2017-03-18, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver
Varför ska det vara "tyst i media" för att det "pågår förhandlingar"? Det är väl för sjutton något att rapportera om, alltså hur förhandlingarna går!

Om hon sedan under tiden straffknullas nice and hard av negerkuk i Kongo -- det är väl möjligen lite svårare att hålla exakt koll på. Kanske ingår det också i den s.k. pressetiken att hålla en låg profil i sådana ärenden!? Till och med här på Flashback är det ju tabu att "hänga ut" BO i sexbrottsmål!!

Jag är övertygad om de som sköter dessa förhandlingar har erfarenhet av att sköta sådana på det sätt som ger optimalt resultat. Att göra "affärsuppgörelser" sker vanligtvis inte via media.
Citera
2017-03-18, 17:52
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolSeaver
Varför ska det vara "tyst i media" för att det "pågår förhandlingar"? Det är väl för sjutton något att rapportera om, alltså hur förhandlingarna går!

Om hon sedan under tiden straffknullas nice and hard av negerkuk i Kongo -- det är väl möjligen lite svårare att hålla exakt koll på. Kanske ingår det också i den s.k. pressetiken att hålla en låg profil i sådana ärenden!? Till och med här på Flashback är det ju tabu att "hänga ut" BO i sexbrottsmål!!
Därför att inga västnationer vill att andra grupper eller befolkningen skall veta att de förhandlar med terrorister ...

Det är alltså inte bara Sverige som har policyn "locket på" tills förhandlingarna lyckas eller strandar.
Citera
2017-03-18, 17:54
Medlem
CarolSeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Därför att inga västnationer vill att andra grupper eller befolkningen skall veta att de förhandlar med terrorister ...

Det är alltså inte bara Sverige som har policyn "locket på" tills förhandlingarna lyckas eller strandar.

Men om de lyckas framgår det ju ändå att de förhandlar! Trodde att vädjanden från familjen, m.m. att inte nämna hennes namn handlade om att det blev mer hårdvaluta om man visste vilket högdjur man hade fått klorna i.
Citera
2017-03-18, 18:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Pågår förhandlingar?

Citat:
Ursprungligen postat av micro113

Vare sig det pågår förhandlingar eller inte, så får vi hoppas att hon kommer att bli frisläppt till sist även om det kanske kommer att ta tid.

Nu är det fem dagar sedan hon, Sharp och fyra kongoleser togs till fånga. Om inte den eller de grupper som ligger bakom kidnappningen går med på ett frisläppande, så är det näst in till omöjligt att hitta dem i denna enorma djungel.
Citera
2017-03-18, 18:51
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Vare sig det pågår förhandlingar eller inte, så får vi hoppas att hon kommer att bli frisläppt till sist även om det kanske kommer att ta tid.

Nu är det fem dagar sedan hon, Sharp och fyra kongoleser togs till fånga. Om inte den eller de grupper som ligger bakom kidnappningen går med på ett frisläppande, så är det näst in till omöjligt att hitta dem i denna enorma djungel.
Ja, självklart får man hoppas på det.
Tittar man på statistiken gällande tidigare kidnappningar (har länkats i tråden) så brukar de - till skillnad från i andra områden - inte hålla på gisslan så länge, utan de släpps vanligen kort tid, inom någon vecka, från gisslantagandet.

Så förhoppningsvis är detta löst snabbt.
Citera
2017-03-18, 18:51
Moderator
Gromguttens avatar
Den som vil prata om hennes gärningar under den tid hon var politiker gør det med førdel i rätt tråd. Här är det såklart vid sidan om topic.

Tack før RPs.

/Mod
Citera
2017-03-18, 22:08
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Sju militärpoliser har anhållits misstänkta för inblandning i övergreppen mot misstänkt milis som fångats på video och ligger på youtube.

http://journalducameroun.com/massacres-du-kasai-sept-militaires-poursuivis-pour-crimes-de-guerre/

FN:s säkerhetsråd skall för övrigt på tisdag diskutera situationen i Kasai.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2017-03-18 kl. 22:16.
Citera
2017-03-19, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upland
Vilket nonsenssnack. Om du skall svamla utan substans så undvik åtminstone att använda vi-pronomen.
Vi vill verkligen inte att en chilenska som önskar utrota vårt folk skall släppas fri med våra pengar.

