2017-03-18, 23:08
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Hur vet du det? Kan väl finnas en hel del orsaker som inte du känner till varför PG skulle ha något otalt med paj!

Jag tror inte att PG satt i tv och blåljög om saker för att hon personligen har något otalt med P-A J, men du får gärna tro det om du vill.
Citera
2017-03-18, 23:09
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Nej, jag tror inte att hon var ute i "egna ärenden" om jag uttrycker det så.

Om jag ska vara helt ärlig så tror jag att hon i mångt och mycket förde Anneli's talan i programmet, hon ställde upp och gav Anneli en röst eftersom A själv inte orkade, det var starkt gjort, det är inte alla som skulle ställa upp och göra en sådan sak.

Det låter bisarrt om det skulle vara så. Länken Joe postar antar jag inehåller klippet med intervjun, men jag får meddelande om att lite väl mycket tillträde till min enhet krävs för att se klippet (så jag skiter i att kolla det). Däremot kan hon väl ha stört sig på P av olika skäl och med detta kanske uppfattat det som att han var "efterhängsen" beträffande Eva fast själva begreppet förusätter väl att den det gäller misstycker om sällskapet.. Låter det inte lite märkligt om det skulle vara exet, här Annelie i så fall, som bedömer att P är efterhängsen om hennes syster (eller någon annan kvinna)?

Jag har inga problem med att många tycker illa om P, särskimt inte om de tillstår det och har klart för sig varför de ogillar honom, likt Vidje och någon annan postare. Då blandar man ju inte ihop vad man själv anser om personen och vad ev BO kan ha uppfattat om honom.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-03-18 kl. 23:20.
Citera
2017-03-18, 23:23
Medlem
Citat:
Jag tror inte att PG satt i tv och blåljög om saker för att hon personligen har något otalt med P-A J, men du får gärna tro det om du vill.

habet påstår väl inte att hon blåljög men det hon säger sig uppfattat om P och Eva kanske är färgat av en avog inställning till honom som handlar om annat?
Citera
2017-03-18, 23:52
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag har inte sett programmet. Visst kan det väl vara möjligt att Annelie känner till saker som andra inte vet men märkligt är väl i så fall att ge andra i "uppdrag" att påstå att de sett saker de inte sett.... Inser du vad du påstår ibland i din iver att ringa in P som GM och kvinnorna kring honom som maktlösa offer?
Hur menar du "ge andra i "uppdrag" att påstå att de sett saker de inte sett"?
Nej det inser jag inte, kan du berätta på vilket sätt jag framställer kvinnorna kring P-A som maktlösa offer, ge ett exempel.

Citat:
För mig framstår det som ganska manipulativt, om inte rent sinnesrubbat om det skulle förhålla sig på det sätt du säger, att uppgifterna PG ger om vad hon känner till är någon annans?
Det är väl både och antar jag, en del saker är hennes egna upplevelser och minnen från den tiden och andra saker har Anneli berättat, dom har väl pratat om det här åtskilliga gånger under årens lopp och hon återger deras bild av det hela.

Det här är lite intressant också, tyckte inte du jag var knäpp som framkastade att något direkt som gör P mer misstänkt än exempelvis Annelie inte direkt syns, och nu menar du det vara "naturligt" att det givetvis inte är PG själv som hyser de åsikter hon ger uttryck för utan hon liksom är Annelies medium, Annelie som är så förkrossad och drivande och inte vill bli intervjuad?
Det är alltså hennes åsikt att P var efterhängsen på Eva?!?![/quote]
Menar du att du misstänker att Anneli kan ha mördat sin syster Eva, är de det som du försöker säga? Det är väl en kombination, en blandning av deras gemensamma erfarenheter, minnen och åsikter som Pia väljer att berätta om i intervjun. Det är beklagligt att du inte kan förstå att Anneli inte orkade ställa upp i programmet, dina uttalanden är både respektlösa och kränkande, har du ingen empati?

