-mar | Novus        | -29,24% | 39,33% | -45,99% | 21,30% | 14,39% | -19,04% | 3,51%  | 10,14% |
| 2013-mar | Sentio       | -4,35%  | 49,49% | -27,99% | 13,59% | 12,55% | -25,60% | -6,48% | 29,37% |
| 2013-mar | United Minds | -19,91% | 14,66% | -29,62% | 11,02% | 14,39% | 0,66%   | 1,90%  | 36,36% |
| 2013-mar | Sifo         | -30,02% | 34,98% | -37,81% | 17,02% | 3,32%  | -27,79% | 12,87% | -5,59% |
| 2013-mar | YouGov       | -2,02%  | 33,53% | -44,35% | 23,02% | 19,93% | -43,11% | -1,64% | -0,35% |
| 2013-mar | Demoskop     | -14,46% | 39,33% | -50,90% | 19,16% | -0,37% | -25,60% | 4,16%  | 8,39%  |
| 2013-mar | Skop         | -43,23% | 19,01% | -29,62% | 26,45% | 47,60% | -14,66% | 6,09%  | 1,40%  |
| 2013-mar | Ipsos        | -20,68% | 32,08% | -37,81% | 20,45% | -4,06% | -8,10%  | 6,74%  | -3,85% |
+----------+--------------+---------+--------+---------+--------+--------+---------+--------+-------  -+

Noterbart är att det precis som med C nu finns ett parti som sticker ut som särskilt överskattat.

Källa: https://github.com/MansMeg/SwedishPolls/blob/master/Data/Polls.csv
Det hinner hända mycket mellan mars 2013 och september 2014 då valet var
Bland annat var väl Reinfeldts utspel om öppna hjärtan mellan mars och september?
Slutsatsen av din jämförelse med mars är då att sifos siffror mycket väl kan stämma, eftersom sd ökade så mycket på slutet pga Reinfeldts utspel
__________________
Senast redigerad av zaqxswc 2017-03-19 kl. 09:40.
2017-03-19, 09:41
  #54544
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Om nu SIFO pumpar upp C av de skälen vad har Sentio och Yougov för motiv att visa sanslösa siffror för C?
Att SIFO inte klarar av att mäta SD korrekt är väl tämligen klarlagt för alla utanför den vänsterliberala sfären men det finns ingenting som talar för att de mäter C mer fel än vad något annat institut gör.

Motivet skulle kunna vara att det ska se bra ut utåt så att företaget inte börjar ses som något som ger fel siffror. Notera att det rör sig om företag som tjänar pengar på att presentera siffror, presenterar man då siffror som är svåra att tro på lär det bli svårare att få nya kunder.

Ett faktum som gör att man alltid bör ställa sig mycket skeptisk till alla undersökningar.
2017-03-19, 09:52
  #54545
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Trots att Tråden utförligt har klarlagt att Sifos befängda "mätresultat" för SD i huvudsak är baserade på ren korruption, kan det tyvärr inte uteslutas, att den omfattande publiceringen av "mätresultaten" kan ha en viss negativ påverkan på opinionsstödet för SD!

2017-03-19, 10:00
  #54546
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
Trots att Tråden utförligt har klarlagt att Sifos befängda "mätresultat" för SD i huvudsak är baserade på ren korruption, kan det tyvärr inte uteslutas, att den omfattande publiceringen av "mätresultaten" kan ha en viss negativ påverkan på opinionsstödet för SD!

Om du påstår det bör du för transparensens skull även påpeka att de institut som använder anonyma webbpaneler (där nätkrigare från SD svansen är överrepresenterade) mycket troligt visar ett dopat SD resultat.
2017-03-19, 10:01
  #54547
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
Trots att Tråden utförligt har klarlagt att Sifos befängda "mätresultat" för SD i huvudsak är baserade på ren korruption, kan det tyvärr inte uteslutas, att den omfattande publiceringen av "mätresultaten" kan ha en viss negativ påverkan på opinionsstödet för SD!

Undrar det jag.
Minskar opinionen för att parti om undersökningar underskattar deras stöd?
Kan det inte till och med vara så att stödet ökar om det underskattas för mycket?
2017-03-19, 10:11
  #54548
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Om du påstår det bör du för transparensens skull även påpeka att de institut som använder anonyma webbpaneler (där nätkrigare från SD svansen är överrepresenterade) mycket troligt visar ett dopat SD resultat.

Skillnaden mellan ditt troligt och verkligheten hos Sifo är slående.
2017-03-19, 10:19
  #54549
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaqxswc
Undrar det jag.
Minskar opinionen för att parti om undersökningar underskattar deras stöd?
Kan det inte till och med vara så att stödet ökar om det underskattas för mycket?
Nja, vinnare lockar nya sympatisörer. Ett SD som ligger runt 25 % är betydligt mer koscher än ett SD på 16,7 %.
Vidare handlar det om att visa övriga partier att SD har måttlig tillväxt och att det bara är WT och dödsknarkarnazister som röstar SD. Är stödet på 25 % så är det betydligt svårare avfärda SD's anhängare.

Det finns en anledning till varför SIFO uppmätta stöd för C slås upp stort i media.
M skall tvingas svänga och sluta flörta med SD, SIFO visar hur det går när det SD flörtas.
__________________
Senast redigerad av Sonnenwende 2017-03-19 kl. 10:21.
2017-03-19, 10:25
  #54550
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Gråtskrattemoji x5

Av alla konstiga konspirationsteorier i den här tråden så är nog ändå den här linjen den mest sinnesjuka.