Hon är svensk medborgare som, tillsammans med en amerikansk kollega, kidnappats under ett FN-uppdrag. Självklart skall FN och Sverige/USA arbeta för deras frisläppande.

Ditt "vi-begrepp" avstår jag dock från att ingå i.
Citera
2017-03-19, 11:21
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Hon är svensk medborgare som, tillsammans med en amerikansk kollega, kidnappats under ett FN-uppdrag. Självklart skall FN och Sverige/USA arbeta för deras frisläppande.

Ditt "vi-begrepp" avstår jag dock från att ingå i.

Ett "FN uppdrag" i en konfliktzon, i en mopedtaxi och utan närskydd?

Visst skall det arbetas för att Zaida skall släppas fri, men i nuläget så tycker jag inte att vi skall ta för givet att hon utförde en arbetsuppgift som FN sanktionerad att utföras med taximoped och utan bevakning.
Det krävs helt enkelt mer information innan Zaida utmålas som helt oskyldig till vad som har inträffat - och jag understryker att jag med detta inte på något sätt hävdar att man inte skall försöka att få henne frigiven.

Men någon borde hållas ansvarig för vansinnet. Jag hoppas att man går till botten med vad hon verkligen gjorde på platsen, för vem hon gjorde det och om själva sättet att resa var hennes egen idé eller om det var sanktionerat av FN?
Och även om hon arbetade under FN-paraplyet så kanske hon gjorde ett "sidojobb" på eget initiativ eller på initiativ av någon organisation som inte arbetade med FN?

Vad som hände skall verkligen inte kunna hända - inte på det sättet!
Citera
2017-03-19, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Ett "FN uppdrag" i en konfliktzon, i en mopedtaxi och utan närskydd?

Visst skall det arbetas för att Zaida skall släppas fri, men i nuläget så tycker jag inte att vi skall ta för givet att hon utförde en arbetsuppgift som FN sanktionerad att utföras med taximoped och utan bevakning.
Det krävs helt enkelt mer information innan Zaida utmålas som helt oskyldig till vad som har inträffat - och jag understryker att jag med detta inte på något sätt hävdar att man inte skall försöka att få henne frigiven.

Men någon borde hållas ansvarig för vansinnet. Jag hoppas att man går till botten med vad hon verkligen gjorde på platsen, för vem hon gjorde det och om själva sättet att resa var hennes egen idé eller om det var sanktionerat av FN?
Och även om hon arbetade under FN-paraplyet så kanske hon gjorde ett "sidojobb" på eget initiativ eller på initiativ av någon organisation som inte arbetade med FN?

Vad som hände skall verkligen inte kunna hända - inte på det sättet!

Inget som framgått talar för något annat uppdrag. Den amerikanska kollegan var både rutinerad och erfaren i området vilket talar för att angreppet var helt oförutsett.
Citera
2017-03-19, 12:14
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:
Hon är även chilensk medborgare. Låt dem hantera frågan och slänga ut sina skattepengar.
Senast redigerad av Fnissturken 2017-03-19 kl. 12:16.
Citera
2017-03-19, 12:15
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Inget som framgått talar för något annat uppdrag. Den amerikanska kollegan var både rutinerad och erfaren i området vilket talar för att angreppet var helt oförutsett.

Vi har olika erfarenheter/åsikter.

Jag anser att mycket talar för att uppdraget inte var sanktionerat av FN, i alla fall inte på det sätt som det genomfördes.

Vad du kallar ett "helt oförutsett" angrepp är ju obegripligt. Varifrån har du erhållit den informationen?

Det handlar om en konfliktzon där slaktandet tillhör vardagen. I tråden så anges att Zaida och Amerikanen skulle utreda ett massmord - är inte det skäl nog för att följa de säkerhetsregler som jag är övertygad om att FN har implementerat?

Så jag återkommer till frågan, vem sanktionerade resan med mopedtaxi, utan närskydd, till konfliktzonen?

Någon måste göras ansvarig för detta, men vem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in