Jag vet faktiskt inte vems "åsikt" det var att P-A var efterhängsen på Eva, om det nu ens var någons "åsikt". Dom båda upplevde förmodligen situationen på samma sätt, dvs. att P-A var efterhängsen, inte kostigare än så.
Citera
2017-03-19, 00:02
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
habet påstår väl inte att hon blåljög men det hon säger sig uppfattat om P och Eva kanske är färgat av en avog inställning till honom som handlar om annat?

I ärlighetens namn så var det inte mycket som PG tog upp i programmet, och det lilla hon nu tog upp det gjorde hon för Eva, Anneli, Niklas och övriga närståendes skull.
Hon berättade att P-A var efterhängsen, kunde upplevas som en igel, att han vid något tidigare tillfälle hade slagit till Anneli i bilen bakifrån med knytnäven, att P-A av någon anledning utnämnde sig till att vara Eva's "pojkvän", det var inte mycket mer... Skulle hon ha sagt dessa saker för att hon hade en avog inställning till P-A J menar du, eller vad?

Man kan ju knappast säga att anklagelserna var grova och haglade som spön i backen, det hela var ganska beskedligt.
Citera
2017-03-19, 00:08
Medlem
habets avatar
Citat:
Jag vet tyvärr inte exakt hur det såg ut där 1987 men det är en stor öppen yta där än idag så jag kan inte se anledningen till varför hästhagen nödvändigtvis skulle ha haft sitt staket ända ute vid vägkanten. Det skulle ju betyda att varje gång man skulle lasta av och på hästarna så skulle man vara tvungen att blockera hela Herrgårdsvägen med bilen och släpet, det låter väldigt opraktiskt. Det fanns säkert goda möjligheter att köra in med bilden vid sidan av hästhagen och då vara dold bakom träd, sly och högt gräs. Bilen kan annars ha parkerats på andra sidan vägen bort mot industriområdet och arbetarkasernerna, där finns det gott om ställen att parkera bilen undanskymt.

Jag tänker mig att när bilen med ungdomarna kommer körandes ner för Långbacken så står P-A J's bil parkerad in till vänster om hästhagen, med fronten i riktning upp mot Långbacken, den är helt skyddad och står så till att strålkastarljuset från bilen som passerar aldrig kan nå den.

Han kunde givetvis inte bara lämna Eva där han stod eftersom fyndplatsen skulle arrangeras så att det hela skulle se ut som en överfallsvåldtäkt som hade gått överstyr.

Laban kunde han ju inte bara strunta i eftersom han varken hade hunnit placera ut kroppen eller "riggat" fyndplatsen. En skällande hund måste ju elimineras först.

Varför skulle det finnas en person i buskaget som iakttar hela händelseförloppet och då som nu inte ger sig till känna? Det fanns givetvis ingen annan där än P-A J vid detta scenario.

Cykeln har jag inget bra svar på och det tror jag inte att någon annan har heller. Den damcykeln är som ett spöke i den här utredningen, ingen vet varifrån den kommer eller varför den ligger där den ligger, inte jag heller. Om cykeln kom från Eva's föräldrahem så kanske den av någon anledning hade blivit kvar nere vid hästhagen, efter att någon i familjen hade varit nere hos hästarna och varit en stund hos dom. Det behöver inte vara några som helst märkvärdigheter med den där cykeln. Den kan ha stått i vägen vid hästhagen när P-A J skulle svänga in där med bilen varpå han tog den och la den ute vid vägen eftersom det ändå snart skulle se ut som att Eva hade blivit överfallen.