Bäste K-amrat!

Kanske inte så sinnessjukt ändå, då representanterna för pressen till cirka 80 procent är k-amratorienterade.

Och tiden för S-vetsaren och hans k-amrater är under alla omständigheter definitivt förbi.

Dessa har säkerligen uppfattat den politiska utvecklingen, men tyvärr är de nya k-amraterna och deras nya ambitioner för C helt överflödiga - SD kommer naturligtvis att överträffa C med råge trots skojarinstitutens "opinionsmätningar"...

2017-03-19, 10:34
  #54551
Medlem
Varför växer inte SD mer och fortare? Varför lockas fortfarande så många av mångkultur och invandring att de stormar till C?

Den insikt jag kommit till är Sverige är åsiktsmässigt segregerat, och att förståelsen för andras bubblor är väldigt liten.

Mina privata, självvalda, vänner är som jag. Man ogillar idén om mångkultur och tycker att invandringspolitiken har gjort Sverige till ett rykande helvete. Ungefär som jag gissar att många här i tråden också tycker.

Mina arbetskamrater är utan undantag tvärtom. Jag jobbar inom "IT-branschen", och den fullkomligt dräller av olika sorters liberaler. Alltifrån vänsterliberaler till i det närmaste autistiska nyliberaler.

Gemensamt för alla dessa av mina arbetskamrater är att invandringen ses som ett icke-problem. Det som däremot ses som ett problem är integrationen. Man gillar idéer som uppluckrad LAS, sänkta skatter, lägre löner och sänkta krav på t.ex. kunskaper i svenska för att få invandrare i arbete. Man gillar också idéer om enklare byggstandarder och att man ska få bygga i städers grönområden för att få fler och billigare bostäder.

Jag vill påstå att mina arbetskamrater är representativa för den urbana medelklassen. En urban medelklass vars värderingar sätter normen för hela samhället.

Under bara det senaste året upplever jag också man radikaliserats. Vreden över Trump och Brexit är verkligen enorm, och hatet mot Putin likaså. Hatet mot SD har också ökat senaste året då partiet kan kopplas till alla dessa tre.

Det jag vill ha sagt med detta är att PK-sverige lever, frodas och samlar krafter inför kommande offensiv. Bara för att PK-sverige inte finns i ditt flöde så innebär inte detta att de inte finns.

Om jag ska gissa något inför nästa års val så gissar jag:

1. Moderaterna kommer åter att "öppna sina hjärtan" och närma sig C vad gäller migrationen. Man kommer att enas kring nyliberala förslag för underlättad integration.

2. SD kommer att väga in på strax under 20 procent i riksdagsvalet.

3. Någon ny sorts konstruktion liknande DÖ kommer att inrättas.
2017-03-19, 10:42
  #54552
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Folkfiende
Varför växer inte SD mer och fortare? Varför lockas fortfarande så många av mångkultur och invandring att de stormar till C?

Den insikt jag kommit till är Sverige är åsiktsmässigt segregerat, och att förståelsen för andras bubblor är väldigt liten.

Mina privata, självvalda, vänner är som jag. Man ogillar idén om mångkultur och tycker att invandringspolitiken har gjort Sverige till ett rykande helvete. Ungefär som jag gissar att många här i tråden också tycker.

Mina arbetskamrater är utan undantag tvärtom. Jag jobbar inom "IT-branschen", och den fullkomligt dräller av olika sorters liberaler. Alltifrån vänsterliberaler till i det närmaste autistiska nyliberaler.

Gemensamt för alla dessa av mina arbetskamrater är att invandringen ses som ett icke-problem. Det som däremot ses som ett problem är integrationen. Man gillar idéer som uppluckrad LAS, sänkta skatter, lägre löner och sänkta krav på t.ex. kunskaper i svenska för att få invandrare i arbete. Man gillar också idéer om enklare byggstandarder och att man ska få bygga i städers grönområden för att få fler och billigare bostäder.

Jag vill påstå att mina arbetskamrater är representativa för den urbana medelklassen. En urban medelklass vars värderingar sätter normen för hela samhället.

Under bara det senaste året upplever jag också man radikaliserats. Vreden över Trump och Brexit är verkligen enorm, och hatet mot Putin likaså. Hatet mot SD har också ökat senaste året då partiet kan kopplas till alla dessa tre.

Det jag vill ha sagt med detta är att PK-sverige lever, frodas och samlar krafter inför kommande offensiv. Bara för att PK-sverige inte finns i ditt flöde så innebär inte detta att de inte finns.

Om jag ska gissa något inför nästa års val så gissar jag:

1. Moderaterna kommer åter att "öppna sina hjärtan" och närma sig C vad gäller migrationen. Man kommer att enas kring nyliberala förslag för underlättad integration.

2. SD kommer att väga in på strax under 20 procent i riksdagsvalet.

3. Någon ny sorts konstruktion liknande DÖ kommer att inrättas.

Vad får dig att tro att vad du gissar är någon slags sanning. Vad du skriver säger mer om dig och dina insnöade vänner. C är en uppblåst bubbla som vem som helst med förståndet i behåll begriper. Medan du och dina vänner tror på propagandan, så kan vi andra bara skratta år eländet.

När tillräckligt många importerade indier snor jobbet från dina IT-vänner så kommer att du få höra sanningen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in