Om platsen användes för i och urlastning av hästar så är det knappast troligt att det då fanns träd, sly och högt gräs att gömma bilen i. Då bör det väl ha varit en öppen yta för att kunna ställa bilen och finkan där.
Du tycker inte att paj skulle ha utsatt sig för väldigt stora risker med att stå med sin egen bil under tiden han flyttade kroppen, lockade på Laban och mördade honom och dessutom arrangerade brottsplatsen som ett våldtäktsöverfall? Om någon såg hans bil skulle det väl var rätt stor risk att man i så fall kände igen den. Varför så viktigt att rigga våldtäkten? Hade väl räckt med ett knivöverfall?
Så Sven blev mer eller mindre överkörd av en cyklist som inte ger sig till känna. En cykel finns på brottsplatsen som ingen heller vill kännas vid men detta har inget med varandra att göra, är det vad du säger?
Väldigt många om och men i det här scenariot (lgh-mord). BÅ skall ljuga, vittnet som såg Eva kliva ur bilen finns inte utan där skall en journalist blandat ihop sakerna, en kriminaltekniker skall ha gjort en felbedömning och paj skall ha utsatt sig för enorma risker att bli upptäckt.
Senast redigerad av habet 2017-03-19 kl. 00:21.
Citera
2017-03-19, 00:17
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Det låter bisarrt om det skulle vara så. Länken Joe postar antar jag inehåller klippet med intervjun, men jag får meddelande om att lite väl mycket tillträde till min enhet krävs för att se klippet (så jag skiter i att kolla det). Däremot kan hon väl ha stört sig på P av olika skäl och med detta kanske uppfattat det som att han var "efterhängsen" beträffande Eva fast själva begreppet förusätter väl att den det gäller misstycker om sällskapet.. Låter det inte lite märkligt om det skulle vara exet, här Annelie i så fall, som bedömer att P är efterhängsen om hennes syster (eller någon annan kvinna)?
Bedömer och bedömer, Eva kan väl mycket väl själv ha sagt till sin syster att hon tyckte att P-A började bli efterhängsen, det är en vana som systrar bruka ha, dom pratar gärna om killar.

Citat:
Jag har inga problem med att många tycker illa om P, särskimt inte om de tillstår det och har klart för sig varför de ogillar honom, likt Vidje och någon annan postare. Då blandar man ju inte ihop vad man själv anser om personen och vad ev BO kan ha uppfattat om honom.
Men har inte PG och Anneli precis samma rätt att uttala sig om P-A som t.ex. Vidje har? Vidje träffade på P-A ute på krogen och fick en uppfattning av honom som hon delgav oss andra. PG och Anneli har också träffat P-A, i deras fall handlar det om otaliga gånger, A har dessutom varit tillsammans med honom. Varför vill du frånta dom rätten att säga något negativt om honom?
Citera
2017-03-19, 00:34
Medlem
Citat:
Hur menar du "ge andra i "uppdrag" att påstå att de sett saker de inte sett"?
Nej det inser jag inte, kan du berätta på vilket sätt jag framställer kvinnorna kring P-A som maktlösa offer, ge ett exempel.

Det är väl både och antar jag, en del saker är hennes egna upplevelser och minnen från den tiden och andra saker har Anneli berättat, dom har väl pratat om det här åtskilliga gånger under årens lopp och hon återger deras bild av det hela.

Det här är lite intressant också, tyckte inte du jag var knäpp som framkastade att något direkt som gör P mer misstänkt än exempelvis Annelie inte direkt syns, och nu menar du det vara "naturligt" att det givetvis inte är PG själv som hyser de åsikter hon ger uttryck för utan hon liksom är Annelies medium, Annelie som är så förkrossad och drivande och inte vill bli intervjuad?
Det är alltså hennes åsikt att P var efterhängsen på Eva?!?!

Citat:
Menar du att du misstänker att Anneli kan ha mördat sin syster Eva, är de det som du försöker säga? Det är väl en kombination, en blandning av deras gemensamma erfarenheter, minnen och åsikter som Pia väljer att berätta om i intervjun. Det är beklagligt att du inte kan förstå att Anneli inte orkade ställa upp i programmet, dina uttalanden är både respektlösa och kränkande, har du ingen empati?

Jag vet faktiskt inte vems "åsikt" det var att P-A var efterhängsen på Eva, om det nu ens var någons "åsikt". Dom båda upplevde förmodligen situationen på samma sätt, dvs. att P-A var efterhängsen, inte kostigare än så.

Ja du får väl tycka vad du vill. En uppgift som PG tydligen gett uttryck för anser du tydligen är väsentlig att detta inte skulle vara PGs egen uppfattning. Utan möjligtvis Annelies, och de måste väl då antingen ske genom att Annelie ber henne säga detta, eller, att man går över huvudet/bakom ryggen på Annelie och tillskriver henne åsikt man tycker hon "borde ha" genom att ev. oombedd uttala sig "för" henne?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-03-19 kl. 00:58.
Citera
2017-03-19, 00:47
Medlem
habets avatar
Citat:
I ärlighetens namn så var det inte mycket som PG tog upp i programmet, och det lilla hon nu tog upp det gjorde hon för Eva, Anneli, Niklas och övriga närståendes skull.
Hon berättade att P-A var efterhängsen, kunde upplevas som en igel, att han vid något tidigare tillfälle hade slagit till Anneli i bilen bakifrån med knytnäven, att P-A av någon anledning utnämnde sig till att vara Eva's "pojkvän", det var inte mycket mer... Skulle hon ha sagt dessa saker för att hon hade en avog inställning till P-A J menar du, eller vad?

Man kan ju knappast säga att anklagelserna var grova och haglade som spön i backen, det hela var ganska beskedligt.

Om man säger i riks-TV att det första hon tänkte på när hon läste om mordet i tidningen var: "Va fan har han gjort" med åsyftning på paj så skulle jag nog kalla det en grov anklagelse. Kanske inte som spön i backen, snarare som en åskskur med ett blixtnedslag!
Jag undrar bara vad hon hade för anledning att göra den reflektionen? Hon hade inte varit med på kvällen så hon visste inte om vad som hade sagts eller vilka blickar som hade utdelats. Paj och Eva hade tydligen, enligt envisa påståenden här i tråden i varje fall, inget förhållande. Vad hon möjligtvis skulle grunda den tanken på skulle då vara att paj en gång hade markerat ett slag (inte hade väl han slagit?) mot Anneli i en bil.
Väldigt, väldigt lite trovärdighet i ett sådant påstående om du frågar mig. Någonting annat måste då gjort henne så misstänksam (som inte kommit fram här i tråden i så fall), eller så hade hon någon annan orsak till att hon sa som hon sa.
Citera
2017-03-19, 00:48
Medlem
Citat:
Bedömer och bedömer, Eva kan väl mycket väl själv ha sagt till sin syster att hon tyckte att P-A började bli efterhängsen, det är en vana som systrar bruka ha, dom pratar gärna om killar.

Men har inte PG och Anneli precis samma rätt att uttala sig om P-A som t.ex. Vidje har? Vidje träffade på P-A ute på krogen och fick en uppfattning av honom som hon delgav oss andra. PG och Anneli har också träffat P-A, i deras fall handlar det om otaliga gånger, A har dessutom varit tillsammans med honom. Varför vill du frånta dom rätten att säga något negativt om honom?

Visst har väl PG och Annelie rätt att uttala sig om P men du hävdar ju nu att de liksom inte gör det. Det PG sagt är inte hennes utan Annelies uppfattning, och orsaken till den märkligheten är att den förkrossade Annelie som är drivande i fallet numera inte vill yttra några åsikter själv!?!? Hör du inte själv hur barockt det låter?
Än värre om PG skulle uttala sig å Annelies vägnar över huvudet på Annelie, ungefär som en förmyndare

Många systrar pratar inte om killar, men möjlugt är väl att Annelie och Eva gjorde det om de ofta umgicks. om Eva tyckte att P började bli efterhängsen kunde hon ju tackat nej till skjuts och flytthjälp och även åkt med Annelie tidigare från artighetsvisiten hos P i så fall, ifall man känt sig tvungen att besöka den efterhängsne P (?). Att P kunde upplevas som en igel, tja förr utsatte sig en hel del frivilligt för att ha iglar på sig, de gjorde viss nytta som var/är objektivt konstaterbart.

Vidjes uppfattning utgår väl från det hen noterat vid ett tillfälle när P skulle varit arg på en bekant till Vidje och Vidje själv såg meningsutbytet. Det är inga konstighetermed den uppfattningen. Att P av någon anledning hade något otalt med Vidjes bekant innebär inte nödvädigt att något otalt fanns mellan P och Eva.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-03-19 kl. 01:09.
Citera
2017-03-19, 00:53
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Om platsen användes för i och urlastning av hästar så är det knappast troligt att det då fanns träd, sly och högt gräs att gömma bilen i. Då bör det väl ha varit en öppen yta för att kunna ställa bilen och finkan där.

Du tycker inte att paj skulle ha utsatt sig för väldigt stora risker med att stå med sin egen bil under tiden han flyttade kroppen, lockade på Laban och mördade honom och dessutom arrangerade brottsplatsen som ett våldtäktsöverfall?

Om någon såg hans bil skulle det väl var rätt stor risk att man i så fall kände igen den.

Varför så viktigt att rigga våldtäkten? Hade väl räckt med ett knivöverfall?

Det krävs väl knappast ett kalhygge på 50-75 meters bredd för att kunna lasta av och på ett par hästar? Det räcker väl med en rejäl grind som man kan ta sig in och ut genom? Den här hästhagen var som jag förstår det även på den tiden delvis omgiven av skog, buskar och sly.

Nej det fanns ingen större risk med någon av hans aktiviteter på denna mörka, ensliga och öde plats. Du får det att låta som att han stod på torget mitt i centrala Kramfors.

Det är väl inga problem för en fullvuxen man att flytta en kropp några meter, locka till sig en hund som man har varit husse åt samt att arrangera en brottsplats? På dig låter det som att det här skulle vara en fullkomligt omöjlig uppgift, som att P-A J skulle bestiga Mount Everest utan syrgas.

Du skriver: "och mördade honom"? kan du utveckla ditt smarta tänkande här så att även jag förstår vad du menar?

Om han placerade ut kroppen vid Långbacken så såg han naturligtvis till att parkera bilen på ett väl valt ställe, dvs. inte ute vid vägen.

Varför så viktigt att "rigga" fyndplatsen frågar du? vad tror du själv, kan det vara för att han gillar att pyssla i mörkret? Nej det är givetvis för att han vill leda bort misstankarna från sig själv, det var en exceptionellt korkad fråga eftersom du själv redan vet svaret på den.

Nästa snillrika fråga från dig: "Hade väl räckt med ett knivöverfall"? Den frågan är så urbota dum att den förtjänar inte ett svar (men nu fick du ett i alla fall).

Du kan ju själv gå in på google maps och betrakta den aktuella ytan där hästhagen en gång stod och därefter göra en egen bedömning.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-03-19 kl. 01:48.
Citera
2017-03-19, 01:01
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ja du får väl tycka vad du vill. En uppgift som PG tydligen gett uttryck för anser du tydligen är väsentlig att detta inte skulle vara PGs egen uppfattning. Utan möjligtvis Annelies, och de måste väl då antingen ske genom att Annelie ber henne säga detta, eller, att man går över huvudet/bakom ryggen på Annelie och tillskriver henne åsikt man tycker hon "borde ha" genom att ev. oombedd uttala sig "för" henne?

Ja självklart och i det här fallet så var PG och Anneli givetvis överrens, det är ingenting som har skett över Anneli's huvud eller uttalats bakom hennes rygg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in